صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۲۸۶۰۷

چرا آمریکا بدنبال قطع ارتباط ایران با انصارالله یمن است؟

در واقع، نیروهای انصارالله با یک انسجام ملی توانستند جبهه‌های غربی شهر مأرب که از اهمیت استراتژیک و اقتصادی در جنگ یمن برخوردار است، به کنترل خود درآورند.
وحیدقاسمی- خبرنگار/ هادی محمدی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، در واکنش به سخنان جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در لزوم پایان دادن به جنگ یمن و رفع محاصره این کشور، به شرط اینکه مقامات یمنی ارتباطات خود را با ایران قطع کنند، گفت: از بین پرونده‌های منطقه‌ای فعال در غرب آسیا، موضوع توافق هسته‌ای ایران و اجرای قانون مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش الزامات و تعهدات نسبت به توافق برجام و همچنین پرونده یمن در اولویت فوری ایالات‌ متحده است.
می‌توان گفت شرایط هر دو پرونده به نحوی است که بازیگر نقطه مقابل ایالات‌ متحده با دست برتر و با منطق و با یک چارچوب قانونی و انسانی در افکار عمومی جهانی و در سطح بین‌المللی از جایگاه مقبول‌تری برخوردار است.

محمدی با بیان اینکه پرونده برنامه هسته‌ای ایران و پرونده جنگ یمن برای جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا بسیار حائز اهمیت است،گفت: به گمان مقامات واشنگتن ادامه این جنگ به ضرر آمریکا و عوامل آن پیش خواهد رفت. از همین رو، گام‌های قانونی ایران برای کاهش تعهدات برجامی، وضعیت بایدن بسیار متزلزل و تحت فشار قرار خواهد داد و در مقابل آن، ابتکار عمل خاصی از طرف آمریکا امکان‌پذیر نیست الا اینکه به واقعیت این صحنه اعتراف کند و به تعهدات برگردد.

کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه در کنار قضایای مربوط به برجام، پرونده یمن و حل و فصل سیاسی بحران انسانی ملت یمن از طریق مذاکره در رأس اولویت‌های دولت بایدن، قرار دارد، گفت: این دو پرونده و دست برتر بازیگر مقابل ایالات ‌متحده و متحدان آمریکا در سطح منطقه موجب شده این دو پرونده از حساسیت خاصی برخوردار باشد.
محمدی با اشاره به شکست مزدوران وابسته به عربستان و همچنین پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سوی شهر مأرب، اظهار داشت: انصارالله در ادامه حملات مزدوران وابسته به ریاض و ابزارهای میدانی ایالات متحده، انگلیس و رژیم صهیونیستی که در ویترین امارات و ریاض متجلی بود حملاتی به سمت استان «نِهم» در شرق صنعا آغاز کرده بودند تا به‌سرعت خودشان را به صحنه برسانند اما طی روزهای گذشته این روند عملیاتی معکوس شد.
در واقع، نیروهای انصارالله با یک انسجام ملی توانستند جبهه‌های غربی شهر مأرب که از اهمیت استراتژیک و اقتصادی در جنگ یمن برخوردار است، به کنترل خود درآورند. آزادسازی مأرب ضربه‌ای مهلک به سعودی و دولت مستعفی و فراری منصور هادی وارد کرد و توانست موازنه قدرت در صحنه جغرافیایی و ملی یمن را به نفع انصارالله تغییر دهد.

محمدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه در فصل‌بندی اولویت‌ها و مطالبات سیاست‌های ایالات متحده در دوران رئیس جمهوری بایدن با توجه به شکست در روند دو پرونده (فشار حداکثری اقتصادی و جنگ یمن) تغییری صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: در پرونده یمن علی‌رغم اینکه سعودی‌ها در شرایط آسیب‌پذیری بسیار سخت و جدی قرار گرفته‌اند.
عملاً می‌توان گفت این تسلیحات و مدیریت آمریکایی بوده که در جنگ یمن شکست خورده است. در این حال «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گفته سعودی‌ها پیام رئیس جمهوری بایدن را که ما دیگر از عملیات تهاجمی آن‌ها به یمن پشتیبانی نخواهیم کرد، با صدای بلند و واضح شنیده‌اند. در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: حملات هوایی به عربستان آسیب پذیر بودنش را آشکار می‌کند.

محمدی یادآور شد: امروز ما شاهد این هستیم که آمریکایی‌ها با کنار زدن ابزارهای میدانی خود در یمن به شکل علنی‌تر وارد بحران یمن شدند و سعی می‌کنند صحنه را خودشان مدیریت کنند. در واقع در یک ژست صلح خواهانه به سرزنش عربستان پرداختند و قطع کمک‌های نظامی و عملیاتی را مطرح کردند ولی در یک تقسیم کار روشن مدیریت و استمرار جنگ و ارسال سلاح به یمن را به انگلیس و رژیم صهیونیستی سپردند.
مهم‌تر از هر چیز، هیچ یک از اولویت‌ها، اهداف و خواسته‌هایی که ایالات متحده در دوره ترامپ و در بخشی از دوره پایانی حکومت اوباما یعنی یک حکومت دموکرات مطرح بود و با شکست روبرو شد امروز هم از طرف بایدن همان‌ها با توجه به اینکه وضعیت یمن به‌شدت به زیان آمریکا و متحدانش تغییر کرده مورد درخواست است و آن‌ها این اهداف، مطالبات و خواسته‌هایشان را کنار نمی‌گذارند.
آخرین نمونه آن درخواست رسمی ایالات متحده به مقامات انصارالله یمن در قبال پایان دادن به جنگ و رفع محاصره این کشور، در قبال قطع ارتباط با جمهوری اسلامی است؛ اما پاسخ یمنی‌ها خیلی هوشمندانه بود؛ ما فقط توقف جنگ بدون هر قید و شرطی را می‌پذیریم. در واقع کاهش نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و مقاومت در اولویت ایالت متحده است ولو اینکه در یک شرایط بسیار سخت به سر می‌برند.

محمدی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند در یمن نمی‌توانند آتش‌بازی کنند و از یک قدرت برتر نظامی به‌عنوان یک سیاست چماق‌داری بهره‌مند شوند، از این رو، هرگونه رفتار غیرعادی و شکنندگی آمریکایی‌ها در یمن به‌شدت دامنه بحران را در مناطق خشکی و دریایی به زیان آمریکا‌یی‌ها تغییر می‌دهد. لذا آن چیزی که مسلم است باید منتظر بود تا عملیات مربوط به انصارالله در شهر مأرب طی روزهای آینده از سه محور به پایان برسد. انصارالله با هوشمندی و قدرت توانسته قبایل و بخش‌های زیادی از نیروهای نظامی منصور هادی را جذب کند.

محمدی، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به آزادسازی شهر استراتژیک مأرب برای پایان دادن به جنگ در یمن که می‌تواند مسیر جنگ تحت تأثیر قرار دهد، گفت: عملاً با آزادسازی شهر پراهمیت و استراتژیک مأرب، انصارالله موازنه قدرت جدیدی در مقابل سعودی‌ها، آمریکا و بقیه هم‌پیمانان آن‌ها ثبت خواهد کرد.

محمدی در پایان گفت: آن چیزی که مسلم است در شرایط فعلی حمایت همه‌جانبه از انصارالله توسط متحدان امری بسیار فوری و ضروری است که باید دست‌پر انصارالله و مردم یمن و حکومت صنعا را قدرتمندتر کرد تا نتیجه نهایی پایان دادن به یک جنگ شش ساله‌ای که ظالمانه و غیرانسانی است به روزهای پایانی خودش نزدیک‌تر شود و این تنها از طریق قدرتمندتر شدن انصارالله و حکومت مردم یمن امکان‌پذیر است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات