صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۲۸۷۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۶ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فعالیت‌های محیط‌زیستی، فعالیت‌های دینی و انقلابی است و نباید به آن‌ها نگاه تجملاتی و تزئینی شود، تنوع زیستی و اقلیمی کشور، بستری مناسب برای فعال شدن آحاد مردم و جوانان در زمینه محیط‌زیست است. (۱۵/۱۲/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز        

تلاش برای پایان غصه‌ای بزرگ

رهبر معظم انقلاب دیروز جمعه به مناسبت روز درختکاری با اشاره به مشکلات معیشتی مردم در اثر کرونا، بیان داشتند که گرانی‌ها و مشکلات معیشتی مردم در آستانه عید «غصه بزرگی» ایجاد کرده است. در این زمینه تأکیدات مستمر ایشان ‌که برخاسته از نارضایتی مردم است، به‌طورجدی باید موردتوجه قرار گیرد.

نکات تحلیلی: تحقق آنچه که رهبر انقلاب اسلامی از آن به عنوان غصه یاد کردند، ضرورتی است که به شکل کوتاه‌مدت و بلندمدت باید موردتوجه مسئولین امر قرار گیرد. کوتاه‌مدت یعنی این‌که کوشش شود و با نظارت و اصلاح روش توزیع کالاها و نیازمندی‌های جامعه، کام مردم در آستانه سال نو تلخ نشود. در این زمینه لازم است سلسله اقداماتی عاجل، اما دقیق برای رفع نگرانی مردم که بر اثر گرانی‌های بی‌ضابطه پدید آمده است، انجام شود؛ اما جدای از این، ضرورت دارد اقتصاد ایران در ابعاد مختلف، در مسیر تحولات اساسی قرار گیرد. دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع نقش مخرب دلال‌ها در نظام توزیع کشور اشاره کردند. این یک نقطه ضعف اساسی در اقتصاد کشور قلمداد می‌شود که جماعتی با ورود به بازار ارز، طلا، مسکن، خودرو و اینک مواد غذایی، گرانی و شرمندگی را برای خانواده‌ها به ارمغان می‌آورند! ساماندهی نظام تولید و توزیع و مواردی ازاین‌دست حتماً جزو بخش تحول در اقتصاد کشور باید باشد، به‌نحوی‌که نوسانات ناشی از تکانه‌های خارجی و اختلالات داخلی را به حداقل ممکن برساند.

نکته پایانی: کمتر از 4 ماه دیگر به انتخابات 1400 زمان باقی است؛ جریان‌های سیاسی کشور بایستی معطوف به مسائل کشور، برنامه‌های اقتصادی متناسب با اقتضائات کشور ارائه کنند و شجاعانه مسئولیت آن برنامه‌ها و کاندیداهای منتسب به خودشان را بپذیرند. هر فردی- جدای از گرایش سیاسی و جناحی که دارد- به‌محض آن‌که از اراده خود برای ورود به مصاف 1400 سخنی گفت، باید بلافاصله با این سؤال مواجه شود که با کدام برنامه عملیاتی مشخص و تیم همراه قرار است وارد این عرصه شود و مشکلات را مرتفع نماید؟ پاسخ این سؤال هم از جنس ارائه توضیحات تئوریک و کلی نیست. او و جریان سیاسی که حامی اوست باید در عمل، آمادگی و توانایی خود را برای عموم ارائه دهد. چه معنی دارد جریان سیاسی و فردی که قرار است کمتر از 4 ماه دیگر و در شرایطی دشوار از حیث اقتصادی و سیاسی، خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد، اما فاقد هرگونه برنامه مدون اعلام‌شده، عملیاتی و قابل دفاع برای اداره کشور باشد؟! (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                                        

تکرار ادعایی واهی!

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در بیانیه پایانی خود در نشست قاهره، ادعای متوهمانه امارات متحده عربی در خصوص جزایر سه‌گانه ایران را تکرار و از این کشور حمایت کردند. آن‌ها در این نشست مدعی شدند که امارات متحده عربی بر جزایر بوموسی، تنگ بزرگ و تنب کوچک حاکمیت دارد و ایران این جزایر را اشغال کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با مردود شمردن این اتهامات، خاطرنشان کرد: «تکرار ادعای بی‌حاصل در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی هیچ‌گونه تأثیری بر واقعیت‌های تاریخی، جغرافیایی و تاریخی موجود نداشته و نخواهد داشت و این جزایر بخش لاینفک سرزمین ایران هستند».

گزاره‌های تحلیلی: ۱- بررسی‌های تاریخی این واقعیت را گواهی می‌دهد که ایران از گذشته دور بر تمامی جزایر و سواحل خلیج‌فارس حاکمیت مطلق داشته است. ۲- با آغاز قرن ۱۹ حضور انگلیسی‌ها در خلیج‌فارس به بهانه مبارزه با دزدان دریایی - در حقیقت برای تأمین منافع خود- پررنگ شد و عملاً در خلأ اقتدار دولت مرکزی ایران، تعرض و اشغال جزایر و سواحل ایران را موردتوجه قرار دادند. ۳- گزارشات، مکاتبات، نقشه‌ها و اسنادی که توسط خود انگلیسی‌ها در آن مقطع منتشر شده، گواهی می‌دهد که جزایر بوموسی، تنب بزرگ و کوچک متعلق به ایران است و هیچ مدرکی خلاف آن در اسناد تاریخی یافت نمی‌شود. ۴- در سال ۱۹۰۳ انگلیسی‌ها برای افزایش نفوذ خود در مقابل رقبا ازجمله روس‌ها و آلمان‌ها در خلیج‌فارس، این سه جزیره و در کنار آن‌ها جزیره سیری را به اشغال خود درآوردند. با فشار ایران در طول سال‌های بعد و تضعیف دولت انگلیس پس از جنگ جهانی دوم، اشغال جزیره سیری در سال ۱۹۶۲ پایان یافت. ۵- در زمان پهلوی دوم سلسله مذاکراتی بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۱ با انگلیسی‌ها در خصوص مالکیت جزایر سه‌گانه در اشغال، شکل گرفت و نهایتاً با اعمال فشار و تهدید ایران به جنگ مسلحانه و عدم به رسمیت شناختن امارات در نوامبر سال ۱۹۷۱ (آذرماه ۱۳۵۰)، حاکمیت ایران به‌طور مطلق به این جزایر بازگشت و پس از ۶۸ سال، اشغال این جزایر پایان یافت.

جمع‌بندی: مقام‌های اماراتی و اتحادیه عرب باید بدانند که مالکیت ایران بر این جزایر بر اساس اسناد تاریخی و منعقد شده، قطعی و غیرقابل‌مذاکره بوده و از نظر حقوقی هیچ ادعایی را در خصوص مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی نمی‌توانند داشته باشند. کشوری که خود به‌اندازه درختان چنار خیابان ولیعصر تهران قدمت ندارد، نمی‌تواند بر سرزمینی که از هزاران سال پیش متعلق به ایران بوده، ادعای واهی مطرح نماید؛ مضاف بر اینکه، گذشته است دورانی که به ثمن بخس خاک این کشور را پیشکش می‌کردند. جمهوری اسلامی ضمن اینکه در مواجهه با ادعاها هرچند واهی منطق گفتگو برای رفع اختلاف و ابهام دارد، اما در مواجهه با طرف گستاخی که قصد طمع به سرزمینش را داشته باشد، در میدان عمل پاسخ سخت و پشیمان کننده می‌دهد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه              

فعال سیاسی اصلاح‌طلب: روحانی مثل احمدی‌نژاد دچار غرور شد

«علی عسکری»، نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در برنامه تلویزیونی دستخط گفت: «در حوزه جوانان، زنان و اقتصاد مقاومتی، دولت دچار فرصت‌سوزی شد؛ چون همه توجهش به خارج بود و گشایش را از آنجا دنبال می‌کرد. از نظر کیش شخصیتی، همان‌طور که آقای احمدی‌نژاد دچار غرور شد، آقای روحانی هم تا حدودی دچار غرور شد. حتی همان‌هایی که در دولت به‌عنوان مشاور دارای دیدگاه‌های اقتصادی برای برون‌رفت از این شرایط نظری داشتند، معمولاً موردپذیرش قرار نمی‌گرفتند!».

▼ اخبار

تهدید ایران کارساز افتاد؛ عقب‌نشینی اروپا از قطعنامه ضدایرانی

شبکه الجزیره گزارش داد: «انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس طرح محکوم کردن ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پس گرفته‌اند». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: «مدیرکل آژانس، گروسی، طرحی را برای پرداختن ایران به مسائل پاسخ داده نشده در خصوص برنامه هسته‌ای خود ارائه کرد. سه کشور اروپایی با حمایت کامل ایالات‌متحده آمریکا به این تصمیم رسیدند که بهترین روش برای حمایت از ابتکار مدیرکل، پیش نبردن پیش‌نویس قطعنامه در نشست شورای حکام است». تلاش برای افزایش فشارها بر ایران برای بازگرداندن محدودیت‌های برجامی در حالی است که ایران بازگشت محدودیت‌ها را فقط با برداشته شدن تحریم‌ها امکان‌پذیر می‌داند. رئیس‌جمهور در چهاردهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با تأکید بر این موضوع، تأکید کرد: «آمریکا موظف است با لغو همه تحریم‌ها و اتخاذ تدابیر عملی به برجام برگردد، زیرا این تکلیف دولتی است که او نقض عهد کرده است. مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است و اگر اراده آن وجود داشته باشد، نیاز به هیچ مذاکره‌ای ندارد». سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به کنار گذاشته شدن قطعنامه ضدایرانی از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام، گفت: «با تلاش‌های فشرده دیپلماتیک و همچنین همراهی چین و روسیه، طرح قطعنامه علیه ایران در شورای حکام منتفی شد».

نظر مجلسیان در خصوص FATF

عضو هیئت‌رئیسه مجلس از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست تا لوایح CFT و پالرمو را برای بررسی بیشتر به مجلس بازگرداند. حاجی دلیگانی با بیان اینکه لوایح CFT و پالرمو با سیاسی‌کاری و با یک رأی شکننده در مجلس دهم به تصویب رسیده، خاطرنشان کرد: «همان‌طور که در حوزه مسائل هسته‌ای شاهد بودیم که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اسم آژانس، اطلاعات هسته‌ای ما را جمع‌آوری می‌کردند و در اختیار سیستم‌های جاسوسی کشورهای متخاصم قرار می‌دادند، در ماجرای کنوانسیون‌های FATF نیز وضع به همین ترتیب خواهد بود و اگر ما به عضویت این کنوانسیون‌ها دربیاییم ولو به‌صورت مشروط، اطلاعات اقتصادی ما در اختیار دشمنان قرار خواهد گرفت». علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ نیز با انتقاد از مدافعان اجرای FATF، گفت: «چرا می‌خواهید FATF را بپذیرید، الآن روزانه بیش از یک‌میلیون بشکه نفت می‌فروشیم. چرا در شرایط تحریم‌های همه‌جانبه همه جزئیات تراکنش‌های مالی را در اختیار طرف خارجی قرار دهیم؟ از اشتباهات برجام در ماجرای FATF درس بگیرید و در وطن‌فروشی از هم سبقت نگیرید!». سلیمی، دیگر نماینده مجلس نیز می‌گوید: «بر اساس کنوانسیون وین حق شرط در fatf نافذ نیست؛ مصر شرط گذاشت چه شد، نپذیرفتند، تعجب است آن‌هایی که ادعای حقوق خوانده‌اند باید بهتر بدانند امکان حق شرط در اینجا وجود ندارد».

بنده که قطعاً سفر نخواهم رفت!

نمکی، وزیر بهداشت تأکید دارد: «وزارت بهداشت مطلقاً موافق هیچ مسافرتی در نوروز نیست و مانند سال گذشته باید از رفت‌وآمدها جلوگیری کنیم. صحنه‌های دردناکی در خوزستان می‌بینیم. در چنین شرایطی می‌خواهیم کوپن مسافرت بدهیم. می‌دانیم مردم خسته هستند ولی ناچار هستیم برای حفظ سلامت مردم روی برخی از این پروتکل‌های بهداشتی بایستیم. این جاده‌های پرازدحام و درهم‌آمیختگی جمعیت و انتقال ویروس جهش‌یافته سرکش، به‌شدت نگران‌کننده است. به ما گفته می‌شود برای سفر پروتکل طراحی شود. ما می‌گوییم آب آلوده نخورید، اما اگر اصرار می‌کنید، بجوشانید و بخورید. در چنین وضعیتی هستیم!». باوجود اعلام خطر چندباره وزارت بهداشت مبنی بر افزایش آمار تلفات کرونایی درنتیجه سفرهای نوروزی، سخنان وزیر بهداشت نشان می‌دهد، فشارها از درون دولت برای انجام آن همچنان وجود دارد. بااین‌حال، رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات دیروزشان گفتند: «سال گذشته در ایام عید مردم عزیز، به توصیه‌ها کاملاً عمل و بلای بزرگی را از سر کشور دور کردند. امسال خطر بیشتر و فراگیرتر است، امسال هم همگان توصیه‌ها را رعایت کنند. بنده که قطعاً سفر نخواهم رفت. مثل سال گذشته و هر چه که ستاد ملی کرونا در این زمینه بگوید، عمل خواهم کرد».

اخبار کوتاه

معاون سابق موساد: ایران قدرتمندتر شده است/ یکی از معاونان سابق سازمان جاسوسی موساد با انتقاد از عملکرد نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قبال ایران، گفت: «وضعیت ما امروز نسبت به سال ۲۰۱۵ (که برجام حاصل شد) بدتر است. ایرانی‌ها توسعه‌طلبی‌شان را یک لحظه متوقف نکردند. دارند موشک می‌سازند. ایران در فردو غنی‌سازی اورانیوم دارد، در کاشان و نطنز فعالیت هسته‌ای دارد و 2.5 تن اورانیوم غنی‌شده ذخیره کرده‌اند، ضمن اینکه سانتریفیوژهای پیشرفته دارند».

پنتاگون: فشار حداکثری، فقط ایران را جسورتر کرد/ «جان کربی» سخنگوی پنتاگون اذعان داشت: «کارزار موسوم به فشار حداکثری ترامپ، فقط ایران را جسورتر کرد تا از اجرای تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای سر باز زند. ما از ابراز اعتراض به این حمله به عین‌الأسد کوتاه نمی‌آییم و مانند گذشته، به شکلی مناسب واکنش نشان خواهیم داد. در حمله راکتی به عین‌الأسد، ۱۰ برخورد [موشک] به این پایگاه هوایی رخ داد، هنوز مشخص نیست سامانه‌های دفاعی راکت‌هایی را منهدم کرده باشند».

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی عراق به سفر پاپ/ به گزارش الفرات نیوز، سفر پاپ فرانسیس به عراق که در صدر اخبار این کشور قرار گرفت و به‌جز استقبال عراقی‌ها از گفتمان ادیان، با واکنش شبکه‌های اجتماعی نیز مواجه شد. عمده پیامی که در شبکه‌های اجتماعی عراق در واکنش به سفر پاپ منتشر شد این بود که اگر امروز صدای زنگ کلیساها در عراق و منطقه به گوش می‌رسد، به برکت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است.

قانونی برای خرید تخلف!/ رئیس قوه قضائیه با تأکید بر این‌که «برخورد با تغییر کاربری یا ساخت‌وسازهای غیرمجاز امری قانونی است که باید صورت بگیرد»، تأکید کرد: «اولویت [برخورد قانونی] با آلونک‌ها نیست، با ساختمان‌های کذایی است و ساختمان‌هایی که افراد سودجو می‌سازند. مجلس ماده ۱۰۰ را سامان دهد؛ ماده ۱۰۰ به منبعی برای شهرداری‌ها تبدیل شده است؛ افراد [با استفاده از این ماده‌قانونی] تخلف را می‌خرند.

نرخ مثبت رشد اقتصادی در پاییز/ مرکز آمار ایران از رشد ١,۲- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ١- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در نه‌ماهه سال ١٣٩٩ خبر داد. در پاییز ٩٩ رشد محصول ناخالص داخلی (رشد اقتصادی) با نفت به 0.8 درصد و بدون نفت به 0.2 درصد رسید.

چپاول نفت به بهانه مبارزه با تروریسم در سوریه/ دولت‌های روسیه و سوریه در بیانیه‌ای مشترک بیان داشتند: «تمام اقداماتی که کشورهای غربی در سوریه انجام می‌دهند، هیچ ارتباطی با مبارزه با تروریسم در این کشور ندارد و هدف واقعی آن‌ها تحت فرماندهی آمریکا، غارت ثروت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات