صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۲۸۵۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۴ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) درس بزرگ امام جواد (ع) به ما این است که در مقابل قدرت‌های منافق و ریاکار باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرت‌ها برانگیزیم. (۱۸/۰۷/۱۳۹۹) *سالروز ولادت با سعادت امام جواد علیه‌السلام مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

▼حرف روز                    

در مسیر پیروزی!

فردا (5 اسفند) روز بزرگی در تاریخ پرونده هسته‌ای کشورمان محسوب می‌شود، چراکه در صورت عدم اجرای تعهدات از سوی اروپایی‌ها، پروتکل الحاقی کنار گذاشته خواهد شد. اقدام منطقی و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در راستای حفظ منافع ملی و جلوگیری از زیاده‌خواهی غرب است. در خصوص این اقدام راهبردی، از زوایا و رویکردهای مختلف می‌توان سخن گفت؛ یکی از این رویکردها، مقایسه واکنش منعطف جمهوری اسلامی ایران به اقدامات غربی‌ها، با رفتار عزتمندانه در سیاست خارجی است که می‌تواند نشان دهد، با چه زبانی باید با کسانی که منافع ملت ایران را نادیده می‌گیرند، سخن گفت.

نکات تحلیلی: 1- دولت و قوه قانونگذاری کشور به خروج آمریکا از برجام (18 اردیبهشت 1397) تا یک سال واکنشی جدی نشان نداد؛ دولت اصرار داشت که با طرف‌های اروپایی می‌تواند برجام را ادامه دهد اما ثمره این عدم پاسخ مناسب و کم‌توجهی به سه اصل اساسی عزت، حکمت و مصلحت، این شد که اروپا و آمریکا به این پیش‌فرض غلط برسند که جمهوری اسلامی نه‌تنها نمی‌خواهد به فشارها پاسخی دهد، بلکه دیگر توان آن را هم ندارد! این امر باعث شد که نه‌تنها اروپایی‌ها به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکردند، تهدیدات آمریکا علیه جمهوری اسلامی افزایش یافت؛ رژیم صهیونیستی حملات بزدلانه‌ای را به مستشاران ایران در سوریه داشت؛ حجم و شدت تحریم‌های آمریکا و همراهی اروپا با آن‌ها بیشتر شد؛ سپاه توسط آمریکا در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده شد و ...؛ 2- در مقابل آنچه گفته شد، از 18 اردیبهشت 1398 روندی را جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت که نه‌تنها پیش‌فرض آمریکا و اروپا مبنی بر عدم اراده و توان جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ‌گویی به زیاده‌خواهی‌ها را برهم زد، بلکه جهت فشار را به سمت اروپا تغییر داد. آن بخش از افکار عمومی که تصور قریب‌الوقوع بودن حمله آمریکا را می‌دادند، بعد از هدف قرار دادن پهپاد راهبردی آمریکا، این انگاره را کم‌رنگ دیدند و از همان تاریخ است که تهدیدات بعدی آمریکا، ایجاد تلاطم در بازار نمی‌کند؛ عدم همراهی اروپا با طرح ادعایی آمریکا در خصوص مکانیسم ماشه در شورای امنیت نیز یکی دیگر از ثمرات رویکرد مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران است.

نکات بیان شده گواهی است بر اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در مسیر درست و منطقی قرار دارد. منطق اقدام و عمل در برابر اقدام و عمل طرف مقابل، منطق روشن ایران در خصوص برجام است؛ این منطق محکم و عزتمندانه تا رسیدن ملت ایران به منافع خود، باید با قدرت ادامه پیدا کند. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                                 

بن‌بست سیاسی بن سلمان

دولت جدید آمریکا از زمان روی کار آمدن، روی خوشی به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نشان نداده است. در مقاطع گذشته دولت آمریکا با تهدیدهایی همچون انتشار مستندات قتل خاشقچی، بر آتش اختلاف با بن سلمان دمیده است.

گزاره‌های خبری: 1- دولت جو بایدن تاکنون به لغو توافق‌های فروش تسلیحات به عربستان و همچنین حذف نام انصارالله از لیست گروه‌های تروریستی اقدام کرده است. 2- طبق اعلام سخنگوی کاخ سفید، دولت آمریکا تصمیم دارد روابط خود با ملک سلمان را تقویت و ارتباط خود را با محمد بن سلمان قطع کند. همچنین آوريل هاينز، مدير اطلاعات ملي بايدن قول داده که گزارشي طبقه‌بندی نشده درباره مرگ خاشقچي را که ترامپ از کنگره دريغ کرده بود، منتشر کند. 3- «سعودی لیکس» نیز خبر داد: «پادشاه عربستان قصد دارد برای نجات فرزند خود «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، فرمان بخشودگی سلطنتی برای آزادی فعالان سعودی صادر کند. فشار دولت آمریکا بر ولیعهد سعودی، ملک سلمان را بر آن داشته است تا با دیپلمات‌های ارشد و قدیمی عربستان مذاکره کند تا از این طریق بتواند عصبانیت کاخ سفید از پسرش را کاهش دهد».

گزاره‌های راهبردی: 1- اقدام دولت بایدن در اجرای این سیاست‌ها نشان‌دهنده تنبیه بن سلمان به دلیل حمایت‌های او از ترامپ در کارزارهای انتخاباتی است. این اصل بر همگان روشن است که لابی سعودی در آمریکا تمام توان خود را بر رأی آوردن ترامپ قرار داد و حتی در مقاطعی هزینه‌های قابل‌توجهی به تبلیغات انتخاباتی ترامپ کرد. 2- رویکرد دولت بایدن توجه به مسائل حقوق بشری و استفاده از این ترفند در جهت تطهیر چهره کریه واشنگتن است. به همین منظور، آمریکا فشارهایی را به عربستان سعودی وارد کرده که آزادی‌های سیاسی گسترده‌تری در داخل کشورش ایجاد کند. به همین دلیل مشاهده شد که طی چند وقت اخیر برخی از فعالان حقوق بشری عربستان آزاد شدند و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت. دولت آمریکا با این اقدام به دنبال این است که اولاً چهره‌ای موجه از خود نشان دهد و ثانیاً هرگونه شبهه را نسبت به اقدامات ولیعهد سعودی نسبت به خود مرتفع کند. 3- اقدامات دولت آمریکا در تنبیه ولیعهد سعودی نشان از یک تغییر رویکرد نسبت به آینده سیاسی عربستان سعودی دارد که احتمالاً سیاست دولت بایدن به سمت بن نایف چرخش پیدا کند و این اقدامات بایدن مقدمات فراهم شدن بازگشت مقام ولیعهدی از بن سلمان به بن نایف باشد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه                          

بازداشت مدیر ارشد ارزی بانک مرکزی!

یکی از مدیران ارشد ارزی بانک مرکزی به اتهام دریافت رشوه در پرونده توزیع ۳۵ میلیارد دلار ارزهای مداخله‌ای بانک مرکزی بازداشت شد. متهم، چندین سال مسئولیت اصلی در حوزه ارزی بانک مرکزی بالاخص فروش بی‌ضابطه ده‌ها میلیارد دلار ارز در قالب ارزهای مداخله‌ای را بر عهده داشته و یکی از متهمان اصلی در خصوص ایجاد نابسامانی‌های ارزی در سال‌های اخیر در کشور است. بانک مرکزی با تأیید این خبر، اعلام کرد: «این بانک اطلاع دقیقی از مورد یا موارد اتهامی ندارد و ضمن همکاری کامل با قوه قضاییه، هرگونه اظهارنظر نسبت به این موضوع را منوط به صدور رأی یا تصمیم مرجع قضایی می‌داند». بی‌شک در صورت محرز شدن اتهام وارده به این مدیر ارشد، نحوه مدیریت بانک مرکزی در حوزه ارزی کشور محل سؤال خواهد بود و دولت در آن صورت می‌بایست پاسخگوی این قصوری که تأثیر مستقیم بر معیشت مردم و نوسان بازار دارد، باشد.

▼ اخبار

عملکرد دولت در جذب سرمایه‌های مردمی

رئیس‌جمهور دیروز (3 بهمن) در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی گفت: «طرح اقدام ملی مسکن گام مهم این دولت برای تأمین مسکن دهک‌های پایین و متوسط درآمدی است. وزارت اقتصاد با فروش اوراق مشارکت، مردم را در پروژه‌های توسعه‌ای کشور سهیم و نقدینگی را هدایت کند». این سخنان رئیس‌جمهور در حالی است که دولت وی در شش‌ساله اول خود هیچ طرحی در حوزه مسکن نداشت. وقفه چندساله ساخت مسکن در کشور، تعطیلی پروژه‌های نیمه‌کاره مسکن مهر توسط وزیری که بزرگ‌ترین افتخارش این بود که آجر روی آجر نگذاشت (عباس آخوندی) ازجمله طرح‌های دولت دکتر روحانی در بخش مسکن بود که منجر به تورم افسارگسیخته در کشور شد. حال در ماه‌های پایانی، دولت شروع به کلنگ زنی ساخت مسکن کرده است که البته باید تکمیل آن نیز در دولت بعدی انجام گیرد! ناظر به بخش دوم از صحبت‌های دکتر روحانی باید گفت، دولت دکتر روحانی تبلیغات گسترده‌ای برای جذب سرمایه‌های خرد و کاهش نقدینگی سرگردان در بورس انجام داد، اما با ریزش بیش از 60 درصدی سهم‌ها در بورس و حتی نصف شدن ارزش سهام واگذار شده دولتی به مردم، آیا عملکرد دولت در جلب اعتماد مردم در بورس و حفظ ارزش سرمایه‌های آنان مثبت بوده است که دکتر روحانی سخن از مشارکت مردم در پروژه‌های توسعه‌ای کشور می‌زند؟!

حرکت بایدن در مسیر سیاست‌های ترامپ!

«ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: «جو بایدن ادبیات دونالد ترامپ درباره ایران را کنار گذاشته اما در عمل همچنان سیاست‌های او را پیگیری می‌کند. ایران تنها زمانی آماده مذاکره خواهد بود که تمام تحریم‌های آمریکا لغو شود. اسرائیل اقدام به توسعه دیمونا کرده است؛ دیمونا تنها کارخانه ساخت و تولید بمب اتمی در منطقه خاورمیانه است و کاملاً سری است، اما آیا ما هیچ ابراز نگرانی از سوی جو بایدن یا انگلا مرکل و یا مکرون (درباره دیمونا) شنیده‌ایم؟

چند درصد از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند؟

بر اساس نتایج نظرسنجی دی‌ماه امسال، 53 درصد از اصولگرایان و 31.7 درصد از اصلاح‌طلبان گفته‌اند که در انتخابات شرکت می‌کنند. همچنین 10.2 درصد از اصولگرایان و 13.9 درصد از اصلاح‌طلبان گفته‌اند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند. نکته قابل‌توجه اینجاست که در نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر روند تمایل حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری با وجود اینکه تا انتخابات فاصله زمانی زیادی باقی‌ مانده و فضای کشور انتخاباتی نشده، روند افزایشی داشته است. بر اساس میانگین نظرسنجی‌های صورت گرفته، تاکنون حضور بالای 50 درصد در انتخابات بسیار محتمل و با ورود کشور به فضای انتخابات، درصد مشارکت بیشتر از این پیش‌بینی می‌شود.

خودکفایی در کالاهای اساسی به کجا رسید؟

متأسفانه یکی از عمده واردات کالایی کشورمان در بخش کالاهای اساسی و زنجیره غذایی است که سبد بزرگی از خوراک انسانی و دامی، از گندم و روغن خوراکی تا ذرت و سویای دامی را تشکیل می‌دهد و بخش زیادی از ارز موردنیاز کشور نیز صرف واردات این نوع محصولات می‌شود. «رزم حسینی» وزیر صمت با اشاره به این نقص کشور، تأکید کرد: «تولید مرغ و تخم‌مرغ ما ۸۵ درصد وابسته به خارج از کشور است، زیرا خوراک دام از خارج وارد می‌شود، اما جهاد کشاورزی به دنبال تولید کلزا است». این سخن وزیر در حالی است که دولت‌های گذشته و دولت فعلی برنامه مدون و کارآمدی برای خودکفایی کشور در تأمین نیازمندی‌های تغذیه‌ای اجرا نکرده‌اند و با وجود حرف‌وحدیث‌ها برای خودکفایی در گندم، روغن، شکر و ... همچنان پای تولید در کشور لنگ می‌زند، به‌طوری‌که باید امروز شاهد وابستگی زنجیره غذایی مرغ و تخم‌مرغ نیز وابسته به خارج باشیم.

اخبار کوتاه

نویسنده آمریکایی: بایدن برای پایان جنگ یمن جدی نیست/ «ویلیام هارتونگ» از سیاست یک بام و دو هوای بایدن در امور یمن سخن گفته و اضافه می‌کند: «بایدن تعهد داد حمایت از عملیات تهاجمی در یمن و فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف خواهد کرد، اما معاملات تسلیحاتی با امارات، افزایش جنایت‌ها و عمیق‌تر شدن جنگ یمن را در پی دارد. اگر او برای پایان جنگ جدی است، باید صادرات سلاح به اعضای ائتلاف سعودی را متوقف کند».

دخل‌وخرج درآمدهای نفتی در دولت روحانی/ بررسی آمارهای فروش نفت و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد دولت روحانی تا پایان تیرماه امسال حدود ۳۶۵ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کرده و کمتر از ۷۱ میلیارد دلار از این رقم به صندوق توسعه ملی واریز شده است. میزان متوسط واریزی به صندوق توسعه ملی در دولت تدبیر و امید 18.9 درصد است، یعنی کمتر از حداقل سهم صندوق در قانون برنامه‌ پنجم توسعه یعنی ۲۰ درصد و همچنین کمتر از حداقل این سهم در قانون برنامه ششم توسعه یعنی ۳۰ درصد بوده است.

مذاکره برجامی در مورد موشک و منطقه!/ «عرقچی» معاون اول وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این‌که ترامپ آرزوی عکس گرفتن با آقای روحانی را داشت، تأکید کرد: «کاری که ترامپ با فشار حداکثری نتوانست بر ما تحمیل کند را بایدن نمی‎تواند با روش مذاکره تحمیل کند. نه الآن و نه بعداً به‌هیچ‌وجه در مورد موشک و منطقه مذاکره و مصالحه نخواهیم کرد و اگر آمریکا تحریم را لغو کند، فقط برجام فعلی را اجرا می‎کنیم».

آمادگی شرکت برکت برای واکسیناسیون عمومی/ شرکت گروه دارویی برکت اعلام کرد، فاز نخست مطالعات بالینی انسانی واکسن کوویران تا ۱۵ اسفند خاتمه می‌یابد و در صورت اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، فازهای دوم و سوم مطالعات بالینی به صورت همزمان اجرا خواهد شد. همچنین در صورت تشخیص وزارت بهداشت و ارائه مجوزهای لازم، مجموعه گروه دارویی برکت قادر خواهد بود در تأمین واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون عمومی قبل از اتمام سال‌جاری نیز مشارکت کند.

ایران هواپیمای مسافری ۱۰۰ نفره‌ می‌سازد/ رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: «مقرر شده است با استفاده از توان داخل و در قالب تفاهم‌نامه‌ سازمان هواپیمایی و وزارت دفاع، هواپیمای جت مسافری ۱۰۰ نفره ایرانی ساخته شود. در حال حاضر عملیات مطالعاتی ساخت این هواپیما آغاز شده است».

احکام سیاسی (سؤال 145): گاهی پیش می­آید که با تأخیر سر کار حاضر می­شوم، آیا جایز است جهت جبران به اندازه زمان تأخیر اضافه­کار بایستم؟ پاسخ: جایز نیست و در مورد گذشته با اذن کسى که از نظر شرعى و قانونى حق اذن دارد، موضوع پیگیری و حل‌وفصل شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات