صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۲۸۴۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) من معتقد به تکیه به نیرو‌های جوانم [و به این]اعتقاد راسخ دارم؛ مال امروز هم نیست، از قدیم بنده چنین اعتقادی داشتم. معنای اعتماد به نیرو‌های جوان این است که اولاً در برخی از مدیریت‌های مهم کشور از جوان‌ها استفاده بشود و به جوان‌ها اعتماد بشود؛ ثانیاً از ابتکار‌هایی که انجام می‌دهند و حرکت این‌ها و حوصله و نشاط کار این‌ها استقبال بشود. (۱۹/۱۰/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز              

اصلاحات به «ناسا» رسید!

«ناسا» نام تشکیلات جدیدی است که به‌تازگی در جبهه اصلاحات متولد شده است. نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان (ناسا) اولین جلسه خود را در هفته جاری برگزار کرد. دراین‌باره چند نکته قابل‌توجه وجود دارد؛

نکات تحلیلی: 1- علی‌رغم ادعای مؤسسان در خصوص مورد وثوق بودن تشکیلات جدید در میان اصلاح‌طلبان، تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب همچون اراده ملت، مجمع نیروهای خط امام (ره)، جمهوریت و ... به نشانه اعتراض در این جلسه شرکت نداشته و تعدادی دیگر نیز انتقادهای تندی را نسبت به تشکیل چنین نهادی از خود نشان داده‌اند و آن را تکراری و خسته‌کننده، اختلاف ساز و مسبب شکاف، شبه دموکراتیک و تضعیف‌کننده احزاب، هژمون پرور و نتیجه ژنرال پنداری بزرگان اصلاحات دانسته‌اند. 2- نخستین جلسه «جبهه اصلاحات ایران» هفته جاری در حالی در جماران برگزار شد که روزنامه اعتماد مدعی شد: «در راستای اعتراض اصلاح‌طلبان به حوادث اخیر، حالا اصلاح‌طلبان می‌گویند با انتخاب «جماران» می‌خواهند بار دیگر با آرمان‌های امام(ره) و انقلاب تجدید پیمان کنند!»؛ اما آنچه پیشتر به چشم می‌آید هدف مؤسسان این تشکیلات است که سعی می‌کنند تحت لوای حمایت از آرمان‌ها و بیت امام (ره)، همچون گذشته به تحریف اندیشه امام (ره) پرداخته و در این بازتعریف جدید، نقش سید حسن خمینی را بیش‌ازپیش برجسته نمایند. 3- انتخاب بهزاد نبوی، یکی از رادیکال‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلب، معروف به چریک پیر به‌عنوان رئیس این تشکیلات نیز محل بحث است. او راهبرد این تشکیلات برای شرکت جدی در انتخابات را مشروط به تأیید کاندیدای آن از سوی شورای نگهبان دانسته و گفته است: «اگر کاندیدایی برای ما در صحنه باقی گذاشتند که موردقبول باشد و توانایی داشته باشد که احزاب و گروه‌ها دور آن جمع شوند و وحدتی پیش بیاید، آن‌وقت انتخابات را باید با جدیت پیگیری کنیم».

نکته راهبردی: به نظر می‌رسد هدف بزرگان اصلاحات از تشکیل «جبهه اصلاحات ایران»، کنار زدن چهره‌های دست‌دوم و سوم اصلاحات در یک فرآیند پدرسالارانه و شبه دموکراتیک بوده تا با حضور فعال چهره‌هایی همچون بهزاد نبوی، علاوه بر مدیریت مستقیم انتخابات، شورای نگهبان را برای تأیید کاندیدایشان در منگنه قرار دهد، با این منطق که اصلاحات تنها در صورتی در انتخابات حضور خواهند داشت که فرد معرفی شده‌اش از سوی این شورا تأیید شود. در غیر این صورت همان‌گونه که پیشتر برخی از اصلاح‌طلبان در خصوص اعتراضات آتی هشدار داده‌اند، حوادث مشابه سال 88 تکرار خواهد شد! (نویسنده: حسین حسینی‌نژاد)

▼گزارش روز                      

فاجعه کرونایی پشت درب منازل ایرانی‌ها

با گذشت زمان، ویروس کرونا ابعاد ناشناخته خود را به دنیا نشان داد و حالا با گذشت یک سال از حضور منحوسش، سخن از انواع جهش‌یافته و خطرناک‌تر آن است؛ باوجود گشایش‌های ایجاد شده در تولید واکسن و شروع واکسیناسیون در دنیا، هنوز پیش‌بینی درستی از آینده آن وجود ندارد و درمانی هم برایش نیست و تنها راه، قطع زنجیره انتشار ویروس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

گزاره‌های خبری: «نمکی» وزیر بهداشت با اشاره به پخش شدن ویروس انگلیسی در کشور می‌گوید: «روزهای سختی آغاز شده و خودتان را برای مبارزه با چموش‌ترین ویروس آماده کنید. روش مبارزه با ویروس جدید و ویروس قدیم کرونا تفاوتی ندارد و باید رعایت پروتکل‌ها بهداشتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد». نمکی با بیان اینکه در برخی نقاط کشور رعایت پروتکل‌های بهداشتی 10 درصد کاهش داشته است، افزود: «توصیه‌های اضطراری این است که با رویکرد جدید ویروس مواجه هستیم. این ویروس مهاجم، سرکش و با قابلیت سرایت و بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر بیشتر است». 2- دکتر مصطفی صالحی وزیری (رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید ۱۹) در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: «نمی‌توان گفت کرونا تا چه زمانی با ما خواهد بود؛ بلکه باید خودمان را با شرایط تطبیق دهیم و از خود و جامعه محافظت کنیم تا در معرض خطر کمتری باشیم. رفتارمان باید همبستگی و پیوستگی داشته باشد».

گزاره‌های تحلیلی: 1- جمهوری اسلامی در اوج تحریم‌ها و فشارهای حداکثری موفق شد با همکاری مردم تا به امروز در حد قابل‌قبول و قابل‌تقدیر، این بیماری را کنترل کند و حتی واکسن ایرانی آن را هم بسازند. این در حالی است که وضعیت کرونایی کشورهای پیشرفته‌ای مثل آمریکا و انگلستان فاجعه‌بار است. در حال حاضر آمار تلفات آمریکا روزانه به ۳ هزار نفر رسیده است. 2- قطعاً پایه اصلی مدیریت این ویروس، همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. باوجود همراهی جامعه با بخش بهداشت و درمان کشور در موج‌های قبلی کرونا در کشور، آمار و ارقام نشان از کاهش رعایت‌های بهداشتی از اوایل دی‌ماه در کشور دارد که این بی‌توجهی‌ها به سطح نگران‌کننده 19 درصدی در کشور رسیده است و بر اساس گزارش‌های رسمی، در برخی از شهرستان‌ها حتی بیشتر از 60 درصد مردم بی‌توجه به رعایت پروتکل‌ها شده‌اند. 3- شیوع کرونای انگلیسی در ایران و خستگی و کم‌توجهی برخی از اعضای جامعه در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند برای کشور فاجعه‌بار باشد و مجدداً کشور را به رکود اقتصادی، تورم بیشتر و تعطیلی کسب‌وکارها بکشاند؛ لذا وضع مقررات سخت‌گیرانه و لزوم فرهنگ‌سازی درست برای جلوگیری از وضعیت فاجعه‌بار در کشور ضروری به نظر می‌رسد. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه                                 

فرانسه ضد اسلامی‌تر می‌شود!

بر اساس قانون جدیدی که پارلمان فرانسه وضع کرده، دولت فرانسه این امکان را خواهد داشت تا مدارس مذهبی و عبادتگاه‌های مسلمانان را تعطیل کرده و مانع از انجام سخنرانی‌هایی که به زعم دولت افراط‎گرایانه است، شود. در بخشی دیگر از این قانون، دختران مسلمان زیر ۱۸ سال از پوشش حجاب در اماکن عمومی منع شده‎اند. همچنین به نقل از برخی رسانه‌های خبری، در فرانسه ازدواج با محارم بالای 18 سال قانونی شده است. رهبر معظم انقلاب در سال ۹۵ از روبه‌زوال بودن فرهنگ غربی و فساد اخلاقی گسترده در غرب سخن گفته و از آینده غربی‌ها در رسیدن به ازدواج با محارم خبر داده بود.

▼ اخبار

ترفند آمریکایی: انصارالله به میز مذاکره بازگردد و از ایران فاصله بگیرد!

وزارت خارجه آمریکا دیروز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای بدون اشاره به تداوم تهاجم نظامی ائتلاف به سرکردگی ریاض اعلام کرد که واشنگتن از حوثی‌ها می‌خواهد پیشروی در مأرب و نیز تمامی عملیات‌های نظامی را متوقف کرده و به میز مذاکره بازگردند! در این بیانیه آمده بود: «امروز شانزدهم فوریه، وزارت امور خارجه آمریکا انصارالله را از لیست تحریم‌ها خارج کرد. از این به بعد افراد و نهادهای آمریکایی نیازی نیست از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (OFAC) برای انجام معاملات یا انجام فعالیت‌هایشان در ارتباط با انصارالله درخواست مجوز کنند، مگر اینکه افراد یا فعالیت‌های تحریم شده دیگری موردنظر باشد». همچنین، نماینده واشنگتن در امور یمن گفت: «انصارالله باید حمله به فرودگاه ابهاء در عربستان را متوقف کند. حوثی‎ها اگر به دنبال اعلام حسن نیت خود هستند باید از ایران فاصله بگیرند. نقش ایران در مسلح کردن حوثی‌ها پنهان نیست».

صادرات و واردات کشور در سال 99

«سید روح اله لطیفی» دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک گزارش داد: «کارنامه تجارت کشورمان درمجموع ۱۰ ماه سال جاری ۵۸ میلیارد و ۷۰۲ میلیون دلار بوده که سهم صادرات به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار و سهم واردات به ارزش ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار بوده است». وی در خصوص مقاصد صادراتی کشور در دی‌ماه، توضیح داد: «چین با ۸۲۷ میلیون دلار، عراق با ۴۶۷ میلیون دلار، امارات با ۴۴۰ میلیون دلار، ترکیه با ۱۹۵ میلیون دلار و افغانستان با ۱۸۸ میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادراتی کشورمان بودند که ۶۴ درصد کل وزن و 71.7 درصد ارزش کالاهای صادراتی کشورمان در دی‌ماه را به خود اختصاص دادند. وی در خصوص کشورهای طرف معامله با کشورمان برای واردات کالا گفت: امارات با یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار، چین با ۹۰۸ میلیون دلار، ترکیه با ۴۳۹ میلیون دلار، آلمان با ۱۴۶ میلیون دلار و هند با ۱۲۸ میلیون دلار به ترتیب پنج کشور طرف معامله برای واردات کالا به کشورمان بودند که ۴۹ درصد وزن و ۷۲ درصد ارزش واردات در دی‌ماه به این پنج کشور اختصاص داشته است».

اعطای دو پایه تشویقی غیرقانونی در وزارت نفت!

سازمان بازرسی با ورود به پرونده اعطای دو پایه تشویقی مادام‌العمر به ۱۱ مدیر نفتی، مصوبه وزارت نفت دراین‌باره را غیرقانونی و دارای ابهامات زیادی دانست. درنتیجه دیوان عدالت اداری حکم به ابطال این مصوبه صادر کرد. پس از ابطال این مصوبه، وزارت نفت بلافاصله اقدام به تهیه مصوبه دیگری کرده تا بتواند دو گرید از دست رفته را در قالبی همه‌گیرتر از تاریخ 1/۱/99 به ۱۱ مدیر نفتی بازگرداند. تاکنون رئیس سازمان اداری و استخدامی از امضای این مصوبه امتناع کرده است‌. در مصوبه جدید نیز وزارت نفت برای اعطای این امتیاز ویژه غیرقانونی بر همان قوانین مصوبه قبلی استناد کرده و می‌خواهد به بهانه مجوز قانون برای افزایش حقوق و مزایای کارکنان مناطق عملیاتی، به ۱۱ مدیر خود دو پایه تشویقی مادام‌العمر اعطا کند.

اگر تحریم‌ها برداشته شود، شاید FATF برایمان مفید باشد!

«وحید شقاقی‌شهری»، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در تحلیل پیشنهاد اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر عدم انتشار اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم‌ها در رابطه با  FATF و چرایی عدم امکان چنین اقدامی از سوی ایران، معتقد است: «قوانین FATF مشخص است و اتفاقاً اگر قرار باشد مواردی که ایران دور می‌زند، اعلام نشود، با آیین‌نامه‌ها و محورهای FATF هماهنگ نیست و به همین دلیل این امر قابلیت اجرا شدن نخواهد داشت. باوجود تحریم‌های آمریکا پذیرش یا عدم پذیرش FATF تأثیر چندانی در اقتصاد ایران ندارد؛ اما ‌اگر تحریم‌های آمریکا حذف شود و آن زمان این موضوع مورد بررسی قرار ‌گیرد، شاید در اقتصاد ایران اثرگذار باشد، لذا این تقدم و تأخر را باید مدنظر قرار داد».

اخبار کوتاه

سید حسن نصرالله: بایدن به دنبال احیای داعش است/ دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: «دولت جدید آمریکا درصدد است از گروه تروریستی داعش برای توجیه حضور خود در سوریه و عراق استفاده کند. در هر جنگ احتمالی آینده که صهیونیست‎ها تحمیل کنند، با قاطعیت مقابله می‌کنیم. شهر ما را بزنند، شهرشان را می‌زنیم. خودشان گفته‌اند که ساکنان اسرائیلی ارتشی ذخیره هستند. هشدار می‌دهم که اسرائیل آتش‌بازی نکند؛ ما به معادله قبل باز می‌گردیم. جبهه داخلی اسرائیل با واقعیاتی روبه‌رو خواهد شد که قبلاً ندیده باشد».

وضعیت تحقق اهداف برنامه ششم/ دیوان محاسبات گزارش داد: بررسی نمونه ۷۷ درصد احکام برنامه ششم توسعه از اول سال ۹۶ لغایت پایان شهریور ۹۹ حاکی از آن است که تنها ۳۵ درصد احکام این برنامه کامل تحقق پیدا کرده و در ۶۵ درصد احکام، اهداف قانون‎گذار به‌صورت ۱۰۰ درصد محقق نشده است. حدود ۴۱ درصد از احکام برنامه ششم توسعه به لحاظ تصویب مقررات مدنظر قانون، بلاتکلیف است. بررسی شاخص‎ها نشان می‎دهد که نرخ رشد جمعیت کشور روندی نزولی داشته به‌طوری‌که از 1.24 درصد به یک درصد کاهش یافته است. متوسط سالانه رشد نقدینگی نیز حدود ۱۷ درصد انحراف نسبت به هدف‌گذاری انجام شده در برنامه دارد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی تا انتهای دولت روحانی باقی می‌ماند/ «نوبخت» رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «برای این‌که تکانه‌ای به بازار کالا و قیمت‌ها وارد نکنیم توافق شد که در ۶ ماه اول سال آینده ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) را حفظ کنیم و بعد ظرف ۶ ماه به‌گونه‌ای بسترها را آماده کنیم که اگر اقدامی به حذف آن شد تکانه جدیدی به قیمت‌ها وارد نشود». با این حساب، ارز ملقب به جهانگیری یا همان ارز رانتی تا پایان دولت فعلی باقی خواهد ماند و این دولت آینده است که باید چوب ضعف مدیریتی دولت فعلی را بخورد و با حذف این ارز، پاسخگوی گرانی برخی کالاها در کشور باشد.

از شکایت روحانی تا نامزدی رئیسی برای انتخابات/ سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز گفت: «اهانت به مسئولان جرمی قابل‌گذشت است و برای رسیدگی نیازمند شاکی خصوصی است». با این توصیف برای برخورد قضایی با جوانان اصفهانی که علیه رئیس‌جمهور شعار داده بودند، به شکایت روحانی از آن‌ها بستگی دارد. غلامحسین اسماعیلی همچنین تأکید کرد که آیت‌الله رئیسی بر اجرای سند تحولی قوه قضائیه متمرکز شده است و نامزد انتخابات 1400 ریاست جمهوری نخواهد شد.

احکام سیاسی (سؤال 142): آیا در راستای تبیین و روشنگری سیاسی می­توان بر در و دیوار اماکن و ساختمان­های شخصی بنر روشنگری سیاسی‏، کاغذ یا پوستر و ... نصب کرد؟ پاسخ: در صورت عدم رضایت مالکان جایز نیست؛ درعین‌حال بستگی به ضوابط و قوانین دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات