صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۵۷۸
محمد مرندی در گفت و گو با بصیرت:

اجرای کامل طرح اقدام راهبردی 3 ماه به تعویق افتاد/اجرای قانون مجلس، فشار به آمریکا بود

طرح اقدام راهبردی در مقابل  تحریم  ها را قانون درستی توصیف کرد در کنار این امر مجلس و دولت را  متناسب با توصیه های مقام معظم رهبری به هم صدایی و هماهنگی بیشتر دعوت کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی/ گفتگو با مرندی
سعید ترکاشوند –خبرنگار/ « محمد مرندی» کارشناس مسائل بین المللی و استاد دانشگاه تهران در مصاحبه ای با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، قانون اقدام راهبردی مجلس در برابر تحریم ها را که توسط نمایندگان مجلس در قالب یک طرح به تصویب رسیده بود را قانون مهمی خواند و در کنار این موضوع  خواستار هماهنگی و هم صدایی  مجلس و دولت شد و گفت:  قانون اقدام راهبردی در مقابل تحریم ها در یک نگاه کلی، اقدام بسیار خوبی است که می تواند طرف های ناقض برجام را به حرکت و عکس العمل وا دارد.

 این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در نقطه مقابل این موضوع ما شاهد آن بودیم که طبق قرار قبلی، می بایست این قانون روز 5 اسفند اجرایی می شد اما با توافقی که بین سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین الملل اتمی رخ داد، اجرای کامل این طرح تا 3 ماه دیگر به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: حالا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی طی طرحی از رئیس جمهور ،به خاطر  تخطی  از قانون به قوه قضاییه شکایت کرده اند. شاید این موضوع در سطح کلان وجهه خوبی نداشته باشد.

مرندی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که مقام معظم رهبری نیز از این قانون حمایت کردند و در کنار این موضوع دولت و مجلس  را به هم صدایی و  اتحاد فراخواندند.

این استاد دانشگاه تشریح کرد : با وضع به وجود آمده و متناسب با تاکید رهبری بر هم صدایی این دو قوه ، مجلس و دولت موظف هستند برای آینده سیاسی و منافع ملی بیشتر از  قبل بایکدیگر در تعامل باشند.

آمریکا با برجام به دنبال پرستیژ است
 مرندی در پاسخ به این سوال که برخی از کارشناسان مدعی هستند که آمریکا با احیا و حفظ برجام به دنبال ایجاد پرستیژ مثبت در نظام بین الملل است گفت: تقابل فعلی ایران و آمریکا کاملا ایدئولوژیک است و آمریکا ایران را به خاطر خروج از بلوک غرب نبخشید؛ اکنون ایالات متحده آمریکا با چالش های بسیار متعددی چه در زمینه داخلی و چه در زمینه بین الملل رو به رو است.

این استاد دانشگاه یاد آور شد: « جو بایدن » رئیس جمهور جدید آمریکا امروز میراث دار آمریکای « دونالد ترامپ» است که در آن جامعه آمریکا از کرونا ، مشکلات اقتصادی، شکاف طبقاتی، تبعیض نژادی و چالش های خود در سیاست خارجی رنج می برد.

وی تاکید کرد: امروز رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا  متناسب با این چالش ها، خواهان موفقیت بر این ناکامی ها است و دنبال این است که این  چالش ها را حل کنند و عملا این نکته می تواند برای ایران یک فرصت عالی محسوب شود.

مرندی در خاطر نشان کرد:  آن چه که مسلم این است که آمریکا رو به ضعف است و برخی ها این نکته را به افول و برخی های دیگر به سقوط تفسیر می کنند ، با این وجود چالش های داخلی  آمریکا در حال تشدید است و با  ادامه این روند توان قدرت نمایی آمریکا در خارج از مرز های خود به طور فزاینده ای کاهش پیدا خواهد کرد.

 این کارشناس مسائل بین الملل در آخر عنوان کرد : این را به یاد داشته باشید که « باراک اوباما» نیز به طور کامل  برجام را اجرا نکرد و بایدن یقیناً انگیزه کمتری از اوباما دارد چرا که اطرافیان بایدن بسیار تند رو تر از اطرافیان اوباما هستند و ایران با اجرا این قانون به نوعی فشار حداکثری را بر آمریکا وارد میکند و باید دید این فشار بر آمریکایی که به دنبال پرستیژ است در ماه و برهه های زمانی دیگر چگونه جواب خواهد داد.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات