صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۸۵۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۳ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) انتخابات یک فرصت است، یک امکان است که اگر شرکت پُرشور مردم باشد، این یقیناً به آینده کشور کمک خواهد کرد. البتّه اگر این شرکت پُرشور مردم همراه بشود با یک انتخاب درست که حقیقتاً یک نیروی کارآمد و باایمان و پُر‌انگیزه و علاقه‌مند به کار انتخاب، این نورٌعلی‌نور است و آینده کشور را تضمین خواهد کرد. (۲۹/۱۱/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

▼حرف روز              

علاج دردهای مزمن کشور!

رهبر معظم انقلاب در دیداری که در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز از طریق ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی داشتند، ورودیه مجمل و درعین‌حال مهمی را درباره مباحث انتخاباتی خردادماه سال آینده داشتند – البته معظم له بیان مفصل مسائل انتخاباتی را به دیدارهای آتی وعده دادند- که بازخوانی نکات برجسته‌ آن برای تحقق انتخاباتی پرشور با حضور حداکثری مردم راهگشا و بصیرت‌افزاست:

نکات تحلیلی: 1- حکیم فرزانه انقلاب انتخابات را در کشور یک «فرصت بسیار بزرگ» دانستند که نباید از دست داد. به تعبیر معظم له، مخالفین نمی‌خواهند جمهوری اسلامی از این فرصت استفاده کند. تلقی فرصت و امکان از انتخابات در یک نظام سیاسی، نشانگر واقعیت مردم‌سالار بودن آن حکومت است، همان ویژگی‌ برجسته‌ای که ملت ایران به یُمن انقلاب اسلامی آن را به دست آورد و از امکان تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود به بهترین و واقعی‌ترین شکل آن در دنیا برخوردار شد. به‌عبارت‌دیگر، شکل‌گیری نظام مردم‌سالاری‌دینی در ایران در اثر انقلاب اسلامی از بزرگ‌ترین دستاوردهای معنوی انقلاب بوده است. 2- انتخابات، از این منظر که زمینه‌های چرخش نخبگان در مدیریت قدرت، سیاست، اقتصاد و فرهنگ را فراهم می‌نماید، «یک ظرفیت بزرگ برای پیشرفت کشور» به شمار می‌آید. همچنین انتخابات، با نمایش «شور انقلابی مردم» موجب افزایش ضریب امنیت کشور می‌شود و طمع‌ورزی‌های مبتنی بر محاسبات غلط، دریافت‌های تحریف‌آمیز و ادراکات اغواگرانه و فریب‌کارانه دشمنان را پَس می‌زند و عقب می‌راند. 3- رابطه مستقیم بین انتخابات پرشور مردمی به همراه انتخاب آگاهانه و کارآمد با خنثی‌سازی طراحی‌ها و توطئه‌های دشمنان و حل مشکلات داخلی، یکی دیگر از تأکیدات رهبر عزیزمان بود. برخلاف شیطنت‌های دشمنان انقلاب که همواره راه‌های خشونت‌آمیز و اعتراضی خشن را برای تغییر و حل مشکلات القا می‌کنند، مطابق با بیان رهبری، راه‌حل مشکلات در «انتخاب درست» مردم است. درواقع، صندوق‌های رأی امن‌ترین و گره‌گشاترین راه برای حل مشکلات است. اگر در پرتو آگاهی، انتخابی هدفمند و هوشمند صورت بگیرد و دولتی با نشاط کاری و رهیافت تحولی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان روی کار آید، در این صورت، گره‌گشایی عملی از مشکلات مردم، کمترین سود آن و تضمین اقتدار و امنیت، حفظ و افزایش روند پیشرفت کشور و توجه به مردم مستضعف و تقلیل فاصله طبقاتی، اهداف بلند آن خواهد بود.

نکته راهبردی: به تعبیر رهبر عزیزمان، «علاج دردهای مزمن کشور در پُرشور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد، انتخاب اصلح، انتخاب شخصیت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری» است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                    

تاريكي قبل از فروپاشي!

«یووال دیسکین» رئیس سابق سازمان امنیت عمومی اسرائیل (شاباک) با اشاره به چالش‌ها و مشکلات متعدد داخلی، ازجمله بی‌اعتمادی اسرائیلی‌ها به ساختار حکومتی و فساد در دولت تصریح کرد: «اسرائیل برای نسل آینده باقی نخواهد ماند و از بین خواهد رفت. بیشتر هزینه‌های اقتصادی و نظامی را در اسرائیل تنها نزدیک به ۳۰ درصد مردم تحمل خواهند کرد و با این شیوه، جامعه اسرائیل از مشکلاتی که در انتظارش است، نجات نخواهد یافت».

گزاره‌های تحلیلی: رژیم صهیونیستی با گذشت بیش از 60 سال از هنگام تأسیس توأم با خشونت نظامی و اشغال فلسطین، در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. برخی گزاره‌ها فارغ از شکست‌های پی‌درپی این رژیم در مقابل جبهه مقاومت، حکایت از این فروپاشی قریب‌الوقوع دارد: 1- پدیده مهاجرت معکوس: بیشترین خواهان مهاجرت از اسرائیل، نسل جوان 24 تا 30 سال، سپس افراد 30 سال به بالا و دارای همسر و فرزندان خردسال می‌باشند. در سال‌های اخیر بیشتر صاحبان شرکت‌های ساختمان‌سازی و فعال در طرح‌های خارج از مرزهای دریای مدیترانه، اسرائیل را ترک کرده‌اند. شانزده مؤسسه و نهاد اطلاعاتی آمریکا در پژوهشی که انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم اسرائیل تا سال 2025 فرومی‌پاشد و یهودیان به میزان بسیار بالایی در حال بازگشت از فلسطین به کشورهایی که از آنجا آمده‌اند، هستند. 2- یک مرکز آمار اسرائیلی با نام مرکز دموکراتیک به‌تازگی در پژوهشی اعلام داشته است که درصد فقر در رژیم اسرائیل، طی 25 سال اخیر، در حدود 25 درصد افزایش داشته است، به‌طوری‌که به ازای هر یک نفر یهودی، سه شهروند فقیر در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد و تبعیض طبقاتی در آن به حدی است که 60 درصد از شهروندان فقیر را عرب‌زبانان تشکیل می‌دهند. 3- چندگانگی قومی، اجتماعی ـ مدنی از مهم‌ترین پاشنه آشیل‌هایی است که همانند تارعنکبوت جامعه رژیم صهیونیستی را تنیده و جز تضعیف از درون، برای رژیم صهیونیستی برآیندی نخواهد داشت. وضعیت نگاه ملت‌ها در همسایگی نیز ازجمله پاشنه آشیل‌های رژیم صهیونیستی است؛ ژنرال «عاموس یادلین» رئیس انجمن مطالعات امنیت ملی این رژیم، احتمال اوج گرفتن جنبش‌های اعتراضی مردمی مبنی بر مخالفت با حمایت حاکمان کشورهای حامی از رژیم صهیونیستی را ازجمله شواهد خطرساز جدی علیه موجودیت آن توصیف می‌کند. «افرائيم هليوي» رئيس سابق سازمان موساد نیز مي‌گويد: «ما در آستانه يك فاجعه قرار گرفته‌ايم و آن تاريكي قبل از فروپاشي است». «نتانياهو» نیز در سال 2017 و در سالگرد تأسيس اين رژيم جعلی درحالی‌که آرزوي برگزاري جشن صدسالگی را داشت،‌ گفت «تاريخ به ما نشان مي‌دهد كه دولت اسرائيل عمري بيش از 80 سال ندارد!».

نکته پایانی: روبه افول بودن عوامل بیرونی تقویت اسرائیل (آمریکا)، فعال بودن عوامل روزافزون متلاشی کننده از درون رژیم صهیونیستی و قوی شدن بیش‌ازپیش محور مقاومت به‌عنوان عامل طرد بیرونی، پایان دهنده همانی است که «یووال دیسکین» اعلام کرد: «اسرائیل برای نسل آینده باقی نخواهد ماند و از بین خواهد رفت». (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه                 

بدون راستی‌آزمایی، بازگشت به برجام بی‌اعتبار است

«تخت‌روانچی» نماینده کشورمان در سازمان ملل با اشاره به موضوع بازگشت آمریکا به برجام گفت: «سه نوع تحریم علیه ما اعمال کرده‌اند، اگر هرکدام از این‌ها لغو نشود، بازگشت آمریکا معنی ندارد. صرف اینکه بگوید من آماده‌ام به برجام برگردم یا برگشتم، ولی در عمل این تحریم‌ها لغو نشود و از بین نرود، هیچ ارزشی ندارد. ما نمی‌توانیم فقط به امضای یک نامه رضایت بدهیم، اگر امضا همراه با فرآیندی برای راستی‌آزمایی اقدامات نباشد، معنی ندارد. اگر اعلام شود که تحریم نفت ایران لغو شد، باید در کنارش تضمین‌هایی هم وجود داشته باشد که مشکلی برای فروش نفت پیش نیاید و خریدار باید بتواند از طریق سیستم بانکی جهانی پولش را به‌راحتی به ایران منتقل کند. اروپایی‌ها به ما گفتند که شما صبر کنید و ما جبران می‌کنیم، اما نه‌تنها جبران نکردند، بلکه به تعهدات خودشان هم عمل نکردند».

▼ اخبار

خط کشتیرانی تجاری ایران- آفریقا- آمریکای لاتین

رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق تعاون خبر داد: «قرار است خط مستقیم کشتیرانی ایران به آفریقای جنوبی و سپس آمریکای لاتین راه‎اندازی شود». وی افزود: «طراحی ایجاد خط مذکور با حرکت از بنادر جنوبی ایران با توقف در بنادر آفریقای جنوبی و عزیمت به سمت کشورهای آمریکای لاتین به طور مشخص کشور برزیل، در دستور کار قرار گرفته است». بابک افقهی اظهار داشت: «با حمایت کشتیرانی جمهوری اسلامی از برقراری خط مذکور، با وجود ظرفیت بارهای صادراتی کشور ایران به مقاصد ذکر شده، مراتب به اتاق‌های تعاون و بازرگانی سراسر کشور، سازمان توسعه تجارت ایران و سایر بنگاه‌های صادراتی فعال در حوزه صادرات کالا به این کشورها، اطلاع‌رسانی شده است. ثبت درخواست‌های فعالان اقتصادی متقاضی حمل مستقیم کالا از ایران به مقاصد مذکور و بهره‌مندی از این خط مستقیم و برنامه‌ریزی عملیاتی با شرکت کشتیرانی، توسط اتاق تعاون در حال انجام است».

شیفتگی و ذوق‌زدگی غیرحرفه‌ای!

یکی از پدیده‌های مضر این روزهای سیاست خارجی کشورمان، ذوق‌زدگی برخی مسئولین به اعلام احتمال ورود به برجام از سوی دولت بایدن است. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با نقد چنین شیفتگی غیرعزتمندانه می‌گوید: «این رفتار و ذوق‌زدگی در تأمین حقوق برجامی مانع ایجاد کرد چون طرف مقابل وقتی اشتیاق بازگشت در ما ببیند هزینه را بالا می‌برد و در رفع تحریم‌ها و انجام وظایف برجامی خود امتناع می‌کند. هر سیاستمدار و هر کسی که الفبای مسائل سیاسی را بداند قطعاً این را می‌فهمد و متوجه می‌شود». در آخرین مورد از این ذوق‌زدگی‌های غیرحرفه‌ای، ربیعی، سخنگوی دولت در روزنامه ایران نوشت: «با اطمینان می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که به‌رغم کش‌وقوس‌های دیپلماتیک که مقدمه طبیعی در بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات و ازجمله لغو تمامی تحریم‌ها در آینده نزدیک است. ابتکارهای دیپلماتیک به‌خوبی و تا رسیدن به نتیجه مطلوب عمل خواهند کرد». به دنبال این موضع دولتی‌ها، سخنگوی کاخ سفید دیروز (شنبه 2 بهمن) اعلام کرد، دولت متبوعش قصد ندارد قبل از گفت‌وگوهای دیپلماتیک با متحدان اروپایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های خود علیه ایران را بردارد.

تصویب کمیسیونی طرح تحقیق و تفحص مجلس از بورس

«لارگانی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد: «جهت روشن شدن وقایع رخ‌داده در بورس، بررسی رانت‌ها و مفاسد رخ‌داده و حمایت از حقوق سهامداران، طرح‎ تحقیق و تفحص از بورس با امضای ۵۰ نماینده تدوین و در کمیسیون اقتصادی تصویب و به‌زودی در صحن علنی مطرح می‌شود. رشد حبابی شاخص، علت تشویق ‎روحانی به حضور مردم در بورس بدون آموزش، گران‌فروشی سهام، فروش سهام کاغذی، سرنوشت پول‌ها و رانت حاصله از محورهای مهم طرح است». طراح طرح تفحص از سازمان بورس اعلام کرد که در حال حاضر دستکم ۱۵۰۰ تریلیون ریال معادل ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دلار از سرمایه مردم ذوب شده است. فقط یک شرکت کاغذی با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی طی سه ماه تمام فرآیند پذیرش در بورس را انجام داده و با رقم ۳۲۰۰ میلیارد تومان به مردم فروخته شده است، درحالی‌که این شرکت حتی دفتر مرکزی هم ندارد و اکنون سهام فروخته‌شده‌اش کاغذی بیش نیست».

صدسالگی تأسیس اولین دولت «اجنبی‌ساخته» در ایران

«آیرونساید» ژنرال انگلیسی و عامل اصلی کودتای ۱۲۹۹، در ایران کسی را نمی‌شناخت که بتواند عملیات کودتا را برنامه‌ریزی کند، لذا به معاونش سرهنگ اسمایس و اردشیر ریپورتر نماینده اینتلیجنس سرویس متوسل شد تا یک رهبر نظامی برای کودتایی در ایران انتخاب کنند. او پیش از وقوع کودتا در جلسه‌ای طولانی با احمدشاه در تهران درباره رضاخان گفت که «حیف است اعلیحضرت از افسری چنین لایق که وجودش در قزوین عاطل و باطل افتاده استفاده بهتری نکند!». سیدضیاءالدین طباطبایی رهبر سیاسی و رضاخان رهبر نظامی کودتا بود. دولت بریتانیا از تلاش رضاخان در انجام کودتا راضی بود و تلاش‌های وی را که تأمین‌کننده منافع بریتانیا بود، می‌ستود. چنانچه ترجیح بسیاری از سیاستمداران انگلیسی به‌ویژه وزیرمختار بریتانیا در ایران این بود که رضاخان در هیئت یک پادشاه بر تخت حکومت ایران تکیه زند.

اخبار کوتاه

سفرهای توریستی «آری»؛‌ سفرهای زیارتی «خیر»!/ افکار عمومی این سؤال جدی را دارد که آیا خطر ابتلا به کرونا در سفرهای سیاحتی و توریستی وجود ندارد و صرفاً در سفرهای زیارتی امکان ابتلا وجود دارد؟! چرا امکان سفر به عتبات عالیات عراق ممنوع است اما سفر به کشورها آلوده به کرونا برای گردش و تفریح برقرار است؟ اگر در سفرهای سیاحتی و توریستی می‌توان پروتکل‌ها را رعایت کرد و با اعمال محدودیت این سفرها را انجام داد چرا درباره عتبات عالیات نمی‌شود؟! این سؤال مبنایی است که مسئولان مربوطه به‌ویژه ستاد ملی مقابله با کرونا باید پاسخگوی آن باشند.

بلینکن: سیاست «فشار حداکثری» شکست خورد/ وزیر خارجه آمریکا اذعان کرد: «ما طی سال‌های اخیر سیاست فشار حداکثری علیه ایران را اجرا کرده‌ایم، اما نه‌تنها بی‌نتیجه بود، بلکه بر مشکلات افزوده است. ایران اکنون به تولید سوخت کافی و تولید مواد شکافت‌پذیر نزدیک‌تر‎ شده است. آمریکا و اروپا در مورد ایران مواضع همسو دارند؛ واشنگتن با سایر کشورها همکاری خواهد کرد تا مانع نفوذ منطقه‌ای ایران شود و جلوی برنامه موشک‌های بالستیک این کشور را بگیرد».

ثبات اقتصاد ایران از زبان وزیر!/ «رزم حسینی» وزیر صمت گفت: «امروز ما صادر‌کننده فولاد و پتروشیمی هستیم و خیلی از محصولات صنعتی ما بازارهای جهانی خود را پیدا کرده است. مجوزهایی که برای تأسیس کارخانجات در کشور داده شده در ۱۰ ماه گذشته نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد افزایش یافته؛ این موضوع نشان‌دهنده ثبات سیاسی و اقتصادی کشور است».

روش اعتراضی مردم سی‌سخت در دیدار با رئیسی/ کمبود چادر جهت اسکان موقت، یکی از گلایه‎های مردم در روزهای اخیر بوده و اهالی نسبت به آمار تعداد خانه‎های تخریبی اعلام شده توسط دستگاه‎های اجرایی معترض هستند، به‌نحوی‌که در مقابل آمار ۴۰۰ خانه اعلام‎شده از سوی این مراجع، اهالی سی‎سخت معتقد به تخریب ۳۰۰۰ واحد مسکونی هستند. دلخوری از مسئولان محلی به نحوی بود که امروز و در کنار استقبال گرم مردم از آیت‎الله رئیسی، مردم سی‎سخت اجازه صحبت به مدیران استانی را ندادند.

۳ کشور اروپایی، توزیع‌کننده ۵۰ درصد مواد مخدر/ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اکنون در دنیا ۳۰۰ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر مستمر وجود دارد، گفت: «۳ کشور اروپایی به‌تنهایی ۵۰ درصد توزیع مواد مخدر را بر عهده دارند».

احکام سیاسی (سؤال 144): بنا به نیاز گاهی پیش می‌آید از وسیله نقلیه شخصی جهت انجام کار اداری استفاده می­شود، آیا جایز است برای جبران، از وسیله نقلیه سازمانی جهت کار شخصی استفاده کرد؟ پاسخ: مصرف نمودن اموال دولتى در غير مواردى که اجازه داده شده، در حکم غصب است و موجب ضمان مى‏باشد، مگر آن‌که با اجازه قانونى مقام مسئول بالاتر صورت بگيرد (اجوبه الاستفتائات، سؤال شماره 1966) و در فرض سؤال جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات