سیاسی >>  انتخابات >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۸۵۷۹

کارکردهاي انتخابات پرشور

انتخابات فرصتي است براي مردم که نظر خودشان را نسبت به شيوه حکومت و مديريت يک دولت ابراز نمايند و اگر عدم رضايتي نسبت به آن داشته باشند،کسي يا گروهي ديگر را که صلاح تر و با کفايت تر مي شناسند جايگزين سازند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدارشان با مردم تبريز بر ضرورت مشارکت حداکثري توده هاي مردم در انتخابات 1400 سخن گفتند و آن را راه علاج مشکلات کشور برشمردند! معظم له انتخابات را يک فرصت بزرگ براي نظام اسلامي دانستند که نبايد از دست برود و اشاره کردند که «البتّه مخالفين جمهوري اسلامي نمي‌خواهند جمهوري اسلامي از اين فرصت استفاده کند.»
حضور پرشور مردم در انتخابات بدون شک داراي دستاوردهايي براي کشور است که مهمترين آن را مي‌توان چنين برشمرد:
1- انتخابات به عنوان عالي‌ترين مظهر حضور مردم در عرصه سياسي و مهمترين مجراي تحقق حاکميت مردم است. نظام مردم سالار نظام حاکميت مردم بر سرنوشت خويش، نظام داشتن حکومتي برخاسته از مردم و پاسخگو در برابر مردم است.
2- انتخابات فرصتي است براي مردم که نظر خودشان را نسبت به شيوه حکومت و مديريت يک دولت ابراز نمايند و اگر عدم رضايتي نسبت به آن داشته باشند،کسي يا گروهي ديگر را که صلاح تر و با کفايت تر مي شناسند جايگزين سازند. بدين وسيله سيستم سياسي رو به اصلاح و بهبودي و تکامل تدريجي پيش مي‌رود.
3- يکي از مهمترين کارکردهاي انتخابات، قاعده‌مند نمودن انتقال قدرت سياسي از گروهي به گروه ديگر است. فقدان قاعده اي براي انتقال و توزيع قدرت سياسي و مسئوليت اداره جامعه، مصائب سياسي گوناگوني به دنبال مي‌آورد. ايمان به وجود و کارکرد انتخابات به گروه هايي که براي تصاحب قدرت سياسي به رقابت مي پردازند، تضمين مي دهد که بهترين راه و شيوه کسب قدرت، حضور در انتخابات است. کسب قدرت از راه انتخابات ضمن دارا بودن مشروعيت لازم از سوي مردم، مسالمت آميزترين شيوه در رسيدن به اريکه قدرت است.
4- انتخابات زمينه هاي لازم براي چرخش نخبگان و دگرگوني در بخش هايي از گروه حاکمه را بطور مستمر فراهم مي سازد. در يک نظام مردم سالار قدرت در چرخش است و بطور مداوم دست به دست مي‌گردد. هيچ کس براي هميشه از دستيابي به قدرت محروم نمي شود.
5- برگزاري انتخابات مشارکت آميز و رقابتي، احساس مسئوليت نظام در مقابل خواست‌هاي جامعه را افزايش مي‌دهد. انتخابات موجب افزايش احساس مسئوليت حاکمان در مقابل خواست‌هاي جامعه مي شود.
6- انتخابات و فضاي و شور رقابتي پيش از آن موجب افزايش آگاهي‌هاي سياسي - اجتماعي ملت شده و فضاي مناظرات و ميتينگ‌هاي تبليغاتي نامزدها، زمينه آگاهي مردم از وضعيت کشور درحوزه هاي مختلف را فراهم مي‌آورد.
7- سازماندهي انتخابات واقعي با افزايش مشارکت و گسترش رقابت سياسي بين گروه هاي مختلف سياسي - اجتماعي،  بستري مناسب براي رقابت تشکل‌هاي موجود در جامعه بوجود مي‌آورد و حتي شرايط و زمينه هاي لازم براي ظهور گروه هاي جديد سياسي اجتماعي فراهم مي گردد. براين اساس انتخابات به عنوان عرصه مبارزه در رقابت گروه ها با بسط علايق سياسي در بين آحاد مردم، آنها را به حقوق سياسي خودشان آشنا ساخته و باور شهروندان را به رعايت ارزشهاي مردم سالارانه تقويت مي‌کند و از طرف ديگر رقابت مسالمت آميز بين گروه هاي سياسي را براي تصاحب قدرت نهادينه ساخته و موجب تقويت آنها مي‌شود
8- در نهايت مهمترين کارکرد ويژه انتخابات و مشارکت سياسي مردم، خنثي سازي توطئه ها و تهديدات دشمنان مي‌باشد که در عين حال موجب افزايش اقتدار نظام و امنيت ملي کشور شده و داراي پيامدهاي مثبت منطقه اي و بين المللي براي هر نظام سياسي خواهد بود.
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات