صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۰۰
مصطفی خوش چشم در گفت و گو با بصیرت:

عقب نشینی تروئیکای اروپا نتیجه مقاومت فعال ایران بود/ ماموریت گروسی ،فرسایش جدیت ایران است

کارشناس مسائل بین الملل عقب نشینی  کشور های اروپایی و آمریکا از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام را نتیجه سیاست های عمل گرایانه ایران در مقابل این کشور ها توصیف کرد.
سعید ترکاشوند – خبرنگار/«مصطفی خوش چشم» کارشناس و تحلیل مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بصیرت، در خصوص عقب نشینی کشور های اروپایی از صدور قطعنامه علیه ایران گفت: سیاست ایران همواره در چارچوب مقاومت فعال و اجرای تصاعد بحران  شکل گرفته و بر همین مبنا این کشور های اروپایی از صدور قطعنامه عقب نشینی کرد.

این تحلیگر مسائل بین الملل در ادامه تشریح کرد: قطعا نشان دادن جدیدت در اقدامات  و سیاست های عمل گرایانه ایران در خصوص برجام نمودی بر همین اصل است.

وی افزود : مقابله به مثل  با اقدامات خصمانه و پاسخگویی با تحمیل هزینه با هزینه بر طرف مقابل عامل اصلی این عقب نشینی بود چرا که این عمل با درک هزینه های آتی برای طرف های  مقابل صورت گرفت.

مصطفی خوش چشم خاطر نشان کرد : حقیقت این است بایدن و طرف های اروپایی  به دنبال آن هستند که ایران با متعهد کردن ایران نسبت به برجام و حتی« ان پی تی» با کمترین هزینه و حتی حذف برخی از  تحریم ها دستاورد های بیشتری را بدست آورند اما ایران با رویکرد های متفاوتی مقابله به مثل طرف های اروپایی و آمریکایی تا کنون از این کار صرف نظر کرده اند.

این کارشناس مسائل بین المللی در خصوص سفر مجدد « رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: در خصوص این موضوع سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ، آقای کمالوندی گفته اند که مدیر کل آژانس  بین المللی انرژی اتمی در چارچوب اجرای توافقات پادمانی موجود به ایران سفر خواهد کرد.

وی به اشاره به برخی از اظهار نظرات بی اساس مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر دستیابی ایران به سلاح اتمی گفت: احتمالا هدف  اصلی، این سفر مدیر کل آژانس بین المللی اتمی به دلیل برخی اظهار نظرات مقام رژیم صهونیستی است که همواره اتهامات بی اساسی را نسبت به ایران در خصوص دست یابی به سلاح هسته  وارد می کنند.

مصطفی خوش چشم تاکید کرد: با این اوصاف مواضع جمهوری اسلامی ایران، از گذشته تا کنون هیچ تغییر پیدا نکرده و عدم اجرای مصوبه مجلس خلاف مقاومت فعال خواهد بود.

این کارشناس  مسائل بین الملل وضعیت مواضع جمهوری اسلامی را توصیف و یادآور شد: با کوچکترین سستی در مواضع خود، طرف های مقابل بر این فکر خواهند بود که آیا ایران بر آن چه که میگوید عمل میکند یا خیر که این خود یک نقطه ضعف تلقی می شود.

وی افزود:بر همین اساس اقدامات اخیر و مصوبه مجلس باید خط قرمز تلقی شود و حتی در حد کارکرد یک دوربین آژانس نیز نباید از مواضع خود عدول کنیم.

ماموریت گروسی ،فرسایش جدیت ایران است
خوش چشم در پاسخ به این سوال که آیا می توان این گونه برداشت کرد که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال خریدن وقت برای اروپاییان و آمریکاست، گفت: به نظر می رسد که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی  به دنبال فرسایش جدیدت مواضع ایران است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: یقینا ً هدف اصلی این رفت و آمد ها ، تقلیل و کاهش جدیت ایران در مواضع خود نسبت به برجام است و بر حسب این امر ما باید به طور جد بر مواضع خود ایستادگی کنیم.
وی  در آخر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در کنار مقامت فعال ، باید در چارچوب اقدامات پادمانی میبایست حداکثر همکاری ها را با آژانس بین المللی داشته باشد چرا که امکان دارد از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا بر موج ایران هراسی سوار شده و افکار عمومی جهان را نسبت به ایران دچار خدشه کند.
 
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات