صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۲۸۶۴۱

درخواست گزارشگر ویژه سازمان ملل برای تحریم بن سلمان/ واکنش عربستان به گزارش دولت بایدن درباره قتل خاشقچی

کالامارد پس از انتشار گزارش محرمانه سیا از دولت آمریکا خواست که دارایی های شخصی و فعالیت های بین المللی ولیعهد سعودی را هدف قرار دهد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل درخصوص قتل های فراقانونی از دولت جو بایدن خواسته تا تحریم هایی را علیه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در پرونده قتل جمال خاشقجی اعمال کند.
به گزارش رویترز، اگنس کامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل که رهبری تحقیقات بین المللی در مورد قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ را به عهده داشت، از ایالات متحده خواست برای برقراری عدالت در مورد این پرونده، بن سلمان را تحریم کند.
کالامارد پس از انتشار گزارش محرمانه سیا از دولت آمریکا خواست که دارایی های شخصی و فعالیت های بین المللی ولیعهد سعودی را هدف قرار دهد.
محقق سازمان ملل در مورد قتل های فراقانونی و اعدام های خودسرانه گفت، ایالات متحده نباید به ولیعهد عربستان مصونیت در قبال دادخواست های مدنی بدهد و همچنین از دولت ریاض خواست که درباره جزئیات قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور شفاف سازی کند.
این اظهارات کالامارد پس از آن ایراد شد که جمعه دفتر اطلاعات ملی ایالات متحده خلاصه ای از گزارش سیا را منتشر کرد که محتوای آن تاکید دارد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با ربودن یا کشتن خاشقجی موافقت کرده است.
ریاض در واکنش به گزارش سیا مدعی شده این گزارش به هیچ وجه قابل قبول نیست و شامل مجموعه ای از اطلاعات نادرست و سایر نتیجه گیری های غیرواقعی است.

 واکنش عربستان به گزارش دولت بایدن درباره قتل خاشقچی
وزارت خارجه سعودی در بیانیه‌ای به گزارش سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» که در آن، ولی عهد سعودی به عنوان عامل ربوده شدن و قتل جمال خاشقجی معرفی شده است، واکنش نشان داد.
وزارت خارجه سعودی اعلام کرد: «قاطعانه آنچه در گزارش سازمان سیا درباره قتل خاشقجی که حاوی نتیجه‌گیری‌های نادرست و تفسیرات اهانت‌آمیز علیه رهبری سعودی است، رد می‌کنیم.»
در بیانیه آمده است: «عربستان جنایت قتل خاشجقی را محکوم و تدابیر لازم برای تضمین عدم تکراری چنین رویدادی اندیشیده است».
وزارت خارجه عربستان افزود: «جای تأسف دارد که چنین گزارشی از آمریکا صادر شود و حاوی نتایج اشتباه و غیر قابل قبول باشد.»
دولت سعودی تصریح کرد: «دستگاه قضایی احکام خود در حق مرتکبان قتل را صادر کرده است که با استقبال خانواده خاشقجی روبرو شد. ریاض هر اقدامی که به رهبری و حاکمیت و استقلال دستگاه قضایی آن ضربه بزند، بر نخواهد تابید.»
وزارت خارجه سعودی در پایان بیانیه تأکید کرد که «روابط و همکاری عربستان و آمریکا قوی و مستحکم است.»
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز جمعه در گزارشی درباره ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود اعلام کرد که محمد بن سلمان ولیعهد پادشاه عربستان سعودی با «ربودن» یا «قتل» جمال خاشقجی در استانبول موافقت کرده بود.
خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد. ریاض که در ابتدا نسبت به ناپدید شدن خاشقجی اظهار بی اطلاعی می‌کرد، تصدیق کرد که این روزنامه نگار در داخل کنسولگری به قتل رسیده است.

تحریم ۲۰ تبعه سعودی دخیل در ترور خاشقچی از سوی انگلیس
وزارت خارجه انگلیس در واکنش به انتشار گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا درباره ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی اعلام کرد: «انگلیس همواره درباره این موضوع شفاف بوده که قتل خاشقجی یک جنایت وحشتناک بود.»
وزارت خارجه انگلیس اضافه کرد: «ما خواستار تحقیقی شفاف و معتبر بوده تا کسانی که مسئول بودند مورد بازخواست قرار گرفته و انگلیس ۲۰ تبعه سعودی را که در این قتل دست داشتند تحریم کرده است.»
 
گزارشی که دولت آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی، منتقد سعودی منتشر کرده، نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.
این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده می‌گوید «محمد بن سلمان» مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقجی را صادر کرده است.
در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقجی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس است که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است.»
گزارش آمریکا تصریح دارد «ولیعهد سعودی، خاشقجی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد.»
جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.
خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.
وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات