صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۸۷۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۲ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هر یک روز ماه رجب، یک نعمت خداست. در هر ساعتی از این ساعات، یک انسان اگر هوشمند و زرنگ و آگاه باشد، میتواند چیزی را به دست بیاورد که در مقابل آن، همه‌ی نعمت‌های دنیا پوچ است؛ یعنی میتواند رضا و لطف و عنایت و توجه الهی را به دست آورد. (۱۹/۱۱/۱۳۶۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز            

معرکه نامزدهاي انتخاباتي

هر چقدر به روزهاي پاياني سال نزدیک‌تر می‌شویم، به‌تدریج فضاي کشور بیشتر در معرض انتخاباتی شدن قرار مي‌گيرد؛ اخبار فعالیت احزاب و گروه‌های سياسي در رسانه‌های مختلف بازتاب داده می‌شود و اين روزها روزنامه‌ای نيست که روزانه مطلبي در باب انتخابات و نامزدهای احتمالی آن نداشته باشد.

نکات تحليلي: 1- ازجمله ويژگي‌هاي انتخابات 1400 آن است که برخلاف انتخابات سال 1396، در آن رئیس‌جمهور فعلی در عرصه رقابت‌های انتخاباتي حضور ندارد. رئيس‌جمهورها همواره دست برتر را در انتخابات داشته‌اند و در طول چهار دهه گذشته همواره پيروز انتخابات در دور دوم بوده‌اند. عدم حضور رئیس‌جمهور، توازني را در رقابت‌هاي انتخاباتي ايجاد مي‌کند و اين امر موجب شده تا موجي بلند براي ثبت‌نام در انتخابات از جانب فعالين سياسي جناح‌های مختلف کشور براي ورود به رقابت‌های انتخاباتي 1400 شکل گيرد. 2- حضور چهره‌هاي سياسي مختلف در انتخابات در ذات خود اقدام مثبتي است که بايد به استقبال آن رفت. هرچقدر افراد با توانمندي‌هاي مختلف در صحنه انتخابات حاضر باشند، حق انتخاب مردم بيشتر خواهد شد. ضمن آنکه اين تکثر خود عاملي براي رونق بخشيدن به انتخابات و کمکي براي تحقق مشارکت حداکثري است و طيف‌هاي مختلف بيشتري را براي حضور در پاي صندوق رأی ترغيب خواهد کرد. لذا اين حضور گسترده را در نگاه اول بايد به فال نيک گرفت و از آن استقبال کرد. 3- بايد توجه نمود که بخشي از اسامي که اين روزها می‌شنویم، نام‌هايي هستند که حضور آنان نه مبتني بر خبري واقعي، که با جوسازي‌هاي رسانه‌اي بر سر زبان‌ها افتاده است. به‌هرحال شايعه‌افکني و بازي با نام‌ها براي برخي از رسانه‌ها و برخي محافل سياسي منافعي دارد و علاقه‌مندند تا برخي نام‌ها را مطرح کرده و اهداف خود را از طرح آن دنبال کنند. 4- حضور نامزدها در انتخابات با رعايت صلاحیت‌ها معنا مي‌يابد. کسي که در کارنامه خود عملکرد برجسته‌ای در مديريت اجرايي کشور نداشته است، خود به‌خوبی مي‌داند که به‌هیچ‌وجه براي انتخابات رياست جمهوري تأیید صلاحيت نخواهد شد. لذا با ورودش به اين صحنه بدون شک اغراض ديگري را دنبال مي‌کند که بايد به آن‌ها توجه نمود.

نکته راهبردی: آنچه اهميت دارد آن است که در وراي نام‌ها، کارنامه‌ها موردتوجه قرار گيرد و امور کشور بر عهده فردي گذاشته شود که لايق‌ترين و باکفايت‌ترين فرد براي سپردن عالي‌ترين جايگاه اجرايي کشور باشد؛ که البته اين مهم در نظام مردم‌سالاری ديني، بر عهده مردم گذاشته شده است.

(نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                    

شوق مذاکره غرب‌گرایان

دو جریان سیاسی اصلاحات و اعتدال که قوه اجرایی کشور طی هشت سال اخیر در اختیار آن‌ها بوده است، فکر می‌کرد نشستن پای میز مذاکره با آمریکا مشکلات کشور را حل می‌کند، نگاه غلطی که دولت فعلی با تجربه این سیاست، صحتش را زیر سؤال برد؛ اما این روزها با به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا، بیش از هر زمان دیگری این نگاه غلط توسط غرب‌گرایان داخلی تکرار می‌شود.

گزارههای خبری: 1- اشتیاق مذاکره با آمریکا باعث شد برخی از سیاسیون اصلاح‌طلب، اقدامات جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند. به‌عنوان نمونه فریدون مجلسی (تحلیلگر روابط بین‌الملل) در این خصوص اظهار داشت «در ایران دو اقدام برخلاف دیدگاه‌های بایدن انجام شد. نخست بالا بردن میزان غنی‌سازی تا 20 درصد بود و دوم طرح مجلس در زمینه اقدام متقابل نسبت به آمریکا». او در ادامه افزود: «پس‌ازاینکه آمریکا از برجام خارج شد، ایران نیز در مقاطع مختلف تعهدات برجامی خود را کاهش داد. این در حالی است که انتظار می‌رفت ایران در این زمینه با آمریکا به توافق برسد!». 2- دکتر احمد نقیب زاده «عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران» نیز روز گذشته در مصاحبه با روزنامه آرمان با بیان این نکته که نشانه مثبتی از سوی دولت بایدن ارسال شده است، اظهار داشت: «وضعیت پیش‌آمده در این برهه زمانی برای هر دو طرف یک فرصت است. این اراده وجود دارد که از این فرصت استفاده شود تا مشکلات کنار گذاشته شود و مسائل را حل کنند.»

گزاره‌های تحلیلی: 1- بایدن پیشاپیش اعلام کرده است محدودیت صنعت موشکی و پیشگیری از حضور ایران در منطقه، شرط بازگشت وی به برجام است. این شروط دقیقاً همان شروطی است که ترامپ با تکیه بر آن از برجام خارج شد. 2- تجربه هشت‌ساله دولت اعتدال به ملت نشان داد که بعد از مذاکره با آمریکا، آن‌ها با خدعه و نیرنگ و تقلب از انجام تعهدات خود سر باز می‌زنند؛ بنابراین راه‌حل مشکلات کشور را نباید در مذاکره با آن جستجو کرد. 3- باوجود تمام انتقاداتی که بر برجام وارد است، جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته به تعهدات خود پایبند بوده و این طرف غربی و آمریکایی بوده که امتیازات نقد گرفت و به قول‌های نسیه خود عمل نکرد. 4- عاشقان نشستن پای میز مذاکره با آمریکا و عکس گرفتن با جان‌کری، باوجود تمام فشاری که در هشت سال گذشته بر ملت وارد شده است، برای یک‌بار هم که شده به وعده‌های داده شده به ملت و «خسارت محض برجام» نگاه بیندازند و بعد از مذاکره بی‌مقدمه با غرب سخن بگویند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

خبر ویژه              

همراهی اروپا با آمریکا برای تصویب قطعنامه ضدایرانی

رویترز گزارش داد، آلمان، فرانسه و انگلیس پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در نشست دیروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توزیع کرده‌اند که در آن خواستار محکومیت ایران شده‌اند. این اقدام کشورهای اروپایی در حالی است که ایران و روسیه نسبت به عواقب تصویب این قطعنامه هشدار داده‌اند. تهران طی نامه‌ای به اعضای آژانس گفته است، تصویب قطعنامه توبیخی علیه تهران را «غیرسازنده» می‌داند و آن را به‌مثابه پایان بیانیه مشترک ۲۱ فوریه بین جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی می‌کند. وزیر امورخارجه کشورمان نیز در واکنش به این سوگیری طرف‌های غربی گفت: «حرکت غلطی را اروپایی‌ها با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند. به‌هم‌ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود، راهکار‌هایی داریم.

▼ اخبار

دیپلماسی، غافل از همسایگان است!

«محسن رضایی» روز دوشنبه یازدهم اسفندماه در همایش بین‌المللی «قره‌باغ ۱۷ ربیع؛ برترین گفتمان در مورد قره‌باغ» در قم گفت: «ایران بر آزادسازی کامل قره‌باغ تأکید دارد. کل قره‌باغ باید آزاد شود و نیروهای نظامی هیچ کشوری نباید در آنجا باشد. جمهوری اسلامی ایران برادر صمیمی جمهوری آذربایجان است. غیبت ما در کمیته آتش‌بس قره‌باغ، افتخارآمیز نیست. همه طرف‌های درگیر و همه ناظران بین‌المللی بدانند که خواست و اراده مردم منطقه این است که ایران باید در کمیته آتش‌بس و بازسازی قره‌باغ مشارکت داشته باشد». دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدامات وزارت امور خارجه در تأمین منافع ملی در مسئله قره‌باغ و حوزه قفقاز را ناکافی دانست و گفت: «دیپلماسی رسمی ما در این هشت سال، از همسایگان ایران غفلت کرده است. اگر دیپلماسی رسمی ما نه بر پایه سراب غرب بلکه با تأکید بر 15 کشور همسایه و 25 کشور منطقه بود، اگر به‌جای 5+1 راهبرد 25+1 را دنبال می‌کردیم، همین 15 کشور همسایه و 25 کشور منطقه با کمک فعالان بخش خصوصی کشورمان، می‌توانستند در شکست دادن تحریم‌های ظالمانه مشارکت مؤثر داشته باشند».

این نیز همچون برجام برای ما خیری ندارد!

با فرارسیدن موعد رأی‌گیری مجمع تشخیص درباره FATF، کارشناسان اقتصادی و امنیتی کشور همچنان بر آسیب‌زا بودن پذیرش آن از سوی کشورمان تأکید دارند؛ رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور می‌گوید: «پذیرش مکانیسم‌های FATF شفافیت بخشی به سازوکار دور زدن تحریم‌هاست و این کار عملاً خودزنی و خودتحریمی است. طرفداران تصویب لوایح FATF در چنین شرایطی بدون آنکه روی عواقب و تبعات متمرکز شوند، سعی در تصویب لوایح به‌مثابه یک الزام و مقوله اجتناب‌ناپذیر دارند. این پیش‌فرض نادرست و مغایر با استراتژی مقاومت فعال در برابر دشمنان ایران است. دشمنان معتقدند هر اندازه صحنه را پیچیده‌تر و ابعاد زمین‌بازی با ایران را گسترده‌تر سازند، قدرت مانور بیشتری برای امتیازگیری از ایران خواهند داشت». پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تأکید می‌کند: «هیچ تضمینی برای گشایش‌های اقتصادی در ایران،‌ در FATF وجود ندارد و مجموع این کنوانسیون‌ها همانند برجام برای ما خیری نخواهد داشت. در شرایط تحریم به سر می‌بریم و شفافیت اقتصادی در این وضعیت به معنای دادن اطلاعات اقتصادی کشور به دشمن است».

ماجرای انجام تکلیف درسی فرزند رهبر معظم انقلاب در فضای مجازی

«سادات‌اعلایی» معلم دبستان علوی تهران می‌گوید: «در مدرسه‌ای که آقای میثم خامنه‌ای، فرزند رهبر انقلاب درس می‌خواندند، معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد که مقوایی برای درس ریاضی تهیه کنند و این رسمی که در تصویر می‌بینید را روی آن ترسیم کنند و به مدرسه بیاورند. ایام جنگ بود و کمبود اقلام؛ مقوا هم به‌راحتی پیدا نمی‌شد، لذا آقای خامنه‌ای رئیس‌‌جمهور وقت یک پاکت مقوایی که آن زمان به‌جای کیسه نایلونی برای خرید میوه و اقلام استفاده می‌شد را باز می‌کنند و برای انجام رسم به فرزندشان می‌دهند و این جمله را خطاب به معلم روی آن مقوا می‌نویسند: آقای آموزگار محترم! مقوا نداشتیم، من به میثم و دیگر بچه‌ها گفته‌‌ام از این کاغذها که باید دور ریخته می‌شد استفاده کنند، لطفاً مؤاخذه نکنید، بلکه تشویق هم بفرمائید». عکس دست‌نوشته رهبر معظم انقلاب از دیروز در فضای مجازی منتشر شده است.

اقدام مشابه آمریکا و انگلیس علیه دو ملت سوریه و ایران!

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در گزارشی آورد: «نیرو‌های اشغالگر آمریکایی ۴۵ کامیون بارگیری شده با گندم و جوی دزدیده شده از زمین‌های کشاورزی سوریه را از گذرگاه غیرقانونی «الولید» به عراق حمل کردند. در ادامه این گزارش اشاره شده که نیرو‌های آمریکا از گذرگاه الولید برای انتقال غلات و نفت سوریه به عراق استفاده می‌کنند». طبق گزارش‌ها، آمریکا به‌صورت روزانه منابع این کشور ازجمله نفت و غلات را غارت و آن را به عراق قاچاق می‌کند. انگلیسی‌ها نیز در دوره جنگ جهانی اول با قاچاق اقلام غذایی ایران ‌همچون گندم، جو و برنج، موجب بروز قحطی بی‌ُسابقه در کشورمان شدند که به نقل منابع تاریخی درنتیجه این خباثت، میلیون‌ها هم‌وطن کشته شدند و یک هولوکاست واقعی در ایران اتفاق افتاد.

اخبار کوتاه

بار‌ها ۱۰ دقیقه وقت خواستم، ولی روحانی قبول نکرد! / «سید محمد بطحائی»، وزیر مستعفی آموزش‌وپرورش در لایو اینستاگرامی با یک پایگاه خبری داخلی، دلیل استعفای خود را این بیان می‌کند که بار‌ها از روحانی برای موضوع «طرح رتبه‌بندی معلمان»، وقت ملاقات خواسته، ولی او وقتی نداده، بعد موضوع را به آقای واعظی ارجاع داده‌اند، آقای واعظی هم به آقای نوبخت ارجاع داده‌اند و درنهایت هم آقای نوبخت بدون هماهنگی با وزیر آموزش‌وپرورش در مورد طرح رتبه‌بندی معلمان تصمیم گرفته است! نکته جالب حرف‌های بطحائی این است که می‌گوید وزیران دیگر خیلی بدتر از این‌ها را تحمل می‌کنند!

روایت ضرغامی درباره کابینه «میتی‌کومان»/ عزت‌الله ضرغامی با اشاره به لیست‌های منتشرشده از کابینه‌های احتمالی دولت بعدی، در پیامی توییتری نوشت: «اگر معرفی کابینه هر نامزد می‌توانست شور انتخابات را بالا ببرد، حالا دیگر، دستمایه شوخی نزد افکار عمومی است. از کابینه «میتی‌کومان» گرفته تا کابینه منسوب به من! جالب اینکه برخی سیاسیون باسابقه بر اساس همین شوخی‌ها، در حال رؤیاپردازی برای وزارت احتمالی هستند! از خود من که خیلی می‌پرسند!»

روی‌آوری اراذل‌واوباش به جاسوسی!/ دادستان تهران خبر داد: «بسیاری از اراذل‌واوباش رویکرد سنتی را تغییر داده‎اند و به نوچه‎پروری روی آورده‎ و با اتصال به سرویس‎های جاسوسی مورد بهره‎برداری سیاسی قرارگرفته و ابعاد امنیتی وسیع‎تری پیدا کرده‎اند. در دادسرا شعب ویژه برای برخورد با اراذل‌واوباش تشکیل شده است. باید دستگاه‎های امنیتی نتایج عملکرد خود در زمینه مقابله با این افراد را به جامعه اعلام کنند».

آمریکا به صداوسیمای ایران خسارت می‌پردازد/ دیوان لاهه آمریکا را به استرداد اموال صداوسیما یا پرداخت مابه‌ازای آن به ارزش تقریبی 1.3 میلیون دلار محکوم کرد. پیشتر صداوسیما از دولت آمریکا به دلیل توقیف تجهیزات خریداری‎شده توسط رادیو و تلویزیون کشورمان، شکایت کرده بود.

سردار قریشی جانشین سازمان بسیج شد/ فرمانده کل سپاه در احکامی، سردار سید قاسم قریشی (معاون هماهنگ‌کننده نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه) را به‌عنوان جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین و سردار خراسانی را به‌عنوان معاون هماهنگ‌ کننده سازمان بسیج منصوب کرد.

اطلاعات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها شفاف می‌شود/ مجلس، دولت را مکلف کرد هر سه ماه یک‌بار نسبت به ثبت و به‌روزرسانی کلیه اطلاعات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها نظیر اطلاعات نیروی انسانی، بودجه و صورت‌های مالی در سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر‌دولتی مستقر در وزارت امور اقتصاد اقدام کنند.

پاکدستی یک پاکبان/ تصویر یک پاکبان اصفهانی این روزها در شبکه‎های اجتماعی دست‌به‌دست می‎شود. رسول جعفری وقتی سرگرم کار بود متوجه یک دستبند ۱۵ میلیونی در زباله‎ها شده و با کلی پرس‎وجو دستبند را به صاحبش رساند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات