صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۲۸۶۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۰ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آنچه به یک ملّت و یک نهضت هویت می‌دهد و قدرت می‌دهد، دارا بودن یک زیربنای فکری مستحکم است. دشمن اصلی برای سلطه‌گران، همین زیربنای فکریِ اصلی است؛ این زیربنا از اسلام گرفته شده؛ نیرو‌های فکریِ نظام اسلامی بایستی این راه را طی کنند. مسائل جدید پاسخ‌های جدیدی لازم دارد، این پاسخ‌ها را در اختیار جویندگان و جوانان بگذارند. (۲۹/۱۱/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز                  

دولت انقلابی و کارآمد!

انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 از راهبردی‌ترین و مهم‌ترین انتخابات دوره چهل‌ساله انقلاب اسلامی است. این انتخابات واجد ویژگی‌ها و مختصاتی است که آن را از چند منظر حائز اهمیت و به انتخاباتی منحصربه‌فرد و البته غیرقابل‌پیش‌بینی تبدیل کرده است.

نکات تحلیلی: 1- ماهیت منازعات گفتمانی؛ این‌که از حیث دوگانه‌های گفتمانی، کدام‌یک از گفتمان‌های عدالت- نابرابری، کارآمدی- شعارگرایی، توسعه و حل مسائل از طریق اتکا به بیرون- توجه به ظرفیت‌های داخلی، آزادی – محدودیت، به منازعه اصلی انتخابات 1400، تبدیل خواهد شد، از رئوس تلاش‌های احزاب و جریان‌های سیاسی برای گزینش گفتمان منتخب و ساماندهی فعالیت‌های تبلیغات انتخاباتی حول آن است. 2- سبد رأی؛ جریان‌های سیاسی معمولاً علاوه بر تلاش برای حفظ پایگاه‌ اجتماعی خود، مساعی مضاعفی را برای جلب رأی از پایگاه رقیب سیاسی و همچنین جذب آرای خاکستری صرف می‌کنند. حفظ، افزایش و جذب رأی در دنیای امروز متأسفانه از راه‌های ناسالم و بیشتر در گرو کاربست ابزارها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های فنی و روانشناختی با چاشنی عملیات روانی و تحریف انجام می‌شود؛ اما تک‌ستاره‌های ارزش‌مدار و اخلاق‌محور هم از چشم مردم دور نمی‌مانند. 3- اولین انتخابات در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب؛ انتخابات پیش‌رو اولین انتخابات در طلیعه دهه پنجم انقلاب و پس از صدور این بیانیه از سوی رهبر معظم انقلاب به‌مثابه نقشه راه چله دوم انقلاب است. مسلماً این موضوع فضای گفتمانی انتخابات را تحت تأثیر قرار خواهد داد و نامزدها و جریان‌های سیاسی - مشتاقانه یا ناگزیر- نسبت خود با انقلاب و مانیفست آن در گام دوم را بازتعریف خواهند کرد. این‌که اساساً، آن‌ها چه نگاهی به این بیانیه دارند و چگونه می‌خواهند آن را عملیاتی و محقق نمایند، سؤال مهمی است که پاسخ کاندیداها و جریان‌های سیاسی می‌تواند هم ملاک تأیید و ردصلاحیت شورای نگهبان قرار گیرد و هم شاخصی برای رأی‌دهی هوشمندانه مردم باشد.

نکته راهبردی: با محوریت یافتن بیانیه گام دوم و بازخوردی که از نارضایتی مردم از وضع موجود می‌گیریم، در کنار بررسی نتیجه نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌ها، می‌توان به ظهور و بروز گفتمان هژمون انتخاباتی، یعنی رویکرد انقلابی در کنار مطالبه کارآمدی و گره‌گشایی از مشکلات مردم امیدوار بود. گفتمان و رویکرد انقلابی، «غیر» از همه گفتمان‌هایی است که شرایط امروز محصول عملکرد آن‌هاست. اگر عزم سلیمانی‌ها در رویکرد انقلابی به سیاست‌ خارجی، اراده علمی شهریاری‌ها و تهرانی‌مقدم‌ها و فخری‌زاده‌ها در پیشرانی علمی در حوزه‌های هسته‌ای، موشکی و دفاعی به ساحت سیاست و اقتصاد و فرهنگ شیفت نماید، گره‌های کور مشکلات یکی پس از دیگری گشوده خواهد شد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                     

هنوز کابوس می‌بینم!

شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا طی یک مستند، روایت‎‏های جدیدی از حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق منتشر کرده است. «سی‌بی‌‌اس» می‌گوید: «در ماه ژانویه سال گذشته، ایران بزرگ‌ترین حمله موشکی علیه نظامیان آمریکایی تاکنون را انجام داد؛ ۱۱ موشک که هرکدام از آن‌ها کلاهک‌های جنگی ۱۰۰۰ پوندی را حمل می‌کردند به سمت پایگاه عین‌الأسد شلیک شد که در آن ۲ هزار نیروی آمریکایی و ده‌ها هواپیما مستقر بودند». ژنرال «فرانک مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام در توصیف آن تصریح می‌کند: «دقت موشک‌های ایران به‌اندازه‌ای بود که اگر پایگاه را به‌موقع تخلیه نمی‌کردیم، 20 تا 30 هواپیما و 150 نظامی را از دست می‌دادیم. حمله‌ای بود که قطعاً مشابه آن را هرگز مشاهده یا تجربه نکرده بودیم... موشک‌ها دقیق بودند. آن‌ها کاملاً به همان‌جایی که می‌خواستند، برخورد کردند». «آلن جانسون» یکی از فرماندهان نیروهای آمریکایی در عین‌الأسد نیز در توصیف آن روز گفت: «هنوز کابوس می‌بینم و گوش‌هایم صدا می‌دهد».

گزاره‌های تحلیلی: کابوس دیدن و ترس روزافزون حاکم بر فرماندهان آمریکایی مصادیق بارزی بر اعتراف اندیشمندان و اندیشکده‌هایی است که در سال‌های گذشته با اذعان به افول آمریکا و ضربه‌پذیر بودن آن، این هشدارها را داده بودند: «برژینسکی» تئوری‌پرداز مشهور آمریکایی در تأیید افول کشورش گفته بود: «کدام دیوانه‌ای آمریکای ابرقدرت را از بلندای سال 2000 به دره کنونی آورده است. دموکرات‌های احمق، جمهوری خواهان کم‌عقل و یا ایران؟ ما در شرایط عجیب و پیچیده‌ای به سر می‌بریم». ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا با اعتراف به نقش بی‌بدیل ایران در معادلات منطقه، گفته بود: «ما در عصر بی‌قطبی و چندقطبی به سر می‌بریم. آمریکا دیگر ابرقدرت نیست. آمریکا یک قدرت است و ما شاهد قدرت‌های نوظهوری خواهیم بود که ایران یکی از آن‌هاست. ایران یک قدرت جهانی خواهد شد». «هنری جی کازیانیس» (مدیر مطالعات دفاعی مرکز نشنال اینترست آمریکا) هشدار داده بود: «در جنگ بزرگ بعدی با قدرت‌هایی چون ایران، دست‌کم یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکا غرق شده و به قعر دریا خواهد رفت. این امر به معنای کشته شدن هزاران نفر خواهد بود. البته برای ممانعت از آن نیز کار چندانی از دست ما برنمی‌آید». «شیرین هانتر» با مقایسه ایمان و استقامت نیروهای ایرانی با سربازان کشورش، آورده بود: «قبلاً ناو آمریکا روشن می‌شد چند کشور سقوط می‌کردند، الآن ناو آمریکا و افسران زبده آن از ناوهای ایران حتی از قایق‌های موتوری ایران فرار می‌کنند». «دیک چنی» معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا نیز اخیراً اشاره کرده است که: «متحدان ما در منطقه دیگر روی ما حساب نمی‌کنند. به ما اعتماد ندارند و دشمنان ما نیز دیگر از ما نمی‌ترسند».

نکته پایانی: اراده آمریکا در دوران جنگ سرد مساوی با سقوط و تغییر حکومت کشورها بود. نیکسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا می‌گفت: «آمریکا اراده جنگ کند، پیروز است». سالیان سال است اعمال این اراده برای آمریکا تبدیل به توهم شده است. بعد از عین‌الأسد، «توهم بزن‌دررو» نیز رنگ باخت و کابوس عین‌الأسد پایان و مهر بطلانی بر همه نقشه‌ها و اراده‌هایی زد که طراحی نشده، از قبل شکست خورده است. (حسین عباسیان)

خبر ویژه                   

انقلاب ایران در عربستان تکرار نشود!

رسانه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی آورد: «وضع موجود در عربستان سعودی ناپایدار است و کاخ سفید از این مسئله آگاهی دارد. هم‌زمان که جهان از نفت عربستان‌ فاصله می‌گیرد، مقامات سعودی دیگر توانایی پرداخت هزینه‌های شهروندان را ندارند. بایدن در این شرایط باید به سعودی‎ها کمک کند. برای جلوگیری از تجربه انقلاب ایران و تکرار سال‌ها خصومت با آمریکا بهتر است کاخ سفید با احتیاط گام بردارد. بن‎سلمان نیز باید به سرکوب وحشیانه منتقدان خود پایان دهد و بمباران و محاصره یمن را متوقف کند».

▼ اخبار

فقط ماسک عوض کرده‌اند!

بامداد جمعه (8 اسفند) پنتاگون اعلام کرد ارتش آمریکا به دستور بایدن مواضع گروه‌های مقاومت را در نزدیکی مرز سوریه و عراق بمباران کرده است. حملات اخیر آمریکا به نیروهای مقاومت در سوریه با توجه به طرح آمریکا برای احیا و تقویت داعش در منطقه، در چارچوب سناریوی جدید کاخ سفید برای غرب آسیا ارزیابی می‌شود. اقدام اخیر بایدن در ضربه زدن به گروه‌های مقاومت در عمل، تداوم راه رؤسای جمهور پیشین آمریکا در بهره‌گیری از تروریسم دولتی است و اذعان آمریکا به هماهنگی با تل‌آویو در این حمله نشان‌گر عزم جدی بایدن به پشتیبانی از رژیم صهیونیستی است. سناریوی بایدن برای غرب آسیا جهت احیای داعش و حفظ کانون ناامنی در منطقه و تداوم حضور نظامی در عراق و سوریه طراحی شده و با همکاری رژیم صهیونیستی، سعودی و امارات اجرا می‌شود. «حسین امیرعبداللهیان»، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در همین زمینه نوشت: «‏بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا در شعارهای انتخاباتی خود از جنگ علیه تروریسم سخن گفت اما دستور وی برای حمله به نیروهای بومی مبارزه کننده با داعش نشان داد که کاخ سفید با اعمال سیاست دوگانه در استفاده از تروریسم، دوست داعش می‌ماند. فقط ماسک مستأجران جدید کاخ سفید تغییر کرده است».

فؤاد حسین: اجازه نمی‌دهیم روابطمان با ایران را خراب کنند

وزیر خارجه عراق در دیدار با ظریف تأکید کرد: «اطمینان می‌دهم بغداد اجازه سوءاستفاده از اتفاقات عراق برای برهم زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد. ظریف در این دیدار به طرف عراقی گفت: «برخی حملات اخیر در عراق مشکوک است که می‌تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد. ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببان این حوادث تأکید داریم». وزیر خارجه عراق در دیدار با شمخانی از تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برای پرداخت بدهی‌های این کشور به ایران خبر داد و گفت: «برخی از موانع مهم برداشته شده و به‌زودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور، روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود».

فصل چیدن سیب و گلابی‌های برجامی رسید!

مدیر هواپیمایی (هما) خبر داد: «سررسید اولین قسط هواپیماهای برجامی ایران ایر به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که توان پرداخت نداریم و باید حاکمیت و دولت چاره‌ای بیندیشند. ۵۰ درصد به‌اضافه یک فروند هواپیمای برجامی فعال داریم که حدود ۷ تا ۸ فروند است. زمان چک ATRها رسیده است، نمی‌توانیم به‌صورت آزاد قطعه تهیه کنیم چون پول نداریم، تحریم هم هستیم، کارخانه سازنده هم قطعه به ما نمی‌دهد، نمی‌آیند و برابر قراردادی که با ما دارند، به ما کمک نمی‌کنند و درواقع به قرارداد خود هم پایبند نیستند و به همین دلیل هواپیماها زمین‌گیر است». زمان انعقاد قرارداد خرید این هواپیماها کارشناسان با تذکر به دولت دکتر روحانی، از فشارها بر دولت در زمان بازپرداخت اقساط و عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات و ارائه خدمات پس از فروش سخن می‌گفتند ولی همین منتقدین متهم به این شدند که باور و علاقه‌ای برای ارتقاء ناوگان هواپیمایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پروازی برای توسعه کشور ندارند! کسانی که با هواپیماهای برجامی عکس می‌گرفتند، اکنون بروند هلش بدهند تا روشن شوند.

اقدام مجلس برای اجرای صحیح قانون لغو تحریم‌ها

«عباس گلرو»، رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: «بعد از مأموریت قالیباف رئیس مجلس به ذالنوری و عباسی رؤسای کمیسیون‌های امنیت ملی و انرژی مجلس شورای اسلامی به‌منظور پیگیری حل اختلاف دولت و مجلس و تعامل با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برای نظارت بر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در آینده بسیار نزدیک کمیته‌ مشترکی با همکاری کمیسیون امنیت ملی  و کمیسیون انرژی تشکیل خواهد شد». وی افزود: «یکشنبه یا دوشنبه هفته جاری مقرر شد سخنگوی کمیسیون امنیت ملی جزئیات تشکیل این کمیته مشترک را اطلاع‌رسانی کند؛ ولی درمجموع این اقدام بعد از دستور رئیس مجلس به رؤسای کمیسیون‌های امنیت ملی و انرژی عملیاتی شده و بر حسن اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نظارت ویژه‌ای خواهیم کرد».

اخبار کوتاه

برگزاری الکترونیکی انتخابات ۱۴۰۰ منتفی است!/ رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: «بحث صندوق الکترونیکی انتخابات برای برگزاری کامل انتخابات الکترونیکی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ منتفی است. مردم مطمئن باشند در چاپ تعرفه‌ها از همه مؤلفه‌های امنیت‌ساز استفاده شده و هیچ‌گونه جعلی صورت نمی‌گیرد. نیلچی، مدیرکل انتخابات شورای نگهبان نیز تأکید کرد: «ناظران ما از زمان طراحی تا چاپ، انباشت، انتقال و تحویل تعرفه‌ها در شعب حضور دارند. امکان جعل تعرفه وجود ندارد».

مصوبات مجلس برای فرزند آوری!/ مجلس، بانک مرکزی را مکلف به اعطای وام ۲۰ ساله ۷۰ میلیون تومانی به خانوارهای فاقد مسکن که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم می‌شوند، کرد. وکلای ملت همچنین دولت را مکلف کردند به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شود، یک‌میلیون تومان از محل یک درصد از یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی را به‌صورت بلاعوض صرفاً جهت خریداری واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته شده در بورس، به سرپرست فرزند تخصیص دهد.

حمله موشکی انصار الله به پایتخت سعودی/ ائتلاف متجاوز سعودی اعلام کرد انصارالله یمن یک موشک بالستیک را به سمت پایتخت عربستان شلیک کرده، که قبل از اصابت به هدف منهدم شده است. ادعای سعودی‎ها مبنی بر رهگیری موشک در حالی است که دقایقی قبل از رسانه‌ای شدن این خبر، کاربران توییتر از شنیده شدن صدای انفجار در ریاض خبر دادند. در پی این اقدام، فعالیت‌ فرودگاه‌ شهرهای ریاض، جده و پرواز تمامی هواپیماها بر فراز آسمان عربستان متوقف شده است.

وعده گروه‌های مقاومت برای انتقام‌ از آمریکا/ بعد از حمله اخیر آمریکا به برخی مواضع حشدالشعبی در مرز سوریه، گروه‌های مقاومت عراق طی بیانیه‌ای تأکید کردند: «حمله به نیروهای الحشدالشعبی هزینه زیادی برای آمریکا خواهد داشت. ازاین‌پس قواعد درگیری‌ طور دیگر خواهد بود و پاسخ مناسبی به جنایت آمریکا خواهیم داد».

دورریز مواد غذایی معادل نیمی از صادرات مواد نفتی/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: «دورریز مواد غذایی در ایران سالیانه ۳۵ میلیون تن و معادل ۵۰ تا ۶۰ درصد صادرات مواد نفتی است».

احکام (سؤال 149): کمک کردن به نیازمندانی که به ادارات مراجعه می‌کنند از اعتبارات برنامه­ای آن ادارات چه حکمی دارد؟ پاسخ: جایز نیست و بودجه بیت­المال در همان جهتی که معین و مقرر شده باید هزینه شود و هزینه در غیر موارد معینه، حکم غصب دارد و موجب ضمان می­شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات