تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۳۴۲
در جلسه هفتگی شرح زیارت عاشورای مسجد فخریه ، توسط حجت الاسلام و المسلمین سید حسن محمدی طباطبایی مطرح گردید

شرح زیارت عاشورا-۲

پایگاه بصیرت / سید حسن محمدی طباطبایی

شرح زیارت عاشورا-1

بسم الله الرحمن الرحیم
زیارت قبور ائمه علیهم السلام تجدید بیعت با ابلاغ غدیر پیامبر ص است.

خداوند متعال در کلام الله مجید سوره مائده آیه ۳ میفرماید : الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا
امروز کسانی که کفر ورزیده اند از ( ابطال و ازاله ) دین شما مأیوس گشته اند ، پس از آنها مترسید و از من بترسید. امروز دین شما را برایتان کامل ، و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را برای شما به عنوان آیینی ( استوار و پایدار ) پذیرفتم...

یعنی امروز که ای پیغمبر تو اعلام کردی علی ع جانشین من است ، دین کامل گشت . یعنی چه که دین کامل گشت ؟ یعنی معرفت بشر برای شناخت درست خداوند و همه هستی ، منوط به شناخت علی و آل علی علیهم السلام است : ای اهل ایمان ، فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از جانب خدا و رسول ) که از خود شما هستند اطاعت کنید(النساء ۵۹) . سلمان فارسی گفت: خدمت رسول خدا (ص) رسیدم در حالی که حسین ابن علی (ع) را بر زانوی مبارکش نشانده، بر صورت و دهانش بوسه می زد و می فرمود: تو سید فرزند سید و برادر سید هستی، امام و امامزاده و برادر امام هستی ، حجت ، فرزند حجت و برادر حجت هستی ، تو پدر نه نفر حجتی که نهمین آنها قائم خواهد بود (دادگستر جهان ص۸۱ به نقل از ینابیع الموده ج۱ ص ۱۴۵
پس رمز رسیدن به حقیقت بندگی و تکامل بشری قبول ولایت امیر المومنین علی ع و امامت ائمه معصومین علیهم السلام میباشد ، چرا که امام صادق علیه السلام فرمودند : خدا ما را به نیکو ترین خلقت آفرید و در آسمان و زمین خزانه دار علوم خویش قرار داد ... به عبادت کردن ما خدا عبادت می شود . اگر ما نبودیم خدا عبادت نمی شد (اصول کافی ج۱ ص ۱۹۳) .
توجه به دو نکته در این جا لازم است :
۱- درک حضور معصوم ع جهت بهره مندی از وجود با برکت ایشان ، اختصاص به زمان حیات ایشان نداشته و زمان ممات را نیز شامل میشود .
پیامبر (ص) به علی (ع) فرمودند: خدا قبر تو و قبر فرزندان تو را بقعه هایی از بهشت قرار داده و دلهای پاکان از خلق خود را چنان به سوی شما گرایش داده است که در راه شما و تعمیر قبور شما ، همه نوع ناملایمات و رنج هایی را تحمل می کنند و پیوسته به زیارت قبور شما می روند و بدین وسیله خدا تقرب می جویند و عرض ارادت به رسول خدا (ص) می نمایند... (بحار ج ۱۰۰ ص ۱۲۰ ) .
پیامبر (ص) فرمودند: کسی که مرا پس از وفاتم زیارت کند همانند کسی است که مرا در زمان حیاتم زیارت کرده است (کامل الزیارت باب ۲ ص ۴۵ح ۱۱)
۲- زیارت قبور ائمه علیه السلام فقط دستور به شیعیان نبوده بلکه سیره خود معصومین علیهم السلام هم می باشد : حضرت زهرا س بر سر قبر پیامبر حاضر میشد ... حسنین به قبرستان بقیع و زیارت قبر پیامبر ص و مادرشان س مشرف میشدند ... امام صادق علیه السلام اولین کسی بودند که قبر حضرت علی را مشخص کردند. امام صادق‌(ع) برای اولین بار محل قبر علی (ع) را آشکار فرمود. همین صفوان معروفی که شما در زیارت عاشورا دعایی می‌خوانید که در سند آن نام او آمده است می‌گوید من خدمت امام صادق در کوفه بودم ایشان ما را آورد سر قبر علی‌(ع) و فرمود قبر علی(ع) اینجاست و دستور داد ظاهرا برای اولین بار سایبانی برای قبر علی تهیه کنیم و از آن وقت قبر علی (ع) آشکار شد.
در روایت است که امام صادق (ع) بیمار شده بودند، دستور دادند شخصی نزد قبر حضرت سیدالشهدا (ع) برود و برای عافیت حضرت دعا کند . اصحاب مردی را برای این جهت انتخاب کردند ، او گفت من این مأموریت را انجام می دهم . لیکن همانطور که حضرت امام حسین (ع) امام واجب الاطاعه است همچنین امام صادق (ع) هم امام معصوم و واجب الاطاعه هستند ، این کلام را به گوش حضرت رسانیدند ، فرمودند راست گفته لکن ندانسته که نزد خدا بقعه هایی است که دعا در آنها مستجاب است و بقعه امام حسین (ع) از آنها است.(عدة الداعي و نجاح الساعي ص۵۷) .
در این جا توجه شما را به یکی از تشرفات علامه بحرالعلوم به محضر امام زمان عج جلب می کنم: ( سيد بحر العلوم به محضر امام زمان عج عرض كرد چطور مي‎شود خدايِ تعالي اين همه ثواب به زائرين و گريه كنندگان حضرت سيد الشهداء عليه السلام مي‎دهد ، مثلاً در هر قدمي كه در راه زيارت برمي‎دارند ثواب يك حج و يك عمره در نامه عملشان مي‎نويسند و براي يك قطره اشك تمام گناهان صغيره و كبيره‎شان آمرزيده مي‎شود ؟!
امام زمان عج فرمود ؟ « تعجّب نكن ! من براي شما مثالي مي‎آورم تا مشكل حل شود ، سلطاني به همراه درباريان خود به شكار مي‎رفت ، در شكارگاه از لشكريان دور شد و به سختي فوق العاده‎اي اُفتاد و بسيار گرسنه شد ، خيمه‎اي را ديد ، وارد آن خيمه شد ، در آن سياه چادر ، پير زني را با پسرش ديد ، آنها در گوشة خيمه بُز شيردهي داشتند و از راه مصرف شير اين بز زندگي خود را مي‎گذراندند ، وقتي سلطان وارد شد او را نشناختند ولي به خاطر پذيرائي از مهمان ، آن بز را سر بريدند و كباب كردند ، چون چيز ديگري براي پذيرائي نداشتند .
سلطان شب را همان جا خوابيد و روز بعد از ايشان جدا شد و هر طوري بود خودش را به درباريان رساند و جريان را براي اطرافيان نقل كرد ، در نهايت از ايشان سؤال كرد ؛ اگر من بخواهم پاداش ميهمان نوازي پيرزن و فرزندش را داده باشم چه عملي بايد انجام بدهم ؟

هریک از نزدیکان پادشاه توصیه ای کردند که در نهایت پادشاه گفت اگر من پادشاهی و سرزمین خود را به این پیرزن بدهم، بخشش من با او مساوی شده است در حالی که من پادشاهم و انتظار بخشش بیشتری از من وجود دارد.

حالا جناب بحر العلوم حضرت سيد الشهداء عليه السلام هر چه از مال و منال و اهل و عيال و پسر و برادر و دختر و خواهر و سر و پيكر داشت ، همه را در راه خدا داد .
پس اگر خداوند به زائرين و گريه‎ كنندگان آن حضرت اين همه اجر و ثواب بدهد نبايد تعجب كرد .
چون خدا كه خدائي ‎اش را نمي‎تواند به سيد الشهداء عليه السلام بدهد ، پس هر كاري كه مي‎تواند آنرا انجام مي‎دهد.(عبقري الحسان ، تأليف: آيت الله حاج شيخ علي اكبر نهاوندي ، ص ۲۲۶».
پس زیارت مشاهده مشرفه ائمه معصومین چنانکه ملاحظه گردید مورد تایید می باشد .
در پایان با توجه به مطالب فوق شاید این سوال مطرح شود که : در جلسه زیارت عاشورا نه دیدار حضوری معصومین علیهم السلام روزی ما شده و نه زیارت قبورشان ، پس چه لزومی دارد زیارت عاشورا خواندن ؟
در جواب این سوال میگوییم علاوه بر دستور به خواندن زیارت عاشورا به کیفیت وارده که در کتاب مفاتیح به آن اشاره شده و دستور به خواندن دعای علقه بعد از آن ، لازم است که به روایات زیر عنایت بشود .

امام صادق (علیه السلام) نقل می کند :« هرگاه ، راه بعضی از شما دور و از خانه اش تا قبور ما مسافت بسیار باشد، در فضای باز قرار گیرد و دو رکعت نماز بخواند و با اشاره به سوی قبور ما سلام کند که تحقیقاً به ما می رسد».
روایت سُدیر (یکی از یاران امام صادق(علیه السلام)) به خوبی استفاده می شود که زیارت آن حضرت از دور نیز فضیلت بسیار دارد، به این صورت که در فضای باز قرار گیرد و به راست و چپ نظر بیفکند ، سپس سر خود را به سوی آسمان بلند کند و به جانب قبر امام حسین(علیه السلام) توجّه نماید و بگوید:«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ» که در مقابل آن برای او ثواب بسیار نوشته می شود»

پیامبر اکرم ص فرمودند : خدا را فرشتگانی است که در زمین میگردند و سلامها و درودهای امتم را به من می رسانند ، هر که بر من سلام دهد از هر سرزمینی که باشد به من رسانده می شود و اگر در کنار قبرم سلام بدهد نیز می شنوم (وسائل الشیعه ج۱۴ ص ۳۳۸).

خدایا به حق محمد و آل محمد (ع) ما را عالم و عامل به احکام دین قرار بده ...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات