صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۴۹

تیغ تحریم در حال کُند شدن است و FATF می‌تواند مجددا این تیغ را تیز کند

روح الله ایزدخواه نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به تاخیر انداختن تعیین تکلیف لوایح FATF بازی در پازل کسانی است که هشت سال حل مشکلات کشور را به خارج گره زده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه در اظهارات مقامات دولتی تناقضات جدی در مورد FATF دیده می‌شود، ادامه داد: مسئولین می‌گویند FATF برای روابط خارجی بانکی یک ضرورت است، اما وقتی می‌گوییم تضمین بدهید که با اجرای خواسته‌های FATF مشکلات روابط بانکی حل می‌شود، می‌گویند ما نمی‌توانیم تضمین کنیم. در شرایطی که به اعتراف خود دولتمردان محدودیت تحریم‌ها به مراتب شدیدتر و بیشتر از FATF است، چگونه می‌گویند که FATF برای اقتصاد کشور یک ضرورت است؟!
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه درون‌زایی برای کشور ضرورت دارد نه نگاه به بیرون، اظهار داشت: ما برای تامین نیازهای دفاعی و امنیتی خود عضو کنوانسیون‌های خارجی نشدیم، بلکه به ظرفیت‌های داخلی خود تکیه کردیم. هر جا به ظرفیت‌های داخلی خودمان تکیه کردیم توانستیم چالش‌ها را برطرف کنیم.
ایزدخواه اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود چرا همه‌ کشورها به فلان کنوانسیون پیوسته‌اند ولی ما نپیوسته‌ایم، منطق خام و ساده لوحانه‌ای است. آمریکا هم به بعضی از کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی نپیوسته است. استقلال در میدان عمل یعنی اینکه ما بر اساس منافع خودمان تصمیم می گیریم نه بر این اساس که دیگران چه می کنند.
وی با انتقاد از مسئولینی که در رابطه با مشکلات کشور آدرس غلط می‌دهند گفت: بعد از گذشت 5 سال مسئولین پاسخ نمی‌دهند که سرانجام برجام چه شد، چرا تحریم‌ها برداشته نشد و بلکه افزایش پیدا کرد.
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا با اجرای خواسته‌های FATF وضع از این هم بدتر می‌شود زیرا واضح است که آمریکا از ظرفیت‌های FATF برای پیشبرد سیاست تحریمی خود استفاده می‌کند. دولت نتوانسته است در برجام تحریم‌ها را بردارد، اکنون برای فرار از پاسخگویی FATF را بهانه کرده است. همانطور که برجام توسط آمریکایی‌ها طراحی و پخته شد، FATF هم طراحی آمریکاست و همکاری با آن مشکلات را افزایش می‌دهد.
ایزدخواه با تاکید بر اینکه اثرگذاری تحریم­ها همیشگی نیست، گفت: هم در دوره قبلی تحریم­ها و هم در این دوره، آمریکا نگران کُند شدن تیغ تحریم خود بودند و این طبیعت تحریم است که پس از مدتی، اثرگذاری خود را از دست می­دهد. در حال حاضر نیز تحریم­ها اثر اولیه خود را از دست داده­اند و مسئولین دولتی هم اذعان دارند که فروش نفت از روش­های غیررسمی افزایش یافته و پول آن نیز به راحتی در دسترس دولت است. این وضعیت نشان می­دهد که استقامت ما جواب خواهد داد و ساختار تحریم­ها به آرامی در حال سست شدن است. در چنین شرایطی پیوستن به کنوانسیونهای FATF، به معنای بازگشت به شرایط قبلی و اثرگذاری جدی­تر تحریم­ها خواهد بود. تیغ تحریم در حال کُند شدن است و FATF می تواند مجددا تیغش را تیز کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات