صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۸۴۸۳

ناکارامدی مدیران باعث شد اقتصاد مقاومتی پیاده نشود/ دولت آدرس غلط ندهد

تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره اقتصاد مقاومتی براین باور است: متاسفانه در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی از افراد کارآمد استفاده نشدند و مدیران و وزرا باید ابتدا تصمیم بگیرند و این را در داخل سیستم خود اجرا کنند.
 
زهرا ترابی- خبرنگار/ آلبرت بغزیان تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، در پاسخ به این پرسش، اقتصاد ما به گونه ایی شده که وابستگی غیر از نفت به سیاست های امریکا نیز وابسته شدیم ارزیابی شما چیست؟
 
گفت: بحث تحریم هاست. اروپا ما را تحریم نکرده است بلکه امریکا ما را تحریم کرده است. امریکا از برجام خارج شده و این نظم را بهم زده است. بنابراین درآمدهای ارزی ما مسلماً به دلار است و تحت تاثیر قرار گرفته است. مسلم است اگر بخواهیم ببینیم کدام کشورها تصمیمات و وضعیت سیاسی آنها ممکن است روی قضیه تحریم ها اثرگذار باشد امریکاست.

وی ادامه داد: بنابراین اگر می بینید مردم قضیه نتایج انتخابات امریکا را دنبال می کنند یا الان که بایدن هست تصمیمی در خصوص ایران می گیرد موضوع مهم می شود، می توان گفت تنها کشوری سیاست هایش به ایران مربوط می شود امریکا است نه کشورهای دیگر  و امریکاست که باید تصمیم بگیرد آیا به برجام برگردد یا خیر و با چه شرایطی باشد.
 
تصمیمات ایران در اقتصاد امریکا اثر ندارد ولی برعکس اثر دارد. البته این دلیل نمی شود تصمیمات داخلی خود را نادیده بگیریم و سوءمدیریت و اشتباهات سیاستی و تجاری و ارزی مهم نیست و اصل مشکلات این موارد است.
 
اختلاس ها، احتکارها و غیره را امریکا انجام نداده است ولی زمینه ها که ایجاد شد عده ای سوءاستفاده کردند. اینجاست که مردم اخبار سیاسی امریکا را دنبال می کنند و روی بازار ما منعکس می شود چون ممکن است نوید بهبود شرایط تحریمی و حذف آن شود یا برعکس باعث تقویت تحریم ها شود. بنابراین این ارتباط برقرار شده و مردم دنبال می کنند.

بغزیان با اشاره به این نکته مدیریت ما طوری شده که احساس می کنیم وابسته به سیاست های امریکا هستیم افزود: اصل همین است. سیاست های امریکا به جانب ایران بیشتر از سیاست های روسیه و فرانسه است. امریکاست که تحریم کرده و از برجام خارج شده و مسلماً صحبتی در مورد کشور ایران باشد حتما مربوط می شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش، ایا توانستیم اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم؟ گفت: خیر که ان هم بدلیل بی توجهی دولت و وزرا است.
اقتصاد مقاومتی تعریف خود را دارد و کاملاً مشخص است و زمان طولانی را دولت های ما داشتند تا به این عمل کنند. حتی در بحث جهش تولید چیز پیچیده ای نیست. درست است که در شرایط تحریم نمی توانید برنامه های مطلوب جهش تولیدی پیاده کنیم ولی اقتصاد مقاومتی که می خواهیم در مقابل تحریم ها نیز تاب بیاوریم یعنی یک نوع اقتصاد تاب اور باید پیاده می کردیم .

بغزیان با اشاره به اینکه اگر تحریم نبودیم اقتصاد مقاومتی به چه صورتی بود پاسخ داد: اگر تحریم هم نبودیم باید پیاده شود. اقتصاد مقاومتی امر بدی نیست و حتی ژاپن این را دارد. چین هم برخی از سیاست های خود را به جانب مقاوم سازی اقتصادی می برد.
 
اقتصاد مقاومتی را خاص تحریم انجام دادیم و بعداً اگر تحریمی نبود ادامه می یابد مثلاً حمایت از تولید داخل، صادرات، ایجاد فعالیت هایی با ارزش افزوده بالا و غیره اموری نیست که کسی زیر سوال ببرد و بگوید غلط است. اگر اقتصاد مقاومتی را پیاده می کردیم الان اقتصاد ما به این وضع نبود معلوم است به اقتصاد مقاومتی بی اعتنایی شده است.

این استاد دانشگاه در پایان درباره اینکه آیا افراد ناکارامد در راس هستند که افتصاد مقاومتی بخوبی پیاده نشده تاکید کرد: افراد کارآمد هم استفاده نشدند و مدیران و وزرا باید ابتدا تصمیم بگیرند و این را در داخل سیستم خود اجرا کنند. آنها باید مطالبه کنند و برنامه داشته باشند. مشکل چیست؟ مشکل مدیران هستند که به این موضوع بی اعتنایی یا خیلی ساده انگاری کردند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات