صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۸۳۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امام هادی و امامان دیگر (ع)، همه در این خط حرکت کرده‌اند که حاکمیت خدا را، حاکمیت قانون الهی را بر جامعه‌ها حکومت بدهند. تلاش‌ها شده است، جهاد‌ها شده است، زجر‌ها کشیده شده است؛ زندان‌ها و تبعید‌ها و شهادت‌های پرثمر و پربار در این راه تحمل شده است. (۱۸/۰۲/۱۳۶۰) *سالروز شهادت امام هادی (ع) بر عاشقان آن حضرت تسلیت باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز     

هدف‌گیری نشاط اجتماعی در بستر شایعات

به صدا در آمدن آژیر خطر در غرب تهران و تمرکز شبکه‌های معاند بر آن، شایعه قریب‌الوقوع بودن حمله آمریکا به ایران در آخرین روزهای دولت ترامپ برخلاف همه تحلیل‌ها، حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به مواضع ایران در کشور سوریه و ... ازجمله مواردی است که در فضای مجازی هر از چند گاهی به وجود آمده و بعد از مدتی محو می‌شوند؛ به عنوان مثال ظرف چند ساعت بعد از به صدا در آمدن آژیر در غرب تهران، بیش از 40 هزار توئیت منتشر شد. گرچه در ظاهر این‌گونه است که شایعاتی مطرح و کذب آن بعد از چند ساعت مشخص می‌شود؛ اما واقعیت آن است که این‌گونه اتفاقات اثر وضعی خود را در تضعیف نشاط اجتماعی دارد و به‌راحتی نباید از کنار آن‌ها گذشت.

نکات تحلیلی: 1- نشاط اجتماعی یک احساس مثبت است که افراد در زندگی اجتماعی کسب می‌کنند و درواقع تبدیل به انگیزه لازم برای حرکت خود و جامعه می‌شود. البته میان شادی و نشاط اجتماعی باید تفاوت قائل شد؛ چراکه شادی یک هیجان انبساطی زودگذر است، اما نشاط یک انگیزه درونی است که بادوام و پایدار است. عوامل مختلفی در تقویت و یا تضعیف نشاط اجتماعی دخیل هستند که احساس امنیت یکی از آن‌هاست. 2- امنیت و اعتماد ازجمله مؤلفه‌هایی هستند که با نشاط اجتماعی در ارتباط هستند؛ و احساس ترس و تشویش نسبت به آینده و بروز شایعاتی که وضعیت‌های زمانی آینده را تار می‌کند، ‌تأثیر بسیار مخرب بر نشاط اجتماعی و سیاسی جامعه دارد و این دقیقاً همان هدفی است که دستگاه جنگ روانی دشمن برای ملت ایران طراحی کرده است. 3- عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع توسط رسانه‌های داخلی، بهره‌برداری سیاسی و جریانی از شایعات توسط برخی گروه‌های سیاسی و درنهایت دستگاه شایعه‌پراکنی شبکه‌های ماهواره‌ای، اصلی‌ترین دلایل گسترش و فراگیر شدن شایعات است که احساس ناامیدی، ترس از آینده و درنهایت تضعیف نشاط اجتماعی را به دنبال دارد.

نکته راهبردی: با توجه به افزایش فراوانی شایعات، تمرکز بر این موضوع امری ضروری است و به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین اقدام در این خصوص هوشیارسازی افکار عمومی با استفاده از تقویت سواد رسانه‌ای است. اگر این هوشیاری در مردم ایجاد شود، قطعاً بازار شایعات تا این حد داغ نمی‌شود و آسیب‌های روانی ناشی از آن بر جامعه سرازیر نمی‌شود. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                       

بن‌بست سیاسی با ترفند باج‌خواهی!

«سعد الحریری» که به‌عنوان نخست‌وزیر مکلف لبنان از سوی میشل عون معرفی شده، تاکنون نتوانسته کابینه خود را معرفی کند. البته این عدم اعلام ناشی از باج‌خواهی‌های سیاسی حریری و توقعات بیش از عرف وی در عرصه سیاسی لبنان است. در تازه‌ترین موضع رسمی، حریری اعلام کرد با فشردن یک دکمه می‌توان بحران لبنان را خاتمه‌ داد و مسئولیت عدم تشکیل دولت را متوجه جریان ۸ مارس کرد. در مقابل، دفتر میشل عون در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مواضع حریری خارج از توافقات دوجانبه میان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مکلف بوده است.

گزارههای خبری: 1- سعد الحریری در بازی سیاسی خویش، راهبرد دوگانه فشار- تهدید را در پیش گرفته است. بر اساس گزاره اول، باید فشار بر مخالفان اعلامی وابسته به حدی برسد که نهایتاً تن به درخواست‌های وی بدهند. بر اساس گزاره دوم چنانچه این جریان با گزینه‌های حریری مخالفت کرد باید فشار ناشی از اقدامات آینده را تقبل کند؛ به‌عنوان نمونه بحث فشارهای اقتصادی که ناشی از وجود دولت فراگیر است، بر جریان مخالف حریری تحمیل شود. 2- این اقدامات حریری شرایط را برای حضور بازیگران خارجی در امور داخلی لبنان فراهم می‌کند. این بازیگران نیز بر حسب منافع خودشان به اتخاذ رویکردها و راهبردهایی مبادرت خواهند کرد که وضعیت را به‌مراتب پیچیده‌تر و بحرانی‌تر می‌کند. اکنون یک تقسیم کاری بین سه کشور آمریکا، فرانسه و عربستان در لبنان صورت گرفته که هرکدام از این بازیگران در راستای هدف موردنظر، ایفای نقش می‌کنند.

گزاره راهبردی: بر اساس اضلاع شکل گرفته از سه محور حریری- سعودی- غربی به‌ویژه آمریکا، لبنان باید در وهله اول وارد فضای التهاب‌آفرینی اجتماعی با بهره‌گیری از تنش‌های سیاسی شود تا از قبل آن در این فضای مبهم آلود، ضلع داخلی بتواند اوامر و سیاست‌های دو ضلع دیگر یعنی اضلاع منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را اجرا کند. هدف تعیین شده نیز ایجاد یک دولت کاملاً وابسته و با افراد مشخص است که خروجی این دولت نهایتاً به محدودیت جریان مقابل (۸ مارس) و حزب‌الله منجر خواهد شد.

▼ خبر ویژه                

جریان اصلاح‌طلب با تمام ظرفیت به میدان خواهد آمد!

«عباس سلیمی‌نمین»، کارشناس مسائل سیاسی در تحلیل رفتارهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: «افرادی از اصلاح‌طلبان که علیه ساختار قانونی اقدام کرده و حرف‌های ساختارشکنانه زده بودند، امروز با بازگشت به صحنه انتخابات هم اظهارات خود را به‌نوعی غلط عنوان می‌کنند و هم مواضع گذشته خود را نفی می‌کنند. درواقع آن‌ها انتخابات آتی را فرصت می‌دانند که این نشان می‌دهد نظام و ساختار سیاسی آن به اندازه‌ای دموکراتیک است که حتی کسانی که شورش علیه ساختار قانونی کردند نیز می‌توانند در انتخابات مؤثر باشند و از فضایی که نظام در دموکراسی رقم زده، استفاده کنند. ازاین‌رو جریان اصلاح‌طلب با تمام ظرفیت به میدان خواهد آمد و در این صورت پایگاه اجتماعی خود را که 17-15 درصد است، فعال خواهد کرد. [اصلاح‌طلبان] تلاش می‌کنند صحنه رقابت را از آن ضعف‌های دولت ‌روحانی در زمینه اقتصادی خارج کرده و حوزه رقابت را به میدان‌های دیگری بکشانند، بنابراین در میدان‌های دیگر مسئله کاملاً متفاوت می‌شود». این استاد دانشگاه در مورد وضعیت اصولگراها نیز افزود: «جریان اصولگرا هم به‌صورت گسترده و زودهنگام به میدان آمده است و این به نفع این جریان نیست؛ چراکه تخریب در مورد آن‌ها بسیار مؤثر واقع می‌شود».

▼ اخبار

محسن رضایی: FATF تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود

«محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موضوع FATF که بنا به دستور مقام معظم رهبری تمدید مهلت شد، آخرین بررسی‌هایش در مجمع دارد به پایان می‌رسد. تقریباً می‌توانم بگویم که در این روزهای آخر، بررسی‌ها تکمیل می‌شود و به پایان می‌رسد. اسفندماه فرصت خوبی است که ما در کمیسیون مشترک مجمع که از ترکیب اعضای سه کمیسیون تشکیل شده، این بررسی‌ها را به شور می‌گذاریم و پیشنهاد نهایی را تهیه می‌کنیم تا در صحن مجمع مطرح کنیم. احتمال قوی می‌دهم که تا پایان امسال، ما بتوانیم نتیجه را اعلام بکنیم. آقای دکتر روحانی پیشنهاد دادند که یک شرطی اضافه بشود که ما اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم‌ها را به طرف مقابل ندهیم. بعضی‌ها [در مجمع تشخیص] که در اقلیت هستند می‌گویند می‌شود که اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم‌ها را به دبیرخانه FATF نگوییم و اکثریت در کمیسیون مشترک معتقدند که چنین کاری نمی‌شود. باید منتظر باشیم ببینیم در صحن مجمع هم ترکیب اقلیت و اکثریت همین‌گونه است یا اقلیت و اکثریت دیگری شکل می‌گیرد.

نگرانی غربی‌ها از عضویت دائم ایران در اوراسیا

به دنبال سفر رئیس مجلس به روسیه و اشاره به احتمال عضویت دائم ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نشریه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» یکشنبه (26 بهمن) نوشت، عضویت ایران در این اتحادیه اقتصادی، این امکان را به تهران می‌دهد که تحریم‌های آمریکا را دور بزند. این نشریه در ادامه با اشاره به شکل‌گیری اوراسیا نوشت: «این اتحادیه سال 2014 شکل گرفت و سیاست‌های مشترکی را در مورد موضوعاتی مانند اقتصاد کلان، حمل‌ونقل، صنعت، گمرک و مقررات ضد انحصاری فراهم کرده و امکان جابجایی آزاد کالا را مهیا می‌کند. اعضای آن شامل روسیه، قزاقستان، ازبکستان، مولداوی، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان هستند». به نوشته اسرائیل هیوم، «کشورهای غربی ابراز نگرانی کرده‌اند که ایران ممکن است از طریق تجارت ساحلی با روسیه و سایر کشورهای عضو اوراسیا تحریم‌های آمریکا  را دور زده و برنامه هسته‌ای خود را پیش برد.

نگرانی‌ها از خیز چهارم کرونا در کشور

«حسین کرمانپور» مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در توئیتی به افزایش بیماران کرونایی اشاره کرد و نوشت: «شروع شد. اورژانس دو تا، بخش ۲۶ نفر و آی‌سی‌یو هم در حال پر شدن. علت: با هم رفته بودیم بیرون. علت: جلسه بودیم، ماسک رو برداشتیم چای بخوریم. علت: صبح جمعه دوستم اصرار کرد بیا دعای ندبه. علت: همه چیز را تا الآن رعایت کردیم، سری به مادر زدیم. این‌طور شد، مادر الآن آی‌سی‌یو هست». هم‌زمان با هشدار سازمان نظام پزشکی، مسئولان وزارت بهداشت نیز در روزهای اخیر از آغاز نشانه‌های خیز چهارم کرونا در ایران خبر و هشدار می‌دهند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه (25 بهمن) گفت: «در ابتدای گردنه پرالتهاب خیز چهارم بیماری کرونا هستیم. ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور چرخیده و باید فکر کنیم زیر پوست هر شهر، روستا و خانواده‌ای می‌توان این ویروس را پیدا کرد». وزیر بهداشت پیش‌بینی کرده است: «در صورتی که خیز چهارم کرونا رخ دهد، امواج آن سهمگین‌تر از اوج‌های قبلی کرونا در ایران خواهد بود».

رئیسی توطئه رقبای اقتصادی ایران را خنثی کرد!

عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: «کشورهای عربی مانند اردن، کویت، امارات و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در بازار عراق حضور دارند و همه با جنگ نرم سعی دارند سهم بیشتری از این بازار کسب کنند. از آنجا که زبان ایرانی‌ها عربی نیست در سال گذشته کشورهای عربی از این موضوع به نفع خودشان بهره بردند و با استفاده از جنگ نرم و بهره‌مندی از فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی عراق نفوذ کردند که نتیجه آن تظاهرات علیه ایران بود؛ اما از آنجا که ایران سالانه زائر میلیونی به این کشور دارد، این تفکر را خنثی می‌کند. پس از شیوع ویروس کرونا و لغو شدن راهپیمایی اربعین، آن‌ها دوباره شروع به فعالیت کردند که سفر افرادی مانند آقای رئیسی می‌تواند مقابله با جنگ نرم باشد. اکنون سفر آقای رئیسی در صدر اخبار عراق قرار دارد. مسئولان باید توجه داشته باشند به صورت مداوم به این کشور سفر کنند.

اخبار کوتاه

اسلامی: کاهلی برخی مدیران مانع ساخت هلیکوپتر شد/ وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: «اگر کاهلی نبود، همه اجزای هلیکوپتر در کشور ساخته می‌شد؛ اما مشکل ما مدیرانی بودند که باورهایشان به صفر نزدیک بود. امروز این ظرفیت و باور وجود دارد و ایران یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های هلیکوپتری دنیاست که می‌تواند به بازیگر مطرحی در صنعت هلیکوپتری تبدیل شود». بنا به اذعان وزیر راه توانمندی در داخل وجود دارد ولی اراده مدیریتی برای بالفعل کردن این توانمندی‌ها ضعیف است و این همان پایه اصلی و حلقه مفقوده اجرایی سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است.

قدردانی معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان از ایران/ «امرالله صالح» از ایران به خاطر اجازه دادن برای ورود صدها تانکر به خاک آن کشور برای مصون ماندن از حادثه آتش‌سوزی اسلام قلعه و کمک ایران برای اطفای حریق قدردانی کرد. در این حادثه ۵ میلیون دلار کالا کاملاً در آتش سوخت و ۵۰۰ کامیون نیز پس از حریق و انفجارهای متعدد آسیب جدی دید و اگر کمک ایران در اطفای حریق و بازگشایی مرز برای فرار کامیون‌های افغانستانی از مهلکه نبود، آمار تلفات و خسارات به‌مراتب بیشتر می‌شد.

برنامه‌ریزی 1000 ساله برای اسقاط خودروهای فرسوده!/ رئیس انجمن اسقاط خودرو گفت: «مراکز اسقاط با ۱۰ درصد ظرفیت فعال‌اند. درحالی‌که تعداد خودروهای فرسوده ۳ میلیون دستگاه است، تنها ۸ هزار خودرو در سال ۹۸ اسقاط شدند. تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودروهای اسقاطی به ۸ میلیون می‎رسد و با این روند، هزار سال دیگر می‎توانیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم.

افزایش 44 درصدی تولید در دوره تحریم‌ها/ آمارها نشان می‌دهد با اعمال تحریم‌ها و خروج خارجی‌ها از بازار ایران، ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی و همچنین کاهش نسبی قاچاق (به دلیل افزایش نرخ ارز)، تولید داخلی در حوزه لوازم‌خانگی در مقایسه با قبل از تحریم‌ها، به‌طور میانگین رشد ۴۴ درصدی را تجربه کرده و این میزان در بخش‌هایی مانند تولید یخچال و فریزر بیش از صددرصد بوده است.

طرح سؤال مجلسیان از وزیر اطلاعات/ «خضریان»، نماینده تهران در مجلس با اشاره به اظهارات وزیر اطلاعات پیرامون احتمال نقض سیاست‌های کلی ایران و فتوای رهبر انقلاب درباره حرام بودن تولید سلاح‌های هسته‌ای از تقدیم سؤال نمایندگان خبر داد تا علوی پاسخگوی نمایندگان باشد.

احکام سیاسی (سؤال 140): حکم فقهی معاهدات یا توافقنامه­های بین­المللی که در آن‌ها منافع جامع مسلمین تأمین نمی­گردد (چه در اصل متن و چه در شیوه اجرا) چیست؟ پاسخ: در صورت متضاد بودن معاهدات با مصالح مسلمین، انعقاد آن‌ها توسط متصدیان امر جایز نیست و در صورت انعقاد، لازم­الاجرا نیست و اقدام در اجرای آن‌ها غیرمجاز است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات