صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۸۴۷۰
نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مطرح کرد:

یک تیر و چند نشان اقتصادی همگام با عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

عضویت ایران در این اتحادیه روابط اقتصادی  کشورمان رویکرد چند جانبه ای به خود می گیرد  زیرا در این فرایند ایران با چند کشورمبادلات تجاری خواهد داشت و به تبع صادرات ایران نیز جهش زیادی در حجم خود تجربه خواهد کرد.
سعید ترکاشوند- خبرنگار/ اتحادیه اقتصادی  اورسیا، سازمان بین الملل نوظهوری است که  توسط روسیه و برخی از کشورهای آسیای مرکزی و اروپای شرقی در راستای  ایجاد منافع اقتصادی و بازار مشترک به یک همگرایی اقتصادی روی آوردند؛ حال این امکان وجود دارد که با عضویت ایران در این اتحادیه، کشورمان از منافع اقتصادی این اتحادیه اقتصادی  منافع اقتصادی را کسب کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از سازمان های بین المللی ای است که می تواند در راستای منافع اقتصادی کشورمان ایفای نقش کند؛ اتحادیه اقتصادی اوراسیا رسما از سال 2014 با ستفاده از یرخی موافقت ناممههای تجاری در زمینه حمل و نقل و گمرکی به طور رسمی  حیات سیساسی و اقتصادی خود را اغاز کرد.
اعضا فعلی این اتحادیه، روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان  هستند که عمدتا همه این کشور ها روزگاری جزو اغمار شوروی سابق بوده اند و بر حسب این قرابت تاریخی و فرهنگی می توان این احتمال را داد که این کشور ها به خاطر اشتراکات تاریخی و فرهنگی و سیاسی که دارند اکنون به یک هم بستگی اقتصادی روی آوردند.

 اکنون جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال الحاق و عضویت به این اتحادیه اقتصادی است ؛شاید عضویت در این سازمان بین المللی، جبران مافاتی باشد از خلف وعده هایی که اتحادیه اروپایی در قبال همکاری های اقتصادی  داشته است؛ اما نکته حائز اهمیت این است که با وجود قرابت سرزمینی که بین ایران و اتحادیه اروسیا وجود دارد هنوز اقدام جدی در خصوص عضویت ایران در این سازمان صورت نگرفته؛ جای امیدواری است که اخیرا با سفر  محمد باقر قالیباف  رئیس  مجلس شورای اسلامی به روسیه، مجددا بحث عضویت ایران در این اتحادیه مطرح شد.

در خصوص عضویت ایران در این اتحادیه و منافع اقتصادی که این اتحادیه برای ایران به همراه دارد، «کامبیز میر کریمی» نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، در گفت وگویی کوتاه به این موضوع پرداخت و گفت: ایران در قبال اتحادیه اقتصادی اوراسیا،با یک تجارت دوجانبه و محدود رو به رو نیست و با عضویت در این اتحادیه عملا ایران همزمان روابط تجاری کلان خود را با چند کشور  تنظیم می کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه ادامه داد: تا قبل از این نیز موافقت نامه های تجاری  بین ایران و روسیه امضا شده اما اکنون صحبت از یک تجارت گسترده و باز های متنوع اعضای این اتحادیه است.

وی افزود: کاهش تعرفه های تجاری نخستین اقدامی است که منجر به گسترش روابط تجاری ایران با اعضای این اتحادیه اقتصادی می شود؛ تاکنون با اجرای این تعرفه ها بین ایران و روسیه به عنوان یک رابطه تجاری دوجانبه ، میزان صادرات افزایش یافته حجم صادرات ایران به روسیه عدیدی بالغ بر 37 درصد بوده است.؛ اگر اپیدمی کرونا نبود یقیناً این آمار  بیشتر می شد.

    میرکریمی تاکید کرد:عضویت ایران در این اتحادیه روابط اقتصادی  کشورمان رویکرد چند جانبه ای به خود می گیرد  زیرا در این فرایند ایران با چند کشورمبادلات تجاری خواهد داشت و به تبع صادرات ایران نیز جهش زیادی در حجم خود تجربه خواهد کرد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: تا کنون امتیازات و تعاملات بسیار مناسبی بین طرفین اعضای این اتحادیه بوده؛ اکنون ایران می تواند کالا های اساسی خود را  همراه با ثبات و تضمین از اعضای این اتحادیه اقتصادی تهیه کند  و به واسطه همین امر بسیاری از مشکلات کشور  در تامین مواد اولیه صنایع داخلی  و کشاورزی  و کالا های اساسی  حل خواهد شد.

 وی یاد آور شد: متناسب با شرایط جغرافیایی و محیطی که کشورهای عضو این اتحادیه دارند، ایران می تواند بسیاری از نیاز های این کشور ها را در زمینه کالا هایی مانند محصولات کشاورزی، مواد غذایی، لبنیات و خشکبار را  تامین کند و خشبختانه این محصولات از جایگاه ویژه ای در بازار اعضای این اتحادیه بر خوردار است.

 میرکریمی درآخر به مزیت ها و ویژگی های اصلی تجارت و مبادله  با اتحادیه اروسیا اشاره کرد و گفت: امروز روند تجارت و مبادلات بسیار تسهیل گشته و تا قبل از شیوع کرونا ، روادید های کثیر المدت و کثیر الورود زیادی برای تجار ایرانی  صادر گردیده است .

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه تشریح کرد: علاوه بر این موضوع، تقویت جاده های مواصلاتی و ارتباطی و سیستم مالی و بانکی  کشور های عضو این اتحادیه، به نوعی نقطه قوت این تجارت شده است، امروزه بسیاری از تجار در آمد های خود را از طریق سیستم بانکی به خصوص روسیه انتقال می دهند و عده کمی از طریق صرافی ها این کار را انجام می دهند ولی اکنون این انگیزه نیز کاهش یافته است.

وی در آخر تاکید کرد: متاسفانه  نظر مطلوب  و اراده  محکمی بر بسط و گسترش روابط تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بین مسئولین دولتی وجود دارد؛ قرابت جغرافیایی که بین ایران و  بعضی از کشور های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود دارد میتوان یک امتیاز مثبت برای  ایران در تراز تجاری خود باشد؛علاوه بر این موضوع قرابت تاریخی و فرهنگی که ایران در منطقه قفقاز دارد خود یک امتیاز ویژه دیگری برای کشور به همراه دارد.

توافق با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و سیاسی جهان است، علاوه بر اهمیت اقتصادی و تجاری، منافع سیاسی برای طرفین به همراه دارد. همگرایی منطقه‌ای تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر ثبات و امنیت اقتصادی دارد و به دلیل نزدیکی و دسترسی کشورمان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، امکان گسترش همکاری‌ها در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، بانکی، حمل و نقل و خدمات فنی و مهندسی فراهم است.

 با این اوصاف در زمینه صادرات ایران با کشورهای اوراسیا نیز کشور روسیه در جایگاه نخست قرار دارد. صادرات ایران به این کشور ۳۸۶ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۹۴۳ دلار به وزن ۸۰۹ هزار و ۴۹۱ تن است.

کشور ارمنستان با ۲۶۴ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۵۷۸ دلار به وزن ۱ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۲۸۴ تن، کشور قزاقستان با ۱۲۵ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۵۵۴ دلار به وزن ۲۳۸ هزار و ۷۰۵ تن، کشور قرقیزستان با ۳۱ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۳۶۶ دلار به وزن ۱۷ هزار و ۴۰۲ تن، کشور بلاروس ۱۴ میلیون و ۹۰۲ هزار و ۴۰۱ دلار به وزن ۴۹۸۷ تن، در جایگاه بعدی تجارت ما با کشورهای اور آسیا قرار دارد.

حجم صادرات ایران و اورآسیا تا قبل از کرونا (اسفند ۹۸) ۱۱۴ درصد نسبت به قبل از امضای تفاهمنامه رشد داشته است. این رشد محسوس است اما بازهم پتانسیل اضافه شدن دارد. تجار ما باید ورود علمی داشته باشند و بازار را بشناسند قوانین آن کشورها را بدانند، حمل و نقل را باید جدی بگیرند و بر اساس ذائقه بازار ورود کنند.

کل تجارت ده ماه کشور حدود ۵۹ میلیارد دلار که بیش از ۲۸ میلیارد صادرات و بیش از ۳۰ میلیارد دلار واردات است که ۲.۸۷ میلیارد دلار آن با کشورهای اورآسیاست.

 گفتنی است که در سفر اخیر محمد باقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، طی سفری که وی به روسیه داشت در دیدار با همتای روسی خود ، تاکید بر همکاری  اقتصادی دو کشورشده است و  با تاکیدات رئیس مجلس مجلس شورای اسلامی، عملا  مجلس در راستای منافع اقتصادی کشور در این امر ورود کرده و در پایان این سفر، قالیباف وعده عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را داد و در پی این موضوع گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری بین ایران و کشور های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطرح شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات