صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۲۸۵۴۱

اعلام آماده باش در کاخ پادشاهی عربستان

به گزارش سعودی لیکس، «سلمان عبدالعزیز» پادشاه عربستان قصد دارد برای نجات فرزند خود «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، فرمان بخشودگی سلطنتی برای آزادی فعالان سعودی صادر کند.
فشار دولت آمریکا بر ولیعهد سعودی، ملک سلمان را بر آن داشت تا با دیپلمات‌های ارشد و قدیمی عربستان مذاکره کند تا از این طریق بتواند عصبانیت کاخ سفید از پسرش را کاهش دهد.
هفته گذشته، ملک سلمان عبدالعزیز از مشاوران و مقامات سعودی خواست داخل دربار سلطنتی با وی ملاقات کنند تا در خصوص کاهش تنش آمریکا علیه عربستان سعودی بحث و گفت‌وگو کنند.
یک منبع در دربار سلطنتی به سعودی لیکس اعلام کرد که ملک سلمان به‌ دلیل سخنرانی‌های انتقادی «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا در خصوص عربستان آشفته و متشنج است.
این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: آشفتگی پادشاه عربستان به‌دلیل تنش دولت دموکرات با ولیعهد سعودی و امتناع از ارتباط با وی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد، ملک سلمان به برخی از شاهزادگان و مشاوران دستور داده است راه‌های ارتباطی قوی را با دولت بایدن ایجاد کنند تا از این طریق بتواند از شدت خشم دولت بایدن علیه ولیعهد سعودی بکاهد.
ملک سلمان طی دیدار با مشاوران سعودی اعلام کرد که قصد دارد پیش از ماه مبارک رمضان برای صدها زندانی سیاسی و آزادی بیان در زندان‌های آل‌سعود، دستور «بخشش سلطنتی» را صادر کند که دلیل این اقدام پادشاه عربستان، کاهش خشم جو بایدن از عربستان است.
یک روزنامه روسی در این زمینه گزارش داد، این امر با توجه به اقدام اخیر جو بایدن صورت گرفته است. سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دولت دموکرات در نظر دارد روابط کشورش با عربستان را از مسیر تازه‌ و تنها از کانال ارتباط با سلمان بن عبدالعزیز دنبال کند و در دیپلماسی مورد نظر بایدن برای ارتباط با عربستان ولیعهد این کشور جایی ندارد.
این روزنامه روسی در ادامه تأکید کرد که محمد بن سلمان، تنها به حاکم فعلی عربستان شباهت دارد، در حالی که وی عامل تمام جنایات‌ و ظلم‌ها در کشورش است و تلاش بایدن در راستای محاصره محمد بن سلمان صورت می‌گیرد.
«دیوید اوتاوی»، کارشناس امور عربستان در مرکز ویلسون، می‌گوید: ممکن است انتشار گزارش قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، روابط پرتنش عربستان و آمریکا را به سطوح بسیار پایینی برساند. از سوی دیگر، دولت جدید آمریکا می‌کوشد عربستان را درخصوص دیگر مسائل حقوق‌بشری از جمله آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از مدافعان حقوق زنان تحت فشار بیشتری قرار دهد.
ولیعهد عربستان پس از کشته‌شدن «جمال خاشقجی» در اکتبر ۲۰۱۸ (مهر ۹۷) در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سوی بسیاری از مقامات رسمی واشنگتن منزوی شد.
اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و «جارد کوشنر» دامادش، پس از این قتل روابط نزدیک خود با شاهزاده سعودی را حفظ کردند و هرگز وی را به‌دلیل این جنایت سرزنش نکردند. ترامپ در دفاع از این روابط گفت که در صورت عقب‌نشینی از رابطه با ریاض، میلیاردها دلار سود فروش سلاح به رقبای آمریکا یا کشورهایی مانند چین و روسیه می‌رسد.
از سوی دیگر منابع آگاه اعلام کردند که سلمان بن عبدالعزیز روز شنبه با جو بایدن تماس تلفنی برقرار کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات