صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۸۹۰۶

روحانی خطاب به جانسون: سیاستمان در برجام، عمل در برابر عمل است

حسن روحاني خطاب به نخست‌وزير انگلستان، با تأکيد بر اينکه آمريکا با مذاکره از برجام خارج نشد که برگشتش مستلزم مذاکره باشد، گفت: اگر دنبال ديپلماسي هستيم راه روشن، رفع تحريم ها و ايفاي تعهدات آمريکاست و گزينه ديگري وجود ندارد.

روحانی خطاب به جانسون: سیاستمان در برجام، عمل در برابر عمل است
حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري ايران عصر امروز (چهارشنبه) در تماس تلفني با «بوريس جانسون» نخست وزير انگلستان، گفت: همکاري‌هاي بين‌المللي در نتيجه سياست‌هاي ترامپ، آسيب ديده و متأسفانه سازمان ملل و شوراي امنيت نيز در اين مدت عملکرد شايسته و بي‌طرفانه‌اي نداشتند و اکنون زمان آن فرا رسيده که با کمک هم اين نقيصه را رفع کنيم.

رئيس جمهور سياست قطعي ايران در برجام را عمل در برابر عمل برشمرد و اظهارداشت: عمل نکردن طرف‌هاي اروپايي به تعهدات برجامي، تنها موجب سلب اعتماد مردم به اروپا و تنگ‌تر شدن فضاي ديپلماسي شد.

روحاني تاکيد کرد: دولت آمريکا در حالي مدعي علاقمندي به بازگشت و اجراي برجام است که تاکنون هيچ اقدام عملي در اين عرصه نداشته و اين در حالي است که  آنها با مذاکره خارج نشدند که برگشت‌شان مستلزم مذاکره باشد.

رئيس جمهور اقدام انگلستان و دو کشور ديگر اروپايي در پس گرفتن قطعنامه عليه ايران در شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي را تصميم درستي دانست و گفت: چنين اقداماتي تنها مسير را دشوار و شرايط را پيچيده‌تر مي‌کند.

وي با بيان اينکه «ايران نمي‌تواند و نبايد تنها طرف پرداخت‌کننده هزينه براي حفظ برجام باشد»، اظهارداشت: تمامي اقداماتي که ايران تاکنون انجام داده است در چارچوب برجام و براي اعاده توازن به آن و با هدف حفظ توافق بوده است.

رئيس جمهور در ادامه با تاکيد بر اينکه «تحريم‌ها و سنگ‌اندازي‌هاي آمريکا و متحدانش در دسترسي ايران به منابع مالي خود در خارج، مشکلات کرونايي و درماني مردم را دو چندان کرد»، گفت: جامعه بين‌المللي نشان داد آماده رويارويي متمدنانه با بحران نيست و تمايلات حمايت‌گرايانه و تبعيض‌آميز را دنبال مي‌کند و بي ترديد اين يک شکست اخلاقي براي جامعه بين‌المللي است.

روحاني همچنين به موضوع بدهي هاي چندين ساله ايران از انگلستان در ارتباط با خريدهاي دفاعي اشاره کرد و گفت:  در حالي که شاهديم عمده کشورهاي بدهکار به ايران در حال رهاسازي منابع مالي بلوکه شده يا بازپرداخت بدهي هاي خود هستند، بسيار عجيب است که در روند بازگرداندن طلب دفاعي چهل و چند ساله ايران هنوز پيشرفت عملي حاصل نشده است.

وي اظهارداشت: بي ترديد تسريع در بازپرداخت طلب‌هاي ايران، در رفع مشکلات ديگر روابط نيز موثر است.

رئيس جمهور در ادامه به موضوع تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره خواستار برقراري صلح و آرامش در منطقه بوده و برخلاف برخي سياه‌نمايي‌ها، آغاز کننده هيچ حمله‌اي به ديگران نبوده و در همه بحران‌هاي منطقه، بخشي از راه حل بوده است.

روحاني با بيان اينکه «بحران‌ها در خاورميانه متعددند و نقش و نفوذ منطقه‌اي ايران غيرقابل انکار است»، اعلام کرد که ايران براي حل و فصل اين بحران‌ها در قالب همکاري‌هاي منطقه‌اي و با تقويت نقش سازمان ملل آماده‌است.

رئيس جمهور گفت: ما با مداخله خارجي در امور داخلي عراق مخالفيم و آن را به ضرر عراق و کل منطقه مي‌دانيم و اتهام‌زني به ايران در حوادث اخير عراق، رويکرد سازنده‌اي نيست و دولت آمريکا بايد مسئوليت اشتباهات خود در منطقه را بپذيرد و آن را اصلاح کند.

وي با بيان اينکه «از نظر ما طرف‌هاي مشخصي در منطقه، نمي‌خواهند آرامش و ثبات حاکم شود و آمريکايي‌ها نبايد در دام چنين دسيسه‌هايي گرفتار شوند»، تاکيد کرد: دولت ايران به حملات انجام شده اخير به پايگاه‌هاي نيروهاي ائتلاف در عراق مشکوک است و از دولت عراق خواسته‌است موضوع را بررسي کند.

رئيس جمهور در ادامه به موضوع تداوم فاجعه انساني در يمن اشاره کرد و گفت: ايران از ابتداي جنگ يمن همواره تأکيد کرده که اين بحران راه‌حل نظامي ندارد و ضمن ارائه پيشنهاد طرح چهار ماده‌اي، از تمام ظرفيت خود براي پيشبرد تلاش‌هاي سازمان ملل در يمن استفاده کرده و از هر تلاشي براي پايان تعرض به ملت يمن، حمايت مي‌کند.

روحاني تداوم فاجعه انساني و عدم اقدام جدي و مؤثر جامعه بين‌المللي براي جلوگيري از نقض صريح حقوق بشر و تداوم نسل‌کشي در يمن را به عنوان فاجعه قرن، تاسف انگيز خواند.

«بوريس جانسون » نخست وزير انگلستان نيز در اين گفت وگوي تلفني گزارشي را از اقدامات کشورش براي عمل کردن همه طرف‌هاي برجام به انجام تعهداتشان ارائه کرد.

نخست وزير انگلستان گفت که ما و همه طرفين برجام خواهان حفظ اين توافق هستيم و همگي براي يافتن راه حل هايي براي بازگشت اعضاي برجام به تعهداتشان بايد تلاش کنيم و در اين خصوص حسن نيت نشان دهيم.

جانسون افزود: ما همگي علاقه منديم و آمادگي داريم از اين روند حمايت کنيم.

در اين گفت و گوي تلفني همچنين نخست وزير انگلستان براي بازپرداخت بدهي هاي اين کشور به ايران تاکيد کرد.

نخست وزير انگلستان همچنين در اين گفت و گو بر نقش ايران در ايجاد صلح و ثبات در منطقه تاکيد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات