صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۶۸

سفر لاوروف به امارات، عربستان و قطر

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه طی مقطع زمانی هشتم تا دوازدهم مارس جاری به امارات، عربستان و قطر سفر خواهد کرد.
وی طی این سفرها با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی و تمیم بن حمد، امیر قطر و محمد عبدالرحمان، وزیر خارجه قطر دیدار خواهد کرد.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، این سفرها بخش مهمی از گفت‌وگوی دوجانبه فشرده‌ای است که در چارچوب آن، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تماس‌های دوره‌ای بر مبنای اعتماد با رهبران کشورهای عربی برقرار می‌سازد.
در این بیانیه با اشاره به ارتباط مستحکم میان روسیه و این سه کشور عرب حوزه خلیج فارس در سطح وزارت‌های خارجه، یادآور شده است که وزرای خارجه عربستان، امارات و قطر در دسامبر و ژانویه گذشته به مسکو سفر داشتند.
این وزارتخانه اعلام کرد، مسائل مربوط به تحکیم همکاری تجاری و اقتصادی جایگاه خاصی در دستور کار سفر لاوروف خواهد داشت و بر اجرای توافق‌های منعقده در گذشته در بالاترین سطوح تمرکز خواهد شد.
در این بیانیه به ادامه رشد تبادلات تجاری میان روسیه و این سه کشور عرب حوزه خلیج فارس با وجود تبعات ویروس کرونا اشاره و تاکید شده است که تبادلات تجاری میان روسیه و امارات در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش به میزان ۷۸ درصد و به ارزش ۳.۲۷ میلیارد دلار بود که سطح بی‌سابقه‌ای را ایجاد کرده است.
در این بیانیه، نقش کمیته‌های مشترک بین دولت‌ها در تحقق این دستاوردها ستوده و اعلام شده است که لاوروف به همتایان خود در حوزه خلیج فارس برنامه‌های مربوط به نشست‌های این کمیته‌ها ـ که قرار است در سال جاری برگزار شود ـ اعلام خواهد کرد.
در این بیانیه به تقویت همکاری میان مسکو و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها به ویژه از طریق صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اشاره شده است.
پیش‌بینی می‌شود که لاوروف با همتایان خود در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس طی این سفر در خصوص پاره‌ای از مسائل مربوط به هماهنگی در پروژه‌های مشترک جدید در تعدادی از عرصه‌ها از جمله انرژی، صنعت، کشاورزی، زیرساخت‌ها و استفاده مسالمت آمیز از فضا گفت‌وگو کند.
طبق این بیانیه، مسکو اهمیت بسیاری به ادامه هماهنگی‌ها با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس درخصوص اوضاع بازار جهانی انرژی به ویژه در چارچوب ائتلاف اوپک پلاس و مجمع کشورهای صادرکننده نفت می‌دهد.
همچنین مسائل مربوط به گسترش همکاری‌ها در زمینه مقابله با کرونا و افزایش روابط فرهنگی و انسانی در این سفر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در این بیانیه به این امر اشاره شده که عمل به سیستم معافیت از ویزا میان روسیه با امارات و قطر، عاملی ترغیب کننده و مهم در این زمینه به حساب می‌آید.
در مورد بخش سیاسی این سفر نیز پیش بینی می‌شود که لاوروف در مورد پرونده‌های اصلی مطرح در دستورکارهای جهانی و منطقه‌ای گفت‌وگو کند و بر لزوم حل و فصل درگیری‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا از طریق گفت‌وگوی جامعی که منافع و نگرانی‌های تمامی طرف‌های درگیر را مدنظر قرار دهد، تمرکز کند.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، لاوروف در این سفر به بررسی اوضاع در سوریه، لیبی، یمن و حل و فصل نزاع میان کشورهای عربی و اسرائیل نیز خواهد پرداخت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات