صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۸۴۶۲

اخبار ویژه 2 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند اما نمی‌خواهد به شکست اعتراف کند

یک نشریه وابسته به حزب دموکرات آمریکا در تحلیلی تاکید کرد: بایدن می‌داند که برای احیای برجام باید تحریم‌های علیه ایران را لغو کند اما این کار را نمی‌کند چون چنین کاری مستلزم اعتراف به حقیقتی تلخ است.

نیویورک‌تایمز با اشاره به استفاده آمریکا از حربه تحریم‌ها علیه کشورهای مختلف می‌نویسد: در برخی موارد این تحریم‌ها هدفمند است اما در مورد دشمنانی چون‌ ایران، ونزوئلا، کره شمالی، کوبا و سوریه، کاخ سفید تحریم‌هایی را انجام داده که موجب فشار مردم در این کشورها شده است. اگرچه توجیهات و دستاویزهای آمریکا برای این تحریم‌ها موارد متفاوتی مانند منع گسترش سلاح هسته‌ای، تروریسم و نقض حقوق بشر بوده اما روند اعمال آنها شبیه هم است. آمریکا با تحریم‌های ثانویه خود، فقط افراد و مراکز دولتی یا حتی کل بخش‌های اقتصادی دشمن را در لیست سیاه قرار نمی‌دهد، بلکه به بانک‌ها و شرکت‌های خارجی هم هشدار می‌دهد که در صورت تجارت یا نقل و انتقال پول با کشور تحریم شده از تجارت با آمریکا منع خواهند شد.

مجازات‌های نقض تحریم‌های ثانویه آمریکا می‌تواند بسیار شدید باشد. آمریکا در سال ۲۰۱۴ بانک فرانسوی بی‌ان‌پی را مجبور به پرداخت ۹ میلیارد دلار جریمه کرد.

در مقام نظریه، این تحریم‌ها مانند تحریم علیه عراق در دهه ۱۹۹۰ شامل معافیت برای کالا‌های بشردوستانه می‌شود، اما، در عمل، این معافیت‌ها اغلب مبهم و دست و پا گیر هستند. بسیاری از بانک‌ها و مشاغل خارجی برای جلوگیری از زیر پا گذاشتن قوانین آمریکا، تجارت خود را با کشور‌های محاصره شده به‌طور کامل متوقف می‌کنند.

مشکل منطق آمریکا این است که محاصره یک رژیم معمولاً به مردم آسیب می‌رساند.

اگر احتمال موفقیت کافی برای محاصره آمریکا وجود داشته باشد، در آن صورت این رویکرد می‌تواند قابل دفاع‌تر به نظر برسد، اما بحث اینجا است که معمولا این‌طور نیست. چنان که تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران توسط آمریکا در دوره اوباما با وجود تلاش‌های آمریکا برای براندازی حکومت ونزوئلا و سوریه، آنها امروز کنترل قاطعانه‌تری نسبت به قبل دارند. پس از بیش از یک دهه افزایش مجازات‌ها با هدف تحت فشار قرار دادن کره شمالی، این کشور امروز حدود ۶۰ سلاح اتمی در اختیار دارد. ایران هم امروز نسبت به زمانی که کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ آغاز نشده بود برنامه هسته‌ای خود را بسیار جلوتر برده است.

بایدن می‌خواهد دوباره وارد توافق هسته‌ای ایران شود، اما این منوط به لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران است. با این حال، وزیر خارجه آنتونی بلینکن قول داده که تحریم‌های غیرهسته‌ای متعدد آمریکا همچنان باقی بماند.

اما پرسش این جاست که چرا کنار گذاشتن سیاست‌هایی که اثبات شده بسیار ناکارآمد و غیراخلاقی هستند، دشوار است؟ پاسخ واضح است چرا که اساسا کنار گذاشتن آنها مستلزم اعتراف به حقایقی سخت از سوی واشنگتن است. بخشی از این حقایق این است که کره شمالی سلاح‌های هسته‌ای خود را کنار نخواهد گذاشت، ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای باقی خواهد ماند و بشار اسد، نیکلاس مادورو و دولت کوبا همچنان پابرجا خواهند ماند. به نظر می‌رسد رهبران آمریکا ترجیح می‌دهند کشور‌هایی که اشاره شد را مجازات کنند تا اینکه ناتوانی . محدودیت‌های قدرت خودشان را بپذیرند.

بهترین حالت این است که آمریکا از محاصره ملت‌ها دست بکشد چرا که این کار به آنها آسیب می‌رساند، اما متأسفانه، تا زمانی که به ما آسیب نرسد، احتمالاً چنین امری محقق نخواهد شد.

 

لوموند: برجام با این قدم‌های کوچک احیا نمی‌شود

یک روزنامه چاپ پاریس درباره رفتارهای نمایشی غرب نوشت: گام‌های کوچک اروپا و آمریکا در قبال ایران، ضامن هیچ موفقیتی نیست.

روزنامه لوموند با اشاره به نشست وزرای خارجه 3 کشور اروپایی و همتای آمریکایی در روز پنج‌شنبه و احتمال اعلام بایدن برای بازگشت به برجام نوشت: این گام‌های کوچک از بی‌عملی و انفعال بهتر است اما امیدی به موفقیت چنین گام‌هایی نیست.

لوموند می‌افزاید: رئیس‌جمهوری آمریکا پس از گام‌های اولیه که جهت احیای برجام به جلو برداشته به رهبران ایران خواهد فهماند که از این پس هیچ چیز مجانی نخواهد بود. آمریکا و سه کشور اروپایی امضاءکننده برجام درباره نظم و ترتیب اولویت‌های خود با یکدیگر توافق کرده‌اند. اولویت اول آنان، نجات برجام و سپس گسترش آن است، یعنی افزودن بر مدت زمان آن و روزآمد کردن آن با ملاحظه پیشرفت‌های ایران در زمینه تحقیق و توسعه اتمی به دست آورده است و بالاخره اولویت سوم سه کشور اروپایی و آمریکا طرح مسئله اقدامات ایران در منطقه و برنامه موشک‌های بالستیکی این کشور است. ایران با مذاکره بر سر برجام جهت گسترش یا تغییر آن و مهم‌تر از آن با گشایش مذاکره درباره موشک‌های بالستیکی خود مخالفت کرده است. دولت فرانسه یادآور شده که ایران در گفت‌وگوهای غیر رسمی در پاییز 2019 با مذاکره درباره موشک‌های بالستیکی موافقت کرده بود. در آن زمان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، می‌کوشید نقشه راهی را جهت تسهیل ملاقات دونالد ترامپ و حسن روحانی تنظیم کند، هر چند موفق به انجام این کار نشد.

 

با بلایی که سر پول ملی آوردید رویتان می‌شود دوباره وعده بدهید

رئيس کارگزارانی شورای شهر تهران از اینکه معادل دلاری حقوقش از 7000 دلار به 800 دلار رسیده ابراز ناخرسندی کرد!

محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران در کنگره این حزب گفت: من در سال 89 در مترو مدیرعامل بودم و ماهی 6 میلیون تومان حقوق می‌گرفتم که با دلار 900 تومان آن موقع، 7000 دلار حقوق می‌گرفتم و الان که رئیس شورای شهر هستم و نزدیک به 20 میلیون تومان حقوق می‌گیرم با دلار 26 هزار تومان کمتر از 800-700 دلار حقوق می‌گیرم و هیچ‌وقت کشور چنین شرایطی نداشته است این بحران شدیدی است که باید با ذکاوت از آن عبور کنیم و روز‌به‌روز وضعیت بدتر می‌شود. در این شرایط ما وارد انتخابات 1400می‌شویم.

هاشمی با بیان اینکه 4 راه در مقابل اصلاح‌طلبان قرار دارد، گفت: اولین راه، بحث تندروها در میان اصلاح‌طلبان است که این راه رویکرد تحریمی‌ و عدم مشارکت است. راه دوم را به شوخی راه آقای مرعشی می‌گذارم و این راه شرکت منفعلانه در انتخابات است شبیه اتفاقی که در انتخابات مجلس برای حزب کارگزاران اتفاق افتاد یعنی ما لیستی را دادیم تحرک جدی نداشتیم و فقط

عبور کردیم.

وی افزود: راه سوم را به شوخی راه آقای کرباسچی می‌گذارم و آن حضور در انتخابات با یک کاندیدای پرتلاش و جدی است که رقابت را حفظ کنند تا تفکر اصلاح‌طلبی در جامعه احیا و بازسازی شود. رویکرد آقای خاتمی در سال 76 بر همین اساس بود. راه چهارم که اسم آن را راه آیت‌الله رفسنجانی می‌گذارم و آن یک حضور و رقابت جدی برای پیروزی در انتخابات است. یعنی طوری محکم و جدی وارد انتخابات شویم که خود را پیروز فرض کنیم.

سخنان محسن هاشمی درباره یک دهم شدن درآمدش البته اعتراف به سوءمدیریت طیف متبوع وی است. چه اینکه کاهش ارزش پول ملی در برابر ارز خارجی در حالی اتفاق افتاد که دلار قبل از برجام 3700 تومان بود و پس از سوءمدیریت 7 ساله دولت در قالب «برجام‌زدگی» تا 8 برابرافزایش یافت.

در واقع این هنر مدیریت اشرافی غربگراست که توانست ارزش پول ملی را به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش دهد. جالب اینکه علی‌اکبر صالحی عضو تیم مذاکرات برجام (رئیس سازمان انرژی اتمی) نیز آذر 97 به یورونیوز گفته بود ارزش حقوقش معادل 3 هزار دلار بوده اما حالا به 700 دلار کاهش یافته است.

این اتفاق در حالی رخ داد که القا می‌شد با برجام، قیمت دلار به 1000 یا 500 تومان کاهش خواهد یافت.

ناخرسندی امثال محسن هاشمی و علی‌اکبر صالحی درباره کاهش ارزش حقوق‌شان در حالی است که تاثیرات ارزش پول ملی در قدرت خرید طبقات پایین و حقوق‌بگیر عادی (با حقوق‌های 3-2 میلیونی)، بسیار گسترده‌تر بوده و در کنار آن، رکود تورم (گرانی و بیکاری) از دیگر سوغات‌های شوم مدیریت «برجام و دیگر هیچ» بوده است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد مدعیان اصلاحات و اعتدال جا دارد به جای پیچیدن نسخه‌های تحریم انتخابات با مدل‌های مرعشی و کرباسچی و مرحوم هاشمی، رسما از مردم به‌خاطر وعده‌های خلاف واقع و سوءمدیریت بی‌سابقه عذرخواهی کنند.

 

ایندیپندنت: عدم لغو تحریم‌ها آمریکا را بی‌اعتبار می‌کند

یک نشریه اروپایی در گزارشی تصریح کرد: عدم بازگشت به برجام، اعتبار آمریکا را کم می‌کند.

به نوشته ایندیپندنت،‌ با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تنش‌های با ایران بیشتر شد. دونالد ترامپ در حالی از برجام خارج شد که ایران به این توافق پایبند بود. بایدن در سخنرانی قبل انتخابات خود، تاکید کرد تا زمانی که ایران به تعهدات خود مطابق برجام متعهد باشد ایالات ‌متحده به این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد.

پس از تنش‌ها، ایران تصمیم گرفته که غنی‌سازی اورانیوم را برای لغو تحریم‌ها افزایش دهد.

ایران اعلام کرده این آمریکا بوده که توافق هسته‌ای را ترک کرده و باید با بازگشت به تعهدات خود اعتماد ایران را جلب کند. عدم بازگشت به توافق و لغو تحریم‌ها، اعتبار ایالات ‌متحده را در جهان کم می‌کند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

سرلشکر سلامی:

بزرگمردان با آویختن مدال شهادت مشعل هدایت و بصیرت آیندگان شدند

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: بزرگمردان با آویختن مدال شهادت بر سینه‌های ستبر خود، مشعل هدایت و بصیرت آیندگان شدند. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی برگزاری یادواره فرماندهان و ۳۳۰ شهید شهرستان محلات پیامی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است:

اینک در زمانی که جامعه بشری فراتر از جغرافیای ایران عزیز در عطش و جست‌وجوی الگوهای راستین و معتبر برای چشیدن حلاوت عدالت و معنویت و یافتن مسیر سعادت و رستگاری است، بیش از هر مقوله‌ای نگاه‌ها به قهرمانان حماسه مقاومت، ایثار و شهادت‌طلبی و شهیدان والامقامی است که سرافرازی و جاودانگی ایران و ایرانی در تاریخ معاصر را رقم زدند. شهیدان گرانقدری که در آوردگاه‌ها و تجلیگاه‌های پرشور و شعور «حضور»، با نام و ذکر خدا برابر هر خطر و تهدیدی سینه سپر کردند و در میدان‌های جهاد با دشمنان قرآن و اسلام ناب‌ محمدی‌(ص)، آرزوهای آنان را باطل و ملت و مملکت اسلامی را مدیون فداکاری‌ها و جانفشانی‌های بی‌نظیر خود ساختند.

***

تنها راه رسیدن به پیروزی مقاومت و استقامت است

آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در یک برنامه رادیویی با تأکید بر اینکه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: تحریم‌ها ما را در وادی علم به پیشرفت رساند، از این جهت باید در سختی‌ها و شدائد شکرگزار بوده و قدردان نعمت مقاومت باشیم؛ رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار مردم تبریز پس از ایراد سخن و اعطای چند مدال افتخار به مردم مقاوم تبریز، تأکید کردند که از مسیر انقلاب خسته نشوید. وی با اشاره به اینکه نتیجه یقین به خدای متعال ثبات قدم است، اظهار داشت: واپسگرایی و خروج از ریل انقلاب نتیجه شک است؛ امروز باید دانست که تنها راه رسیدن به پیروزی، مقاومت و استقامت است.

***

ایران آماده تعمیق روابط با جمهوری آذربایجان در حوزه‌های مختلف است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به تعمیق روابط با جمهوری آذربایجان در حوزه‌های مختلف است. ذوالنور در دیدار صاحبه غفاراوا، رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیانیه‌های مسؤولان ایران در جریان درگیری‌های اخیر در قره‌باغ نیز حاکی از این واقعیت است. وی همچنین گفت: ایران برای مشارکت فعال در پاکسازی مین در سرزمین‌های آزاد شده جمهوری آذربایجان، امور عمرانی و نیز بازسازی اماکن دینی آمادگی دارد.

***

مجلس باید سیستمی برای شنیدن صدای مردم طراحی کند

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه در کشور ما رابطه نمایندگان و مردم، رابطه وکالتی است، گفت: مجلس باید در مسیر طراحی سیستم برای شنیدن صدای مردم حرکت کند. حجت‌الاسلام پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات، در نوزدهمین دوره آموزشی - تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به وظایف کمیسیون اصل 90 گفت: کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، مرجع تظلم‌خواهی آحاد مردم نسبت به طرز کار قوای سه‌گانه است. پژمانفر تصریح کرد: در کشور ما رابطه نمایندگان و مردم، رابطه وکالتی است. مجلس باید در مسیر طراحی سیستم برای شنیدن صدای مردم حرکت کند و دنبال راهی باشد که مسائل مردم را حل کند.  وی افزود: مسائل مردم ناشی از ۲ امر است؛ ضعف قوانین و دستورالعمل‌ها، یعنی یکی ریل‌گذاری غلطی که اجازه استفاده مردم از قوانین را نمی‌دهد و دیگری ضعف اجرا که برای این مساله طرح‌هایی مثل سوال، تذکر، استیضاح و... وجود دارد و یکی دیگر از این ابزار‌ها، کمیسیون اصل ۹۰ است. نماینده مجلس تاکید کرد: کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مرجع تظلم‌خواهی آحاد مردم نسبت به طرز کار قوای سه‌گانه است که فرصت انجام یک وظیفه فراقوه‌ای را در مقابل آحاد مردم به مجلس می‌دهد و به شکایات مردم در طرز کار قوای سه‌گانه رسیدگی می‌کند که در واقع نظارت مجلس به طرز کار خودش است.

***

امیر نصیرزاده:

پیشرفت‌های خوبی در نیروی هوایی داشتیم

فرمانده نیروی هوایی ارتش با تاکید بر اینکه ماموریت‌های این نیرو به بهترین نحو انجام و در تاریخ ثبت شده است، گفت: شاهد پیشرفت‌های خوبی در نیروی هوایی هستیم و این آغاز راه است. امیر عزیز نصیرزاده در آیین دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری با تاکید بر اینکه این دانشگاه روند رو به رشد و پیشرفت را ادامه می‌دهد، یادآور شد: با زحمات کارکنان نیروی هوایی شرایط خوبی داریم اما باید روند پیشرفت و رشد در این دانشگاه بیش از پیش ادامه‌دار باشد تا به مطلوب‌ترین جایگاه‌ها برسیم. فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه تحقق مجاهدت بیرونی مستلزم مجاهدت درونی است، تاکید کرد: فرمانده معظم کل قوا علاقه زیادی به نیروی هوایی دارند و ما این افتخار را داریم که خط‌شکن هستیم و ماموریت‌های ما به بهترین نحو انجام و در تاریخ ثبت شده است. وی با بیان اینکه آینده نیروی هوایی بسیار درخشان‌تر از قبل خواهد بود، افزود: شاهد پیشرفت‌های خوبی در نیروی هوایی هستیم و قطعاً شما دانشجویان عزیز در رشد این نیرو تاثیرگذار هستید و با تلاش شبانه‌روزی و ابتکار و نوآوری این نیرو را به سمت تعالی بیشتر پیش ببرید.

*********************************

روزنامه خراسان**

کاهش فاجعه آمیز رعایت پروتکل های کرونا !

گزارش روزهای گذشته یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری نشان می دهد اگرچه میزان فوتی های ناشی از بیماری کووید 19 در هفته های اخیر کاهش یافته اما میزان رعایت پروتکل ها توسط مردم به حدود 75 درصد کاهش یافته و تعداد شهرهای نارنجی نیز دوبرابر شده است. طبق این گزارش، 12 استان که عمدتا در غرب و جنوب کشورمان قرار دارند به همراه تهران با نرخ صعودی بستری مواجه شده اند که زمان طلایی مقابله با این روند، صرفا 7 تا 10 روز آینده است.

 آموزش مقابله با پول شویی برای مدیران دولتی

یک مقام مسئول اجرایی در نامه ای خطاب به تعدادی از سازمان ها و ادارات، از آن ها خواسته است با توجه به تاکید و برنامه ریزی دولت در سال های اخیر برای ارتقای اطلاعات مستخدمان دستگاه های اجرایی در برخورد با جرایم خاص، به ثبت نام و شرکت در دوره های مربوط به آشنایی با پدیده پول شویی و روش های پیشگیری و مبارزه با آن در بخش های مختلف، اقدام کنند که مخاطب آن، مدیران بخش های مالی و طرح و برنامه نهادهای دولتی خواهند بود.

*********************************

روزنامه ایران **

انتقاد واعظی از بدعت‌های تندروها در مجلس

 خبر اول اینکه، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به راه‌اندازی سایتی از سوی کمیسیون اصل نود مجلس به منظور دریافت شکایت‌های مردمی علیه رئیس‌جمهوری گفت: ما در این مجلس بدعت‌های جدید و مختلفی را شاهد هستیم. به گزارش ایلنا، محمود واعظی افزود: کشور در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر به انسجام و وحدت نیاز دارد و این گونه اقدامات باعث تفرقه می‌شود؛ فارغ از هر کاری که انجام می‌دهیم، باید بدانیم  این علامتی که ما به خارج از کشور می‌دهیم خوب نیست.وی با بیان اینکه این کلیت مجلس نیست و عده‌ای تندرو مشغول انجام کارهای تبلیغاتی هستند، افزود: شاهد هستیم که عده‌ای امروز سفرهای نظارتی و میدانی می‌روند و از هواپیما و هلیکوپتر بیت المال استفاده می‌کنند؛ همه شواهد هم حاکی از این است که این اقدامات برای کارکرد تبلیغاتی و انتخاباتی صورت می‌گیرد؛ این کارها خوب نیست و مردم می‌فهمند.

 

خانم ایرانی تبار به وزارت خارجه امریکا پیوست

 خبر دیگر اینکه، «آرین طباطبایی»، از تحلیلگران مسائل ایران در امریکا به‌عنوان مشاور ارشد معاون وزارت خارجه امریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امور امنیت بین‌الملل منصوب شده است. به گزارش فارس، طباطبایی در حساب کاربری خود در توئیتر از پیوستن به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری امریکا و معاون او، «کاملا هریس» ابراز خرسندی کرده است. طباطبایی در حال حاضر عضو سازمانی به‌ نام «ائتلاف تضمین دموکراسی» است که در سال ۲۰۱۷ برای مقابله با تلاش‌های ادعایی روسیه جهت «تضعیف نهادهای دموکراتیک» در امریکا و اروپا تشکیل شد. طباطبایی دارنده مدرک دکترای تخصصی در رشته مطالعات جنگ از دانشگاه «کینگز کالج لندن» است و به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و فارسی صحبت می‌کند. او دختر سید‌جواد طباطبایی، فیلسوف و پژوهشگر مشهور ایرانی است.

 

دیدار اعضای مجمع محققین و مدرسین با کروبی

 شنیدیم که، دبیرکل و تعدادی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با مهدی کروبی دیدار کردند. به گزارش جماران، آیت‌الله موسوی تبریزی با همراهی حجج اسلام فاضل میبدی، مهدوی آملی و فاضل فردوسی با حضور در محل حصر مهدی کروبی با وی دیدار کردند. حاضران در این ملاقات که ظهر پنجشنبه برگزار شد ضمن آرزوی رفع هرچه سریع‌تر حصر، درباره مسائل روز کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

ادعای نامه نگاری برای مشارکت پایین در انتخابات!

 دست آخر اینکه، ، ایرنا نوشته که اخیراً برخی رسانه‌های منتسب به جبهه پایداری مدعی شده بودند در جریان اصولگرا تحلیلی مبنی بر «پیروزی به قیمت کاهش مشارکت» وجود دارد و معتقدند نیازی به تبلیغ مشارکت بالا نیست و در این زمینه به مسئولان عالی نظام هم نامه داده‌اند تا تبلیغی در این زمینه نشود. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه تأکید کردند که انتخابات پر شور و انتخاب اصلح و صحیح علاج دردهای مزمن کشور است.

*********************************

روزنامه شرق **

پس از گفت‌وگو با روحانی اعلام شد

تأکید رئیس شورای اروپا  بر حمایت از برجام

ایسنا: رئیس شورای اروپا در توییتی با اشاره به گفت‌وگوی خود با حسن روحانی، بر حمایت اتحادیه اروپا از برجام تأکید کرد. چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در توییتر نوشت: «گفت‌وگویی با رئیس‌جمهور حسن روحانی داشتم. اتحادیه اروپا از اجرای کامل برجام حمایت می‌کند. حفظ فضایی برای دیپلماسی که اساسش را گام‌های مثبت تشکیل داده، در این مرحله حیاتی است».

 

گفت‌وگوی وزرای دفاع آمریکا و عربستان درباره ایران

ایلنا: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و محمد بن‌سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در تماسی تلفنی درباره برخی مسائل راهبردی دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با همتای سعودی خود مدعی شد واشنگتن و ریاض به مقابله با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» متعهد هستند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که آستین و بن‌سلمان در این‌ گفت‌وگوی تلفنی درباره همکاری دفاعی دو کشور و تحولات اخیر در سیاست آمریکا در یمن رایزنی کردند.

 

 نخست‌وزیر اسرائیل: موضع ما درباره برجام تغییر نکرده است

ایسنا: دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در پی ابراز تمایل دولت جدید آمریکا برای مشارکت در نشستی احتمالی درباره توافق هسته‌ای با حضور ایران، تأکید کرد که موضع این رژیم در مورد توافق هسته‌ای تغییری نکرده است. به گزارش روزنامه اورشلیم پست، پس از آنکه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد دعوت نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا را برای تشکیل نشستی با حضور اعضای توافق هسته‌ای (برجام) پیرامون حل‌وفصل مسائل راجع به این توافق خواهد پذیرفت، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد: «اسرائیل به ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای متعهد است و موضعش درباره توافق هسته‌ای عوض نشده است». دفتر نخست‌وزیر این رژیم افزود: «اسرائیل باور دارد که بازگشتن به توافق قبلی مسیر ایران را برای دستیابی به یک زرادخانه هسته‌ای هموار خواهد کرد. اسرائیل درباره این موضوع ارتباط نزدیکی با آمریکا دارد».

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات