صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۸۷۲۲

اخبار ویژه 13 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

مخالفت با FATF در «مجمع» بیشتر نشده باشد، کمتر نشده

در حالی که هیچ تغییری در رویکرد ضدایرانی گردانندگان FATF رخ نداده، نشریات زنجیره‌ای، در یک عملیات روانی هماهنگ ادعا کردند نظر مخالفان FATF در «مجمع تشخیص مصلحت نظام» تغییر کرده و احتمال تصویب دو لایحه مربوط به آن افزایش یافته است!

روزنامه سازندگی دیروز تیتر زد «احتمال تصویب FATF افزایش یافت». شرق نیز در تیتر اصلی خود مدعی شد «نظر مخالفان FATF در حال تغییر است». اعتماد تیتر «امید به مصلحت‌اندیشان / افزایش احتمال تصویب CFT و پالرمو تشدید شده»، با دیگر نشریات زنجیره‌ای همراهی کرد و آفتاب یزد تیتر زد «دفاع خوب تیم دولت از FATF».

سازندگی در گزارش القایی خود می‌نویسد: تکلیف دو لایحه باقی مانده FATF در صحن مجمع تشخیص مصلحت روشن خواهد شد و همین موضوع تلاش مخالفان این لوایح برای جلوگیری از تصویب آنها را افزایش داده است. ظاهراً دولت برای باز شدن گره تصویب لوایح، پیشنهاد تصویب مشروط آنها را مطرح کرده است.

این روزنامه با اشاره به انتقادها از ادعای «تصویب مشروط» لوایح می‌نویسد: این اظهارنظرها بیش از هر چیز نشان می‌دهد که راه‌حل دولت پاسخ داده و این لوایح در چند قدمی تایید قرار گرفته‌اند و این مخالفان را نگران کرده است. تاکنون دست کم دو جلسه با حضور وزرای دولت در کمیسیون مشترک مجمع حاضر شده و درباره ضرورت تصویب این لوایح سخن گفته‌اند. به عبارت دیگر، این روزنامه به سردبیری محمد قوچانی (همکار واعظی در دفتر رئیس‌جمهور)، آرزوی خود را جای خبر جا زده و تیتر «احتمال تصویب FATF افزایش یافت» را منتشر کرده است.روزنامه اعتماد نیز در ادامه همین‌انگاره‌سازی رسانه‌ای نوشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش کرده پس از ماه‌ها سکوت و بی‌عملی، بدون اطلاع‌رسانی و در سکوت خبری، لوایح مربوط به FATF را در کمیسیونی متشکل از برخی اعضای کمیسیون‌های «سیاسی و امنیتی»، «قضایی» و «اقتصادی» بررسی کرده و حالا نتیجه نهایی را برای اتخاذ تصمیم نهایی در شرایطی به صحن مجمع ارجاع داده که شنیده‌ها از افزایش احتمال تصویب این لوایح حکایت دارد!

 اعتماد و آفتاب یزد و شرق همچنین به اظهارات سید محمد صدر عضو «مجمع» اشاره کرده‌اند که «احتمال» دارد پس از دفاعیات دولت، «تا حدودی در نظر مخالفان تردید ایجاد» شده است»! این به اصطلاح عملیات روانی گل‌درشت در حالی اتفاق می‌افتد که از یک سو دست رسانه‌های زنجیره‌ای از ارائه کارنامه مثبت دولت به مردم یا پاسخگویی و توجیه سوءتدبیرهای فاحش در عرصه اقتصادی و دیپلماتیک (برجام) خالی است و بنابراین ناچارند برخی سوژه‌های فرعی را تبدیل به مسئله مهم کنند. ثانیاً نه تنها در رویکرد FATF نسبت به ایران- پس از 5 سال همکاری در قالب اجرای 39 بند از 41 بند اکشن‌پلن مدنظر FATF- تغییر مثبتی رخ نداد، بلکه سخت‌گیری‌ها بیشتر شد و حال آن که، اصل تحریم‌های موجود به اعتبار عهدشکنی ادامه‌دار آمریکا در برجام اعمال می‌شود. به عبارت دیگر، برجام سندی است بر این ادعا که دیگر نباید سراغ وعده‌های بی‌محل غرب رفت، چه رسد به این که گردانندگان FATF حتی در حد «وعده» نیز، اشاره‌ای به لغو تحریم‌ها نمی‌کنند. با مجموعه این واقعیات، جای سؤال از مدعیان است که برای چه باید در نگاه کارشناسی مخالفان تصویب دو لایحه مربوط به FATF تغییری ایجاد شده باشد؟ و چرا موافق اندک شمار آن در مجمع، تبدیل به مخالف نشده باشند.

 

بن سلمان جنایت کرده اما آمریکا نمی‌تواند از عربستان دل بکند

روزنامه وابسته به حزب دموکرات آمریکا بر خلاف ظاهر‌سازی‌های بایدن نوشت: عربستان  سعودی دولتی نیست که «بایدن» به راحتی نادیده‌اش بگیرد.

نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت: بایدن به ارزش‌های آمریکا پایبند می‌ماند، اما در تعامل با عربستان، دست به عصا حرکت می‌کند.  بایدن و دولتش آنقدر که دو موضوع اساسی «دموکراسی» و «حقوق بشر» برایشان در اولویت است، ‌ موضوع تعامل با دنیا بر مبنای حفظ منافع برایشان حائز اهمیت نیست. اما کشوری هم هست که بایدن در تعامل با او؛ «منافع استراتژیک» را بر اصول و ارزش‌های بنیادین  در اولویت قرار می‌دهد؛ عربستان سعودی.

طبق ارزیابی دستگاههای اطلاعاتی آمریکا،   «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان آمر عملیات قتل خاشقچی است. آمریکا یک مقام سابق اطلاعاتی عربستان و یک نیروی سعودی عملیات سرّی را هم هدف تحریم قرار داد. اما هیچ مجازاتی علیه ولیعهد اعمال نشده است. در این غائله؛ دولت بایدن ترجیح داده است منافع استراتژیک فیمابین دو کشور را در اولویت قرار بدهد.

عربستان؛ شریک مهم آمریکا در منطقه است و مجازات ولیعهد او می‌تواند این شراکت را بر هم بزند. بایدن در تنبیه ولیعهد دست نگه داشت و ترجیح داد رابطه استراتژیک با پادشاهی کما فی‌السابق حفظ بشود.

دولت بایدن؛ عربستان را اصولا یک «بازیگر بد»، و شاهزاده «محمد بن سلمان» را یک آدم تازه به دوران رسیده بی‌رحم و خشن می‌شناسد که توانسته  مصون از مجازات دست به هر عمل مخرّبی بزند.

«ملک سلمان» پادشاه عربستان در سال ۲۰۱۵ به مقام پادشاهی رسید و از آن هنگام به این سو، شاهزاده «محمد»  به برج بلند مراقبت و دیده بانی و حفاظت از پادشاهی تبدیل شد.

بن‌سلمان؛ فکری مبتکر و نوآور و ترقی‌خواه دارد. شاهزاده خوش‌فکر و جوان، ایده‌های درخشانی برای پیشرفت شتابان عربستان به سمت قله‌های ترقی و تعالی در سردارد(!). آمریکا هم بالطبع به سهم خود از اینهمه تحولات ترقی‌خواهانه در جامعه عربستان استقبال کرده. اما؛ ولیعهد در وادی سیاست، خشونت‌هایی را مرتکب شده است. کشتار غیرنظامیان در جنگ یمن که با بمب‌های ساخت آمریکا انجام می‌گیرد، دستگیری روحانیون و فعالان سیاسی، به بند کشیدن سایر شاهزادگانی که مورد وثوق آمریکا بودند، همه و همه نمونه رفتارهای خشن ضد حقوق بشری ولیعهد هستند. ملک «‌سلمان»، ۸۵ سال دارد و بیمار است. پادشاه به این دلیل قدرت تام و مطلقه را به ولیعهد تفویض کرده، چون می‌ترسید بعد از مرگش، یک جنگ قدرت بر سر جانشینی پادشاه میان شاهزادگان جوان در بگیرد. دولت آمریکا طبق گزارش منتشر شده ؛ عده‌ای از مسئولان سعودی دخیل در قتل خاشقچی را تحریم کرده است. حیرت‌آور‌ترین یافته در این گزارش اطلاعاتی، این بوده است که شاهزاده «‌محمد» یک تیم سری تحت عنوان «نیروی مداخله سریع» تشکیل داده است تا همه مخالفان سیاسی را در داخل و  خارج کشور بگردد و شناسایی‌شان کند.

مشارکت متقابل آمریکا - عربستان یک تاریخچه ۷۶ ساله دارد. در سال ۱۹۴۵؛ «فرانکلین دی. روزولت» رئیس‌جمهور وقت آمریکا و «ملک عبدالعزیز» پادشاه وقت عربستان و پدربزرگ «محمد بن سلمان»، بنیان این مشارکت را ریختند. به حکم این مشارکت؛ عربستان نفت آمریکا را تامین می کرد و آمریکا هم در مقابل از سرزمین عربستان در مقابل تهدیدهای خارجی دفاع می‌کرد. دو کشور در حالی بنیانهای یک مشارکت با هم را ریختند که هیچگونه وجه اشتراکی با هم نداشتند. این منافع استراتژیک بود که دو کشور را به هم چسباند. ارزش‌های دو کشور متمایز با هم است. آمریکا پایبند به اصل دمکراسی و حقوق بشر و صیانت از حقوق شهروندی است. اما عربستان سعودی یک «پادشاهی» است و بطور مطلق بیگانه با سیاست «مدارا» و «کثرت‌گرایی» است. در چند سال نخست سلطنت ملک سلمان؛ حداقل هفت سعودی که دولت آنها را به نوعی متهم می‌شناخت، در خارج از کشور ربوده و دستگیر شدند و به پادشاهی بازگردانده شدند. سرویس جاسوسی سعودی سال‌هاست که با آمریکا در عرصه‌های متفاوتی از جمله مبارزه با تروریسم و سایر موضوعات امنیتی از نزدیک کار می‌کند. اما خود عربستان دگراندیشان را می‌گیرد و می‌بندد.

«‌برنارد هایکل» استاد مطالعات خاور نزدیک در دانشگاه پرینستون اشاره می‌کند: «واقعیت این است که آمریکا، جایگزین ندارد». پیوند میان آمریکا و عربستان، یک مشارکت دیرینه چندین دهه‌ای است. نه عربستان و نه آمریکا؛ هیچکدامشان نمی‌توانند بطور جدی به افق دیگری چشم بدوزند.

 

«اختیار نداشتیم» توجیه است رئیس جمهور اختیارات کافی دارد

رئیس شورای مرکزی کارگزاران با رد ادعای اختیار نداشتن رئیس‌جمهور گفت اگر رئیس‌جمهور صادق و کامل عمل کند، می‌تواند مشکلات را حل کند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره استقلال اصلاح‌طلبان از تعبیر «نامزد اجاره‌ای» (برای روحانی) گفت: اصلاً موضوع استفاده از نامزد اجاره‌ای، بحث انحرافی است ما متناسب با شرایطی که در آن قرار می‌گیریم تصمیم می‌گیریم و در آن شرایط؛ اگر به نامزدی دل بستیم، دیگر اسمش نامزد اجاره‌ای نیست؛ نمی‌شود نامش را اجاره شده گذاشت، شرایطی برایش فراهم شده و بستری بوده که شما مجبور شدید بروید به سمت او و سعی کردید از حداقل‌های‌تان استفاده کنید پس نباید نامش را نامزد اجاره‌ای یا عاریه‌ای گذاشت.

وی درباره ادعای ناکافی بودن اختیارات رئیس‌جمهور گفت: باید نگاه کنیم به رؤسای جمهوری که در گذشته بودند؛ ما به جز سه رئیس جمهوری که در ابتدا و قبل از تغییر قانون اساسی داشتیم یعنی آقای بنی‌صدر، شهید رجایی و مقام معظم رهبری، آنان در شرایطی در جایگاه رئیس‌جمهور قرار داشتند که قدرت زیادی نداشتند و باید نخست‌وزیر انتخاب می‌کردند؛ در نتیجه طبیعی بود که رئیس‌جمهور بگوید قدرتی ندارد و باید از نظر اجرایی از نخست‌وزیر سؤال شود. اما پس از آن که قانون اساسی تغییر کرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نخستین رئیس‌جمهوری بود که قدرت را در اجرا به عهده گرفت و یگانه رئیس‌جمهوری هم بود که هیچ گاه نگفت که قدرتش کافی نیست؛ بقیه رؤسای جمهور اعم از آقایان خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی؛ این موضوع را مطرح کردند.

محسن هاشمی افزود: علت اصلی‌اش شاید مسئله تفکیک قواست؛ همه رؤسای جمهور وقتی به موضوع وارد می‌شوند پس از مدتی می‌فهمند که اثرات قوای دیگر و حاکمیت در تصمیماتی که می‌گیرند بسیار بالاست؛ این به این معنی نیست که اختیارات ندارند بلکه با درهای بسته‌ای مواجه می‌شوند که فکر می‌کنند این درهای بسته را اگر باز هم کنند نمی‌توانند به آن ورود کنند و چنین حسی به آنان دست می‌دهد.  به نظر من رئیس‌جمهور در آن اختیاراتی که دارد و بیشتر هم برای حل مشکلات اجرایی مردم است، اگر صادق و کامل عمل کند می‌تواند مشکلات را حل کند و قوای دیگر موقعی در کار رئیس‌جمهور دخالت می‌کنند که با چنین حسی مواجه‌اند که رئیس‌جمهور سیاسی‌تر شده است و می‌خواهد تصمیماتی را بر حاکمیت یا بر قوای دیگر تحمیل کند.  (می‌توانید مثال بزنید؟) نمی‌شود؛ می‌توانم، ولی اجازه دهید مثال نزنم، به بعضی‌ها برمی‌خورد. وی تصریح کرد: علت این است که دچار ناکامی می‌شوند؛ مخصوصاً وقتی کسی 8 سال رئیس‌جمهور باشد برخی عملکردهای مثبت دارد و برخی فعالیت‌های منفی که اسم آن ناکامی است و وقتی بخواهند ناکامی‌های‌شان را توجیه کنند بالاجبار یکی از مواردی که مطرح می‌کنند این است که اختیارات ندارند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

فرمانده کل ارتش:

نباید اجازه دهیم هیمنه فروریخته استکبار دوباره احیا شود

فرمانده کل ارتش در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش با بیان اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی و ملت ایران بیش از ۴۰ سال است پنجه در پنجه نظام سلطه دارد و او را زمینگیر کرده است، گفت: این رویارویی در همه عرصه‌های مؤلفه‌ قدرت جریان دارد و شما به عنوان نماد مؤلفه قدرت نظامی، ماموریت دفاع از استقلال، حدود و ثغور نظام اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌های این ملت بزرگ را بر عهده دارید. امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی خاطرنشان کرد: شما ماموریت دارید نگذارید هیمنه فروریخته نظام سلطه دوباره احیا شود؛ شما ماموریت دارید نگذارید سرعت سقوط نظام سلطه و اقمار آن کند شود، برای اجرای موفقیت‌آمیز این ماموریت بزرگ در این پیچ تاریخی و در گام دوم انقلاب، مسؤولیت سنگین ارتقای توان و آمادگی رزمی، تعالی معنوی و بصیرتی، رسیدگی به وضع زندگی و معیشت همرزمان و هم‌افزایی، بیش از گذشته برای شما الزام‌آور است.

 

انتقاد عضو پارلمان اروپا از تحریم‌های یکجانبه علیه ایران

عضو پارلمان اروپا تاکید کرد اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورها، ازجمله ایران، تروریسم اقتصادی است که زندگی انسان‌ها را از بین می‌برد. به گزارش فارس، میک والاس، نماینده پارلمان اروپا از ایرلند با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر، نسبت به وضع تحریم‌های اقتصادی علیه کشورها انتقاد کرد و آن را نوعی تروریسم خواند. وی در پیام خود نوشت: آمریکا و اتحادیه اروپایی به شکل روز‌افزون در حال استفاده از تحریم به عنوان سلاحی علیه کشورهایی هستند که در برابر آنها سر خم نمی‌کنند. والاس ادامه داد: این تحریم‌ها بدون تایید سازمان ملل، چه علیه ونزوئلا باشد و چه سوریه، ایران یا کوبا، «تروریسم اقتصادی» است که زندگی انسان‌ها را نابود می‌کند. عضو پارلمان اروپا همچنین در توئیت خود یک ویدئو منتشر و در آن تاکید کرد تحریم‌های یکجانبه نقض آشکار حقوق بین‌الملل است.

 

جزئیات حمله مسلحانه به خودروی سپاه در سراوان

خودروی سپاه پاسداران در شهرستان سراوان مورد حمله‌ مسلحانه تروریستی قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، مرعشی، معاون امنیتی- انتظامی استانداری سیستان‌وبلوچستان با اعلام این خبر گفت: این حمله مسلحانه عصر امروز (دیروز) در منطقه کشتگان بخش بم‌پشت شهرستان سراوان رخ داده است. این خودرو حامل نیروهای یگان مهندسی سپاه پاسداران بود. هفته گذشته بود که برخی سوخت‌بران و معاندان نظام به تحریک گروهک‌های تروریستی در مرز سراوان آشوب به پا کرده و به پاسگاه مرزی و فرمانداری این شهرستان هجوم بردند.

در همین زمینه ایرنا گزارش داد روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور حمله روز سه‌شنبه گروهک تروریستی به نیروهای مهندسی سپاه در منطقه بم‌پشت سراوان را تایید کرد. روابط عمومی و تبلیغات قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه شامگاه سه‌شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: امروز عناصر گروهک‌های تروریستی طی یک اقدام ناجوانمردانه به نیروی‌های مهندسی سپاه در منطقه بم‌پشت سراوان که در راستای محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به مردم برای ساخت جاده‌های روستایی در حال فعالیت بودند حمله کرده که در این اقدام تروریستی یک نفر از کارکنان مهندسی مجروح و یک نفر مفقود شده است. در این اطلاعیه آمده است: این گونه حرکات مذبوحانه هیچ خللی در استمرار خدمت‌رسانی به مردم محروم این منطقه ایجاد نخواهد کرد.

 

اعلام جزئیات ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر

فرماندار مرکز حوزه انتخابیه تهران زمان‌بندی و جزئیات ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر را تشریح کرد. به گزارش روابط عمومی فرمانداری تهران، عیسی فرهادی، فرماندار مرکز حوزه انتخابیه تهران بر اساس اطلاعیه شماره 4 ستاد انتخابات کشور گفت: ثبت‌نام از داوطلبان شرکت در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر از روز چهارشنبه 20/12/1399 آغاز و تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه 26/12/1399 (به مدت 7 روز) ادامه خواهد یافت و داوطلبان می‌توانند به ۴ روش زیر اقدام کنند:

- ثبت‌نام از طریق اپلیکیشن موبایلی (بارگذاری شده در پورتال وزارت کشور) و دریافت کد رهگیری و مراجعه به فرمانداری برای نهایی کردن ثبت‌نام

- ثبت‌نام از طریق نسخه دسکتاپ (کامپیوتر) و دریافت کد رهگیری و مراجعه به فرمانداری برای نهایی کردن ثبت‌نام

- ثبت‌نام از طریق دفاتر پیشخوان دولت و دریافت کد رهگیری و مراجعه به فرمانداری برای نهایی کردن ثبت‌نام

- ثبت‌نام از طریق مراجعه حضوری به فرمانداری شهرستان (از ساعت 8 تا 18)

فرماندار مرکز حوزه انتخابیه تهران به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد:‌ داوطلبان حتما از طریق سامانه‌های معرفی شده و غیرحضوری ثبت‌نام خود را انجام دهند و فقط برای تایید نهایی به فرمانداری تهران مراجعه داشته باشند تا امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل فرمانداری تهران میسر شود.

 

روسیه به دنبال آرام کردن اوضاع پیرامون برجام در شورای حکام

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین دیروز بر تلاش مسکو برای کمک به حل مسائل پیش‌آمده پیرامون برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد. وی با اشاره به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تأثیرگذاری آن بر سرنوشت برجام گفت: «مساله اصلی جلسه فعلی شورای حکام آژانس این است که آیا بحث‌های آتی به آرام کردن اوضاع درباره برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کند یا اینکه اوضاع در این باره بدتر خواهد شد. در 2 روز آتی پاسخ مشخص می‌شود. در هر شرایط، روسیه به طور فعالانه به نفع سناریوی اول تلاش می‌کند». 

*********************************

روزنامه خراسان**

بلبشوی مواجهه مسئولان با رمزارزها !

گزارش یک نهاد دولتی برای تعدادی از اعضای کابینه نشان می دهد در کنار موضوعات مربوط به مدیریت و سامان دهی بازار رمزارزها در کشور، باید مسئله مهم افزایش آگاهی و سواد مردم در این حوزه را نیز جدی گرفت چراکه بررسی ها نشان می دهد در سال 1397، نوع پوشش اخبار این حوزه و اظهارنظر مسئولان در خصوص استخراج رمزارز مثبت اما در سال 98 منفی بوده و در حالی که استقبال از سرمایه گذاری در این موضوع در سال های قبل مثبت بوده، ناگهان برخوردهای سخت با فعالان این بخش صورت گرفته است.

 

جولان کرونای جهش یافته در خوزستان

طبق گزارش یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری، شیوع ویروس کرونای انگلیسی در برخی مناطق خوزستان قابل توجه و نیازمند مراقبت بیشتر است به گونه ای که از 10 نمونه ارسالی از جنوب استان مذکور، 9 نمونه ویروس جهش یافته بوده است و کوتاه بودن موج های قبلی و آماده نبودن جسمی مردم در کنار نبود کنترل مناسب، باعث شده بیماری در این استان به سرعت افزایش یابد.

*********************************

روزنامه ایران **

درخواست دوباره امریکا برای مذاکره با ایران

 خبر اول اینکه، کمی پس از مخالفت مقام‌های کشورمان با برگزاری نشست غیر رسمی ایران و 1+4 با حضور نماینده امریکا، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد همچنان برای گفت‌وگو با ایران آماده است اما درباره چگونگی این مذاکره تعصب و جزم‌اندیشی ندارد. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که کشورش همچنان آماده است تا از طریق تعامل در یک دیپلماسی معنی‌دار، دو کشور برای بازگشت متقابل به تعهداتشان در برجام گام بردارند. او گفت: «ما درباره فرم و چگونگی انجام این مذاکرات تعصبی نداریم.»این موضع‌گیری و درخواست برای مذاکره با ایران در حالی مطرح می‌شود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این روزها در حال برگزاری نشستی با موضوع توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران است. جایی که پیش‌نویس قطعنامه‌ای از سوی امریکا هم بین اعضای شورای حکام توزیع شده است.در همین چارچوب «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در وین در صفحه توئیترش درباره برگزاری جلسه شورای حکام نوشت: «طرح اصلی جلسه فعلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که آیا مباحثات بعدی منجر به بهبود وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران می‌شود یا آن را بدتر خواهد کرد. جواب این را طی دو روز خواهیم دانست. روسیه در هر صورت فعالانه و به نفع سناریوی اول در تلاش است».روسیه پیشتر مخالفت خودش را با چنین قطعنامه‌ای اعلام و تأکید کرده بود که چنین اقدامی یک خطای محاسباتی نافرجام خواهد بود.

 

نماینده امریکا در سازمان ملل: با همتای ایرانی خود دیدار نکرده ام

 خبر دیگر اینکه، «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده دائم امریکا در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سؤال که آیا با همتای ایرانی خود در نیویورک دیدار داشته است، گفت: هنوز با نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد دیدار نکرده‌ام و دستورالعملی هم در این زمینه داده نشده است. به گزارش ایرنا، لیندا توماس گرینفیلد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه مارس را به عهده گرفته است، در نشست خبری خود، افزود: رئیس جمهوری بایدن به صراحت گفته است که ما به‌دنبال فرصتی برای تشویق ایران به بازگشت کامل به تعهداتش هستیم. اگر ایرانی‌ها آماده این کار شوند ما هم اقدام مشابهی انجام خواهیم داد.وی همچنین گفت تمایل داریم در نشستی که قرار است اتحادیه اروپا در این زمینه برگزار کند، حضور یابیم و امیدواریم ایران هم کار مشابهی داشته باشد.

*********************************

روزنامه شرق **

تأیید  حمله موشکی به جیزان

سازمان دفاع مدنی عربستان ضمن تأیید حمله موشکی ارتش یمن به جنوب این کشور، اعلام کرد پنج نفر در این حمله زخمی شده‌اند.

 

درخواست برای مجازات  محمد بن‌سلمان

اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه اعدام‌های خودسرانه، از انفعال دولت جو بایدن در قبال ولیعهد عربستان ابراز نگرانی کرده و از رئیس‌جمهوری جدید آمریکا خواسته محمد بن‌سلمان را به دلیل صدور دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی تحریم کند.

 

آمادگی روسیه  برای تلافی تحریم‌ها

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت قطعا اگر واشنگتن تحریم‌های جدیدي ضد روسیه بر سر پرونده الکسی ناوالنی، چهره اپوزیسیون این کشور، اعمال کند با واکنش مواجه خواهد شد.

 

برگزاری انتخابات پارلمانی  در ارمنستان

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان که تحت فشار مخالفانش قرار گرفته است، در جمع هزاران نفر از هواداران خود گفت برای پایان‌دادن به بحران سیاسی در کشور حاضر است انتخابات زودرس را برگزار کند. هم‌زمان با تظاهرات مخالفان دولت ارمنستان در برابر ساختمان پارلمان که خواستار استعفای نخست‌وزیر هستند، بیش از ۲۰ هزار نفر از طرفداران پاشینیان در میدان جمهوری در مرکز ایروان تجمع کردند.

 

ورود رئیس ستاد ارتش عربستان به عراق

وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد ارتشبد «فیاض بن‌حامد الرویلی»، رئیس ستاد ارتش عربستان سعودی، در سفری رسمی به دعوت ارتشبد ستاد «عبدالامیر رشید یارالله»، وزیر دفاع عراق، وارد بغداد، پایتخت شد. هدف از این سفر، تقویت همکاری‌های امنیتی و نظامی دو طرف اعلام شده است.

 

درخواست نمایندگان اروپا  از اسرائیل

بیش از ۴۰۰ نماینده مجالس اروپا درخواست کرده‌اند اسرائیل به منضم‌کردن ضمنی کرانه باختری رود اردن به قلمرو خود پایان دهد. به نظر نویسندگان نامه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین، با پشتیبانی یک‌جانبه از اسرائیل سیاستی در پیش گرفت که به هدف برقراری صلح در خاورمیانه خدمت نمی‌کرد.

 

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه اسرائیل و عمان

وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد با یک همتای خود در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تماس تلفنی برقرار کرده و درباره تحولات منطقه گفت‌وگو کرده‌اند. به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، گابی اشکنازی گفت که با بدر بن‌حمد البوسعیدی، همتای عمانی خود، تماس تلفنی گرفته و درباره تقویت روابط دوجانبه و حفظ کانال‌های ارتباطی مستقیم گفت‌وگو کرده است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات