صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۶۵۳

درخواست آمریکا برای پیشبرد مذاکرات کنترل تسلیحات با روسیه

«لِئونور تومِرو»، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور دفاع هسته‌ای و موشکی بامداد امروز در اظهاراتی گفت اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود دولت کنونی آمریکا قصد دارد در چند سال آینده مذاکرات کنترل تسلیحاتی را با روسیه دنبال کند.
به نوشته خبر‌گزاری روسی «تاس»، تومرو با ابراز نگرانی در این خصوص که کمبود زمان برای چنین مذاکراتی گفت: «ما تنها پنج سال زمان در اختیار داریم و بعد از آن، نیاز به زمان داریم تا مجلس سنا نظرات را برای تأییدیه در نظر بگیرد... اگر این موضوع شش ماه تا یک سال زمان بخواهد، زمان زیادی داده نخواهد شد.»
اواسط بهمن ماه بود که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا از تمدید پیمان «استارت‌ نو» با روسیه به مدت پنج سال خبر داد.
بلینکن گفت آمریکا معاهده مهم کنترل تسلیحات هسته‌ای با روسیه را به مدت پنج سال تمدید کرد و مدعی شد: «تمدید پیمان استارت نو، آمریکا، متحدان و شرکای آن و جهان را امن‌تر خواهد کرد. یک رقابت هسته‌ای نامحدود همه ما را به خطر خواهد انداخت.»
معاهده «استارت نو» آخرین توافق دوجانبه میان آمریکا و روسیه است که به طور قابل اطمینان و شفاف کاربرد زرادخانه‌های هسته‌ای این دو کشور را محدود می‌کند.
روسیه و آمریکا ۱۰ سال پیش معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده استارت جدید معروف شد. با این حال دولت پیشین آمریکا از تمدید آن طفره می‌رفت.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا برای تمدید این معاهده پیش شرط‌هایی را تعیین کرده بود که با مخالفت مسکو مواجه شد. از جمله این پیش‌شرط‌ها می‌توان به ورود چین به معاهده به عنوان طرف سوم و باقی ماندن موشک‌های آمریکایی در کشورهای اروپایی مجاور روسیه اشاره کرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات