صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۸۵۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۵ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دلقک صهیونیست بین‌المللی دائم می‌گوید ما نمی‌گذاریم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، اگر جمهوری اسلامی تصمیم به دستیابی به سلاح هسته‌ای داشت، او و بزرگ‌تر از او هم نمی‌توانستند مانع شوند. آنچه مانع جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای است، فکر و مبانی اسلامی است. کشتار غیرنظامیان و مردم بی‌گناه روش آمریکایی‌ها و غربی‌ها است. (۰۴/۱۲/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز                  

بداخلاقي انتخاباتی ممنوع!

با فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي در باب انتخابات که در ديدار غيرحضوري معظم له با مردم تبريز در هفته گذشته ايراد شد، فضای انتخاباتی کشور گرم‌تر از گذشته شده است؛ انتخاباتي که قرار است در 28 خردادماه 1400 برگزار شود و تکلیف ریاست جمهوری و مدیریت شهری و روستایی کشور را در دهه پنجم انقلاب رقم بزند. در اين ميان يکي از ملاحظات مهم در باب انتخاباتي، چگونگي شکل‌گیری رقابت‌های سياسي احزاب و گروه‌های سياسي است که از هم‌اینک کلید خورده است.

نکات تحليلي: 1- يکي از شاخص‌هاي مهم تحقق انتخابات مطلوب در کشور، توجه به سلامت رقابت‌هاي انتخاباتي است که تحقق آن در گرو رعايت اخلاق در ميدان رقابت‌هاست؛ توجه به مسائلي از قبيل پرهيز از دروغ، تهمت و افترا، تخريب، بزرگنمايي مشکلات، اسراف، هزينه‌کردهاي غيرشرعي، دادن وعده‌هاي غيرواقعي، خريد رأي و ... نمونه‌اي از دغدغه‌هايي است که توجه به آن مي‌تواند متضمن سلامت رقابت‌هاي انتخاباتي باشد. اين اصول در سطوح مختلف رقابت‌های انتخاباتي همچون تبليغات، مناظرات و گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها با رسانه‌هاي مختلف، يادداشت‌ها و تحليل‌هاي مطبوعات وابسته به جريان‌هاي سياسي و همچنين رقابت نزد طرفداران و هواداران بايد موردتوجه قرار گيرد. 2- اظهارات يکي از شخصيت‌هاي سياسي عليه رئیس شوراي ائتلاف نیروهای انقلاب، مصداقي از بداخلاقي‌هاي سياسي است که در آستانه انتخابات کليد خورده است. اتهام‌زني به آقاي حداد عادل و اعلام دروغ نزديکي وي به دربار پهلوي ازجمله این دروغ‌پراکنی‌هاست که هدفی جز تضعیف نیروهای انقلاب ندارد؛ وگرنه همه آن‌هایی که آشنایی مختصری هم با تاریخ مبارزات قبل از انقلاب دارند، به‌خوبی کذب بودن ادعای مطرح شده را مي‌دانند! 3- همين اتهام‌زني فرصتي را براي ضدانقلاب و رسانه‌های بيگانه فراهم کرده تا در روز گذشته هجمه سنگيني عليه مسئولین جمهوری اسلامی و نیروهای انقلاب آغاز نمایند. این اقدام به‌خوبی نشان می‌دهد که دشمنان این ملت منتظر تک فرصت‌هایی هستند که میدان‌دار اغواگری و فریب افکار عمومی شده و التهاب و تنش و چنددستگی را در جامعه و در آستانه انتخابات رواج دهند! 4- این مناقشه نکته دیگری هم در دل خود داشت و نشان داد که برخی چهره‌های سیاسی که در طول سال‌های اخیر همواره هجمه و تخریب و افشاگری را یکی از ابزارهای خود برای مقابله با رقبا و منتقدین قرار داده بودند و در این مسیر از دروغ‌پردازی دریغ نمی‌ورزیدند، هنوز هم بر همان مشی سیاسی باطل خود هستند و اگر شورای نگهبان بر عدم احراز صلاحیت آنان تأکید دارد، تشخیص درستی داشته است. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                            

قانون دو سر برد!

پس از دیدار مدیرکل آژانس انرژی اتمی با مقامات کشورمان و صدور بیانیه مشترک، نمایندگان مجلس به این بیانیه واکنش نشان دادند و در جلسه صبح دیروز انتقادات شدیدی بر آن داشتند که درنهایت گزارش تخلف دولت از اجرای «قانون راهبردی لغو تحریم‌ها» را به قوه قضائیه ارسال کردند.

گزاره‌های خبری: سعید خطیب‌زاده (سخنگوی وزارت امور خارجه) درباره جزئیات سفر گروسی به کشورمان و مذاکرات میان دو طرف گفت: «در این سفر مذاکرات بسیار خوبی انجام شد که دستاورد بسیار بزرگی برای سازمان انرژی اتمی است. در سفر آقای گروسی هیچ امتیازی به آمریکا داده نشده و همه توافقات انجام‌شده در چارچوب مصوبه مجلس شورای اسلامی است». بااین‌حال، مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است: «توافق‌نامه‌ای که بین دولت با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای منعقد شده، خلاف قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها بوده و هرچه سریع‌تر باید لغو شود. هفت سال است که همه مسائل کشور به برجام گره خورده و اقتصاد کشور شرطی شده است. برجام را منعقد کردند، بدون آنکه هیچ تضمینی از دشمن گرفته شود». همچنین دکتر علیرضا زاکانی (رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس) نیز در نقد این توافقنامه جنجالی، گفت: «توافقنامه اخیر سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خلاف قانون اساسی، خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و خلاف بیان صریح مقام معظم رهبری است».

گزاره‌های تحلیلی: 1- قانون توقف اجرای پروتکل الحاقی یک معامله دو سر برد است، زیرا اگر طرف‌های برجامی همه تحریم‌ها را لغو کنند، به آنچه از برجام انتظار داشته‌ایم، رسیده‌ایم و اگر تحریم‌ها را لغو نکنند، امتیازاتی را که سخاوتمندانه و بلا‌عوض تقدیمشان کرده بودیم، پس می‌گیریم. 2-توافق وزارت خارجه و گروسی در عمل، مانعی در مسیر اجرای مصوبه مجلس ایجاد نمی‌کند، چرا که در توافق بر توقف قطعی اجرای پروتکل الحاقی تأکید شده است و آمده است که اطلاعات ضبط‌شده در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد. 3- گرچه خط سیاسی مجلس و دولت متفاوت از هم است، این اختلاف‌نظر نباید در عرصه بین‌المللی نمود و بروز داشته باشد و موجب سوءاستفاده دشمن شود. ازاین‌رو، همان‌گونه که دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان تأکید کردند: «این اختلاف‌نظرها [اختلاف برداشتی که مجلس از کار دولت دارد] قابل‌حل است و باید دو طرف، قضیه را با همکاری یکدیگر حل کنند و نباید اختلاف‌ها رها و یا تشدید شود که نشان‌دهنده دوصدایی باشد». (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه                                 

نقد جریان اصولگرایی از زبان باهنر

«محمدرضا باهنر» چهره برجسته اصولگرا و نماینده چندین دوره مجلس شورای اسلامی، در نقد جریان اصولگرایی گفت: «در هر انتخاباتی 80 درصد انرژی ما صرف وحدت خودمان می‌شود و آخرش توانی برای رقابت با رقیب نمی‌ماند و من نگرانم که ماجرای سال 92 در نرسیدن به کاندیدای واحد تکرار شود، ولی در سال 96 انتخاب رئیسی مدل خوبی بود». عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «شورای ائتلاف اصولگرایان خودخوانده و خودجوش وارد می‌شود. دوستان شورای ائتلاف می‌گویند ما هستیم و می‌گویند احزاب  عددی نیستند. جبهه پایداری تا شب‌های آخر صبر می‌کند و درنهایت سهمیه‌اش را می‌گیرد». تعدد احزاب در کشورمان یکی از موانع جدی در مسیر تحقق مردم‌سالاری دینی است. این مانع با وحدت جریانی طی دو دوره اخیر ریاست جمهوری، شاکله سیاسی خوبی برای رقابت‌ها در کشور داده است. برای تثبیت این امر در بین جریانات سیاسی، لازم است هرکدام از احزاب، خواسته‌های سیاسی خود را تنزل دهند تا زمینه وحدت درون جریانی حاصل شود. بی‌شک اختلاف و سهم خواهی نامعقول درون یک جریان، بازی قدرت را به نفع جریان رقیب رقم خواهد زد.

▼ اخبار

هدف، کشاندن ایران پای میز مذاکره است

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه (4 بهمن) در نشست خبری روزانه خود با اشاره به بیانیه مشترک وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی که در آن ایران متهم به عدم پایبندی به برجام شده و درخواست بازگشت کشورمان به تعهدات برجامی و میز مذاکره شده بود، گفت: «می‌خواهیم پشت میز بنشینیم و گفت‌وگوی دیپلماتیک داشته باشیم زیرا ما به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم و معتقدیم دیپلماسی، بهترین راه برای انجام این کار است». «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز پیش‌ازاین گفته بود: «نظر ما این است که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. ما و اروپا منتظر پاسخ ایران به این دعوت هستیم تا گفت‌وگویی در این زمینه داشته باشیم». آنچه تاکنون از سیاست‌های دولت بایدن در مورد برجام مشخص شده است، مذاکره برای مذاکره، بدون عمل به تعهدات است و این آرزویی است که ترامپ نیز به دنبال تحقق آن بود؛ چندی پیش عراقچی، معاون ارشد وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد که ترامپ آرزوی عکس گرفتن با دکتر روحانی پشت میز مذاکره را داشت و حالا این آرزو به رئیس‌جمهور جدید نیز سرایت کرده تا بدون عمل به تعهدات و دادن هیچ امتیازی، بتواند ایران را پای میز مذاکره مجدد برای حصول به توافقی جدید بکشاند.

کره و ژاپن، مطالبات ایران را چگونه تسویه می‌کنند؟

دیروز (4 اسفند)، رئیس بانک مرکزی و سفیر کره جنوبی در ایران، در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد، در خصوص نحوه جابجایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند. سفیر کره جنوبی در ایران اعلام کرد: «کشورش آماده انجام کلیه اقدامات لازم برای استفاده از تمامی منابع بانکی ایران در کره جنوبی است و در این خصوص هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد». در ادامه این دیدار، وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دارایی‌های مسدود شده ایران بعد از رایزنی با آمریکا آزاد خواهند شد». خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نوشته، این بیانیه بعد از آن صادر شده که ایران ادعا کرد با سئول بر سر نحوه انتقال و استفاده از منابع مالی محدودشده خود به توافق دست یافته است. همتی، همچنین دیروز دیداری نیز با سفیر ژاپن در ایران داشت که در نتیجه آن نوشت: «سفیر ژاپن در ایران پیشنهاد استفاده از منابع موجود برای خرید واکسن کرونا را مطرح و بر اهتمام سفارت ژاپن در ایجاد ارتباط بین بانک‌های مرکزی دو کشور به‌منظور پیشبرد بهتر امور و حل مسائل بانکی تأکید کرد».

آزادسازی مأرب قوت گرفت

یک منبع میدانی در یمن در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که «ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ساعات گذشته بعد از حدود ۲ هفته از آغاز عملیات نظامی علیه عناصر متجاوز موفق شدند شهر مأرب را از محورهای مختلف به محاصره خود درآورند». وی گفت: «عملیات پاک‌سازی شهر مأرب از عناصر القاعده و مزدوران ائتلاف سعودی به زود آغاز می‌شود. ما به دنبال تکمیل کنترل خود بر تمام بلندی‌های مشرف بر شهر مأرب در محورهای مختلف هستیم». روز گذشته نیز اخبار رسیده حاکی از آن بود که نبرد سنگینی میان نیروهای صنعا و عبد ربه منصور هادی در استان مأرب جریان داشته و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر مناطق الراک و قاع المنجوره مشرف به سد مأرب از سمت غرب مسلط شده‌اند.

شکاف گسترده جهانی در دسترسی به واکسن کرونا

خبرگزاری فرانسه خبر داد: «بیش از ۲۰۰ میلیون دُز واکسن کرونا در دنیا توزیع شده اما ۴۵ درصد این واکسن‌ها به باشگاه ثروتمندان (کشورهای عضو گروه ۷) که فقط ۱۰ درصد جمعیت جهان هستند، تحویل شده است. ۲۰۰ میلیون دُز تنها نیاز 2.5 درصد مردم دنیاست. از طرفی ۹۲ درصد دزها در سراسر جهان به کشورهای طبقه‌بندی‌شده توسط بانک جهانی به عنوان «با درآمد بالا» یا «درآمد متوسط به بالا» داده شده که تنها حدود نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. رسانه آمریکایی سی‌ان‌ان نیز گزارش داد: «بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از هفتادوپنج درصد از واکسن کرونا نصیب فقط ده کشور جهان شده است. ۱۳۰ کشور یک دوز واکسن هم دریافت نکرده‌اند، بیش از دو میلیارد و پانصد میلیون نفر در این کشور‌ها زندگی می‌کنند».

اخبار کوتاه

کمک ۲۰۰ میلیاردی موکبداران به محرومان/ به گفته ستاد بازسازی عتبات، در ۵ ماه گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان توسط موکب‎داران سراسر کشور برای ارسال به مناطق محروم جمع‎آوری شده است. ورود موکب‌داران و هیئات مذهبی کشور به اقدامات جهادی، محرومیت‌زدایی و فعالیت‌های عام‌المنفعه پس از سیل خوزستان و از دو سال پیش به درخواست شهید حاج قاسم سلیمانی رونق گرفت و همچنان رو به افزایش است؛ گسترش این فعالیت‌ها برکت دیگری از نفس الهی آن خادم ملت بود.

صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن چینی کرونا در ایران/ سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان گفت: «مجوز ورود و مصرف اضطراری مشروط واکسن کرونا ساخت شرکت سینوفارم چین از سوی سازمان غذا و داروی ایران صادر شد. منظور از مشروط بودن این مجوز، این است که مستندات آن ارائه شود؛ صدور مجوز مشروط، به این معنا است که تولیدکننده باید در فواصل زمانی منظم، نتایج مطالعات بالینی و عوارض ناخواسته را به اطلاع سازمان غذا و داروی ایران برساند. ۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی سینوفارم اهدایی است که در روزهای آینده وارد کشور می‌شود.

غولهای اتومبیلسازی به دنبال جوان نخبه ایرانی/ ولووی سوئد، مرسدس بنز آلمان و پژو فرانسه به دنبال اختراع یک جوان اردبیلی هستند. «بهمن طاهری» موفق شده سیستم هشداردهنده ساییدگی تسمه‎تایم را بسازد تا یکی از مشکلات رایج اتومبیل‌ها که صدمه زیادی به موتور می‎زند، رفع شود.

هند به دنبال واردات نفت ایران/ هندوستان تایمز نوشت: «دهلی‎نو تصمیم گرفته واردات نفت از ایران را ازسر بگیرد»، بر همین اساس یکی از مقامات هندی گفته است: «کاهش واردات از ایران تحت فشار ترامپ صورت گرفت. اکنون، یا آمریکا به حل بحران انرژی ما کمک خواهد کرد یا ما به نفع کشور خود عمل خواهیم کرد».

درخواست سوئیس برای سرمایه‌گذاری در ایران/ سفیر سوئیس در ایران در دیدار با محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور از تقاضای شرکت‌های سوئیسی برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران سخن گفت و خواستار رفع موانع گمرکی و ... شد. به گفته وی، علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، برخی شرکت‌های سوئیسی تمایل دارند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

اجازه مجلس به دولت برای دریافت وام از روسیه/ نمایندگان در نشست علنی دیروز (4 بهمن) در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، به دولت اجازه دادند با رعایت سقف مقرر در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور، تا مبلغ ۵ میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اخذ کند.

احکام (سؤال 146): حکم صرف صبحانه در ساعات اداری چیست؟ پاسخ: اگر وقت زيادى نگيرد و منجر به تعطيلى کار ادارى نشود، اشکال ندارد. (اجوبه الاستفتائات، سوال شماره 1971)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات