صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۶۳۵

کرونای انگلیسی تمایل بیشتری برای آلوده کردن نوجوانان دارد

فرهاد مصدق روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از زمان شروع اپیدمی کرونا تاکنون ۲ میلیون کودک به کووید ۱۹ مبتلا شدند که نیمی از این موارد در یک ماه گذشته به دنبال شیوع کرونای انگلیسی ثبت شده و مطالعات نشان می دهد افراد زیر ۲۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی اظهار داشت: کرونای انگلیسی گونه‌ ای  جدید از ویروس کرونا است که با سرعت انتقال سریع‌تر در انگلیس کشف شد و اکنون در حال انتشار در نقاط دیگر دنیا است. این ویروس به ‌دلیل نوع جهشی که داشته، نگرانی‌های جدی را در سطح جهان به وجود آورده است، رعایت اصول بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی بسیار ضروری بوده و همه مردم باید آن را انجام دهند.
مصدق درباره انتقال ویروس کرونا از طریق هوا، ادامه داد: زمانی که می گوییم امکان انتقال ویروس از طریق هوا وجود دارد به این معنا نیست که وقتی در خیابان راه می روند ویروس در هوا معلق مانده و به لباس می چسبد یا وارد ریه ها می شود، منظور آن است که ویروس از طریق هوا بیشتر در فضاها و اتاق های بسته است.
این متخصص ریه تصریح کرد: اگر در یک اتاق بسته و بدون تهویه فرد مبتلا عطسه یا سرفه کند تا مدتی ذرات روی هوا معلق می ماند و احتمال مبتلا شدن فرد دیگر را بالا می برد، به همین دلیل توصیه می شود حتما تهویه ای در منزل وجود داشته باشد تا هوا جریان پیدا کند.
به گفته مصدق، بر اساس تحقیقات انجام شده روی تمام گونه‌های ویروس، ویروس کرونای انگلیسی نیز که جهش‌یافته نوع اولیه کروناست، دارای نشانه‌های ژنتیکی یا اثرانگشت ژنتیکی مخصوص به خود است. میزان سرایت ویروس کرونای انگلیسی ۷۰ درصد بیشتر از گونه قبلی است و باید محدودیت های بیشتری برای کنترل آن ایجاد شود.
تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که تاکنون بالغ بر هزار و ۷۰۰ جهش ژنتیکی در ویروس کرونا مشاهده شده که از میان آن‌ها قدرت سرایت گونه انگلیسی از همه بیشتر بوده است.
به گزارش ایرنا، ویروس‌ها دائما جهش پیدا می‌کنند و گونه‌های جدیدی از آن‌ها ظاهر می‌شود. گاهی اوقات گونه‌های جدید ظاهر و خودبه‌خود ناپدید می‌شوند. در سایر مواقع هم گونه‌های جدید باقی‌ می‌مانند.
تاکنون چندین گونه جدید ویروس کرونا در سراسر جهان کشف شده است.
ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود، عضوی از خانواده ویروس‌های کروناست. کرونا مشابه واژه کراون انگلیسی (به معنای تاج) به دلیل شاخک‌هایی که شبیه تاج است اینگونه نام‌گذاری شده است.
دانشمندان سراسر جهان به طور پیوسته در حال بررسی تغییر شکل ویروس کرونا هستند تا نحوه شیوع و بیماری‌هایی را که از آن ناشی می‌شود، درک کنند و در حال حاضر سه گونه اصلی از ویروس کرونا شناسایی شده که در کشورهای جهان در حال گردش است.
- گونه انگلیسی کرونا موسوم به ب. ۱.۱.۷ پائیز گذشته شناسایی و به سرعت شیوع پیدا کرد. این ویروس به گفته مرکز آمریکایی کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها نسبت به سایر گونه‌ها قدرت آلوده کنندگی بسیار بالایی دارد.  
ماه پیش دانشمندان در انگلیس گزارش دادند که این گونه در قیاس با سایر گونه‌های ویروس کرونا، با خطر مرگ هم ارتباط بیشتری دارد. گونه انگلیسی کرونا تاکنون در بسیاری از کشورهای جهان شناسایی شده است.
- در آفریقای جنوبی گونه متفاوتی کشف شده که ب. ۱.۱۳۵ نام‌گذاری شده‌ است. این گونه اولین بار در اکتبر ۲۰۲۰ مشاهده شد که شباهت‌هایی را به ویروس انگلیسی دارد.
- گونه برزیلی هم که پی. ۱ نامگذاری شده اولین بار در جریان تست کرونا از مسافران برزیل در ژاپن شناسایی شد. این گونه از یک رشته جهش‌هایی برخوردار است که شناسایی آن توسط سیستم ایمنی بدن را دشوار می‌کند.
این گونه‌ها نسبت به سایر گونه‌های شناسایی شده کرونا سریع‌تر شیوع پیدا می‌کنند. شمار مبتلایان به گونه‌های جدید کرونا در ماه‌های اخیر فشار فزاینده‌ای را روی نظام بهداشتی اروپا وارد کرد و وضعیت اثربخشی واکسن روی گونه‌های جدید چندان روشن نیست.


  



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات