صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۹ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امام یعنی چه؟ امام یعنی رئیس دین و دنیا. او (امام موسی بن جعفر علیه‌السلام) رئیس دین و دنیا بود. مسئله، مسئله داعیه خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمه ما کشته شدند یا به زندان رفتند. (۳۰/۰۵/۱۳۷۰) *سالروز شهادت مظلومانه امام موسی کاظم علیه‌السلام تسلیت باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز                      

بازار داغ نامزدها

انتخابات 1400 در غياب رئيس‌جمهور حاضر، آقاي دکتر روحاني در صحنه رقابت‌هاي انتخاباتي برگزار خواهد شد. نبود او در صحنه انتخابات، شرايط متفاوتي را براي انتخابات رياست جمهوري فراهم آورده و بازار شايعات و طرح اسامي نامزدهاي انتخاباتي را داغ کرده است!

نکات تحليلي: 1- نبود رئيس‌جمهور حاضر در صحنه رقابت‌هاي انتخاباتي، شرايط را براي حضور افراد مختلفي آماده ساخته و نوعي توازن در رقابت‌هاي انتخاباتي ايجاد کرده است. اين امر موجب شده تا افراد بيشتري خود را مستعد موفقيت در انتخابات ديده و با نوعي شوق و شور نامزدهاي متعدد براي حضور در ميدان رقابت انتخاباتي مواجه باشيم. اين وضعيت برخلاف انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری‌ها در کشور است که تقریباً در آن‌ها پيروزي رئیس‌جمهور حاضر از قبل قابل پیش‌بینی است؛ همان‌طور که در طول چهار دهه اخير چنين بوده است. 2- حضور افراد متنوع با گرايش‌هاي سياسي مختلف در عرصه انتخابات در ذات خود اقدام مذمومي نيست و بايد به آن به‌مثابه فرصتي براي کشور توجه کرد. اينکه تعداد بيشتري از فعالين سياسي و مديريتي در خود اين توان را مي‌بينند که وارد اين ميدان شوند، حکايت از استعداد بالقوه نيروي انساني کشور دارد؛ و حضور اين افراد بر شور و شوق انتخاباتي کشور مي‌افزايد. 3- اين روزها نام‌هاي مختلفي به‌عنوان نامزدهاي احتمالي با آب‌وتاب فراواني در رسانه‌اي مختلف شنيده مي‌شود. بايد توجه نمود که بخش عمده‌اي از اين اخبار، شايعات احتمالي و گمانه‌زنی‌هایی است که براي تحقق آن بايد تا زمانه ثبت‌نام کانديداها منتظر باشیم. هنوز معلوم نيست اسامي شنیده‌شده تا چه اندازه تمايل ورود به انتخابات را دارند. 4- اگر از منظر جرياني به تکثر نامزدهاي انتخاباتي توجه گردد، بايد گفت پيروز انتخابات، جرياني است که بتواند صحنه تکثر نامزدها را در اردوگاه سياسي خود کنترل کرده و آنان را متناسب با شرايط و مبتني بر تقسيم کاري دقيق در صحنه نگه داشته و مبتني بر برنامه‌ای حساب‌شده، با فعال‌سازی پايگاه رأی نامزدهای آن جریان و انتقال به‌موقع رأی آنان به سبد نامزد نهايي، درنهایت نامزد نهايي را با سنگين‌ترين سبد رأی در ميدان رقابت سياسي پیروز گرداند؛ اما اگر چنين مديريتي در صحنه رقابت سياسي در اردوگاهي سياسي نباشد، حاصل تکثر موجود، تفرق و رقابت درون‌گروهی بوده و نتيجه‌اي جز تضعيف و ناکامي نخواهد داشت. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                     

وقتی پاسخگو در مقام مدعی می‌نشیند!

یکی از استراتژی‌های مهم جریان سیاسی اصلاحات و اعتدال که قوه اجرایی کشور طی دو دوره ریاست جمهوری را در اختیار داشته‌اند، فرار به جلو و قرار گرفتن در جایگاه مدعی به‌جای پاسخگویی است.

گزاره‌های خبری: 1- در شرایطی که ملت شاهد صف طولانی خرید برای برخی کالاهای اساسی است، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به تمجید از سیاست‌های دولت پرداخته و می‌گوید: «در فروش نفت نه یک دلار تلف شد، نه بابک زنجانی ساختیم». 2-«محسن رنانی» اقتصاددان و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور را معطوف به ساختار و قانون اساسی کشور می‌کند و درنهایت «تزریق انرژی خرد جمعی به حکومت» را تجویز کرده و آن را حلال مشکلات می‌نامد. وی با ‌ترسیم فضای تیره‌وتار از جامعه و آینده، با ادعای اینکه خطرات و بحران‌های عجیب‌وغریبی پیش روی ماست، علت‌العلل را «اشکالات ساختاری» معرفی می‌کند. 3- اما دکتر صادق زیباکلام مخالف این استراتژی اصلاح‌طلبان است. او این سیاست را همانند کسانی می‌داند که «خر را یک ور سوارند» تا هر جا ببینند به مشکل برمی‌خورند، بلافاصله پایین بپرند. زیباکلام در ادامه می‌افزاید: «این زشت است. ما نباید اصلاً این رویه را داشته باشیم. ما اصلاح‌طلبان چه در سال 92 و چه در سال 96 از مردم خواستیم و دعوت کردیم که بیایند و به آقای روحانی رأی دهند. ما نمی‌توانیم در وسط راه زرنگی کنیم و بگوییم اگر آقای روحانی خوب عمل کرد افتخارش برای ماست، اما اگر بد عمل کرد، خیلی به ما ارتباطی ندارد.

گزاره تحلیلی: در بازی سیاسی می‌توان به‌راحتی از نبود بابک زنجانی‌ها در دولت صحبت کرد درحالی‌که تعداد قابل‌توجهی از نزدیکان دولت همانند «حسین فریدون» (برادر رئیس‌جمهور)، «مهدی جهانگیری» (برادر معاون اول رئیس‌جمهور)، «شبنم نعمت‌زاده» (دختر وزیر اسبق صمت)، «هادی رضوی» (داماد محمد شریعتمداری، وزیر کار)، «مهدی آخوندی» (پسر عباس آخوندی وزیر سابق راه) و ... به جرم فساد اقتصادی در زندان به سر می‌برند. هر چه به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم، بالطبع سیاسی‌کاری برخی سیاسیون افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی، بصیرت کارساز خواهد بود؛ این مردم هستند که باید سره را از ناسره تشخیص دهند و درست انتخاب کنند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

خبر ویژه                   

خرید نفت ایران توسط مشتریان سابق

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران در ماه‌های اخیر به میزان بی‌سابقه‌ای نفت خام به مشتری اصلی‌اش چین صادر کرده و پالایشگاه‌های دولتی هند نیز با فرض کاهش تحریم‌های آمریکا، نفت ایران را به برنامه واردات سال ۲۰۲۱ اضافه کرده‌اند. شرکت ملی نفت ایران در ماه‌های اخیر و برای بررسی تقاضای احتمالی نفت خام با مشتریان آسیایی خود تماس گرفته است. از سرگیری واردات نفت خام ایران می‌تواند نیاز هند (سومین واردکننده نفت خام جهان) را به محموله‌های تسویه نقدی که پس از کاهش تولید نفت عراق و کاهش مدت برخی از قراردادهای کویت افزایش یافته، کاهش دهد. یکی از مقام‌های هندی به رویترز گفته است که این کشور که از افزایش اخیر قیمت جهانی نفت خام آسیب دیده، انتظار دارد که ظرف ۴-۳ ماه آینده نفت خام ایران وارد بازار شود. برخلاف هند، چین هرگز واردات نفت ایران را متوقف نکرد و ظرف ۱۴ ماه گذشته ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن نفت خام (۳۰۶ هزار بشکه در روز) از ایران وارد کرد که این واردات در ماه‌های ژانویه و فوریه به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید.

▼ اخبار

همتی: نرخ‌های فعلی ارز ماندنی نیست

«عبدالناصر همتی» در نشست پایان سال با مدیران بانک مرکزی، با بیان این‌که دو سال و نیم گذشته جزو سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین شرایط کشور از نظر فشارهای اقتصادی و حتی سیاسی بوده است، گفت: «علی‌رغم تمام فشارها و محدودیت‌ها، بانک مرکزی وظیفه خود را در حوزه ارزی علی‌رغم همه مشکلات به‌خوبی و درستی انجام داده است. نرخ‌های کنونی ارز در بازار نیز ناشی از عدم اطمینان و انتظارات است و چنین نخواهد ماند». همتی با اشاره به این‌که زمانی متوسط درآمد نفتی کشور بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بود، گفت: «اما درآمد نفتی مجموع دو سال گذشته کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بوده و مخارج ارزی کشور با آن اداره شده است». رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: «نرخ ارز در شهریور ۹۷ به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده بود و اکنون و پس از دو سال و نیم و علی‌رغم تداوم تحریم و کاهش درآمدهای ارزی، تمام فشارهای تورمی و جنگ روانی دشمن، افزایش زیادی در نرخ ارز نداشته‌ایم و در حال حاضر نیز اگر منابع ارزی خود بانک در دسترس باشد، توان کاهش قیمت و ثبات بیشتر بازار ارز را داریم».

شایعات درباره ایرادات بودجه 1400

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: «بر اساس پیگیری‌های انجام شده،  شورای نگهبان ایرادات وسیعی به بودجه سال ۱۴۰۰ گرفته است». وی افزود: «در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 کل کشور، شورای نگهبان تا تبصره 4 لایحه، 60 مورد ایراد اساسی گرفته است و پیش‌بینی می‌شود بر اساس این ایرادات بالای 200 ایراد گرفته خواهد شد». جبار کوچکی‌نژاد در ادامه عنوان کرد: «برای اولین بار است که شورای نگهبان چنین ایرادات وسیعی به لایحه بودجه وارد کرده است». عباسعلی کدخدایی در واکنش به انتشار این دست اخبار در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی با موضوع ایرادات فراوان این شورا به بودجه ۱۴۰۰، بیان داشت: «این ایرادها مانند همیشه و همه‌ساله و مشابه است».

ماجرای قرارداد همسر واعظی با فولاد مبارکه اصفهان

«موسوی لارگانی»، عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «رئیس دفتر رئیس‌جمهور به اصفهان آمده و می‌گوید نباید فولاد مبارکه سیاسی شود؛ سیاسی نشدن فولاد یعنی همسر آقای واعظی با این مجتمع قرارداد پژوهشی ببندد و از طرف دیگر بگوید که مدیر فاسد این مجموعه باید تا انتخابات بماند، چون تنها جایی که الآن پول فراوان برای هزینه‌های انتخاباتی دارد، فولاد مبارکه است. وزیر صمت نمی‌تواند یک مدیر جزء را جابجا کند؛ باید حتماً از واعظی اجازه بگیرد و شخص رئیس‌جمهور این اجازه را بدهد. وقتی قرار بود در دوره قبل تحقیق و تفحص از فولاد صورت بگیرد، برخی آمدند در مجلس هزینه کردند که اجازه ندهید این تحقیق و تفحص انجام شود. از هفته آینده هیئت تحقیق و تفحص در این مجتمع مستقر خواهد شد».

سرعت یافتن توسعه فناوری هسته‌ای در ایران

خبرگزاری رویترز دیشب با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران سومین آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m  را در تأسیسات زیرزمینی سایت نطنز فعال کرده است. بر اساس این گزارش، ایران چهارمین آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m  را نیز در تأسیسات نطنز نصب کرده، اما هنوز گازدهی به آن را آغاز نکرده است. رویترز همچنین به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که پنجمین آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m نیز در حال نصب در تأسیسات نطنز است و ایران قصد دارد آبشار ششم را نیز در نطنز نصب کند.

سیاست احمقانه فشار حداکثری!

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز دوشنبه (18 اسفند) در پیامی توئیتری خواستار پایان یافتن سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شد. اولیانوف در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «آمریکا در حال ارسال سیگنال‌هایی از آمادگی خود برای گفتگو به‌منظور احیای برجام است. ما از این اقدام استقبال می‌کنیم. اکنون وقت آن رسیده است که سیاست احمقانه فشار حداکثری علیه ایران پایان یابد تا توافق هسته‌ای که مهم‌ترین مؤلفه رژیم منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است، به کارکرد نرمال خود بازگردد».

اخبار کوتاه

تماسی با آمریکا نداشته‌ایم!/ «خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (18 اسفند) در نشست هفتگی با خبرنگاران، خاطرنشان کرد:‌ «گفت‌وگوهای بسیار نزدیکی با طرف‌های برجامی داشتیم و با آمریکا مذاکره‌ای نداشتیم. در داخل ایران برخی نکات در حال بررسی و تکمیل است. توئیت ظریف در همین مسیر بود. رسانه‌ها اجازه دهند این موضوع حساس در بستر خود جلو برود و زمانی قطعی شد، به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد».

دست به دامان ترکیه!/ «مجتهد»، افشاگر معروف اسرار آل سعود گفت: «ولیعهد عربستان در شرایط اضطراری کنونی ناچار است که در یمن از ترکیه کمک بگیرد و ترکیه طبق شروطی این امر را می‌پذیرد که موجب خشم امارات می‌شود. البته حضور ترکیه در این جنگ به اندازه حضور آن در لیبی سنگین نخواهد بود و آنکارا حمایت‌های لجستیک از سعودی‌ها کرده و پهپادهای خود را برای مقابله با حملات انصارالله در اختیار سعودی‌ها قرار می‌دهد».

هشدارهای مرغی سازمان بازرسی به روحانی/ رئیس سازمان بازرسی، دیروز در جلسه شورای عالی قوه قضائیه گزارش داد: «در مورد وضعیت بازار مرغ از سال گذشته ۴ هشدار برای رئیس‎جمهور و ۲ هشدار به وزیر کشاورزی ارسال شده و به همراه آن‎ها ۱۱ پیشنهاد اجرایی نیز داده شده است».

افزایش مدیرمسئولان بازداشتی به اتهام فساد اداری/ دادستان کرمان خبر داد: «مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمان به اتهام فساد اداری بازداشت شده و پرونده وی در حال تحقیقات تکمیلی است». از ابتدای سال جاری برای حدود ۵۰ مدیر و معاون، بخشدار و فرماندار تشکیل پرونده شده که از این تعداد حدود ۲۰ نفر آن‌ها مدیرمسئول بودند که بازداشت شدند و حدود ۵۹ میلیارد تومان به بیت‌المال برگشت داده شده است.

بکارگیری نخستین هاورکرافت بومی در ارتش/ فرمانده نیروی دریایی ارتش از الحاق نخستین هاورکرافت (شناور دومنظوره آبی‌خاکی) ساخت کشور به ناوگان نیروی دریایی ارتش، توسط متخصصین جوان ایرانی در سال آینده خبر داد.

عربستان موشک خورد، نفت گران شد/ قیمت نفت در معاملات دیروز بازارهای جهانی، برای نخستین بار از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت. این افزایش، نتیجه حملات پهپادی و موشکی یمنی‌ها به قلب صنعت نفتی عربستان ازجمله تأسیسات نفتی رأس تنوره بوده است. این تأسیسات نقش حیاتی در صادرات نفت عربستان دارد.

گزارش نهایی پارلمان عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی/ عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از تشکیل یک کمیته عالی و تدوین گزارش نهایی در خصوص برنامه عقب‌نشینی نظامیان خارجی از این کشور و پایان دادن به مناقشات بر سر این پرونده خبر داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات