صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۸۹۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۳ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دشمنان به گونه دیگری از فضای مجازی استفاده می‌کنند، اما شما جوان‌های عزیز از فضای مجازی جور دیگری استفاده کنید. برای امیدآفرینی، برای توصیه به صبر، برای توصیه به‌حق، برای بصیرت‌آفرینی، برای توصیه به خسته نشدن، تنبلی نکردن، بیکاره نماندن و ... (۲۱/۱۲/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز

عقل معاش و تهدید امر تواصی

ضرورت حل مشکلات اقتصادی و ایجاد مبانی مستحکمی برای رفاه مادی جامعه، یکی از ابعاد مهم حیات طیبه است که مقام معظم رهبری در این سخنرانی اخیرشان به مناسبت بعثت پیامبر اعظم(ص) به آن اشاره کردند. معظم­له در طول سال‌های اخیر بیش از هر فرد دیگری حل اساسی مشکلات اقتصادی کشور را تذکّر داده­اند، اما معظم­له بر مبنای این حقیقت که اسلام هم رشد و ارتقاء معنوی و هم مادی جامعه را در نظر دارد، در طول سال­های اخیر در کنار تأکید بر حل مشکلات اقتصادی، مسائل فکری و فرهنگی جامعه را نیز موردتوجه قرار داده­اند و سخنرانی اخیر ایشان نمونه بارزی از این موضوع است.

نکات تحلیلی: 1- مقام معظم رهبری در این بیانات، حادثه بعثت را مبنای بحث قرار دادند و تشکیل نظام سیاسی در اسلام را به­معنای راه رسیدن به اهداف بعثت و نیز جامعیت اسلام دانستند. جوهر و کانون اصلی تحقق این برنامه، همان برانگیختگی است که از برانگیخته شدن پیامبر الهی و به‌تبع آن برانگیخته شدن امت او آغاز می­شود و با زنده کردن فطرت و عقل انسان­ها، جامعه بشری را به‌سوی حیات طیبه پیش می­برد و البته دشمنی­های زیادی علیه این حرکت نیز صورت می­گیرد. 2- رهبر معظم انقلاب در ادامه، با اشاره به این­که انقلاب اسلامی ایران به معنای تجدید مضامین بعثت در دوره معاصر تعریف می­شود و به­طبع، صف­آرایی اشرار عالم در مقابل آن نیز قطعی است، ابزار دشمن برای مقابله با این حرکت را تحریف دانسته و دو عنصر اصلی مواجهه با این دشمنی­ها را صبر و بصیرت عنوان کردند و بر چگونگی محافظت از صبر و بصیرت یا همان «تواصی به حق و تواصی به صبر» پرداختند.

نکته راهبردی: طبق بیانات رهبر انقلاب، تواصی به حق و تواصی به صبر را نیز دشمن نشانه گرفته و با ابزار جنگ نرم و دروغ و تحریف سعی دارد، افکار و اذهان عمومی جامعه را نامید کرده و اراده­ها را سُست نماید. به‌طورقطع، کار و تلاش دولت اسلامی برای مردم و بهبود رفاه و حل مشکلات آنان، می­تواند اقدامات دشمن را خنثی کند، اما تواصی به حق و تواصی به صبر را بیش از هر چیز با زنده نگه‌داشتن معنویت و رونق بخشیدن به حوزه فکری و معرفتی جامعه می­توان برپا داشت و محصور کردن کامل اندیشه و افکار عمومی در حوزه عقل معاش، آسیب مهمی برای این موضوع محسوب می­شود، چراکه این حصار، مانع برانگیختن فطرت و عقل انسان­ها، یعنی همان هدف بعثت انبیاء الهی می‌گردد. (نویسنده: حمزه عالمی)

▼گزارش روز                                  

اراده ما را نشانه رفته‌اند!

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور مدعی شد، گزارش مربوط به آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف صحت ندارد. وی بار دیگر با تعیین پیش‌شرط برای کاهش تحریم‌های ایران اعلام کرد، تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات خود در برجام بازنگردد، هیچ‌یک از تحریم‌های آنان کاهش نخواهد یافت.

گزاره‌های تحلیلی: ۱- این سخنان را وقتی در کنار اظهارات ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گذاریم، نشان می‌دهد که گردانندگان کنونی کاخ سفید در شرایط فعلی برای بازگشت به برجام دست بالا را گرفته‌اند. ند پرایس گفته است، دولت متبوعش هیچ مشوقی برای ترغیب ایران به مذاکره با آمریکا در نظر نگرفته و اگر و فقط اگر ایران به پای میز مذاکره بیاید، ما آماده خواهیم بود که درباره پیشنهاداتی که می‌تواند دو طرف را به مسیر بازگشت به پایبندی متقابل به برجام سوق دهد، گفتگو کنیم. ۲- برآورد آمریکائی‌ها این است که اگر در شرایط کنونی دست بالا را از طریق گروگان نگه‌داشتن اقتصاد و معیشت مردم بگیرند، اراده مقامات جمهوری اسلامی در تعیین پیش‌شرط لغو تحریم‌ها به‌عنوان ما‌به‌ازای بازگشت آن‌ها به برجام، سست شده و از موضع کنونی خود عقب‌نشینی خواهند کرد. اکنون آمریکا در گام نخست، اراده جمهوری اسلامی را نشانه رفته است. ۳- اگر در این شرایط، جمهوری اسلامی دست پایین را بگیرد و پیشنهادی را ارائه دهد که نشانه‌ای از عقب‌نشینی از موضع خود در آن احساس گردد، آمریکایی‌ها را به طمع خواهد انداخت تا کماکان بر موضع خود در گام نخست اصرار ورزیده و فشارها را در سقف نگه دارند تا ایران بپذیرد به تعهدات خود بازگشته و توسعه برجام بخشی از موضوع مذاکرات گردد، ضمن اینکه پایبندی آنان به برجام نیز به تعویق خواهد افتاد. اظهارات وزیر خارجه آمریکا که گفته، تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، منابع ایران در کره جنوبی را آزاد نخواهیم کرد، در این چارچوب معنا می‌یابد.

جمع‌بندی: مبنای رفتار و تصمیم‌گیری آمریکا در عرصه رقابت‌های راهبردی منبعث از اصل هزینه/فایده است. بر همین مبنا زمانی اراده آمریکایی‌ها درهم شکسته خواهد شد و تسلیم خواست ایران می‌گردند که به این درک برسند که هزینه ادامه وضع موجود برایشان بیشتر از تعهدپذیری و بازگشت به برجام است؛ در این راه هزینه‌ها برای کاخ سفید زمانی افزایش‌یافته و منجر به تغییر محاسبات و رفتار آن‌ها می‌گردد که کماکان انسجام خود را حفظ کنیم، با خنثی‌سازی تحریم‌ها به فکر عبور از سختی‌ها باشیم و در آخر با کاهش تعهدات برجامی و اقدامات فرابرجامی، موازنه‌‌سازی فشار ایجاد نماییم. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه           

تأکید بر روابط راهبردی در بیستمین سالگرد یک معاهده همکاری!

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه روسیه که به مناسبت بیستمین سالگرد امضای معاهده روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صادر شده است، آمده است: «دوستی و حسن همجواری بین ایران و روسیه در راستای منافع مردم دو کشور و نیز ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و فراتر از آن سال‌به‌سال مستحکم‌تر می‌شود. تهران و مسکو با «بسته‌ای» از دستاوردها در همه حوزه‌ها به استقبال این سالگرد آمده‌اند. ظرفیت‌های کنونی به کار گرفته نشده و پتانسیل شراکت متقابل، چشم‌اندازهای گسترده‌ای را برای تعمیق و توسعه مناسبات چندوجهی بین دو کشور باز می‌کند». به همین مناسبت، وزارت امور خارجه کشورمان نیز نوشت: «دو کشور علیه تحریم‌های ضدبشری و یکجانبه ‌همبستگی کامل دارند. ایران به فدراسیون روسیه به‌عنوان کشور همسایه قدرتمند و دوست خود بر پایه «همکاری و احترام متقابل» می‌نگرد و علاقه‌مند به گسترش بیش‌ازپیش روابط خود با این کشور در همه زمینه‌هاست».

▼ اخبار

تحلیل نشریه آمریکایی از سیاست دولت بایدن: تغییر در حد لحن و بیان!

هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» در تحلیلی با عنوان «سیاست خارجی بایدن بیشتر از آنچه تصور می‌کنید به سیاست خارجی ترامپ شبیه است»، به تحلیل یک ماه و نیم گذشته از دوره بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و تفاوت‌های حرف با عمل وی در عرصه سیاست خارجی پرداخت. سیاست خارجی آمریکا در کل نسبتاً ثابت باقی مانده است و به‌جز قطع حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی در یمن و تمدید معاهده استارت نو با روسیه، سیاست خارجی بایدن بیشتر از آنچه که طرفداران وی حاضر به قبول آن هستند به ترامپ شبیه است. درواقع در برخی مسائل مثل ایران، ترقی‌خواهان به‌طور فزاینده‌ای در حال بی‌تاب شدن به دلیل سرعت کند دیپلماسی بایدن هستند. بایدن درباره برگشت به میز مذاکره با ایرانی‌ها گفته و بارها و بارها گفته که بسیار خوشحال خواهد شد که در صورت بازگشت ایران به تعهداتش ذیل برجام، به این توافق بازگردد. یک گروه حرفه‌ای از مذاکره‌کنندگان هم در حال تشکیل شدن برای کار بر روی این مسئله هستند. بااین‌حال همان فشار حداکثری ترامپ علیه ایران که بایدن آن را نکوهش می‌کرد، همچنان پابرجاست. هیچ‌یک از تحریم‌های دوره ترامپ برداشته نشده و وام پنج میلیارد دلاری که ایران از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده همچنان به دلیل مسدود کردن این درخواست از سوی آمریکا، بدون پاسخ مانده است. این نشریه افزود: اگر لحن و بیان کنار گذاشته شود، شباهت‌های سیاست بایدن با ترامپ تاکنون از تفاوت‌های آن بسیار بیشتر بوده است؛ بنابراین آن‌طور که به نظر می‌رسد سیاست خارجی امروز آمریکا بسیار شبیه سیاست خارجی دیروز این کشور است.

سودای سود بیشتر در بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک، برخی سازندگان را عامل گرانی مسکن دانست و گفت: «بعضی انبوه‌سازان، بخر و بفروش‌ها و بسازوبفروش‌ها که در بازار مسکن منفعت دارند تلاش می‌کنند به شکل مصنوعی، نرخ‌ها را افزایشی جلوه دهند». خسروی با بیان اینکه برخی انبوه‌سازان داخلی به دلیل توقعات بالا حاضر نشدند با مسکن ملی همکاری کنند خاطرنشان کرد: «در زمان اجرای پروژه مسکن مهر نیز سازندگان داخلی حاضر نشدند با نرخ متری ۳۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کار کنند. در آن زمان بنده و آقای نیکزاد وزیر وقت مسکن به ترکیه رفتیم و با شرکت کوزو قرارداد بستیم که حاضر بود با قیمت پایین‌تر از سازندگان داخلی، مسکن مهر را اجرا کند که هم‌اکنون نیز کارنامه بهتری نسبت به بعضی انبوه‌سازان ایرانی ارائه داده است». وی تأکید کرد: «بر خی سازندگان حاشیه سود بالایی را برای خود تعریف می‌کنند درحالی‌که باید منافع مردم را نیز در نظر بگیرند. همه ارکان دولتی و بخش خصوصی باید تلاش کنند که مسکن ملی با قیمت مناسب به دست متقاضیان برسد». رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن در اسفندماه گفت: «معاملات کساد است و قیمت‌ها که از آبان‌ماه ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین آمده بود در اسفندماه نیز مقداری کاهش نشان می‌دهد. درواقع از حدود سه ماه قبل عرضه به‌طور چشمگیری بالا رفته و تقاضا کاهش یافته است. خریداران در چانه‌زنی، دست بالا را دارند و فرصت مناسبی برای متقاضیان مصرفی فراهم شده است».

پادرمیانی به سبک آمریکا!

نماینده آمریکا در امور یمن اعلام کرد: «یک طرح برای آتش‎بس به را به رهبری حوثی‌ها ارائه دادیم و منتظر پاسخ آن‎ها هستیم. سعودی‎ها از تلاش‌های ما برای پایان جنگ یمن حمایت می‌کنند. «عبدالملک العجری» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در واکنش به این طرح آمریکایی در توئیتر نوشت: «تیموتی لیندرکینگ نماینده آمریکا از ارائه پیشنهاداتی برای توقف جنگ سخن گفته و از انصارالله خواسته تا پاسخ دهد؛ اما در حقیقت این پیشنهادات همان شروط عربستان سعودی برای آتش‌بس است». العجری افرود: «لیندرکینگ باید بداند که اگر پیشنهاداتش موردپذیرش بود، آن را از عربستان سعودی می‌پذیرفتیم و دیگر نیازی به فرستاده آمریکا نبود که بخواهد خواسته عربستان سعودی را مبنا قرار دهد».

اخبار کوتاه

حمله تروریستی به کشتی تجاری ایران در مدیترانه/ سخنگوی شرکت کشتیرانی ایران اعلام کرد: «به دنبال اصابت شئ انفجاری به کشتی کانتیربر ایران شهرکرد در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه، بخشی از بدنه کشتی دچار آسیب شد. پس از اصابت شیء انفجاری به بدنه کشتی، آتش‌سوزی مختصری در محل انفجار رخ داد که با تلاش به‌موقع فرمانده و خدمه کشتی آتش بلافاصله مهار شد. این‌گونه اقدامات تروریستی مصداق راهزنی دریایی و برخلاف قوانین بین‎المللی است. پیگیری‎ها برای شناسایی عاملان انجام خواهد شد».

همتی: به دوره رشد اقتصادی وارد شدیم/ رئیس‌کل بانک مرکزی گزارش داد: «در سه‌ماهه سوم سال رشد اقتصادی کشور مثبت بوده و رشد 3.9 درصد با نفت و 2.9 درصدی بدون نفت ثبت شده است. امروز با اطمینان می‌توان از گذر اقتصاد ایران از دوره سخت تحریم و رکود ناشی از آن و ورود به دوره رشد مجدد اقتصادی خبر داد».

قانون‌گذار آمریکایی: چرا اول آمریکا به برجام بازنگردد؟/ «ایلهان عمر»، قانون‌گذار حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا از وزیر خارجه آمریکا پرسید با توجه به اینکه ایالات‌متحده، برجام را ترک کرده، چرا اصرار دارد نخست ایران به این توافق پایبند شود. ایلهان در ادامه از بلینکن پرسید: «چرا ما نباید اولین طرفی باشیم که گام نخست را برمی‌داریم؟ وقتی آمریکا به برجام برنمی‌گردد، چطور انتظار دارد ایران این کار را انجام دهد».

شلیک از سر ترس و به اهداف خیالی!/ پس از اعلام نتیجه تحقیقات مربوط به شهادت سه ماهی‎گیر فلسطینی، سرایا‎القدس به صهیونیست‎ها وعده انتقام داد. ساعاتی بعد آژیرهای خطر فعال شدند و سامانه گنبدآهنین به سمت اهداف خیالی شلیک کرد. کمی بعد رژیم صهیونیستی مدعی شد یک رصد اشتباه صورت گرفته است.

ائتلاف ۱۶ کشور ازجمله ایران بر ضد تحریم و زور/ رویترز گزارش داد: «۱۶ کشور ازجمله ایران و چین در تلاش برای تشکیل ائتلافی جهت دفاع از منشور ملل متحد، مقابله با تحریم‌ و زور یک‌جانبه هستند. نام این ائتلاف «گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد» است.

حقوق ۴ هزار دلاری برای شرکت در جنگ یمن/ نمایندگان سرویس اطلاعاتی ترکیه شروع به ثبت‌نام افراد مسلح مایل به حضور در جنگ یمن و انتقال آن‌ها به مأرب با حقوق وسوسه ‌کننده چهار هزار دلاری کرده‌اند.

واردات نفت چین از ایران افزایش می‌یابد/ رسانه آمریکایی «بلومبرگ» گزارش داد: «پیش‌بینی می‌شود واردات نفت خام چین از ایران در ماه مارس به ۸۵۶ هزار بشکه در روز برسد که بالاترین رقم طی دو سال گذشته و ۱۲۹ درصد بیشتر از ماه قبل است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات