صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۸۹۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۵ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر در این راه پافشاری کنید، استقامت کنید- استقامت یعنی منحرف نشدن- درست حرکت کنید، در همین طریق مستقیم حرکت بکنید، مسلماً مشکلات زندگی هم حل خواهد شد، گرفتاری‌ها برطرف خواهد شد، ضعف‌ها برطرف خواهد شد. اهمیت راهی که ملت ایران تا امروز طی کرده بسیار بالا است؛ ما بایستی به این اهمیت واقف باشیم. (۲۹/۱۱/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

▼حرف روز           

عزم جزم برای نهایی کردن بودجه

لایحه بودجه 1400 از معدود لوایح بودجه در تاریخ انقلاب بود که کلیات آن توسط نمایندگان رد شد و بیشتر تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی پیش‌بینی می‌کردند که سال جاری با بودجه سه دوازدهم آغاز می‌شود؛ اما دولت در کمتر از دو هفته کلیات بودجه را اصلاح و دوباره به مجلس فرستاد و مجلس نیز در فرصت کوتاهی بودجه را بررسی و با تغییراتی جزئی تصویب کرد. شورای نگهبان بخش‌هایی از بودجه را مبهم و بخش‌هایی را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانست. مجمع تشخیص مصلحت بلافاصله در جلسه فوق‌العاده بودجه را بررسی و موارد مغایر باسیاست‌های کلی نظام را مشخص کرد و به مجلس فرستاد. به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق، مجلس به دنبال آن است که طی دو روز آینده با انجام اصلاحات مورد انتظار شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، بودجه را برای اجرا به دولت ابلاغ کند.

نکات تحلیلی: 1- دولت پس از رد کلیات، برخی تغییرات جزئی را در بودجه 1400 انجام داد؛ اما بر روی دو موضوع مهم یعنی فروش روزانه 2 میلیون و سیصد هزار بشکه نفت در روز و پرداخت ارز 4200 تومانی در شش‌ماهه اول سال 1400 اصرار ورزید که درنهایت نظر نمایندگان را نیز در این دو موضوع جلب کرد. 2- با توجه به اینکه در ابتدای سال 1400 انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و صلاح نیست در چنین شرایط حساسی دولت با بودجه موقت کشور را اداره کند، نمایندگان مجلس مصلحت را در بررسی سریع بودجه و تصویب آن دانستند. مجلس با این کار شایعه مانع‌تراشی مجلس برای دولت در اداره کشور را نیز رد کرد. 3- گرچه ایرادات شورای نگهبان به بودجه 1400 نسبتاً زیاد بوده است ولیکن بخش عمده آن‌ها وجود ابهام در لایحه بودجه بوده است که از طریق توضیحات نمایندگان و جلسات هماهنگی و ایجاد اصلاحات جزئی به‌سرعت رفع شده است. ضمن اینکه این‌گونه ایرادات همواره در بودجه وجود داشته و از نظر کیفی و کمی تفاوت زیادی با بودجه سال‌های گذشته نداشت.

نتیجه راهبردی: فارغ از کیفیت جزئیات بودجه 1400 و انتقاداتی که احتمالاً به عملیاتی بودن آن و یا تبعات اجرای آن وارد است، این نکته بسیار مهم است که اگر همه دستگاه‌های کشور برای پیشبرد امور هماهنگ باشند، هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی پیشرفت کار را بگیرد. اگر این اراده همکاری در حل مشکلات اقتصادی و معیشت مردم نیز متمرکز می‌شد، قطعاً شرایط امروز بسیار متفاوت می‌بود. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                                  

یمن در آستانه تحول جدید

پیشروی میدانی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مأرب موجب شده که بسیاری از بازیگران حامی ائتلاف عربی به تکاپو برای جلوگیری از پیروزی انصارالله در این استان شوند. مأرب مهم‌ترین استان یمن از نظر ذخایر انرژی است و به‌نوعی حلقه اتصال جنوب و شمال این کشور است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- مأرب را می‌توان نقطه کانونی جنگ یمن به‌حساب آورد. چنانچه این استان آزاد شود، می‌توان پایان جنگ در یمن را اعلام کرد. مأرب از نقطه‌نظر نزدیکی به صنعا به‌عنوان دروازه ورودی به پایتخت محسوب می‌شود و در صورت آزادسازی آن می‌توان گفت تهدیدهای نظامی علیه پایتخت یمن از ناحیه شرقی به پایان خواهد رسید. 2- اهمیت آزادسازی مأرب به‌گونه‌ای است که اکنون بازیگران مختلف به تکاپو افتاده‌اند که به هر نحو ممکن جلوی پیشروی‌های ارتش و نیروهای مردمی یمن را بگیرند. پیشنهادهای مربوط به صلح، خارج کردن انصارالله از لیست گروه‌های تروریستی، اعلام عدم فروش سلاح به سعودی برای استفاده علیه یمن از سوی آمریکا، پیشنهاد امتیازهایی به انصارالله ازجمله اقداماتی است که طرف سعودی و آمریکایی برای پایان دادن به عملیات نظامی در مأرب به کار گرفته‌اند.

جمع‌بندی: ائتلاف غربی- عبری- عربی به این نتیجه رسیده‌اند که توان پیروزی در جنگ یمن را ندارند و به همین جهت به دنبال راهکارهای مختلف برای پایان دادن به جنگ البته همراه با دستاورد هستند. اکنون عملیات مأرب از منظر این بازیگران و آزادسازی آن به‌منزله پایان جنگ در یمن خواهد بود و در آینده این بازیگران برای برقراری هرگونه توافق با انصارالله باید امتیازهای گسترده‌تری نسبت به وضعیت موجود بدهند. برای ائتلاف عربی این امر محرز شده که آزادسازی مأرب سه پیامد مهم دارد: الف) پایان جنگ در یمن؛ ب) خروج بدون دستاورد از جنگ یمن؛ ج) به رسمیت شناختن کامل انصارالله به‌عنوان بازیگر اصلی در یمن. گزاره سوم بر روی این اصل تکیه می‌کند که در صورت به رسمیت شناختن انصارالله در یمن به‌عنوان بازیگر اصلی و پیروز در جنگ، نمی‌توان به آینده مذاکرات سیاسی و کسب امتیازهای مطروحه از این جنبش، امیدوار بود. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

خبر ویژه              

مجله آمریکایی: حمله به ایران فاجعه‌بار خواهد بود

«نشنال اینترست» با اشاره به ارزیابی‌های اندیشکده «استراتفور» که ایران را ازنظر موقعیت جغرافیایی به‌عنوان یک «قلعه» توصیف کرده بود، گزارش کرد که با توجه به توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران، هرگونه اقدام نظامی احتمالی ایالات‌متحده علیه قلمرو ایران هزینه‌های سنگینی برای واشنگتن به همراه خواهد داشت. این نشریه در بخشی از گزارش خود با تأکید بر توانمندی‌های دفاعی ایران گزارش کرد که با توجه به تمرکز جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به قابلیت‌های اجرای راهبرد «منع دسترسی» علیه ایالات‌متحده و استفاده از شمار زیادی از موشک‌های هدایت‌شونده خیلی دقیق و غیرهوشمند، قایق‌های تندرو، پهپادها، زیردریایی‌ها و مین‌ها، تهران قادر است هزینه‌های سنگینی را به ارتش ایالات‌متحده تحمیل کند. در بخش پایانی این گزارش آمده است، گرچه سلطه بر عراق و افغانستان، برای ایالات‌متحده ساده بوده است، اشغالگری این دو کشور برای آن‌ها هزینه‌ زیادی داشت اما در خصوص ایران، حتی حمله به این کشور نیز بسیار دشوار و پرچالش خواهد بود. آمریکا نباید هرگز به حمله به ایران فکر کند و این امر فاجعه‌بار خواهد بود.

▼ اخبار

اصلاح‌طلبان خطای فاحش مرتکب شدند!

«عباس سلیمی‌نمین»، پژوهشگر حوزه سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با انتقاد از روحیه انتقادناپذیری رئیس‌جمهور گفت: «روحانی فقط یک یا دو بار با مخالفان منصف جلسه داشت که آن‌هم به‌نوعی برای پاک کردن برخوردهای بسیار زشت گذشته با منتقدان خود بود و درواقع ‌روحانی برای از بین بردن آثار آن‌ها، ملاقات‌هایی با برخی عناصر منصف داشت که به‌هیچ‌وجه ادامه پیدا نکرد؛ چراکه گویا آن جلسات برای او خوشایند نبود». وی افزود: «روحانی فردی نیست که زحمت و سختی فوق‌العاده به خود بدهد و فردی با تفکری است که این تفکر در یک جریان فکری در کشور به‌صورت محسوس دیده می‌شود که حاضر نیستند خود را به‌سختی بیندازند یا ایثار کنند؛ کمااینکه رئیس‌جمهور یک شخصیت اجرایی است و نباید به‌دلیل کرونا فعالیت‌ها و تحرکات خود را به صفر برساند، اما او ارتباطات خود را به حداقل رساند که این ضایعه‌ای برای جامعه است. متأسفانه‌ روحانی اهل ایثار و فداکاری نبوده و حاضر نیست برای حل مشکلی از خواب، استراحت و مسائل روزمره که بدان عادت کرده، بگذرد. طبیعی است افرادی که روحانی را می‌شناختند نباید او را وارد این عرصه می‌کردند، درحالی‌که روحانی همانند احمدی‌نژاد نبود که او را نشناسیم؛ بلکه سال‌هاست او را می‌شناسیم و بیشتر اصلاح‌طلبان نیز منتقد او بودند و از اینکه‌ روحانی از موضع بالا و راحت‌طلبانه با مسائل برخورد می‌کند، دلخور بودند؛ لذا آن‌ها یک خطای فاحش مرتکب شدند».

شروعی بر پایان اتحادیه اروپا

«لوران هربلی» تحلیلگر مسائل سیاسی در روزنامه لوفیگاروی فرانسه نوشت: «قاره اروپا صرفاً به بازاری برای شرکت‌های چندملیتی آمریکایی یا چینی تبدیل شده است و واشنگتن پیوسته خواسته خود را تحمیل می‌کند، شرکت‌های ما را جریمه می‌کند و به میل خود از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. این تحلیلگر می‌افزاید، به‌غیراز این‌که اکثریت مردم فرانسه خواستار خروج از منطقه یورو هستند بحران چند ماه گذشته انگیزه بیشتری را به کسانی داده که خواستار خروج از این اتحادیه هستند. خروج از اتحادیه اروپا همان‌طوری که برگزیت نشان داد، امکان‌پذیر است. چند وقت پیش چارلز هنری گولیس سیاستمدار فرانسوی و پویشگر خروج فرانسه از اتحادیه اروپا (فرگزیت) گفت: «فرانسه یا ایتالیا کشورهایی هستند که در نوبت خروج از این اتحادیه بعد از خروج انگلیس هستند و دو کشور علاقه وافری به خروج از ارز یورو و ترک اتحادیه اروپا دارند. این در حالی است که در سراسر اتحادیه اروپا نیروهای اروپاستیز در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا خواستار تشکیل حزب سیاسی به سبک و سیاق برگزیت شده‌اند».

از تصمیم سیاسی AFC تا تقصیر ریاست فدراسیون

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، تصمیم AFC بابت عدم میزبانی تیم‌های ایرانی در آسیا را ورزشی ندانست و آن را یک تصمیم سیاسی برشمرد. خطیب زاده افزود: «تمام تلاش و ظرفیت‌های لازم را به کار خواهیم گرفت تا در این مسیر بهترین نتایج را برای فوتبال دوستان به دست بیاوریم». سلطانی‌فر، وزیر ورزش نیز در همین زمینه گفت: تصمیم سیاسی و غیرورزشی کنفدراسیون آسیا بخشی از پازل تحریم‌ها علیه ایران است که AFC بر روی آن دست گذاشته است. از تمام ظرفیت دیپلماسی، حقوقی و ورزشی برای تغییر این تصمیم بهره می‌گیریم». بااین‌حال رئیس جدید فدراسیون فوتبال کشور مقصر تصمیم یک‌جانبه AFC را ریاست سابق این فدراسیون در اهمال‌کاری و عدم پیگیری حق کشورمان در این موضوع می‌داند.

اختلافی که دودش به چشم مردم می‌رود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اذعان داشت: «بهانه عدم تشکیل وزارت بازرگانی و اختلاف بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت درباره عدم مدیریت بازار و تغییرات قیمتی اصلاً قابل‌قبول نیست و دولت باید پاسخگو باشد. شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول تیم اقتصادی کشور باید بین اجزاء دولت تصمیم‌گیری کند و اختلافات داخلی را تمام کند». رئیس مجلس نیز دیروز اعلام کرد: «مشکلات بین وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی را در شورای عالی اقتصادی با حضور سران قوا مطرح کردیم، مجلس در نیمه دوم فروردین ۱۴۰۰ به این موضوع خواهد پرداخت».

اخبار کوتاه

رئیسی: ‌‌رکود کارخانه‌ها انسان را غصه‌دار می‌کند/ رئیس قوه‌قضائیه در بازدید از نساجی مازندران گفت: «رکود کارخانه نساجی مازندران که ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۶ هزار نفر را دارد و هم‌اکنون با کمترین ظرفیت مشغول به فعالیت است برای ما رنج‌آور است. اینکه ببینیم رهبر انقلاب همواره بر جهش تولید تأکید دارند و جوانان ما هم آماده کار و تلاش هستند، اما زمینه کار برای آنان فراهم نیست، واقعاً انسان را غصه‌دار می‌کند. اینکه کارخانه نساجی مازندران روزی صادرکننده انواع پارچه به کشور‌های اروپایی بود‌ و الآن با کمترین ظرفیت فعال است اصلاً پذیرفتنی نیست».

قصد گروسی برای به هم زدن بازی/ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته این نهاد با توجه به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر در آن است. «رافائل گروسی» در گفتگو با روزنامه ژاپنی «نیهون کیزای» مدعی شد: «تولید اورانیوم در سطوح بالاتر، غنی‌سازی ایران را به سطوحی نزدیک‌تر می‌کند که امکان کاربری نظامی آن را نمی‌توان نادیده گرفت. گروسی همچنین مدعی شده پاسخ‌های طرف ایرانی در این خصوص تاکنون از نظر فنی معتبر نبوده است».

گذشتن از حق قانونی برای کاهش مشکلات کشور/ پس از تصویب افزایش 39 درصدی حقوق کارگران در سال آینده، نماینده کارگران در شورای عالی کار اعلام کرد: «این دستمزد، کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد، اما به خاطر مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، به‌ناچار این رقم را پذیرفتیم. امیدواریم به بهانه افزایش مزد قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.

سردار سلامی: بارها تا لبه جنگ پیش رفته‌ایم/ فرمانده سپاه گفت: «ملت در جنگ اقتصادی نجیبانه صبر کرد و پژواک صدای دشمن نشد، به دشمن آبرو نداد و آبروی ما شد و به ما روحیه و قوت قلب داد. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه بارها تا لبه جنگ پیش رفته‌ایم، اما ولی‌فقیه دشمن را عقب رانده است، تصریح کرد: رهبر انقلاب تنها در این میدان ایستاده است و یک ستاره درخشان است که در صحنه نورافشانی می‌کند».

بمباران شمال عراق توسط جنگنده‌های ترکیه/ وبگاه «المعلومه» عراق گزارش داد: «هواپیماهای جنگی ترکیه به مدت بیش از سه ساعت در مناطق مختلف استان دهوک در حال پرواز بودند و در این حملات مساحت زیادی از زمین‌های زراعی دچار حریق شده و ده‌ها شهروند نیز دچار رعب و وحشت شده و خانه و کاشانه خود را ترک کردند». بهانه ترکیه برای این حملات، مقابله با پ.ک.ک عنوان شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات