صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۲۸۹۳۵
عضو کمیسیون عمران مجلس:

جوان های مجرد چه جایگاهی در مسکن ملی دارند؟/ تولید مسکن در سال جهش تولیدچگونه بوده است؟

نجف زاده درخصوص معضلات مسکن کشور گفت: طرح جهش مسکن که از افتخارات مجلس یازدهم است می تواند جایگزین طرح اقدام ملی مسکن باشد و نیاز مسکن دهک های پایین جامعه را برآورده کند.
زهرا ظهروند- خبرنگار/ عادل نجف زاده در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص مشکلات مردم در تهیه مسکن در طرح اقدام ملی مسکن گفت: رنج درآمدی مردم با توجه به شرایط کرونایی به شدت پایین آمده است؛ این در حالی است که قیمت تمام شده مسکن های ملی که به نظر بنده در نهایت با وام های حمایتی، 300 الی 400 میلیون تومان می شود در شهر تهران برای خرید خانه عدد بالایی نیست، اما نکته مهم این است که باید وام های حمایتی مرتبط با این نوع تامین مسکن برای دهک های پایین و کم برخوردار جامعه فراهم شود.

اقدام ملی مسکن برای دهک های پایین مناسب نبود
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در این مسیر دولت یکسری اقداماتی انجام داده و کمیسیون عمران نیز پیگیر این مسئله است که وام حمایتی تامین مسکن برای طرح اقدام ملی بیشتر شود؛ در حال حاضر هم درخصوص این طرح چالش جدی در وزارت راه و ساختمان وجود دارد.
 
برای این طرح متقاضی باید در چند مرحله مبلغ 40 میلیون واریز کند که خیلی از افرادی که مرحله اول را واریز کرده اند منصرف شده اند یا کسانی که ثبت نام کرده بودند اصلا نتوانسته اند هیچ گونه واریزی داشته باشد که این یک ریزش عظیم است.
البته این طرح در استان ها و شهرستان های کوچک جواب داده است چون قیمت تمام شده زمین صفر است و مورد استقبال واقع شده است، اما در شهرهایی که مرکز جمیعت هستند، مصالح و پیمان کار با قیمت بالاتری وجود دارد که همین باعث شده خیلی از افراد از دریافت همچین خانه هایی منصرف شوند.

طرح جهش مسکن از افتخارات مجلس یازدهم است
وی با بیان اینکه عدد تمام شده 300 الی 400 هزار تومان مناسب بخش کم برخوردار و دهک های پایین جامعه نیست، اظهار کرد: به همین جهت جایگزین این طرح که شاید در دولت بعد محقق شود، اقدام جدی و انقلابی و در عین حال حمایتی ویژه ای بود که در مجلس یازدهم محقق شد که یکی از کارها و افتخارات این مجلس است؛ طرح جهش تولید مسکن که در این مجلس تصویب شد باعث می شود خانه با قیمت پایین تر در اختیار مردم و دهک های پایین جامعه قرار گیرد؛ همچنین مکان هایی که برای این مسکن ها انتخاب شده، مکان های خوبی است و زیرساخت ها مناسب خواهد بود که در آینده دچار مشکل برخی از مساکن مهر نشویم.

نجف زاده با اشاره به اینکه قطعا طرح جهش تولید مسکن می تواند جایگزین خوبی با طرح اقدام ملی مسکن باشد، تصریح کرد: البته علی رغم این موضوع، طرح اقدام ملی مسکن از طرف دولت، اقدام مساعدی به ویژه در شهرهای با جمعیت پایین بود. در زمان بررسی بودجه سال 1400 در یکی از تبصره ها  قدم های خوبی برای حمایت جدی از بحث ازدواج جوان ها برداشته باشد که علاوه بر وام های بلندمدت، در کنار آن جهش تولید مسکن نیز شکل گرفت.
 
این موضوع می تواند درکنار وام های ازدواج، رقبت جوان ها برای تشکیل خانواده را بشتر کند. البته اگر بتوانیم برای مجردهای جامعه نیز بسترهای مناسب دریافت مسکن فراهم کنیم قطعا می تواند بسترهای مناسب ازدواج نیز فراهم شود که جای این موضوع بسیار خالی است.

جای خالی دریافت مسکن های طرح های ملی برای مجردهای در آستانه ازدواج
نماینده مردم خوی وچایپاره افزود: اگر بسترهای لازم ازدواج فراهم شود، قطع یقن ازدواج ها سهل تر و آسان تر می شود که یکی از آنها مسکن است، لذا ما اگر بتوانیم شرایطی را با قانون فراهم کنیم و بگوییم اگر جوان مجردی ازدواج کند، مثلا یک واحد منزل مسکونی در فلان نقطه می تواند بگیرد، مطمئنا با این رویکرد بسیاری از جوان ها به سمت ازدواج می روند و این ترس عدم آماده بودن مقدمات ازدواج کم می شود.
بنابراین جا دارد که مجلس در این موضوع نیز ورود کند تا شرایطی برای دریافت مسکن مجردها نیز ایجاد شود تا به سمت  ازدواج ترقیب شوند.

وی با اشاره به قیمت های تمام شده نهاده های مسکن گفت: 99 درصد نهاده های تولید مسکن مثل سیمان، آجر، آهن و سرامیک در کشور تولید می شود و همچنین نیروی ارزان قیمت در این بخش وجود دارد، لذا حتی یک درصد از نهاده ها هیچ ارتباطی با اقتصاد جهانی و حتی تحریم ندارد که تاثیری در قیمت آنها داشته باشد. در حال حاضر تولید سیمان کشور دو برابر مقدار مصرف داخلی کشور است و حتی تولید فولاد یک و نیم الی دو برابر مقدار مصرف داخلی کشور است تا جایی که به صادرات روی آورده ایم.

لزوم بررسی قیمت های نهاده های مسکن
نجف زاده با بیان اینکه در حال حاضر سیمان کشورمان صادر می شود، گفت: کمیسیون عمران به شدت دنبال جهش تولید مسکن است و درباره تولید فولاد و سیمان که ابزارهای اصلی تولید مسکن هستند، به وزیر صمت را فراخوان داده ایم و عزم مجلس این است تا زمانی که نیاز داخل کشور برای تولید انبوه مسکن برای جوانان فراهم نشده، نباید حق صادرات این محصولات وجود داشته باشد.
بسیاری از این کارخانه های تولید این چنین محصولاتی، از یارانه های هدفمند انرژی کشور بهره مند می شوند یعنی گاز، برق و آب ارزان قیمت در اختیار آنها قرار می گیرد و تولید مضاعفی هم دارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اینکه امروز قیمت میلگرد 13 هزار تومان باشد به نظر من عدد بسیار نابجایی است که جای بررسی دارد، همچین نیازمند یک تحقیق و تفحص جدی از قیمت تمام شده فولاد هستیم که قیمت آن شاید یک چهارم قیمت کارخانه باشد اما متاسانه به سه برابر قیمت تمام شده در سطح جامعه عرضه می شود که دلیل عمده آن فقط عدم نظارت است.
بنابراین اگر یک جوان ایرانی در این مملکت به خاطر نبود مسکن، نتواند به حسنه ازدواج برسد، تقصیر تصمیم گیران قوه مقننه، مجریه و قضائیه است، لذا این سه قوه باید این موضوع را به دقت بررسی کنند تا بتوانیم به یک نتیجه جامع تری برسیم. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات