زنجان >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۲۸۷۴۸

چرایی تاکید مقام معظم رهبری به مشارکت در انتخابات

پایگاه بصیرت / محمدامین مرادخانی

به مناسبت نزدیک بودن ایام انتخابات و اهمیت آن ، به بازخوانی و تبیین یکی از توصیه های مهم رهبر انقلاب اسلامی در رابطه با انتخابات میپردازیم ؛ توصیه ای که از توجه و تاکید بر آن به دلیل در حاشیه قرار گرفتن نسبت به سایر مباحث جذاب انتخاباتی غفلت شده است . رهبری در ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی ، در بیاناتی در دیدار با هزاران نفر از اقشار مختلف مردم ، فرموند : " هرکس که به ایران و امنیت آن علاقه مند است در انتخابات شرکت کند. " قبلا هم مشابه این جمله را از رهبر انقلاب شنیده بودیم ؛ جملاتی با این مضمون که اگر به اسلام ، انقلاب و جمهوری اسلامی هم علاقه ای ندارید ، به خاطر علاقه ای که به ایران دارید ، رای بدهید .
اما دلیل تاکید همیشگی رهبر انقلاب به این نکته چیست ؟
چرا کسانی که به نظام و انقلاب و جمهوری اسلامی علاقه ای ندارند، مورد خطاب رهبر و شخص اول این نظام قرار میگیرند ؟
آیا مخاطب این پیام رهبری فقط این قشر هستند یا این پیام ، حاوی نکاتی برای قشر انقلابی جامعه نیز میباشد ؟
آنچه در وهله ی اول از این مفهوم برداشت میشود این است که سربلندی و سرفرازی نظام که در نتیجه ی مشارکت بالای مردم در انتخابات حاصل می شود ، تنها سربلندی نظام جمهوری اسلامی نیست ،بلکه سربلندی ایران نیز هست . اما وقتی از زاویه ی دیگری به این توصیه ی رهبر انقلاب می نگریم ، درمی‌یابیم که در تفکر رهبر انقلاب ، نظام جمهوری اسلامی و ایران ، به هم پیوند خورده اند و به مثابه ی دو همسفرند که هرچند ماهیت های متفاوتی دارند اما در یک کشتی در حال سفر هستند. کشتی ای که برخی به ظاهر ایران دوستان در تلاش هستند با ضربه زدن به آن ، ایران مورد نظر خود را احیا کرده و جور دیگری بسازند و عده ی دیگری نیز بدون در نظر گرفتن این هم سفری ، ایران را خارج از کشتی جمهوری اسلامی تصور می‌کنند !
تذکری که رهبر انقلاب با این توصیه ، به هر دو دسته دارند این است که ایران بزرگ به همراه انقلاب اسلامی ای که از دل آن برخواسته اکنون تبدیل به یک پیکره ی درهم تنیده شده اند ، دوست و دشمن واحد دارند ، فرصت های واحدی در پیش رو و تهدید های واحدی در مقابل دارند.
و اما برداشتی که قشر انقلابی و علاقه مند به نظام باید از این توصیه داشته باشد این است که وقتی رهبر انقلاب که شخص اول انقلاب و نظام است این برخورد همکاری و همگرایی را با این دسته از هموطنان مان انتخاب کرده ، پیروان و علاقه مندان به رهبر انقلاب نیز باید در گفتمان حاکم در تفکرشان و در برخورد های روزمره شان با این دسته از مردم همین نوع نگاه را داشته باشند ؛ نگاه همکاری و همگرایی با هموطنانی که هرچند در نوع نگاهشان به حکومت و نظام با ما اختلافاتی وجود دارد ، اما هموطن ما هستند و اکنون همه با هم در یک کشتی زندگی می‌کنیم.
دیدگاه هایی که برخی اوقات شنیدنش واقعا تلخ میباشد ؛ مانند طرد قسمتی از جامعه ، بیگانه و دشمن دانستن آن ها ، و حتی در برخی اظهار نظرها تکفیر آن ها ( ! ) هیچ جایگاهی در تفکرات رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی ندارد .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات