صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۸۷۹۹
سردار رسول سنایی راد در گفتگو با بصیرت پاسخ داد:

چرا اتفاقات سراوان، مورد حمایت برخی از کشورهای عربی قرار گرفت؟/ حمله به نیروهای سپاه، به چه علت بود؟

برخی از کشورهای عربی در تعامل با سرویس ها نوعی میزبانی و حمایت از این گروهک ها انجام می دهند.
وحیدقاسمی- خبرنگار/ سردار رسول سنایی‌راد،معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در گفتگو اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت اتفاقات روی داده در شهر سراوان، گفت: اتفاقی که در مرز شمسر سراوان افتاد معلول عواملی است که یکی تغییر در معابر مرزی که امکان تردد به سوخت بران می دهد. از این رو مسیر خودروهای سوخت برانی که از منطقه مرزی پاکستان با ایران اقدام به حمل فرآورده های نفتی می کردند مسدود شد و این موجب نوعی ازدحام و ترافیک برای تردد سوخت بران گردید.

مورد دیگر در نوع انتقال سوخت توسط سوخت بران به وجود آمده بود. بخشی از افرادی که قبل از این بنزین حمل می کردند به سمت انتقال گازوئیل رفته بودند. طبق اعلام نیروهای مستقر در مرز، نوعی اختلال در آن سوی مرز به وجود آمده بود. تنشی که بین نیروهای مرزی پاکستان و افرادی که به صورت غیرقانونی سوخت جابجا می‌کردند منجر به کشته شدن یک نفر از سوخت بران و جراحت عده ای از آنها شد.

به گفته سردارسنایی راد با تحریک عده ای از ناحیه تروریست های تکفیری جیش الظلم و همچنین فشار روانی و استرس ناشی از معطلی در مرز موجب شد افرادی از فرصت استفاده کرده و به سمت پاسگاه شمسر حمله ‌کنند این در حالی بود که مامورین مشغول کنترل خودروها بودند و هر گونه نقل و انتقال با کندی صورت می گرفت. به این ترتیب با هجوم افراد فرصت طلب، مدافعین پاسگاه برای حفظ امنیت اقدام به تیراندازی کرده که در این ماجرا متاسفانه دو نفر دیگر کشته و تعدادی مجروح شدند که البته با کمک خود نیروهای قرارگاه سپاه در سراوان به بیمارستان منتقل شدند.
نکته مهم این است در همه جای دنیا مراکز نظامی خط قرمز به حساب می آید. از آنجایی که ماجرای سراوان به همین جا ختم نشد در روزهای گذشته، رسانه‌های معاند به اتفاقات روی داده دامن زده و اخباری در فضای مجازی منتشر کردند که تعداد کشته‌های این درگیری تا 37 نفر افزایش دارد.

رسول سنایی راد خاطرنشان کرد: در این ماجرا رسانه ای تحت حمایت رژیم عربستان نقش محوری به عهده گرفت و فضاسازی رسانه ای سنگین، روایت مخدوش و انحرافی از اصل ماجرا را ارائه می داد و متاسفانه همزمان با این رسانه برخی از عناصر سیاسی فرصت طلب و برخی از چهره های سیاسی خود استان که اعتبار  آن چنانی ندارند اما مدعی دفاع از حقوق اقلیت ها هستند معمولا به دنبال سوء استفاده از شکاف های قومی مذهبی هستند به تحریک خانواده های سوخت بران پرداختند.
بعد از اینکه ماجرا ختم نشد عناصر مشکوک و فرصت طلب در شهر سراوان ابتدا یک اجتماع مقابل قرارگاه صورت گرفت که با حضور سرداران محلی که همان ریش سفید سران طوایف هستند این اجتماع پراکنده شد و به دنبال آن با فراخوان در فضای مجازی هجوم به فرمانداری صورت گرفت و کسانی که برای گفتگو با فرماندار آنجا رفتند تعداد محدودی از آنها شروع به تخریب و ایجاد تنش در فرمانداری کردند که خوشبختانه به خروج از فرمانداری و فیصله با مختصر خسارتی منتهی شد.
اما در ادامه همچنان یک فضای سنگین وجود داشت که متاسفانه زمینه تهاجم به دو مرکز انتظامی در حاشیه شهر زاهدان منجر شد متاسفانه در این درگیری یکی از نگهبانان را شهید و نفراتی مجروح کردند.

سردار رسول سنایی راد در پاسخ به اینکه سپاه همواره به دنبال کارهای عمرانی و امنیت در منطقه سیستان و بلوچستان است گفت: در سالیان گذشته سپاه همواره به دلیل وجود ناامنی هایی که توسط گروهک های شبه تکفیری و تروریستی که از سوی برخی کشورهای عربی حمایت مالی می شوند برای کمک به سایر نیروها برای تامین امنیت حضور دارند. متاسفانه برخی از سرویس های کشورهای همسایه از این موضوع استفاده ابزاری می کنند.

معان سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اینکه برخی کشورهای عربی در خاک خودشان به این تروریست ها پایگاه دادند تا منافع شان تامین شود اظهار داشت: یکی از دلایل اینکه کشورهای عربی در کشور خودشان به این تروریست ها پایگاه دادند در واقع استفاده از منابعی است که حامیان مالی این گروهک ها در اختیارشان قرار داده است یعنی فشاری که سرویس های کشورهای فرامنطقه ای مثل آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس روی آنها دارند.
برخی از کشورهای عربی در تعامل با سرویس ها نوعی میزبانی و حمایت از این گروهک ها انجام می دهند. این گروهک ها در ادامه آنچه به عنوان جنگ نیابتی در سوریه آمریکا و متحدان عربی و عبری را دنبال می کردند این تصور غلط و واهی وجود داشت که می توان از این ابزار در خود ایران هم استفاده کرد. لذا این گروهک ها چند سالی است که مورد حمایت جدی برخی از سرویس های جاسوسی بیگانه هستند.

سردار سنایی راد در رابطه با منطقه محروم سیستان و بلوچستان که نیازمند پیشرفت و کارهای عمرانی دارد و به لحاظ جغرافیایی منطقه ای محروم است گفت: به هر حال از گذشته محرومیت هایی در این استان باقیمانده و خود ناامنی هم می تواند به محرومیت دامن بزند.
اتفاقا وضع موجود باعث شده تا گروه های تکفیری دست نشانده عربی دنبال تحریک فضای محلی شوند. از همین رو سپاه برای جلوگیری از افکار پوج و بیهوده این گروهک ها حدود سیصد کیلومتر تامین مرز بر عهده گرفتند.  سپاه از ابتدای حضور در منطقه سیستان و بلوچستان با استفاده از تجارب شهید سلیمانی در امن سازی منطقه جنوب کرمان و شمال هرمزگان بخشی از سیستان و بلوچستان در آن دوره با توجه به زمینه های اجتماعی و نگاه به امنیت مردم پایه دنبال رفع مشکلات اقتصادی مردم بودند و استفاده از نیروهای بومی برای تامین امنیت که بسیج بومی شامل اهل سنت و شیعه و نیروهای بلوچ و سیستانی غیر بلوچ برای ایجاد امنیت توسط سپاه به کارگیری شدند که خود این موجب واکنش نیروهای تروریستی بود. به همین جهت نیروهای تروریستی به دنبال استفاده از شکاف های قومی مذهبی و ایجاد بهانه برای آشوب بیشتر در آن منطقه بودند.

سردار رسول سنایی راد در ادامه افزود: یکی از طرح های سپاه برای کمک به امنیت و معیشت مردم آن منطقه «طرح رزاق» بود. این طرح از ابتدای مهر امسال برای ساماندهی سوخت‌رسان ها و کمک به معیشت مردم مرزنشین اجرایی شد. از همان ابتدای اجرای این طرح دو مخالف جدی وجود داشت: یکی گروهک های تروریستی بودند که با پوشش سوخت بران به دنبال فرصت طلبی از بلبشوی ترددها داشتند. گروه دوم مافیای سوختی بود. از همان ابتدای سامان یافتن سوخت بران و شناسنامه دار شدن آنها به نوعی منافع خودشان متضرع می دیدند. کسانی که با زد و بندهایی می توانستند افراد سرکیسه کنند. آنها با تنظیم میزان واگذاری و تعیین قیمت به دنبال منافع خودشان هستند. با اجرای طرح رزاق جریان رانتی و مافیایی منافع خودشان را در معرض خطر می دید در ابتدا با طرح رزاق مخالفت کردند و همواره دنبال این بودند که این طرح را هوا کنند جالب است در ماجرای اخیر هر دو گروه مخالف طرح رزاق ایفای نقش کردند.

وی همچنین درباره حمله تروریستی به خودروی کارکنان مهندسی سپاه گفت: در روزهای گذشته با برخی تحرکات گروه‌های تروریستی در آن سوی مرز مواجه بودیم که در ادامه نیز تعرضی به یکی از خودروهای مهندسی سپاه صورت گرفت. کسانی که به دنبال کار عمرانی و محرومیت زدایی برای مردم منطقه هستند. با توجه به نوع کار عمرانی معمولا تامینی به آن شکل و همراهی عنصر مسلح موضوعیت ندارد
متاسفانه گروهک های تروریستی در ساعت پایانی روز دقیقا با استفاده از شیوه های کمین داعشی به تعریض نیروهای مهندسی سپاه پرداختند که این را بایستی ادامه فضای تحریک و دامن زدن به وضعیت القاء نا امنی دانست. به نظر می رسد در این ماجرا باید به زمینه ها و عواملی که منجر به بروز چنین پدیده هایی می شود توجه خاصی شود.

سردار رسول سنایی راد معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در رابطه با نقش سران طوایف و علمای آنجا در اتفاقات اخیر اظهار داشت: نقش سران طوایف بایستی در ماجرای سراوان مثبت دید که اجازه فرصت طلبی بیشتر به عناصر ضدانقلاب و گروهک های تروریستی تجزیه و طلب ندادند و همچنین حضور نیروهای بومی در صف مدافعان که در بسیاری جاها اجازه بهره برداری فرصت طلبانه از تروریست ها را تحت لوای شکاف های قومی و مذهبی برخلاف فضای سنگینی که به وجود آورده بودند.
حتی در ماجرای سراوان شاهد ورود بیگانگان به بهانه حقوق بشری بودیم که دنبال گشودن یک پرونده جدید در منطقه برای ما بودند اما خوشبختانه عدم همراهی مردمی که هم عرق اسلامی و ایرانی دارند و هم قدر امنیت را می دانند نقشه های کشورهای همراه با گروهک های شبه تکفیری و تروریستی را بر باد دادند.

سردار رسول سنایی راد در پایان خاطرنشان کرد: یکی از عوامل تداوم عقب ماندگی در منطقه محروم سیستان و بلوچستان و سرعت نگرفتن رشد توسعه وجود نا امنی های است که متاسفانه حامی بیرونی هم دارد در این منطقه رخ می دهد.
متاسفانه از گذشته تا به حال گروهک های تجزیه طلب به کمک متحدان عربی خود با داشتن پایگاه در آن سوی مرزها به دنبال شرارت در این منطقه هستند از راهبندان تا حمله به مراکز دولتی و نظامی و حتی خرابکاری و انهدام دستگاه های مهندسی که برای پروژه هایی مثل راه آهن، احداث جاده و سایر اقدامات عمرانی که برای روستاها انجام می دهند گرفته است. لذا خود نا امنی عامل اصلی عقب افتادن منطقه از عمران و توسعه می باشد. از این رو مردم قدر امنیت را می دانند. چون اجرا و تامین امنیت در آنجا مردم پایه است. یعنی خود مردم محلی در قالب بسیج عشایر با همکاری نیروهای نظامی برای تامین امنیت منطقه حضور دارند. توطئه های اخیر که با همکاری و خیانت برخی از بازیگران فرصت طلب سیاسی با ادعای دفاع از حقوق بلوچ و یا اهل سنت فضایی را به وجود می آورند که افرادی به پاسگاه های مرزی حمله کنند. در مجموع باید گفت امروز برخی در امتداد سیاست های آمریکایی و انگلیسی به دنبال برادرکشی و امنیتی کردن فضا برآمدند که موجب اختلاف افکنی و سیاست صهیونیستی یعنی کشته سازی در کشورهای اسلامی و ایجاد نا امنی است که بایستی بهره بردار اصلی از این شرایط اختلاف و برادرکشی را صهیونیست ها، آمریکایی ها و انگلیسی ها دانست که همواره به دنبال استفاده از عناصر نیابتی خودشان هستند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات