صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۴۷
عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس:

دولت در مقابله با کرونا به طرح شهید سلیمانی توجه کند

این یک طرح محله محور است که با حمایت سپاه، بسیج و گروه های جهادی  انجام می شود و دولت نباید در دوگانه دولت-بسیج و دولت-سپاه قرار بگیرد و باید به آن توجه ویژه داشته باشد.
زهرا ظهروند-خبرنگار/ فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص اقدامات لازم درباره جهش یافتگی کروناویروس و جلوگیری از موج جدید این بیماری، گفت: بحث کرونای جهش یافته و انگلیسی خیلی خطرناک است و باید همه کشور بسیج شوند. در مجموع تاکنون به لطف الهی و هم دلی بین مردم،جهادگران و نیروهای مخلص مدافعان سلامت بوده، مدیریت خوبی انجام شده است و توانسته ایم از خطر پاندمی وحشتناک عبور کنیم.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه به هیچ عنوان نباید این بیماری را شوخی در نظر بگیریم، اظهار کرد: پیشنهاد بنده در این خصوص این است که طرح شهید سلیمانی ادامه یابد؛ این یک طرح محله محور است که با حمایت سپاه، بسیج و گروه های جهادی  انجام می شود و دولت نباید در دوگانه دولت-بسیج و دولت-سپاه قرار بگیرد. وظیفه ستاد ملی کرونا، ایجاد همدلی بین دولت و ارگان های مختلف است اما متاسفانه شنیده می شود برخی از اعضای دولت، دائم در حال تضعیف طرح شهید سلیمانی هستند.

لزوم ادامه طرح شهید سلیمانی
وی افزود: اگر طرح شهید سلیمانی نبود، نمی توانستیم در دوره حاد قبلی، آمار فوتی ها را به 70 نفر کاهش دهیم و ممکن بود روزانه بیش از 6 هزار الی هزار نفر فوتی داشتیم که این طرح باید تجربه شود، نه اینکه از آن استفاده سیاسی کنیم و جان مردم را به خطر بیندازیم.
 
متاسفانه دولت بودجه ویژه ای برای طرح شهید سلیمانی در نظر نگرفته است یا اگر گرفته باشد به 20 میلیارد هم نمی رسد، در حالی که بیش از 5 هزار میلیارد تومان برای کرونا هزینه کرده و بودجه در نظر گرفته است. آیا لازم نیست دولت برای این طرح که توانسته بدون واکسن و داروی ویژه ای و صرفا با اقدامات پیشگیرانه محله محور و استفاده از تمام قوای بین بخشی این بیماری را مهار کند، به آن توجه ویژه ای داشته باشد؟لذا دولت باید این طرح را ادامه دهد.

محمدبیگی با اشاره به سرعت عمل کمیته علمی ستاد ملی کرونا، تصریح کرد: ما داروها و واکسن های خوبی در صف تولید داریم و روند خوبی نیز در عرضه محصولات طب سنتی داریم که با دریافت کد اخلاق و با  ادامه پژوهش ها با حمایت ستاد ملی کرونا، می تواند وارد فازهای صدور مجوزهای آزمایشگاهی و تولید انبوده و توزیع در شبکه دارویی کشور بشوند و داخل لیست شیوه های درمانی پروتکل های درمانی ستاد ملی کرونا قرار گیرند.
کشور هند و چین و خیلی از کشورها در این بیماری از داروهای طب سنتی خود استفاده می کنند و توانسته اند پاندمی را کنترل کنند.

ارتقاء علم بیوتکنولوژی کشور/درخواست کشورها برای خرید واکسن ایرانی
عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: ما نیازمند سرعت عمل و تکیه بر توان داخلی هستیم؛ ان شالله ما در سال 1400 تبدیل به یک تولید کننده بزرگ واکسن در جهان خواهیم شد و یک جهش علمی فوق العاده را به واسطه تدبیر مقام معظم رهبری در ممنوعیت ورود واکسن انگلیسی و  آمریکایی خواهیم داشت.
تدبیر معظم له در این خصوص باعث شد نهضت ساخت و تولید واکسن و ارتقاء سواد بیوتکنولوژی کشور که زمینه اش در کشور به خوبی وجود داشت، رقم بخورد و در حال حاضر حداقل 6 شرکت داخلی در حال تولید واکسن هستند . ان شالله اواخر بهار 1400، دستیابی خوبی به حداقل 2 الی 3  مدل از واکسن هایمان خواهیم داشت و الان 5 کشور دنیا نیز، از ما درخواست واکسن کرده اند که نتیجه اعتماد به ایران و ایرانی است و این موضوع برای کشور ما بسیار خوشایند است.

این نماینده مجلس با تاکید بر مقدم بودن محوریت پیشگیری بر درمان محوری گفت: باید از سمت تمرکز به حوزه بهداشت، به سمت تمرکز در حوزه اجتماعی، رفتارهای اجتماعی مردم و تقویت حس مسئولیت اجتماعی افراد در قبال همدیگر برویم، چراکه مهم ترین عامل است؛  این بدان معنا است که هر فردی بداند که اگر بیمار است، جان دیگران در دستان او است و با رعایت پروتکل های بهداشتی به این نکته توجه کند.
همچنین آداب و رسوم اجتماعی در اپیدمی این بیماری بسیار مهم است و باید تغییراتی در نحوه مراسمات شادی و  عزا و دور همی های خانوادگی ایجاد شود. در این خصوص بهتر است که از فضای مجازی استفاده کرد و باید زیرساخت های دیجیتالی کشور تقویت شود، چراکه تبادل اطلاعات اجتماعی و اقتصادی مردم از این طریق بسیار مهم است.

تبدیل تهدید کرونا به فرصت های علمی
وی با بیان اینکه الان فصل پیشرفت کشور است، اظهار کرد: باید تهدید کرونا را به فرصت های پیشرفت علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی دینی شود؛ وقتی پایه های معنوی مردم تقویت شود، قطعا می تواند روی تقویت سیستم ایمنی هم اثرگذار است و باید از دعاهای دسته جمعی استفاده کنیم، لذا وقتی در یک بحران مثل کرونا قرار می گیریم باید از تمامی ابزارها استفاده کنیم.
نکته دیگر درخصوص مدیریت ستاد ملی کرونا است، چراکه الان این تساد بیشتر ستاد دولتی کرونا است و کمتر از توان نیروهای مسلح ، پدافند غیرعامل و پدافند زیستی اسفتاده می کند. متاسفانه از توان علمی نخبگان کشور به خوبی استفاده نمی شود.

لزوم استفاده دولت از تمامی قوای کشور
محمدبیگی افزود: اگر ستاد ملی کرونا می خواهد این اسم روی آن باقی بماند، باید از تمامی قوا و ارگان های کشور و توان مجلس و کمیسیون بهداشت استفاده کند و هر جا که نیاز به ابزارهای قانونی و تقنینی باشد، ما نمایندگان مجلس  حاضر به کمک هستیم، منتها دولت چندان سعی نکرده که از دیگر ارگان ها و قوای سه گانه کشور به خوبی استفاده کند. به هر حال ماه های پایانی دولت است و اگر می خواهند حداقل خاطره خوبی از خود بر جای بگذارند، بهتر است در این چند ماهه اخیر خیلی خطا نکنند. در حال حاضر واکسیناسیون گروه های پرخطر و کادر سلامت شروع شده است و واکسن های خارجی مفید و ایمن نیز در حال  تهیه و ورود به کشور است.

وی با بیان اینکه واکسن داخلی نیز در حال تولید است، گفت: بنده نامه ای به وزیر بهداشت نوشتم و چند مورد از  الزمات و اولویت بندی های توزیع واکسن برای گروه های پرخطر را ذکر و پیشنهادات لازم را ارائه کردم، چراکه عدم رعایت ترتیب تزریق واکسن، کشور دچار آشفتگی اجتمای یا ترس و  اضطراب می شود. مجلس در زمینه توزیع و نحوه انجام واکسیناسیون نیز نظارت دقیق خواهد داشت و مردم مطمئن باشند مهم ترین عامل روحیه خدمت گذاری ما، حفظ جان و سلامت آنها است و هر چه مردم را سالم تر ببینیم، بیشتر تلاش خواهیم کرد. 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات