صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۸۳۷۰

سفر رئیسی به عراق،بر امنیت منطقه خواهد افزود/ پیگیری قضایی پرونده ترور حاج قاسم با جدیت دنبال می شود

پیام این سفر به قدرت های سلطه گر این بود که روابط دو کشور ایران و عراق نه تنها روابطی عمیق، بسیار دوستانه و مستحکم است بلکه برخلاف خواست و انتظار آنان در مسیر ارتقاء و تعالی قرار دارد.
 وحیدقاسمی- خبرنگار/ جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، در در تشریح سفر رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به بغداد و نقش آن در تحکیم روابط بغداد و تهران، اظهار کرد: سفر سه روزه آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه و هیئت عالی رتبه همراه به عراق و دیدارها و گفتگوهای وی با مقامات بلندپایه را باید گامی مهم و قابل ملاحظه در جهت استحکام و ارتقای روابط و همکاری های دو کشور دانست.
قنادباشی معتقد است سفر رئیس قوه قضاییه به بغداد، سفری کاری که ضمن فراهم کردن زمینه های بهره برداری از ظرفیت های قضایی در افزایش امنیت دو کشور و همچنین تسهیل بیشتر روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه، به صورت نماد جدیدی از علاقمندی های ملت های ایران و عراق به یکدیگر نیز تبدیل شد.

قنادباشی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در این سفر به دیدار ها و گفتگوهای رئیس دستگاه قضا با کلیه مقامات بلند پایه عراقی محدود نماند و بخش های مهمی از این سفر به حضور در اجتماعات پرشور و پرمعنای مردمی اختصاص یافت.

وی بیان کرد: آیت الله رئیسی در مدت سه روزه اقامت در بغداد این امر مهم را به اثبات رساند که: پیوندهای عمیق اعتقادی و دینی ایران و عراق چنان پیوندی است که هرگز با هیچ توطئه و فتنه ای گسسته نمی شود و این در واقع  اشاره به شکست کوشش های پردامنه ای بود که درصدد است تا به هر طریق ممکن نه تنها روابط و همکاری های دوستانه ایران و عراق را خدشه دار ساخته و متوقف سازد، بلکه این روابط مستحکم و ناگسستنی را به روابطی خصمانه و بسیار زیان بخش برای طرفین تبدیل کند.

وی تصریح کرد: روابط دو کشور ایران و عراق برخلاف خواست و اغراض دشمن، دو کشور با هوشیاری و اتکا به گرایش های مشترک عقیدتی و آموزه های وحدت بخش اسلامی، بر هجمه های تفرقه افکنانه فائق شده و به ویژه صحنه های باشکوهی از انسجام و همسویی را در سفر سه روزه آیت الله رئیسی به عراق به نمایش گذاشتند. البته این سفر سه روزه پیام های پرمعنا متعددی را به  جهان مخابره کرد که به خودی خود بسیار با اهمیت تلقی می شود. 

پیام این سفر به قدرت های سلطه گر این بود که روابط دو کشور ایران و عراق نه تنها روابطی عمیق، بسیار دوستانه و مستحکم است بلکه برخلاف خواست و انتظار آنان در مسیر ارتقاء و تعالی قرار دارد.

پیام دیگر این سفر به قدرت های مداخله گر و رژیم های دست نشانده آنها در منطقه این بود که، روابط دو جانبه عراق برای مقامات و ملت های دو کشور بسیار اهمیت دارد و طرفین حاضرند برای آن هزینه کنند و هرگونه مانعی بر سر راه این روابط را از میان بردارند. همچنین این سفر به صورت نمادین این واقعیت را که پیوندهای میان کشورهای محور مقاومت سست نشده و عزم و اراده لازم برای استحکام این پیوندها حتی بیش از گذشته وجود دارد به اثبات رساند.

پیام دیگر این سفر وجود عزم جدّی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم پیگیری پرونده جنایت به شهادت رساندن سردار سلیمانی و سردار ابومهدی مهندس و همسویی مقامات عراقی با این امر بود؛ چنان که در این خصوص با تاکید بر اهمیت جایگاه دو شهید به عنوان نماد اقتدار عزت محبت به مردم وحدت و انسجام اسلامی دشمن شناسی و مقاومت، خاطر نشان گردید که این روند تا آخر و تا اجرای مجازات آمران و عاملان این ترور جنایتکارنه ادامه خواهد یافت.

این سفر همچنین نشان داد که دو کشور در صددند از ظرفیت های قضایی در جهت افزایش امنیت دو کشور نیز بیشترین بهره برداری ها را داشته باشند.

عزم جدّی و مشترک دو کشور برای تداوم مبارزه با تروریسم از دیگر پیام های این سفر بود که ملت های دو کشور را دلگرم تر و حامیان جهانی و منطقه ای گروهک های تروریستی را نا امیدتر کرد.

به باور این کارشناس مسائل غرب آسیا، گفتگوهایی که در این سفر در خصوص تسهیل تعاملات اقتصادی و تجاری ایران و عراق صورت گرفت، این پیام را به فعالان اقتصادی دو کشور مخابره کرد که دولت های دو کشور از ارتقای میزان مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور حمایت می کنند و آنها باید در انتظار برچیده شدن تمامی موانع در این راه و تحقق شرایط بسیار بهتری برای فعالیت های دو جانبه تجاری و اقتصادی باشند.

اقدامات رئیس قوه قضا و هیئت عالی رتبه همراه وی در پیگیری پرونده زندانیان، پیامی شادی بخش به خانواده های این زندانیان جهت تسهیل امور قضایی در این باره بود.
 
 
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات