صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۸۷۲۷
بصیرت گزارش می دهد

استخراج رمز ارزدیجیتالی،سرمایه گذاری نوین اما پر هزینه و بی ضمانت

،بی‌شک انقلاب دیجیتال که در مقیاس جهانی رخ داده و زندگی بشر را به کلی دچار تغییر و تحول کرد و رنگ و بویی نوین به حیات اجتماعی انسان در همه سطوح و زمینه ها بخشیده است
 
 سعید ترکاشوند – خبرنگار/ با شروع قرن 21 و ارتقاء دانش فناوری استارتاپ هایی ظهور می کنند که  در وهله ای می توانند زندگی انسان را دچار تغییر و تحول کنند؛ رمز ارز های دیجیتالی نیز از از این قاعده مستثنی نبوده  و با ویژگی های خود نظری خیلی از افراد را درجهان به خود جلب کرده اما متاسفانه این عامل کنار ویژگی های خوب خود ضعف هایی دارد که میتواند سرمایه هر کسی را به خطر بیندازد.
 
 به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بصیرت،بی‌شک انقلاب دیجیتال که در مقیاس جهانی رخ داده و زندگی بشر را به کلی دچار تغییر و تحول کرد و رنگ و بویی نوین به حیات اجتماعی انسان در همه سطوح و زمینه ها بخشیده است اما در این میان این سوال مطرح می شود که شرکت‌ها و کسب و کارها و کسانی که به دنبال سرمایه گذاری  مطمئنی هستند چگونه می‌توانند از این فرصت بدیع برای رسیدن به پیشرفت و اطمینان خاطر استفاده کنند؟
فناوری اینترنت راه و روش کار، زندگی، بازی و یادگیری و ما را تغییر داده است. قدرت و فراگیری اینترنت، امکان انجام بهتر و سریع‌تر اغلب فعالیت‌ها را به ما داده است. کامپیوترها، تلفن‌های همراه، خانه‌ها، خودروها، لباس‌ها، کسب‌وکارها و حتی شهرها همه در حال اتصال به شبکه جهانی هستند
انقلاب دیجیتال این پتانسیل  را ایجاد کرده که بازارها می توانند سریع‌تر از هر عنصر و نیرویی در جامعه تغییر راهبرد ورویکرد دهند و در این میان، سازمان‌هایی که حرکت به سمت تحولات شغلی دیجیتال را در برنامه کلان خود ندارند، بی‌شک دچار نوعی عقب‌ماندگی خواهند شد و آن‌هایی که به جریان دیجیتال‌سازی پیوسته‌اند، جریان‌های جدید درآمدی و توسعه تجاری بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند.
دیجیتالی شدن پتانسیل لازم را برای ایجاد تأثیر پایدار و مثبت در هر حوزه‌ای از جامعه دارد. دیجیتالی شدن، در اصل فرآیند برنامه‌ریزی و در نهایت ساختن یک اکوسیستم پیشرفته و پیچیده برای فناوری اطلاعات است که امکان اتصال، بهره‌وری و امنیت بیشتر را فراهم می‌کند و از این طریق تأثیر مثبت به وجود می‌آورد.
 اکنون موج فناوری و پیشرفت الکترونیکی حاصل از انقلاب دیجیتالی عملکرد و  رویکرد خود را فرا تر از کسب و کار، خدمات و فرایند تولید  گسترش داده و امروز شاهد آن هستیم که این موج با ورود به عرصه امور مالی و سرمایه گذاری برگ جدیدی در تاریخچه خود ایجاد کرده است.
  «رمز  ارز» یا به تعبیر عامیانه مردم «بیت کوین» رویکردی نوین ازهمین تغییر تحول دیجتالی است؛ ارز های دیجیتال مدت‌ها قبل از اینکه اولین ارز مجازی به وجود بیاید، به عنوان یک ساختار تئوریک وجود داشت تا بتواند جایگزینی برای مدل‌ فعلی مبادلات و پول‌های رایج بشود.
 در دهه ۸۰ میلادی یک رمزنگار آمریکایی با نام « دیوید چام» الگوریتمی طراحی کرد که در رمز‌گذاری مدرن وب امروزی نیز به عنوان هسته مرکزی به کار گرفته می‌شود. این الگوریتم در ابتدا فضایی امن و غیرقابل ردگیری برای انتقال پول بین دو طرف معامله را فراهم کرد.
 چه چیزی مردم را برای استخراج جذب می کند
تا کنون رمز ارز‌ها از پروتکل های رمزگرافیکی و یا کد‌های فوق‌العاده پیچیده برای رمز‌گذاری دیتاهای حساس و انتقال آن‌ها استفاده می‌کنند تا معاملات امنی را فراهم کنند. توسعه‌دهندگان رمز‌ ارزها این پروتکل‌‌ها را بر پایه اصول پیچیده ریاضیات و مهندسی کامپیوتر بنا کرده‌اند که آن‌ها را غیرقابل نفوذ می‌کند. این پروتکل‌ها همچنین هویت افراد استفاده کننده از رمز‌ ارز‌ها را مخفی نگه می‌دارد و ردیابی و پیدا کردن آن‌ها را برای هر کسی و هر دولتی دشوار می‌کند. رمز ارزها همچنین برای کنترل شدن غیر متمرکز خود شناخته می‌شوند. این به آن معناست که تمام فعالیت‌ها و ارزش‌های این بازار توسط همان کد‌های پیچیده کنترل و ارزیابی می‌شوند و بانک‌ها و یا مقامات دولت ها کنترلی روی آن‌ها ندارند، رمز ارز ها ویژگی هایی دارند که تاکنون  مورد استقبال مردم جهان قرار گرفته است اما باید دید که آیا این ویژگی ها  به طور قطع مفید خواهند بود؟
دیجیتالی بودن: رمز ارز ها فقط به صورت دیجیتالی و بر روی کامپیوترها وجود دارند. هیچ سکه یا اسکناسی در کار نیست. هیچ پولی به عنوان پشتوانه در بانک‌های مختلف مثل بانک مرکزی برای رمز ارز ها وجود ندارد.
 با این اوصاف امروز رمز ارز ها ویژگی های خاص و ویژه ای دارد که متناسب با  این  امر، این پدیده مورد استقبال عموم مردم جهان و حتی  برخی از دولت ها قرار گرفت.
غیر متمرکز: رمز ارز ها سرور مرکزی ندارند. آن‌ها معمولاً در میان شبکه‌ای از هزاران کامپیوتر توزیع شده‌اند. شبکه‌هایی که سرور مرکزی نداشته باشند، شبکه‌های غیر متمرکز نامیده می‌شوند.
برابر بودن: رمز ارز ها به صورت آنلاین از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌شوند. کاربران رمز ارز از طریق بانک، یاحتی فیسبوک با هم در ارتباط نیستند. آن‌ها بدون واسطه با یکدیگر داد و ستد دارند. در دنیای پول فیات(رمز ارز دولتی)، بانک‌ها، پی‌پال و فیسبوک به عنوان اشخاص ثالث معتمد شناخته می‌شوند. اما در دنیای رمز ارز ها هیچ شخص ثالث معتمدی وجود ندارد
نام مستعار: این مورد یعنی برای استفاده از رمز ارز ها یا به تملک درآوردن آن‌ها لازم نیست حتما اطلاعات شخصی خود را ارائه کنید. شما می‌توانید با یک نام مستعار و به صورت ناشناس به معامله رمز ارزها بپردازید.
بدون نیاز به اعتماد: عدم وجود اشخاص ثالث معتمد به معنای این است که برای استفاده از سیستم لازم نیست لزوماً به شخص یا سازمان دیگری برای نظارت و کنترل دارایی خود اعتماد کنید. کاربران در همه حال کنترل کامل پول و اطلاعات خود را در اختیار دارند.
جهانی: هر کشور ارز مخصوص به خودش دارد که به آن ارز فیات می‌گویند. انتقال ارزهای فیات در سطح جهانی کار دشواری است. رمز ارز ها را به راحتی می‌توان به سراسر جهان ارسال کرد. ارزهای رمزنگاری ‌شده به ارزهای بدون مرز موسوم هستند.
اقتصاد دان دموکرات چه می گوید؟
 اما نکته جالبی که  اخیرا  بازخورد جالبی را  در خصوص رمزارز ها به وجودآورده است، اظهارات «جنت یلن» وزیر  خزانه داری و رئیس سابق بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا است  که سوالاتی را در ذهن به وجود می آورد که آیا واقعا تجارت و سرمایه گذاری در زمینه  رمز ارز ها همراه با  امنیت و سود خواهد بود؟
 جنت یلن در نشست خبری در خصوص  رمز ارز ها گفت: "من فکر نمی‌کنم که بیت کوین به عنوان مکانیسم معامله به طور گسترده‌ای استفاده شود، من می‌ترسم که این کار اغلب برای امور مالی غیرقانونی باشد. این یک روش بسیار ناکارآمد برای انجام معاملات است و میزان انرژی مصرف شده در پردازش آن سرسام آور است.
وزیر خزانه داری آمریکا ادامه داد: "این یک دارایی بسیار سوداگرانه است و شما می دانید که مردم باید توجه داشته باشند که ممکن است بسیار بی ثبات باشد و من نگران خسارات احتمالی سرمایه گذاران هستم.
اکنون با این اظهار نظر، ویژگی های رمز ارز ها را با عینکی دیگر مورد برسی قرار میدهیم.
دیجیتالی بودن،غیر متمرکز بودن ،برابر بودن،نام مستعار،جهانی بودن و از همه مهمتربدون نیاز به اعتماد!
شاید در نگاه اول  این ویژگی ها کاملا عالی  باشد اما باید اعتراف کرد که انسان هیچ وقت به طور کامل طعم امنیت را نخواهد چشید  و اگر در یک زمینه احساس امنیت کند ممکن است در زمینه و حوزه های دیگر امنیت کاملی نداشته باشد.
رمز ارز ها دیجیتالی هستند ، قاعدتاً  این سرمایه باید مجازی باشد یعنی به معنی واقعی کلمه هیچ سکه یا اسکناسی در کار نیست تا بدانیم سرمایه ما حقیقی است  و متناسب با این ویژگی این احساس به دور از ذهن نخواهد بود که این سرمایه با یک حمله سایبری  از بین خواهد رفت.
نکته دیگری که وجود دارد ، ویژگی غیر متمرکز بودن رمز ارز هاست که جای ابهام دارد؛ رمز ارز ها سرور مرکزی ندارند و این رمز ارز ها در میان هزار سیستم های الکترونیکی از قبیل کامپیوتر لپ تاپ ودیگروسایل مبادله می شود ؛ بر حسب این ویژگی شاید مرجع واحدی برای پاسخ به مشکلات در دسترسی و حفاظت از این سرمایه ها وجود ندارد.
  ویژگی بعدی که می تواند چالش برانگیز باشد ، ویژگی برابری این عامل سرمایه گذاری باشد، در این تجارت ، مبادله فرد به فرد است و هیچ بانک و سیستم مالی بر آن نظارت نداشته باشد ؛ در مرحله اول شاید این موضوع مطلوب به نظر برسد اما زمانی  این احتمال به وجود آید که طرف مقابل شاید یک هکر حرفه ای و یا یک شیاد مجازی باشد،  نا خود آگاه شیرینی سود این تجارت در کامل هر فردی را تلخ خواهد شد  زیرا نمی توان به قاطعیت از هویت فرد مقابل احراز هویت کرد. این اوصاف تنها برای ویژگی برابری نخواهد بود و برسی بیشتر  میتواند برای ویژگی نام مستعار افراد فعال در زمینه رمز ارز ها  فعالیت دارند  این امر تصدیق شود، حقیقت این است هویت مخفی فعالین  حوزه رمز ارز ها همواره می تواند امنیت این تجارت را زیر سوال ببرد.
 دیگر نکته ای وجود دارد ،جهانی بودن رمز ارز ها است ، البته اخیرا برخی از کشور ها  مانند چین برای ارتقاء سطح اقتصاد خود ، به راه اندازی رمز ارز های بومی رو آورده است تا بتوانند به عنوان یکی از مهمترین قدرت های اقتصادی ، قدرت خود در حوزه اقتصادی را در سطح جهانی افزایش دهد.
پیشرو ترین در استخراج رمز ارز دیجیتالی
 به اذعان بسیاری از رسانه های بین المللی ، 50 درصد ماینینگ ها ی ارزهای دیجیتال در جهان مربوط به چین است. علاوه بر این گفته شده که سهم ایالات متحده آمریکا به علت رشد مراکز استخراج بیت کوین به ۱۴ درصد رسیده است.
در مقام‌های بعدی ایران،  روسیه و قزاقستان با سهم ۸ درصد، قرار گرفته‌اند. براساس این گزارش، میانگین هزینه برق ماینرهای بیت کوین ۳ صدم  دلار به ازای هر کیلووات است و هزینه میانگین استخراج یک بیت کوین برای هر ماینر ۵ هزار دلار است.
هم اکنون قیمت روز هر بیت کوین پس از برخی اظهار نظر های جنجالی زیر 50 هزار دلار است. در همین حال افزایش مصرف برق و ثبت رکورد جدید مصرف در گرمای تابستان، بار دیگر موجب طرح هشدارهایی درباره استفاده ماینرها شده است.
اگرچه سال گذشته هجوم ماینرها برای استفاده از برق ارزان موجب تصویب مصوبه‌ای شد که تعرفه برق ماینرها را معادل نرخ برق صادراتی (۳ برابر تعرفه برق خانگی) تعیین کرد اما گزارش‌ها حاکی است که همچنان در برخی مناطق ماینرها در حال استفاده از برق ارزان کشاورزی و صنعتی هستند
سرمایه گذاری در مز ارز ها تب تندی در میان مردم ایران
واقعیت آن است که بازار رمزارزها اگرچه در دنیا به یکی از سرمایه‌گذاری‌های سودآور تبدیل شده، اما به تناسب سودی که نصیب فعالان آن می‌شود، ریسک بالایی هم دارد و قاعده‌گذاری ها در آن کاملاً غیرشفاف است؛ به نحوی که هنوز هم بسیاری از کشورهای دنیا با قواعد این بازار آشنا نبوده و اصولاً هنوز هم در دنیا نمی‌دانند که پشت تولید ارزهای دیجیتال چه شخصی یا سازمانی نهفته است؛ به همین دلیل بسیاری از کارشناسان، خروج از یک بازار شفاف مثل بازار سهام و دارای بازه زمانی فعالیت در روز را به یک بازار غیرشفاف و ۲۴ ساعته مثل رمز ارزها توصیه نمی‌کنند.
  هم اینک بسیاری از مردم کشورمان مانند گذشته ، استقبال گرم وشتاب زده ای همانند بورس، طلاو دلار از رمز ارز ها کرده اند به طوری که برخی از مقامات و مسئولین می گویند که برخی از افراد از هزینه پایین واحد های صنعتی سوء استفاده کرده و امروز شاهد آن هستیم که مزارع استخراج رمزارز ا از درون مرغداری ها و گاو داری ها سر درآوردند.
 تنها این موضوع نیست با گردشی کوتاه در میان بازار لوازم الکترونیکی و قطعات کامپوتری اگر با فروشنده دوست یا از طریق یکی از کسبه حاضر سفارش شده باشید یقناٌ از هزینه 200 میلیونی یک دستگاه استخراج کننده رمز ارز باخبر خواهید شد.
زمانی که مردم  رو به بازار ارز آورده بودند ، همه دلار میخریدند؛ زمانی مردم رو به بورس آوردن ،انگار به ازای هر ایرانی یک کد بورسی صادر شده بود  و خب دیدیم که وضعیت شاخص های بورس در یک سال اخیر چه نوساناتی را تجربه کرد.
 اکنون تب تند استخراج و سرمایه گذاری  مردم ما  در زمینه  رمز ارز ها به شدت بالا گرفته،سرمایه گذاری نه به صرف واریز وجه ، اینبار سرمایه گذاری به گونه ای است  که کسانی که به دنبال استخراج رمز ارز هستن با استفاده از خرید ماینر های قوی و قطعات  کامپیوتری نوین  با خرج هزینه های هنگفتی به دنبال استخراج هستند.
 گفتنی است که اخیرا «مجتبی توانگر» رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، در نامه ای به رئیس جمهور نوشت: متاسفانه بعد از مدیریت مساله دار دولت در بازار سرمایه،‌ بسیاری از لیدرهای ناصالح سرمایه مردم در فضای مجازی، نسبت به تشویق مردم به خرید مرز ارزهای خارجی به خصوص بیت کوین اقدام نموده اند و اکنون جست‌وجوی کلمات مربوطه در فضای مجازی از جستجوی کلمه بورس پیشی گرفته است و این یعنی عده ای ناآشنا و ناآگاه در جست‌وجوی راهی برای ورود به این حوزه هستند.
 
 
 
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات