صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۹۹

خوش‌چشم: اعتمادسازی با خط نستعلیق و ژست مذاکره، فرمول آمریکا برای مهار ایران است

روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با سیدمصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

آمریکا سعی می‌کند با تطهیر دولت بایدن اعتمادسازی کند
- قطعا آمریکا سعی می‌کند با تطهیر دولت بایدن به اعتمادسازی در نزد افکار عمومی و مقامات بپردازد.
- به‌ویژه اینکه به انتخابات ریاست جمهوری ایران نزدیک می‌شویم و از این‌رو آنها سعی دارند تا باب مذاکره و گفت‌وگو درباره مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران را باز کنند.

- برای این‌کار مجموعه اقداماتی مانند آزادسازی بخش کوچکی از دارایی‌های بلوکه‌شده و برداشتن نمادین تحریم‌ها ازجمله تحریم وزیر خارجه یا وزیر نفت و کاهش محدودیت‌های دفتر نمایندگی ایران نیز مدنظر دارند.

به ‌مذاکره‌ کشاندن ایران با دوگانه ژست اعتمادسازی و نگه‌داشتن تحریم‌ها
- دولت بایدن در عمل سعی می‌کند تحریم‌ها را تا حداکثر ممکن نگه دارد و به‌صورت موثر تحریم‌ها رفع نشود تا با استفاده از این دوگانه ایران را به مذاکره بکشانند.
- آن‌ها می‌خواهند درحقیقت مولفه‌های دیگر قدرت جمهوری اسلامی در حوزه موشکی و منطقه‌ای را محدود کنند.

اعتمادسازی با خط نستعلیق و ژست مذاکره فرمول آمریکا برای مهار ایران است
- طرف ایرانی همواره به تعهدات خود پایبند بوده، اما طرف آمریکایی و اروپایی هیچ‌گاه تعهدات خود را انجام ندادند.
- نقش نامه‌های آقای اوباما، مذاکرات عمان و اتفاقاتی شبیه به آن مثل توئیت بایدن به خط نستعلیق و درخواست برای مذاکره در راستای اعتمادسازی و بخشی از فرمول آمریکا برای مهار ایران است.

استفاده از ابزار رسانه و جنگ ادراکی برای مقابله با ایران
- استراتژی مهار همان دست چدنی در زیر دستکش مخملی است و قطعا طرف آمریکایی و دولت بایدن در چارچوب استراتژی مهار به این مسیر به شکلی مصرانه ادامه خواهند داد.
- آن‌ها سعی می‌کنند به‌ویژه از ابزار رسانه و حوزه‌های مختلف جنگ ادراکی و مورد استفاده در جنگ نرم استفاده کنند.
- همچنین سعی می‌کنند با استفاده از مواضع سیاسی و دیپلماتیک، دولت بایدن را نسبت‌به دولت ترامپ تطهیر و اعتمادسازی کنند تا ایران را به مذاکره بیاورند و مذاکره ابزاری از این فرمول استراتژی مهار است.
زمان فعلی دوران کاهش تاثیر تحریم است
- جمهوری اسلامی ایران باید بر روی سیاست خود نسبت‌به عدم اجرا و بازگشت به تعهدات برجامی تا زمان برداشته شدن عملی تحریم‌ها و راستی‌آزمایی این مساله بایستد.
- در زمان فعلی در دوران کاهش تاثیر تحریم هستیم و به‌رغم گرانی‌ها و مشکلات موجود که بخش عمده‌ای به‌خاطر مسائل داخلی و مشکلات اقتصادی داخلی است، نه به‌خاطر تحریم‌ها، باید این حوزه را مدیریت کرد.
آمریکا مورد دیگری برای افزایش فشار ندارد/ هرچه زمان بگذرد دست ایران قوی‌تر می‌شود
- آمریکا مورد دیگری برای افزایش فشار بر ایران ندارد که بتواند انجام دهد، درحالی‌که طرف ایرانی تازه در ابتدای راه استراتژی مقاومت فعال است.
- ایران گزینه‌های بسیاری نه‌تنها در حوزه هسته‌ای بلکه در حوزه‌های نظامی، مهاجران و در بسیاری از حوزه‌های دیگر داراست که می‌تواند فشار حداکثری را به طرف آمریکایی وارد کند، بنابراین هرچه زمان بگذرد، دست ایران قوی‌تر می‌شود.
همه فشارها باید معطوف به برداشته شدن تحریم‌ها از طرف آمریکا باشد
- به‌نظر می‌رسد ایران درصورت اجرای مقاومت فعال می‌تواند قدرتمندتر شود و فشار بیشتری به طرف آمریکایی وارد کند.
- هرچه زمان بگذرد، قدرت آمریکا برای اعمال تحریم و تاثیرگذاری تحریمی‌اش کمتر خواهد شد که از این‌رو نباید هیچ عجله‌ای برای ورود به مذاکره یا بازیابی برجام داشت و همه فشارها باید معطوف به برداشته شدن تحریم‌ها از طرف آمریکا باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات