صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۸۶۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۹ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بعد از شهادت حسین‌بن‌علی هم که دنیا ظلمانی شد و دل‌ها و جان‌ها و آفاق عالم تاریک گردید، این زن بزرگ یک نوری شد و درخشید. زینب به جایی رسید که فقط والاترین انسان‌های تاریخ بشریت - یعنی پیامبران- می‌توانند به آن‌جا برسند. (۲۲/۰۸/۱۳۷۰) *رحلت عقیله بنی‌هاشم، حضرت زینب (س) بر دوستداران اهل‌بیت و پیروان مکتب عاشورا تسلیت باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز   

وقایع سراوان و لزوم توجه دائمی به جنوب شرق

حوادث اخیر شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان بار دیگر موضوعات سیاسی، امنیتی و اقتصادی این بخش از کشور را وارد فضاهای رسانه‌ای و تبلیغاتی کرد. در این رابطه لازم است نکات زیر مدنظر قرار گیرد.

نکات تحلیلی: 1- واقعیت قطعی که اینک به تجربه نیز اثبات‌شده آن است که موضوع ناامن سازی و ناآرامی‌های قومی و مذهبی در محیط سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به راهبرد قطعی و پایدار دشمنان تبدیل شده است. 2- از دیگر سو این امر نیز مبتنی بر شواهد عینی و آشکار است که سیاست و راهبرد کلان جمهوری اسلامی در حوزه جنوب شرق کشور تا حد بسیار زیادی سناریوها و طراحی-های دشمنان علیه اقوام جنوب شرق ایران را عقیم ساخته است.3- مجموعه اقدامات صورت گرفته اقتصادی در مناطق جنوب شرق قابل کتمان نیست؛ بااین‌حال اما متأثر از شرایط عمومی اقتصادی کشور و فراگیری مشکلات معیشتی، نقش مشکلات اقتصادی که بسترساز وقایع امنیتی آن منطقه و سوءاستفاده جریان معاند و مخالف جمهوری اسلامی ایران شده است، باید به‌طور خاص و اولویت‌دار موردتوجه قرار گیرد.4-تأثیرگذاری جریان رسانه‌ای و تبلیغاتی بدخواهان ایران و خاصه مردم جنوب شرق کشور در قضایای اخیر سراوان به شکل مؤثر ایفای نقش کرده است. مرکزیت نظام بیش از همیشه باید به ارتباط بین شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای با امنیت ملی بیندیشد. این مسئله‌ای فراتر از همه بحث‌های جناحی و سیاسی است.5-طرح رزاق-که بحث درباره آن تفصیل بیشتری را می‌طلبد- از اقدامات صحیح و اصولی اجراشده در منطقه جنوب شرق کشور به‌حساب می‌آید که به شکل واقعی معضلات متنوع آن منطقه را در مسیر سامان‌دهی قرار داده است و یکی از دلایل تحرک اخیر دشمن در این منطقه، ضربه زدن و متوقف‌سازی این طرح هوشمندانه است. سوگیری اصلی طرح رزاق کمک به معیشت مردم منطقه و روان‌سازی تبادلات با خارج از کشور است. 6- سپاه پاسداران در طی سال‌های گذشته سیاست بومی‌سازی امنیت و خدمات اجتماعی و اقتصادی را به شکل جدی در دستور کار قرار داده است و با کمک نخبگان، علما و بزرگان منطقه جنوب شرق کشور امنیت و رفاه منطقه را موردتوجه قرار داده است.

نکته پایانی: مردم منطقه جنوب شرق کشور و البته همه مردم مناطق گوناگون ایران بایستی در نظر داشته باشند که ناامنی پدیده‌ای خانمان‌سوز است و تبعات آن دامن همه را خواهد گرفت؛ بنابراین بایستی کوشید امنیت که پایه‌ای‌ترین و مهم‌ترین مؤلفه جنوب شرق کشور است، مورد خدشه قرار گیرد.

(نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                             

پاسخ معتبر و آچمز شدن حریف!

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای اظهار کرد که ایران و قدرت‌های جهانی ازجمله آمریکا اگر نتوانند به یک توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست پیدا کنند، جامعه جهانی با یک شرایط کاملاً جدید در خصوص توسعه برنامه هسته‌ای ایران روبرو خواهد شد.

گزاره‌های تحلیلی: ۱- این اظهارات را وقتی در کنار بیانیه پنجشنبه گذشته جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بیانیه سه‌شنبه گذشته تروئیکای اروپایی می‌گذاریم، نشان می‌دهد، متوقف‌سازی پروتکل الحاقی پاسخی معتبر از سوی ایران به طرف بدعهد بوده و آنان را به تکاپوی جدی وا‌داشته است. ۲- اکنون این ایران است که ابتکار عمل را در دست گرفته و غرب را در یک دوراهی قرار داده، به‌گونه‌ای که یا باید به مسیر گذشته ادامه داده و کماکان فشار را در سقف نگه دارند، که از قضا این مسیر بی‌فایده بوده و مضاف بر اینکه با پاسخ عملیاتی ایران نیز مواجه می‌گردد و یا این‌که با انتخاب عقلانیت، مسیر عمل به تعهدات برجامی خود را در پیش گیرند. ۳- برای آمریکایی‌ها انتخاب مسیر دوم دردناک و سخت خواهد بود، چراکه پذیرش لغو تحریم‌ها از اساس پروژه نرمالیزه کردن ایران را به نابودی خواهد کشاند؛ اینجاست که غرب باید بپذیرد که دیگر راه سومی وجود ندارد و آچمز شده است؛ چراکه تقریباً تمامی مسیرها و طراحی‌های آنان علیه ایران دچار انسداد راهبردی شده است. ۴-حال ممکن است آمریکایی‌ها بازی جدیدی را راه‌اندازی کنند و با جنجال‌آفرینی و تغییر صورت‌مسئله، به دنبال گرفتن قطعنامه به سراغ شورای حکام آژانس بروند. دقت در اظهارات گروسی این را به ذهن متبادر می‌کند. آن‌ها ممکن است بخواهند همان رویکرد نخ‌نمای گذشته را دنبال کرده و القا نمایند که ایران به سمت مسیر غیرصلح‌آمیز هسته‌ای در حرکت است و مباحث مربوط به ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران را مجدداً مطرح کنند.

نتیجه‌گیری: مهم این نیست که غرب چه تصمیمی خواهد گرفت، مهم این است که جمهوری اسلامی مسیری را انتخاب کرده که تعیین‌کننده و هم‌زمان آینده‌ساز بوده و توانسته بر روی آن اجماع ایجاد کند. بی‌شک این اقدام غرب را به هراس انداخته و زمانی موضوع مهم‌تر می‌گردد که ماهیت درونی این اقدام، از اساس معکوس کننده برنامه‌های غرب شده است؛ به این شکل که می‌خواستند برجام را به‌عنوان الگویی به سایر حوزه‌های مرتبط با امنیت ملی ایران سرایت دهند، اما اکنون مقاومت شکل‌گرفته در کنار پاسخ‌های معتبر جمهوری اسلامی و تجربه‌های انباشته‌شده ملت ایران، نتیجه داده و در حال تبدیل‌شدن به الگویی برای سرایت به حوزه‌های داخلی چالش‌برانگیز نظام ازجمله اقتصاد، برای عبور از سختی‌ها گردیده و این برای غرب فاجعه‌آمیز است. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه           
پرونده‌ای برای دوشیدن سعودی؛ گزارش قتل خاشقچی منتشر شد
گزارشی که دولت آمریکا درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی انجام شده است. اداره امنیت ملی آمریکا در این گزارش اعلام کرد که ولیعهد سعودی با «ربودن» یا «قتل» جمال خاشقچی در استانبول موافقت کرده است. درعین‌حال رسانه آمریکایی پولیتیکو گزارش داد: «خزانه‌داری آمریکا قصد دارد سعودی‎هایی که در قتل خاشقچی دست داشته‌اند را تحریم کند، اما بن‎سلمان علی‌رغم صدور دستور قتل خاشقچی تحریم نمی‎شود!». به نظر می‌رسد رونمایی از پرونده قتل خاشقچی توسط دولت بایدن، تلاش جدیدی از سوی دولت بدهکار آمریکا برای دوشیدن هر چه بیشتر گاو شیرده عربی باشد که تجربه نشان می‌دهد، با افزایش برخی فشار‌های سازمان‌های بین‌المللی در این موضوع، آمریکا به‌راحتی به خواسته خود در این زمینه خواهد رسید. اولین نوع از این فشار‌ها را گزارشگر سازمان ملل در پرونده قتل «خاشقچی» کلید زد و از کاخ سفید خواست «تا نه‌تن‌ها اموال بن‌سلمان، بلکه تعاملات بین‌المللی او را نیز هدف تحریم قرار دهد».

▼ اخبار

«دیپلماسی اجبار»؛ پیشنهاد برجامی غرب برای ایران

اجرای قانون «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها» و واکنش غربی‌ها نشان داد که این اقدام کاملاً ضروری و تأثیرگذار بوده است. اجرای بدون تنازل این قانون می‌تواند با افزایش قدرت بازیگری ایران، ابتکار عمل ازدست‌رفته را برای احقاق حقوق ملت بازیابی کند. طرح «برگزاری جلسه غیررسمی ۱+۴ با حضور آمریکا به‌عنوان مهمان» برای بررسی چگونگی بازگشت واشنگتن به برجام و نه لغو تحریم‌ها، حاصل این رویکرد و اقدامی اولیه برای انفعال ایران است. مواضع تیم بایدن نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال طفره از لغو تحریم‌هاست و مایل است محدودیت‌های ایران بدون اعطای هیچ‌گونه امتیازی تداوم یابد. مشارکت ایران در جلسه مذکور و ورود به مذاکرات جدید، دستاوردی برای ایران ندارد و به فعال شدن «دیپلماسی اجبار» ختم خواهد شد. منافع ایران حکم می‌کند که در دام پذیرش فشار از طریق مذاکره گرفتار نشده و با توقف هرچه بیشتر محدودیت‌های برجامی و اعمال مدیریت مؤثر بر شرایط اقتصادی، در چارچوب راهبرد «مقاومت فعال»، نشان دهد که زیاده‌خواهی‌های غرب راه به‌جایی نمی‌برد.

راه‌اندازی خط مستقیم دریایی میان ایران و روسیه

رایزن بازرگانی روسیه در ایران گفت: «جلسات ما با طرف ایرانی برای کشتی‌رانی و کشتی‌سازی در دریای خزر آغاز شده و بازرگانان ۲ کشور از برقراری خط مستقیم دریایی ایران و روسیه استقبال کرده‌اند». رستم ژیگانسین افزود: «دراین‌باره جلسات ما با طرف‌های ایرانی درباره کشتیرانی و کشتی‌سازی در دریای خزر آغاز شد و از دو ماه قبل، خط مستقیم کشتی‌های باری از بندر آستاراخان به مقصد ایران آغاز شد که به‌طور منظم هر دو هفته یک‌بار ۶ هزار تن کالا را جابه‌جا می‌کند». وی با بیان اینکه در صورت استقبال از این خط دریایی، در فواصل زمانی کمتری مبادلات دریایی کالا انجام خواهد شد اضافه کرد: «بنا داریم با همکاری مشترک برای کشتی‌سازی در دریای خزر، همکاری‌های تجاری ایران و روسیه را افزایش دهیم و این اقدامات به افزایش حجم مبادلات دو کشور کمک خواهد کرد». وی از برگزاری نمایشگاه اوراسیا در ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در کشورمان خبر داد و آن را برای رشد همکاری‌های اقتصادی اوراسیا با ایران مفید ارزیابی کرد.

قالیباف نامزد انتخابات ۱۴۰۰ نیست!

«پیرهادی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد: «آقای قالیباف در پاسخ به درخواست برخی نمایندگان برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ می‎گوید که با توجه به شرایط حساس کشور و مشکلات اساسی مردم، مهم‎ترین موضوع پیروزی جبهه انقلاب و تشکیل دولتی کارآمد به‌منظور حل مشکلات مردم است. آقای قالیباف تأکید دارند که تمرکزشان بر وظایف مجلس است و بنای کاندیداتوری در انتخابات را ندارند و همه نیروهای انقلاب موظف‌اند تلاش کنند هرچه سریع‌تر با وحدت، تمام ظرفیت‌های خود را متمرکز بر موفقیت گزینه واحد کنند. برداشت و استنباط من از سخنان آقای قالیباف این است که با افزایش احتمال حضور آیت‎الله رئیسی، آقای قالیباف تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفته است و آمادگی کمک به ایشان را دارد».

خبرهای خوش کرونایی در سکوت شبکه‌های منفی‌باف

وزیر بهداشت گفت: «باوجود ویروس انگلیسی، همکاران من در حال رصدخانه به خانه هستند و الآن ۱۲ هزار تست روزانه را به بیش ۱۰۰ هزار تست رساندیم. کار واکسیناسیون با استفاده از واکسن وارداتی ادامه دارد و در بهار آینده به یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان واکسن تبدیل خواهیم شد». همچنین از دیروز و با حضور وزیر بهداشت، واکسیناسیون سالمندان و جانبازان و کارکنان آسایشگاه‌ها در آسایشگاه سالمندآن‌کهریزک آغاز شد؛ اتفاقی که به‌سرعت در صدر اخبار رسانه‌های داخلی قرار گرفت، اما این اتفاق مهم هیچ بازتابی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان نداشت. نتایج بررسی اینستاگرام این شبکه‌های مدعی آزادی بیان نشان می‌دهد که هیچ‎کدام از آن‎ها، این خبر خوب و مثبت را پوشش نداده‎اند. این شبکه‎ها همواره اخبار منفی را در هر نقطه‎ای از ایران‌ که باشد، به‌سرعت برجسته می‎کنند.

اخبار کوتاه

بررسی افزایش 35 درصدی حقوق در مجلس/ «ولی اسماعیلی» نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تصویب افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده در کمیسیون تلفیق، گفت: «نمایندگان مجلس پیشنهادات جدیدی  برای افزایش حقوق کارمندان در سال آینده دارند و نظر وکلای ملت برای این افزایش، حدود ۳۵ درصد است». وی افزود: «دولت اعلام کرده منابع لازم برای این مقدار افزایش را ندارد، از یک‌سو در لایحه بودجه سال آینده میزان فروش نفت افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر فشار اقتصادی فراوانی به کارگران و کارمندان وارد می‌شود. به اعتقاد نمایندگان می‌توان این افزایش را برای سال آینده در نظر گرفت».

شورای نگهبان سخنگو دارد، اظهارنظر نکنید!/ سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به این‌که افراد مختلفی سخنگوی شورای نگهبان شده‌اند و از طرف شورای نگهبان اظهارنظر می‌کنند که فلانی رد یا تأیید می‌شود! افزود: «به‌هیچ‌وجه چنین اظهار نظراتی معتبر نیست و تأثیری بر شورای نگهبان ندارد و حتی اعضای شورای نگهبان هم نمی‌توانند الآن از جانب شورای نگهبان اظهارنظر کنند».

انصارالله: گول حرف‌های بایدن را نمی‌خوریم/ سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت: «مواضع دولت جدید آمریکا در قبال یمن در عمل تغییر نکرده است و در حد حرف باقی‌مانده است. محاصره اعمال‌شده علیه یمن با تجهیزات آمریکاست و ما نمی‌توانیم گول حرف‌ها و جملات قشنگی را بخوریم که به آن جامه عمل پوشانده نمی‌شود».

رفتارهای اعلی‌حضرتی دکتر روحانی!/ «اکبر ترکان» مشاور سابق روحانی اذعان داشت: «روحانی رفتار اعلی‌حضرتی یک کمی دارد، ولی در قضاوت زیاده‌روی‌ شده است. روحانی به وزرایش کم وقت می‌دهد. اینکه روحانی می‌گوید ارز تا ۱۱ هزارتومان پایین می‌آید، آرزوی ایشان است».

احساس تکلیف برای روزهای سخت «سیسخت»/ زنان روستای طولیان در حرکتی جهادی با پخت نان محلی به یاری زلزله‌زدگان سی‌سختی شتافتند. این بانوان هر دو روز یک‌بار ۱۰ هزار نان به مناطق زلزله‌زده می‌فرستند.

حرکت مترو روی ریل ایرانی/ اولین محموله ریل ملی مترو تحویل شرکت بهره‎برداری متروی تهران شد. این محموله شامل ۲۵۰ تن ریل ملی بوده و برای اولین‎بار در کشور توسط ذوب‎آهن اصفهان تولید شده است.

احکام (سؤال ۱۴۸): اگر فردی در مسئولیت اجرایی قرار گرفت، اما توانمند یا مدبر نبود، ازلحاظ فقهی جایز است در آن پست بماند؟ پاسخ: ادامه مسئولیت برای فردی که به ناتوانی خود در انجام وظایف محوله اطمینان دارد، جایز نیست و چنانچه حقوقی دریافت نماید، باید عودت دهد، مگر آن‌که با تشخیص و اذن مسئول باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات