صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۸۴۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) انتخابات هر چه پُرشورتر، هر چه با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه باشد، اثرات و منافعش برای کشور و برای خود مردم بیشتر خواهد بود؛ البتّه دشمنان این را نمی‌خواهند. (۲۹/۱۱/۱۳۹۹) www.basirat.ir
یادآوری یک دانش و صنعت مهم
روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته‌ای که گذشت، فرصتی برای آشنایی بیشتر با توانمندی‌های صنعت هسته­ای کشور به دست آمد. آنچه که در این زمینه به طور خلاصه قابل بیان است، توجه به این نکته است که به برکت خودباوری و اعتمادبه‌نفس برآمده از انقلاب اسلامی که در دانشمندان و متخصصین ایرانی پدید آمده و حمایت­های ویژه و تاریخی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، دانش و فنّاوری هسته­ای در کشور کاملاً بومی شده و کشورمان در تراز چند کشور برتر جهانی در زمینه هسته‌ای در حال پیشرفت است.
نکات تحلیلی: ۱- امروز متأثر از مسائل سیاسی در طی سال‌های گذشته و وضع تحریم­ها و درنهایت عملیات روانی دشمنان، اهمیت و راهبردی بودن انرژی اتمی، آن­گونه که انتظار می­رود برای عموم جامعه چندان روشن و دقیق بیان نشده است. مع‌الأسف تحت تأثیر القائات رسانه­ای دشمنان ملت ایران، حتی برخی این صنعت را مانع پیشرفت اقتصادی کشور می‌دانند! ۲-قرار دادن نظام سیاسی و مردم در دوراهی‌ها و دوگانه­ها مدتی است به یک تاکتیک سیاسی تبدیل شده که بر اساس آن صنعت و دانش هسته‌ای کشور و در حقیقت منافع ملی دچار مخاطره شده است. مثلاً دوگانه هسته­ای و اقتصاد که تحت عبارت «هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم اقتصاد» در مقطعی به‌شدت فاجعه­آمیز شد به‌گونه‌ای که آثار منفی آن تاکنون نیز ادامه دارد. هسته­ای شدن یک کشور در درجه نخست، اقتصادی و برای تسهیل در حیات بشر امروز است؛ اما، چون اهداف سیاسی مدنظر بود، به ناروا این دوگانه ساخته شد. به‌عنوان نمونه، اینکه فرانسه بیشتر از ۷۵% از تولید برق خود را از بخش اتمی تأمین می­کند و یا استفاده کشور‌های دیگر از این دانش برای مصارف پزشکی، صنعتی، کشاورزی و... یقیناً اقدامی اقتصادی و برای زندگی آسان­تر مردم است. ۳- این روز‌ها که برجام و بازگشت آمریکا به آن، برای افکار عمومی و رسانه‌ها برجستگی پیدا کرده است، ضرورت دارد که متولیان امر و مسئولان کشور به نحوی رفتار کنند که صنعت هسته­ای کشور دچار لطمه نشود.
نکته پایانی: هم­ اکنون و آینده بیشتر از حالا، دنیا و بشریت بیش‌ازپیش نیازمند به صنعت هسته­ای خواهد شد. رفتن به سمت دانش و فنّاوری هسته ­ای یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. به نظر می­رسد نمی­توان جایگاه و آینده درستی از کشور‌ها در نظام بین‌الملل بدون در نظر گرفتن میزان دسترسی و استفاده آن کشور‌ها از انرژی اتمی به تصویر کشید. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                         
سناریوی بازگشت بدون هزینه!
«ریچارد میلز» نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل پنجشنبه گذشته در نامه‌ای خطاب به ۱۵ عضو شورای امنیت گفت که آمریکا درخواست دولت پیشین این کشور مبنی بر احیای تمام تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در ماه سپتامبر را پس می‌گیرد.
گزاره‌های تحلیلی: ۱- ترامپ با قلدری تمام تلاش خود را به کار برد تا در چند مرحله با فشار بر شورای حکام آژانس و دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل و ریاست دوره‌ای آن، تحریم‌های تسلیحاتی ایران را ابدی ساخته و سازوکار حل اختلاف برجام (مکانیزم ماشه) را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های گذشته که در قطعنامه ۲۲۳۱ تجمیع شده بود را فعال نماید که البته با شکست مواجه شد. ۲- این نوع اقدام سطحی به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند گامی در جهت اعتمادسازی محسوب شده و دال بر تحقق‌بخشی به تعهدات درون برجامی آمریکا تلقی گردد؛ به عبارتی این اقدام صرفاً اعتراف به شکست تلویحی و عقب‌نشینی از مواضع قبلی است. ۳- اظهارات «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته ایالات‌متحده دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برای شرکت در جلسه گروه ۵+۱ و ایران را خواهد پذیرفت و همچنین بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی که در آن از ایران خواسته شده از بازگشت آمریکا به برجام قبل از انجام تعهداتش استقبال کند و از کاهش تعهدات هسته‌ای اجتناب نماید، صرفاً در چارچوب یک طراحی مشترک میان طرف اروپایی و آمریکایی علیه ایران معنا می‌یابد.
سخن پایانی: این طراحی مشترک صرفاً تلاش برای بازگشت بدون هزینه آمریکا به برجام و آغاز پروژه نرمالیزه کردن ایران است. به همین منظور اقدام کنونی آمریکا به‌هیچ‌عنوان گامی جبرانی مبنی بر لغو تحریم‌های ایران تلقی نمی‌شود؛ به عبارتی می‌خواهند با وانمودسازی به اقدامات اعتمادساز، تصویری متفاوت همراه با حسن نیت دولت جدید آمریکا، با تأثیرگذاری بر محیط داخلی ایران و محیط بین‌الملل، به جمهوری اسلامی در تغییر راهبرد خویش فشار آورند. یقیناً این اقدام علیرغم اینکه فاقد حسن نیت عملی بوده و هیچ آورده‌ای برای جمهوری اسلامی ندارد، صرفاً مقدمه‌ای برای هدایت ایران به‌سوی یک تله بزرگ است. اقدامات جبرانی آمریکا زمانی واقعی محسوب می‌شود که بپذیرد به تعهدات درون برجامی خود برای لغو تحریم‌ها بدون قید و شرط عمل کند. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ اخبار ویژه                      
اعتراف رژیم صهیونیستی به قدرت ایران
سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا با اعلام نگرانی از بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای، گفت: «ایران اکنون نسبت به پنج سال پیش بسیار قدرتمندتر شده است. «دنی دانون» سفیر سابق تل‌آویو در واشنگتن و رئیس کنونی بخش بین‌الملل حزب لیکود، در مصاحبه با وبگاه «نیوزویک» درباره نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته‌ای ایران مدعی شد: «آن‌ها (آمریکا) از این مسائل آگاه هستند. سؤال اینجاست که آن‌ها را کنار می‌گذارند و به توافق بازمی‌گردند یا آن‌ها را به عنوان پیش‌شرط قرار می‌دهند. ایرانِ سال ۲۰۲۱، همان ایران سال ۲۰۱۶ نیست. متأسفانه امروز آن‌ها (ایران) در شرایط بسیار بسیار پیشرفته‌تری هستند». درعین‌حال دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز ادعا کرد: «اسرائیل معتقد است بازگشت به این توافق قدیمی مسیر ایران را به سمت زرادخانه هسته‌ای هموار می‌کند. اسرائیل در این مورد با ایالات‌متحده تماس نزدیک دارد».
◄ ١+۵ وجود ندارد!/ «خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «به دلیل خروج آمریکا از برجام، ١+۵ وجود ندارد. اکنون تنها ایران و ١+۴ است؛ به یاد بیاورید، ترامپ اتاق [برجام]را ترک و تلاش کرد آن را منفجر کند. حرکات نمادین خوب است، اما برای احیای ١+۵، آمریکا باید عمل کند: تحریم‌ها را بردارد. ما نیز پاسخ خواهیم داد، این ترتیب کلیدی است: تعهد - اقدام – جلسه»

▼ اخبار
استاد آمریکایی: نگرانی‌های امنیتی ایران را درک کنید!
«جودت بغات» استاد دانشگاه دفاع ملی واشنگتن، در مقاله‌ای در نشریه میدل ایست آی با عنوان «چرا ایران مصمم است برنامه موشکی خود را گسترش دهد؟» با اشاره به اصرار مقامات آمریکایی برای گنجاندن برنامه‌های موشکی ایران در مذاکرات مربوط به برجام نوشت: «مسئله موشکی از نگرانی‌های اصلی واشنگتن است، اما تهران هرگونه متوقف کردن این برنامه را منتفی دانسته است. در سال‌های اخیر، زرادخانه موشکی تهران، بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین آن در خاورمیانه بوده، اما دوربردترین و مرگبارترین آن‌ها نبوده است. قدرت‌های دیگر منطقه نظیر اسرائیل هم توانایی‌های موشکی قوی کسب کرده‌اند. تل‌آویو علاوه بر تولید موشک، از چندین دهه گذشته تاکنون بزرگ‌ترین دریافت کننده کمک‌های آمریکا بوده و تقریباً حمایت‌های بی‌دریغ تمام کشور‌های غربی به رهبری آمریکا در عرصه نظامی و فناوری، شامل آن شده است. تصور می‌شود اسرائیل یکی از پیشرفته‌ترین زرادخانه‌های موشکی در خاورمیانه را در اختیار دارد. در همین حال، تل‌آویو با همکاری آمریکا تشکیلات گسترده دفاع موشکی خود را گسترش داده است. عربستان سعودی و امارات عربی متحده نیز برای برخورداری از توان دفاع موشکی پیشرفته، با آمریکا معامله کرده‌اند. آمریکا، قدرت‌های اروپایی و متحدان منطقه‌ای آن‌ها باید نگرانی‌های امنیتی ایران را درک کنند. باید در خصوص توازن نظامی منطقه‌ای مذاکره کرد. رقبای منطقه‌ای ایران پیشرفته‌ترین تسلیحات آمریکایی و اروپایی را در اختیار دارند».

مزیت‌های اقتصادی ایران در حوزه ترانزیت، صادرات گاز و برق
«سعید جلیلی» در همایش اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: «طراحی پروژه اتصال بنادر شرقی دریای خزر به سمت بنادر دریای سیاه به موازات مسیر ایران، ایجاد کریدور شمالی- جنوبی میان کشور‌های آسیای میانه در موازات با کریدور شمالی- جنوبی ایران، طراحی مسیر لاجورد در موازات کریدور شرقی-غربی ایران ازجمله مسیر‌های موازی حمل‌ونقل کالا با ظرفیت ترانزیتی ایران در طی سال‌های اخیر است. ما ۱۷% ذخایر گازی جهان را در اختیار داریم که رتبه دوم جهانی محسوب می‌شود، اما رتبه هجدهم ایران در میان صادرکنندگان گاز نشان می‌دهد که از این فرصت به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم. پروژه خط لوله گاز ترانس خزر به منظور انتقال گاز ترکمنستان به اروپا و همچنین پروژه موسوم به تاپی که در جهت ایجاد خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به هند از مسیر موازی است. ظرفیت مازاد برق کشور حدود ۲۰ هزار مگاوات است. ایران با دو همسایه خود یعنی عراق و افغانستان به دلیل وجود اشتراکات فراوان سیاسی، مذهبی روابط اقتصادی خوبی برقرار کرده است، اما تلاش آمریکا آن است که مانع تأمین برق این دو کشور از طریق ایران شود. چند سال توان برخی دستگاه‌ها و رسانه‌ها معطوف به این موضوع می‌شود که سرنوشت پیوستن به فلان کنوانسیون چه شده؟ اگر درصدی از این توجه به مسائل اصلی بشود، می‌توانیم جهش تولید و جهش صادرات را شکل بدهیم.

تلاش برای بقا در عراق با عنوانی جدید!
اتحادیه علمای استان دیالی عراق، امروز (جمعه) در بیانیه‌ای به تصمیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای افزایش تعداد نیروهایش در عراق اعتراض کرد. این اتحادیه تأکید کرد، این تصمیم ناتو برای اشغال عراق تحت نام یک سازمان بین‌المللی از سوی آمریکا است، چرا که عمده نیرو‌های ناتو را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند. در این بیانیه با اشاره به مصوبه سال گذشته پارلمان عراق در خصوص خروج نیرو‌های خارجی گفت که این مصوبه تصمیم کل مردم بود و هرگونه تصمیمی برای افزایش نیرو‌های خارجی نقض حاکمیت ملی عراق است. «نس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌تازگی گفته است که این سازمان به دنبال افزایش نیرو‌های خود در عراق از ۵۰۰ نفر به چهار هزار نفر است. «عباس العرداوی» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق نیز گفته است که نیرو‌های ناتو، «همان نیرو‌های آمریکایی هستند و این، بازی جدید آمریکاست. نیرو‌های ناتو تحت فرماندهی آمریکا قرار دارند».

اخبار کوتاه
اذعان چین و روسیه به بدعهدی طرف‌های برجامی/ در پی اعلام آمریکا برای حضور در مذاکرات برجامی با ایران، وزارت خارجه چین اعلام کرد: «لازم است آمریکا بدون قید و شرط و در سریع‌ترین زمان ممکن به برجام برگردد و تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بردارد. پس از آن لازم است ایران تعهدات کامل خود را در برجام از سر بگیرد». «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه نیز در پیامی مشابه با تأیید ضمنی عدم پایبندی طرف‌های برجامی به تعهدات خویش و حق ایران در کاهش تعهدات، گفت: «محدودیت‌های جدید ایران در خصوص بازرسی‌ها لزوماً برای مدت طولانی دوام نخواهد داشت. همه‌چیز به تلاش‌های سیاسی در جهت اجرای کامل توافق هسته‌ای بستگی خواهد داشت».
هدف از سفر مدیرکل آژانس به تهران/ «گروسی» دیروز (جمعه ۱ اسفندماه) در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «من فردا به تهران سفر می‌کنم تا به‌منظور دستیابی به راهکار‌های مورد توافق طرفین، که با قوانین ایران [مصوبه راهبردی مجلس]همخوانی داشته باشد، با مقامات ارشد ایرانی دیدار کنم تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند فعالیت‌های راستی‌آزمایی ضروری خود در ایران را ادامه دهد. مشتاقانه منتظر موفقیت [در مذاکرات با مقامات ایرانی]هستم. این به نفع همه است». به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد اجرای بند دیگری از مصوبه مجلس با عنوان «قانون راهبردی کاهش تعهدات هسته‌ای»، این بار نیز سعی کشور‌های غربی و آژانس بر آن است تا با وعده و وعید و امیدسازی واهی، مانع از کاهش تعهدات برجامی ایران شوند.
حقوق ناکافی رئیس شورا! / «محسن هاشمی رفسنجانی»، رئیس شورای شهر تهران اذعان داشت: «سال ۸۹ در مترو مدیرعامل بودم و ماهی ۶ میلیون تومان حقوق می‌گرفتم که با دلار ۹۰۰ تومان آن موقع ۷۰۰۰ دلار می‌شد. الآن که رئیس شورای شهر هستم و نزدیک به ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرم با دلار ۲۶ هزار تومان کمتر از ۷۰۰-۸۰۰ دلار می‌شود. هیچ‌وقت کشور چنین شرایطی نداشته. باید با ذکاوت از این بحران عبور کنیم».
احکام سیاسی (سؤال ۱۴۳): حکم استفاده از امکانات محل کار جهت استفاده شخصی چیست؟ پاسخ: استفاده کارمندان از امکانات بیت‌المال در ساعات رسمى کار به مقدار متعارفى که مورد ضرورت و نیاز است و شرایط کارى بیانگر اذن به کارمندان در این مقدار از استفاده است، اشکال ندارد و همچنین استفاده از امکانات بیت‌المال با اذن کسى که از نظر شرعى و قانونى حق اذن دارد، بدون اشکال است. درنتیجه اگر تصرّفات شخصى فردی در بیت‌المال به یکى از دو صورت مذکور باشد، چیزى در این رابطه به عهده وی نیست، ولى اگر از اموال بیت‏المال استفاده غیرمتعارف کرده باشد و یا بدون اذن کسى که حق اذن دارد، بیشتر از مقدار متعارف استفاده نماید، موجب ضمان خواهد بود. (اجوبه الاستفتائات، سؤال شماره ۱۹۵۶)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات