صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۲۸۹۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۴ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هر جا حضور پیدا کرده‌ایم برای دفاع از دولت قانونی و به درخواست خودشان بوده، امّا آمریکایی‌ها بدون اجازه به کشوری حمله می‌کنند و پایگاه ایجاد می‌کنند. حتماً بایستی آمریکایی‌ها عراق را تخلیه کنند که خواست خود و قانون آن‌هاست. سوریه را هم باید هرچه زودتر تخلیه کنند. (۲۱/۱۲/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز             

بهترین روش برای تغییر!

کمتر از یک هفته به پایان سال 1399 باقی مانده است؛ سالی سرشار از کامیابی‌ها و ناکامی‌ها. افزون بر بحران همه‌گیری کرونا که ابعاد جهانی پیدا کرد و ضربات جبران‌ناشدنی بر ساختار اقتصادی دنیا و کشورمان وارد کرد، استمرار مشکلات مزمن اقتصادی و مسائل معیشتی ازجمله تورم دورقمی، گرانی، بیکاری و کاهش ارزش پول ملی نیز فشار به اقشار کم‌درآمد را دوچندان کرد. اگر بر این وضعیت، سودجویی و رانت‌خواری و فساد گروهی را که خود موجب تشدید شکاف‌های درآمدی و درنتیجه توزیع ناعادلانه ثروت می‌شود، بیفزاییم، اولویت و ضرورت فوری و فوتی ایجاد «تغییر» در وضعیت موجود جامعه را با تمام وجود درک می‌کنیم؛ اما بهترین شیوه و روش تغییر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور چیست؟

مطابق تجارب جهانی، بهترین شیوه تغییر که کم‌هزینه‌ترین آن‌هاست، تغییر وضعیت از طریق چرخش نخبگانی در ساختارهای قدرت و ثروت از طریق انتخابات است؛ اما کدام انتخابات می‌تواند حلال مشکلات باشد و چرخه معیوب مدیریت اجرایی امروز را درمان کند؟ مسلماً انتخاباتی که بتواند پاسخ‌های معتبری به انبوه مشکلات و معضلات مردم ارائه کند و سیر کاهشی منحنی حرکت تاب‌آوری اجتماعی را برعکس نماید. این‌چنین انتخاباتی در پرتو مشارکت‌جویی بیشترین انتخاب‌کننده شکل می‌گیرد. انتخابات با شور و مشارکت گسترده، پشتوانه قدرتمند مردمی مسئولان آینده و تضمین‌کننده امنیت و منافع ملی است. با این مقدمه، به چند دلیل می‌توان گفت که به‌احتمال‌زیاد میزان مشارکت در انتخابات 1400 بیش از انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی در اسفندماه 1398 خواهد بود: 1- آن‌گونه که تجربه نشان می‌دهد، معمولاً میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بیش از انتخابات مجلس بوده است. 2- در انتخابات 1400 علاوه بر ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ... هم برگزار می‌شود که این امر بر میزان مشارکت تأثیر مثبت می‌گذارد. 3- بین رقابت و مشارکت نسبت مستقیم وجود دارد؛ به میزان افزایش انگیزه رقابت، مشارکت هم بالا خواهد رفت. در انتخابات 1400 به‌احتمال‌زیاد با رقابت بیشتری نسبت به مجلس یازدهم مواجه خواهیم بود. اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند 98، نتیجه انتخابات مجلس را واگذارشده به رقیب می‌دانستند و بنابراین، درصدد رقابت با حریف نبودند؛ اما اکنون شانس پیروزی خود را به دو دلیل احتمال احیای برجام و رفع برخی تحریم‌ها با توجه به روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا و رقابت‌های احتمالی و احتمالاً وحدت‌شکن در درون جریان رقیب، بالا می‌دانند و امید زیادی به رأی‌آوری دارند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                     

دوستان دوران سخت!

وزارت امورخارجه روسیه هم‌زمان با بیستمین سالگرد انعقاد معاهده موسوم به اساس روابط ایران و روسیه، با صدور بیانیه‌ای این قرارداد را نقطه عطف تاریخی در روابط دو کشور برشمرد و اعلام کرد، «تهران و مسکو با «بسته‌ای» از دستاوردها در همه حوزه‌ها، به استقبال این سالگرد آمده‌اند. ظرفیت‌های کنونی به کار گرفته نشده و پتانسیل شراکت متقابل، چشم‌اندازهای گسترده‌ای را برای تعمیق و توسعه مناسبات چندوجهی بین دو کشور باز می‌کند».

گزاره‌های تحلیلی: در توصیف اهمیت و جایگاه روابط راهبردی ایران و روسیه، سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه پیشتر اعلام کرد که مسکو عملاً با هیچ کشوری به‌جز ایران چنین شاخص‌هایی از این‌همه همکاری را ندارد و متقابلاً ظریف نیز در جمع خبرنگاران روس، از مسکو به‌عنوان دوست دوران سخت نام برد و اضافه کرد، ما دوستان دوران سختمان را هیچ‌وقت از یاد نمی‌بریم. این جایگاه راهبردی، آینده را فراتر از امکان فعلی ترسیم می‌کند، به‌گونه‌ای که وزیرخارجه روسیه مطرح می‌کند: «ما با طرف ایرانی به نتیجه رسیدیم که ۲۰ سال از زمان عقد این قرارداد مدت زیادی است و در این مدت ما شاهد تحولات گسترده‌ای در عرصه جهانی و همچنین تهدیدها و چالش‌های در برابر بشر ازجمله تروریسم، تغییرات آب‌وهوا و انتشار ویروس‌ها بودیم؛ بنابراین قرار شد به فکر تدوین و ارائه سند جدیدی باشیم». این نگاه راهبردی با پیام اخیر مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور روسیه و پاسخ متقابل پوتین، اراده و عزم دو کشور را برای ترسیم نقشه راه روابط درازمدت، مستمر و پایدار بین دو همسایه بزرگ تقویت کرده است. از منظری دیگر، در مناسبات راهبردی مسکو و تهران، علاوه بر همکاری‌های دوجانبه سودمند، دو طرف بر نظام چندقطبی جهان تأکید دارند و مخالف یک‌جانبه‌گرایی در روابط بین‌الملل هستند؛ موضوعی که سیاست خارجی آمریکا عکس آن عمل می‌کند. کنگره آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۶ قانونی به نام «قانون گزارش همکاری ایران و روسیه» تصویب کرد تا با رصد کردن همکاری بین ایران و روسیه، اطلاعات مربوط به سطح و عمق و ‌نوع این روابط را به‌طور منظم گزارش کنند. پس‌ازاین در ماه ژوئن ۲۰۱۷ «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، موسوم به قانون کاتسا»، علیه ایران و روسیه در کنگره آمریکا به تصویب رسید تا از برقراری روابط راهبردی میان دو کشور مقابله کند.

نکته پایانی: در پرتو اراده رهبران عالی، همکاری‌های دو کشور از مرزهای روابط دوجانبه عبور کرده و به تأمین امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش یافته است. همبستگی ایران و روسیه در 4 محور «تحریم‌های ضدبشری و یک‌جانبه»، «مخالفت با مداخلات غرب در امور دیگر کشورها»، «ممانعت از ایفای نقش عوامل ثالث در روابط دوجانبه» و ضرورت «احترام به حقوق بین‌الملل» قطعاً خنثی‌کننده دشمنی دشمنان مشترک این دو کشور خواهد بود. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه              

1000 میلیارد تومان؛ خسارت روزانه برجام بر کشور

«محمدرضا پورابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تبعات اقتصادی مذاکره با آمریکا بدون عدم لغو تحریم‌ها، اظهار کرد: «تنها دلیل ورود جمهوری اسلامی ایران به برجام و مذاکره با آمریکا، رفع مشکلات اقتصادی مردم و لغو تحریم‌ها بود. در مجلس نهم دوستانی در مجلس و دولت بودند که می‌گفتند باید برجام به تصویب برسد چراکه تحریم‌های اقتصادی روزانه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه به کشور وارد می‌کند. امروز به‌واسطه عدم اجرای برجام و مفاد مربوط به رفع تحریم‌های اقتصادی، روزانه بیش از 1000 میلیارد تومان هزینه به اقتصاد ایران تحمیل می‌شود و این هزینه بر عهده کسانی است که هنوز ادعا دارند باید مجدداً از مسیر مذاکره با آمریکا مشکلات اقتصادی را حل کنیم. آمریکا و اروپا پیش از برجام به عناوین مختلف دارایی‌های ایران را بلوکه کرده‌اند، طبق اخباری که با ما رسیده است آمریکا و اروپا تلاش دارند برخی از این اموال بلوکه‌شده را که رقم‌های بسیار جزئی هستند و به برجام هیچ ارتباطی ندارند، آزاد کنند تا این منابع به‌جای مطالبات قانونی ملت ایران جایگزین شود».

▼ اخبار

سیگنال غلط به دشمن ندهید، مقاومت جواب می‌دهد

«مهدی محمدی»، مشاور رئیس مجلس در امور راهبردی گفت: «‏تئوری بازگشت هم‌زمان به برجام که دولت از آن سخن می‌گوید، هیچ معنایی جز تن دادن به بقاء تحریم‌ها ندارد. تدبیر رهبر انقلاب بازگشت به برجام پس از راستی‌آزمایی لغو تحریم‌هاست و این دقیقاً چیزی است که در «تئوری هم‌زمانی» دور می‌خورد. هم واعظی و هم آشنا سعی کرده‌اند بازگشت امریکا به برجام را مساوی لغو‌ تحریم جلوه بدهند، درحالی‌که درس تاریخ برجام به ما این است که عملیات حقوقی بازگشت به برجام نه‌تنها مساوی لغو واقعی تحریم نیست بلکه برعکس اگر ایران بر راستی آزمایی پافشاری نکند، ابزار حفظ تحریم هم هست. دولت بایدن هیچ ابهامی باقی نگذاشته که درصدد توسعه برجام به حوزه موشکی و‌ منطقه‌ای است و تنها ابزار آن برای این کار حفظ تحریم‌هاست. اگر ایران بر لغو راستی آزمایی شده همه تحریم‌ها قبل از بازگشت امریکا به برجام اصرار نورزد، دقیقاً در چارچوب این راهبرد عمل کرده است. هر نوع ابتکار دیپلماتیک در این مقطع حساس باید متمرکز بر لغو پایدار و واقعی تحریم‌ها باشد نه بیرون آوردن دولت بایدن از بن‌بست، آن‌هم با هزینه بقاء تحریم‌ها که از جیب ملت پرداخت خواهد شد. تجربه همین ۳ ماه گذشته نشان می‌دهد مقاومت جواب می‌دهد، اگر سیگنال غلط به دشمن داده نشود».

متهم ردیف اول حمله به کشتی ایرانی

کشتی کانتینربر «ایران شهرکرد» که متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی است، روز چهارشنبه 20 اسفندماه در مسیر حرکتی خود از ایران به اروپا در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه به دلیل اصابت شئ انفجاری دچار آتش‌سوزی شد. یکی از اعضای تیم فنی بررسی‌کننده آثار حمله به این کشتی اعلام کرد: «موضوع دست داشتن رژیم صهیونیستی در این اقدام تروریستی از احتمالات بسیار قوی است». این فرد آگاه گفته است: «اشیاء انفجاری از ارتفاع بالا به تعدادی از کانتینرهایی که روی عرشه کشتی قرار داشته برخورد کرده و باعث آتش‌سوزی شده است؛ پرتابه‌های انفجاری می‌تواند از یک وسیله پروازی به سمت کشتی شلیک شده باشد. با توجه به‌موقع جغرافیایی و نحوه هدف قرار گرفتن کشتی، یکی از احتمالات قوی این است که این عملیات تروریستی از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده باشد». سامانه خبری وای نت که رسانه‌ای صهیونیستی است، روز گذشته مدعی شد که امکان دارد اسرائیل در این حمله نقش داشته باشد. روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز پنجشنبه 21 اسفند به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد، اسرائیل از اواخر سال 2019 تاکنون دست‌کم 12 کشتی که بیشتر آن‌ها حامل نفت ایران به سوریه بودند را هدف قرار داده است. این روزنامه مدعی شد بیشتر کشتی‌هایی که رژیم صهیونیستی آن‌ها را هدف حمله قرار داده نفت‌کش بوده است. وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است که این حملات از اواخر سال 2019 آغاز شده  و کشتی‌های ایرانی و همچنین کشتی‌های دیگری که در دریای سرخ و مناطق دیگر حامل محموله‌های نفت ایران بودند، مورد حمله قرار گرفتند.

خسارت 1000 میلیارد تومانی در واگذاری یک بندر

«علی خضریان» سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ از ورود این کمیسیون به پرونده واگذاری بندر نفتی خلیج‌فارس خبر داد و گفت: «متأسفانه در موارد بررسی‌شده برخی از تخلفات و سوء مدیریت‌ها قابل‌تأمل است. علی‌رغم هزینه کرد میلیارد‌ها تومان برای به‌کارگیری تجهیزات جدید و جمع‌کردن تمامی سرو‌های مستقر در سازمان بنادر در اقدامی عجیب کلیه اطلاعات حیاتی این سازمان ازدست‌رفته به‌نحوی‌که بسیاری از اطلاعات مالی در این سازمان دیگر غیرقابل‌برگشت است که ازجمله این اطلاعات، طرح‌های مالی شرکت‌های کشتیرانی بوده که امروز با بحران مواجه شدند و در تسویه‌حساب با مشتریان زمینه برخی از گرفتاری‌ها را فراهم کرده است». وی اظهار کرد: «برخی از اخبار و ادعا‌ها حاکی از این است که از بین رفتن اطلاعات عمدی بوده و با هدف سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت‌ها و فساد‌های کلان مجموعه صورت گرفته است. در بررسی اولیه خسارت این اتفاق هزار میلیارد تومان برآورد شده که رقم قابل‌تأملی است». خضریان پرونده واگذاری بندر نفتی خلیج‌فارس به یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی کشور را از دیگر موضوعات مطرح شده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس عنوان کرد.

اخبار کوتاه

بن سلمان به دنبال جای پا در مسجدالاقصی/ روزنامه اسرائیل هیوم روز جمعه، در گزارشی از درگیری پنهان اردن و عربستان سعودی بر سر تولیت اماکن مقدس اسلامی در شهر قدس خبر داد. این رسانه گزارش داد: «بن‎سلمان در تلاش است تا وضعیتی جدید در قدس ایجاد کند. او می‎خواهد در کنار عادی‌سازی روابط با اسرائیل، مبالغ گزافی سرمایه‌‌گذاری کند تا اداره مسجدالاقصی را هم به دست بگیرد». نتانیاهو در این مورد با سعودی‎ها وارد گفت‌و‌گو شده و این اردن را خشمگین کرده زیرا تاکنون متولی رسمی و تاریخی مقدسات اسلامی قدس، اردن بوده است و این جایگاه در ثبات حکومت این کشور نقش اساسی دارد.

ویک: آمریکا به ایران بدهکار است/ نشریه جمهوری‌خواه آمریکایی نوشت: «ایالات‌متحده با خروج یک‌جانبه از برجام و واردکردن خسارات اقتصادی از طریق بازگرداندن تحریم‌ها، به ایران بدهکار است و باید دِین خود را ادا کند. در این یادداشت آمده است: جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد که هر تلاشی که بتواند برای بازگشت به برجام انجام خواهد داد، اما پنجاه روز پس از آغاز ریاست جمهوری او، پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده و توافق (هسته‌ای) در آستانه فروپاشی است».

رمز ارز؛ تله پسابورسی برای دارایی مردم/ «توانگر» رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس گفت: «با توجه به تمایل مردم به معامله ‎رمزارزها برای جبران ناکامی‌هایشان در بورس، هرچه سریع‌تر باید بانک مرکزی و سازمان بورس اقدام نمایند و اگر دولت مایل است لایحه به مجلس تقدیم کند. برخی افراد با شامه قوی هستند که هم در بورس، در قیمت‌های بالا ‎سهام فروختند و هم در این بازار به‌موقع وارد شده و در حال فروختن رمزارزهای خود به این سیل مردم متقاضی هستند و به‌قول‌معروف همه‌جا از مردم نوسان می‌گیرند».

رونق صادرات نفت به مشتری دائمی!/ اوپک در گزارشی آورد: «تولید نفت خام ایران در ماه فوریه نسبت به ماه قبل با افزایش ۳۵ هزار بشکه‌ای روبرو شده و به ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است. قیمت نفت سنگین ایران نیز بالغ‌بر 6.28 دلار افزایش‌یافته و به 60.66 دلار در هر بشکه رسیده است». در آخرین گزارش یک شرکت ردیابی نفت‌کش به اسم کپلر نیز آمده است که واردات چین از ایران به حدی افزایش‌یافته که موجب ایجاد ترافیک در بندر شاندونگ شده است.

فرمانده سپاه صفحه‌ای در فضای مجازی ندارد/ روابط عمومی سپاه گفت: «صفحات منتسب به سرلشکر سلامی در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی جعلی است و مواضع فرمانده سپاه فقط از سایت سپاه‎نیوز منعکس می‎شود».

بفرما چای حضرتی!/ با استقبال زائران از ایجاد چایخانه در صحن کوثر حرم امام رضا(ع)، دومین چایخانه حضرت در صحن غدیر افتتاح شد و قرار است دو چایخانه دیگر نیز ساخته شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات