صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۸۷۱۶

سه اسمی که از گزارش اولیه دولت آمریکا درباره قتل خاشقچی حذف شدند

پس از حذف نسخه اول گزارش دولت آمریکا درباره قتل یک روزنامه‌نگار سعودی، نسخه دومی منتشر شد که نام سه نفر از آن حذف شده است.

گزارش دولت آمریکا درخصوص قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی، در روز جمعه و اندکی پس از انتشار، برداشته شده و بدون هیچ توضیحی با نسخه‌ای دیگر جایگزین آن شد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌اِن‌اِن»، در نسخه دوم این گزارش که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره نقش «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی در قتل خاشقچی منتشر کرده است، نام سه فرد به شکل مرموزی حذف شده است.

در گزارش اولیه اعلام شده بود این سه نفر «در قتل خاشقچی، مشارکت داشته، دستور آن را صادر کرده یا به نوعی در آن هم‌دستی داشته یا درقبال آن مسئول هستند».

سخنگوی دفتر اطلاعات ملی آمریکا در توضیحی به سی‌اِن‌اِن گفت: «به این دلیل که در نسخه اصلی نام سه فرد به اشتباه درج شده بود، سند اصلاح‌شده‌ای را بر روی وبسایت قرار دادیم».

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز جمعه گفته بود: «این اطلاعاتی است که دولت از آن مطلع بوده و ظرف یک سال گذشته در اختیار کمیته‌های منتخب و اعضای کنگره قرار گرفته بود» و هیچ چیز جدیدی نداشت.

با این حال به گفته سی‌اِن‌اِن، سه فردی که نام آن‌ها در گزارش اولیه دفتر اطلاعات ملی آمریکا ذکر شده بود، پیشتر در هیچ گزارشی مورد اشاره قرار نگرفته بودند.

یکی از این سه فرد، «عبدالله محمد الهرینی» دستیار رئیس امنیت داخلی عربستان سعودی در امور مبارزه با تروریسم است. او برادر «عبدالعزیز بن محمد الهرینی» است که وزیر مسئول امنیت داخلی عربستان سعودی است و بر چند آژانس مبارزه با تروریسم نظارت دارد.

دو فرد دیگری که نام آن‌ها از گزارش اولیه حذف شده، «یاسر خالد السالم» و «ابراهیم السلیم» هستند که هنوز مشخص نیست چه مقامی در حکومت سعودی دارند.

گزارشی که دولت آمریکا جمعه درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است».

دولت آمریکا بعد از انتشار این گزارش اعلام کرد علیه ۷۶ مقام عربستان سعودی محدودیت‌های روادید صادر کرده است. وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد  علیه ۷۶ تبعه سعودی که گمان می‌رود اقدام به تهدید مخالفان حکومت در خارج از مرزهای این کشور کرده‌اند محدودیت‌هایی برای صدور روادید در نظر گرفته است. با این حال نام بن‌سلمان در این فهرست دیده نمی‌شود.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید عصر یکشنبه در توجیه این مسئله گفت: «واشنگتن ابزارهای دیگری در اختیار دارد تا مانع از رویدادهایی نظیر قتل جمال خاشقچی شود که بر اساس آن به آمریکا اجازه می‌دهد تا همچنان به همکاری با عربستان سعودی در زمینه‌هایی که در راستای منافع ملی است ادامه دهد».

از سوی دیگر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای نوشت: «دولت ایالات متحده با توجه به این گزارش که بخشی از الگوی ناراحت‌کننده نقض حقوق بشر در حکومت [سعودی‌ها] است، باید روابط با عربستان سعودی را مورد ارزیابی و تنظیم مجدد قرار دهد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات