صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۸۹۸۸

اخبار ویژه 27 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

آقای روحانی! معیار همچنان جیب مردم است؟

رئیس‌جمهور می‌گوید: کشور به خوبی اداره شده است و روایت واقعیت‌های کشور را کسی تحریف نکند.

پایگاه اینترنتی جهان نیوز با انتشار سخنان آقای روحانی، در مجمع عمومی بانک مرکزی مبنی بر اینکه «دولت، کشور را به خوبی اداره کرده و روایت واقعیت‌ها را کسی تحریف نکند. ما سه گل زدیم و یک گل خوردیم»، از مخاطبان خواست دیدگاه خود درباره این سخنان را به ‌اشتراک بگذارند. برخی از این دیدگاه‌ها را می‌خوانید:

- صف‌های طویل مرغ و روغن نشانه چیست؟!

خود گویی و خود خندی...

- می‌توانم به مردم قول دهم سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بهتر خواهد بود....

- در مورد افزایش قیمت‌ها خوب اداره نکردید. در زمینه علم و فرهنگ و دین هم همین‌طور.

- متاسفانه کشور از زمان دولت روحانی خوب اداره نشده است و همچنان نیز ادامه دارد....

- ضعیف‌ترین دولت در تاریخ معاصر، دولت روحانی بوده است.

- باشه اما وضعیت مردم اینو نشون نمی‌ده.

- جیب آقایان و لپ‌های گل‌انداخته‌شان که نشان می‌دهد.

- دولت‌های هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت‌ها هستن.

- بله شما دوباره خودتان را به زحمت انداختید، ما راضی به زحمت شما نیستیم. بله همه چیز خوب است فقط هوا بد است.

- مردیم از خوشی کی 8 سالت تموم میشه.

- بابا یکی کوک زنگ ساعت دولت را چک کنه ببینه اصلا زنگ می‌زنه یا چرخ‌دنده‌هاش زنگ زده دیگه کار نمی‌کنه. بیدار شین دولت به خط پایان رسید!

- اقدامات روحانی برای آبادانی و ایجاد زیرساخت‌ها در ایران بی‌سابقه است. از جهان‌نیوز می‌خواهیم منصفانه خدمات دولت وی را تحلیل کند.

- بنا به فرمایشات آقای روحانی، ملاک جیب مردم است نه آمارهای ارائه شده!!!!!!!!

- آره خیلی خوب اداره شده. عصری می‌خوام با زنم برم صف مرغ وایسم.

- هر چی تو می‌گی درسته. فقط برو!

- بله خوب اداره شده. دولت به اون اهدافی که خودش می‌خواسته رسیده.

- شما یا نمی‌دونی کشور چیه یا نمی‌دونی اداره چجوریه؟!

- چه جوری 4 ماه دیگر تحمل کنیم؟

-خوببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببب

- واقعا سه گل زدی و یک گل خوردی؟؟؟ پس چرا از مردم عذرخواهی کردی؟ اصلا قبول، شما مسابقه را بردی، شما قهرمان، دوره شما ان‌شاءالله کی تموم می‌شه؟

- مشکلات مردم و کشور 100 سال دیگر هم از طریق دولت روحانی حل نخواهد شد و حل نمی‌شود.

- شما چند ماه دیگه صحبت کن فقط!!!

 

روحانی کدام میراث اقتصادی را برای دولت بعد می‌گذارد؟

رکورد تورمی، افول رشد اقتصادی، رکورد شکاف طبقاتی، 7 برابر شدن نرخ ارز، تلاطم بورس و افزایش 650 درصدی قیمت مسکن، میراث دولت 8 ساله روحانی برای دولتی است که سال 1400 بر سر کار می‌آید.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی که به میراث اقتصادی روحانی اختصاص داشت، نوشت:

حسن روحانی در سال 1392 با شعار تدبیر و امید، رئیس‌جمهور شد. وی در محافل مختلف به این موضوع اشاره داشت که مسائل ایران به‌ویژه در حوزه اقتصادی عمدتا به‌واسطه سوءمدیریت‌های دولت وقت رخ‌ داده است. روحانی مدعی بود اگر به پاستور راه یابد، برنامه‌هایی برای مقاطع 100 روزه، یک‌ساله و چهارساله درنظر گرفته تا مردم ایران به همان یارانه 45 هزار تومانی هم نیاز نداشته باشند.

اما دولت وی تبدیل به رکورددار تورم و رکود در چند دهه اخیر شد.

طبق آمارها، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اقتصاد کشور چهار بار با رشد منفی مواجه شده و درمجموع رشد اقتصادی را در هشت‌سال اخیر به حدود صفر رسانده است. این برای اولین‌بار است که در سه‌دهه اخیر چنین دوران طولانی رشد منفی اقتصادی در کشورمان به‌وقوع پیوسته است. پیش از دولت‌‌های دهم و یازدهم، شاهد وقوع رشد منفی اقتصادی برای سال‌های مختلفی بوده‌ایم اما دولت دوازدهم، بدترین رکورد را در این زمینه به‌جای گذاشته است.

همچنین طبق بررسی آمارهای سال‌های گذشته و سوابق آماری، دولت فعلی به‌جز سال ۱۳۷۴ (دوره ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی‌رفسنجانی) رکورددار نرخ تورم سالانه در 60 سال اخیر یعنی از سال ۱۳۳۸ تاکنون بوده است. همچنین در بین دولت‌ها، دولت تدبیر و امید تنها دولتی است که در دوره نزدیک به 8 ساله خود بالاترین رقم میانگین تورم (23 درصد) را به ثبت رسانده است. نکته قابل تامل اینکه در یک اتفاق نادر، اقتصاد ایران در 3 ‌سال متوالی تورم بالای 30 درصد داشته که در سال‌های 97 و 98 و اکنون در سال 99 در حال رقم خوردن است. نقدینگی و پایه پولی 2 متغیر پولی که عامل خلق این تورم نیز بوده‌اند طی این سال‌ها دستخوش تغییرات بی‌سابقه‌ای شده‌اند. براساس آمار در زمان روی کار آمدن دولت روحانی، حجم نقدینگی کشور با رشد 5/5 برابری به حدود 3300 هزار میلیارد تومان در ماه‌های اخیر

رسیده است.

صعود 7 برابر نرخ ارز، شکستن رکورد 10 ساله شکاف طبقاتی در حالی که  ضریب جینی در دولت قبل از روحانی به شدت فروکش کرده بود، سوءمدیریت شدید در بورس، کاهش قدرت خرید مردم و رشد 650 درصدی قیمت مسکن از جمله میراث‌های دیگر دولت روحانی است.

در دولت روحانی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در هر متر 24 میلیون و 500 هزار تومان (سالی 3/3 میلیون تومان) افزایش یافته است.

 

کجای کارنامه اقتصادی روحانی و جهانگیری جای تحسین دارد؟!

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید دوران مدیریت روحانی و جهانگیری، ضعیف‌ترین دوره مدیریت اقتصادی در چند دهه گذشته بوده است.

وحید شقاقی شهری درباره اظهارات گاه و بیگاه آقایان روحانی و جهانگیری در تحسین عملکرد خود،‌ به روزنامه فرهیختگان گفت: باید بپذیریم دولت خطاهای زیادی را در سال‌های اخیر مرتکب شد که یکی از مهم‌ترین آنها در ارز 4200 تومانی و انحراف منابع ارز 4200 تومانی بود، موضوع دیگر بحث عدم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال‌های 92 تا 97 بود،‌ در حالی که فرصتی در اختیار کشور بود که بتواند اقتصاد را مقاوم و وابستگی خود را به درآمدهای نفتی کاهش دهد، اما این اتفاق رخ نداد.

موضوع دیگر بحث چالش‌های فرا روی امنیت اقتصادی، امنیت سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار بود. کشور می‌توانست در این فرصت، فضای کسب و کار را مناسب و مشکلات فرا روی سرمایه‌گذاران را برطرف کند، اما این هم جزو ایرادهایی بود که همچنان در اقتصاد پابرجاست و در این دهه فرصت‌سوزی شد.

وی می‌افزاید: میانگین رشد اقتصادی دهه 90 صفر، میانگین تورم 24 درصد، میانگین رشد انباشت سرمایه منفی 5/2 درصد و شکاف طبقاتی براساس شاخص ضریب جینی از 36/5 درصد در سال 90 به 42 درصد در سال 99 رسیده است. برای اولین بار در اقتصاد ایران، هزینه‌های جبران استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته و در دو سال اخیر اقتصاد مستهلک‌تر شده است.

باید به این نکته توجه داشت که با وجود تأثیرگذاری تحریم‌ها، ولی مسئله اصلی این بود که اقتصاد ایران درون‌زایی ایجاد نکرد و وابستگی آن نیز به درآمدهای نفتی بالا بود، متأسفانه دولت همچنان وابسته به درآمدهای نفتی بود و از این‌رو تحریم‌ها اثر خود را بر درآمدهای نفتی به واسطه بحث نفت بر اقتصاد ایران تحمیل کرد.

استاد دانشگاه خوارزمی درباره ریشه این مشکلات می‌گوید: ریشه مسائل این بود که دولت از سال 92 تا 97 فرصتی داشت که بتواند اقتصاد ایران را درون‌زا کند؛ چرا که برخی از چالش‌هایی که در دوره دوم تحریم‌ها مشاهده شد عملا با درون‌زاسازی اقتصاد مرتفع می‌شد اما این اتفاق نیفتاد، دولت هم عملاً در بحث تحریم‌های دوره دوم غافلگیر شد و لذا شاهد شدیدترین فشارها بر اقتصاد ایران بودیم. من می‌پذیرم تحریم‌ها اثرگذار بود ولی معتقدم ما می‌توانستیم با اقداماتی از شدت تحریم‌ها بکاهیم که متأسفانه این مسائل رخ نداد.

متأسفانه غافلگیری دولت سبب بروز خطاهای پشت سر هم شد و از ارز 4200 تومانی تا فروش ذخایر طلای کشور و بحث اتلاف منابع ارزی از نتایج آن بود، البته عدم بهبود فضای کسب و کار، عدم تقویت شفافیت و رقابت‌پذیری اقتصاد ایران نیز از دیگر نتایج منفی این امر بود. شقاقی شهری ادامه داد: از سال 92 که دولت بحث مذاکرات را شروع کرد تا سال 97 فرصت 5 ساله‌ای بود که دولت می‌توانست تلاش کند اقتصاد را مقاوم کند؛ چرا که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم در سال 92 ابلاغ شد، ولی دولت عملاً باور نداشت دوباره اقتصاد ایران تحریم می‌شود.

وی درباره اظهارات جهانگیری مبنی بر کارنامه درخشان دولت در زمینه اشتغال‌زایی گفت: وقتی در دهه 90 رشد سرمایه ثابت ناخالص منفی 5/2 درصد، میانگین رشد اقتصادی صفر و تورم هم میانگین 24 درصد است، شاهد این واقعیت هستیم که کشور با یک رکود تورمی سنگینی مواجه شد و اشتغال هم خروجی سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی است، به ویژه در دو سال اخیر یعنی سال‌های 97 و 98 اقتصاد 12 درصد کوچک‌تر شد که مفهومش این است که اگر آماری هم از اشتغال داده شود باید خروجی سرمایه‌گذاری باشد، یعنی وقتی می‌توان گفت اشتغال بهتر شده که بگوییم رشد سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی نیز بهبود داشته است، در حالی که سرمایه‌گذاری به شدت کاهش یافته است.

 

استقبال داماد ترامپ از رویکرد ضد ایرانی بایدن

داماد دونالد ترامپ رئيس‌جمهور سابق آمریکا، رویکرد بایدن در قبال ایران را تحسین کرد.

شبکه بلومبرگ با اشاره به مقاله اخیر جراد کوشنر در وال‌استریت ژورنال نوشت: داماد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اقدام جو بایدن در قبال ایران مبنی بر ندادن مشوق برای آمدن به پای میز مذاکره را ستایش کرد و استدلال کرد که این اقدام، نشان می‌دهد برجام دیگر زنده نیست.

کوشنر در وال‌استریت ژورنال نوشت: «در حالی که بسیاری، از پیشنهاد تیم بایدن برای همکاری با اروپا و پیوستن دوباره به توافق‌نامه ایران، نگران بودند، من اقدام بایدن را هوشمندانه ارزیابی می‌کنم. همین امر به اروپاییان نشان داد که برجام مرده و تنها یک توافق جدید می‌تواند ثبات را در آینده تضمین کند.»

در واقع اگرچه بایدن در مبارزات انتخاباتی متعهد شده بود که بار دیگر به برجام بازمی‌گردد، اما در داخل آمریکا با مخالفت هر دو حزب بر سر رفع تحریم‌ها روبه‌رو شد.

کاخ سفید در تازه‌ترین اظهارات خود گفته به محض آنکه ایران به تعهدات برجامی بازگردد، مذاکرات را برای محدودیت‌های بیشتر و طولانی‌تر در برنامه هسته‌ای ایران آغاز می‌کند و همچنین گفت‌وگو درخصوص برنامه موشک‌های بالستیک و حمایت تهران از گروه‌هایی که ایالات متحده آنها را تروریست می‌داند، دنبال خواهد کرد.

کوشنر در ادامه مقاله با اشاره به سخنان «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که به تازگی گفته بود برای آمدن ایران به پای میز مذاکرات هیچ مشوقی پیشنهاد نمی‌دهیم، افزود: «هنگامی که ایران برای از سرگیری مذاکرات پاداش خواست، بایدن کار درستی انجام داد و از این کار امتناع کرد.»

در مقاله داماد ترامپ آمده است: «آمریکا باید صبور باشد و اصرار بورزد که هر توافقی باید شامل بازرسی‌های هسته‌ای و پایان دادن به نقش منطقه‌ای ایران باشد.»

کوشنر به عنوان معمار اصلی توافق‌نامه «آبراهام» میان اسرائیل و چند کشور عربی، از دولت بایدن خواست تا همچنان این روند را ادامه دهد.

 

تاج‌گردون: حمایت فراکسیون امید از روحانی اشتباه بود

نماینده رد اعتبار شده مجلس در یک نشست خبری مدعی شد برجام یکی از موضوعات ما با جهان(!) است و موضوعات مختلف دیگری هم در داخل و خارج داریم که باید حل کنیم، مانند حقوق بشر، زنان و منطقه.

غلامرضا تاج‌گردون در نشست انتخاباتی حزب‌ ندای ایرانیان، ضمن بازگویی موضع طلبکارانه دولت آمریکا، اظهار داشت: برجام یکی از موضوعات ما است، همه مسائل بین‌المللی ما نیست. منتقدان درست می‌گویند که همه چیز را به برجام تقلیل ندهید. قبل از برجام و بعد از برجام هم موضوعات مختلفی مانند حقوق بشر، زنان و منطقه را باید حل کنیم.

وی افزود: ترامپ و بایدن از نظر روش‌ها با هم تفاوت دارند ولی استراتژی و سیاست آمریکا واحد است. لذا از طریق روش بایدن بهتر می‌توان با آمریکا کنار آمد.

تاج‌گردون در مورد عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم با اشاره به عضویت خود در این فراکسیون گفت: فراکسیون امید از ابتدای شکل‌گیری مانند انتخابات قبلی و حمایت از روحانی، اشتباه کرد و این اشتباه موجب شد انتظاری که از فراکسیون وجود داشت برآورده نشود. البته از ابتدا مشخص بود که این فراکسیون موفق نخواهد بود، در حقیقت وقتی نام علی لاریجانی در آن لیست بود و مشخص بود که از همان ابتدا نباید به آن امید داشت. لذا قاعده لیست‌بندی را بلد نبودیم.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: اشتباه دوم فراکسیون امید این بود که همه توان خود را بر روی ریاست مجلس گذاشت. اما در اصل باید بر مجلس حکومت کرد نه اینکه فقط رئیس شد. فراکسیون امید نتوانست توقعات را برآورده کند و تصمیمات معقولی نگرفت. من در فرم عضویت فراکسیون نوشتم که موافق فراکسیون امید نیستم بلکه نام آن فراکسیون اصلاح‌طلبان که هر اصلاح‌طلبی عضو آن شود. واقعیت این است که فراکسیون تخیلی 180 نفری را در ذهن تصور کردند و نتیجه آن 104 نفر شد.

تاج‌گردون در مورد پیوند زدن حل مشکلات داخلی با مذاکره با آمریکا اظهار کرد: مناسبات بین‌الملل در دنیا تغییر کرده است. بنده موافق مذاکره هستم اما فکر اینکه مذاکره به نتیجه بسیار خوبی برسد، یک توهم است. لذا ابتدا باید تکلیف خود را مشخص کنیم. برجام یک موضوع در مناسبات است. بنده موافق و مدافع برجام هستم اما این یکی از مسائل بین‌المللی کشور است.

وی همچنین مدعی شد جنازه برجام هم به درد ما می‌خورد. بدگویی تاج‌گردون علیه لاریجانی و روحانی در حالی است که وی در مجلس دهم با لاریجانی و روحانی همکاری نزدیک داشت.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

تأیید محکومیت 31 سال حبس اکبر طبری دردیوان عالی کشور

سخنگوی قوه ‌قضائیه از تایید حکم پرونده اکبر طبری در دیوان عالی کشور خبر داد. به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در چهل‌و‌ششمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده طبری، گفت: پرونده مهم و ویژه اکبر طبری با یک دادرسی عمیق، گسترده و طولانی در دادسرا و در دادگاه رسیدگی به آن انجام و حکم نهایی صادر شد. شهریورماه امسال بود که اعلام کردیم این پرونده با تقاضای اعاده دادرسی از ناحیه محکومان این پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده و در روز‌های اخیر در دیوان عالی کشور رسیدگی و حکم نهایی قطعی درباره اکبر طبری صادر شده است.  سخنگوی قوه ‌قضائیه ادامه داد: اکبر طبری در ارتباط با لیدری و سردستگی باند ارتشا، املاک متعدد و وجوه متعددی را به صورت رشوه از اصحاب پرونده‌ها اخذ کرده و در مراجع قضایی و همچنین ادارات و دوایر دولتی در بخش‌های غیرقضایی، اقداماتی به نفع متهمان انجام داده بود که در نتیجه بابت این اتهام ۳۱ سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی معادل قیمت اموال و وجوه مأخوذه و همچنین انفصال دائم از خدمات دولتی و استرداد فهرست بلند‌بالای املاک تحصیل کرده به بیت‌المال، محکوم شده بود که این محکومیت توسط دیوان عالی کشور تایید و محکومیت قطعی شد.  اسماعیلی تاکید کرد: وی اتهامات متعدد دیگری مانند جعل اسناد رسمی، سوءاستفاده از اسناد، اعمال نفوذ نزد ماموران و مقامات دولتی و شهرداری و همچنین ۳ فقره اعمال نفوذ و یک فقره غرض‌ورزی داشت که بابت این اتهامات نیز محکومیت حاصل کرد و این محکومیت‌ها هم در دیوان عالی کشور تایید شده است.

***

کوشنر: بایدن به اروپایی‌ها نشان داد برجام مرده است

مشاور پیشین دونالد ترامپ مدعی شد دولت بایدن به اروپایی‌ها نشان داد برجام مرده است و تنها یک ‌چارچوب جدید می‌تواند باعث ثبات در آینده شود. به گزارش ایسنا به نقل از هیل، داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز سه‌شنبه از جو بایدن برای ارسال سیگنال‌هایی به منظور بازگشت به برجام تمجید کرد. وی در این باره گفت: در حالی که برخی با پیشنهاد آغازین تیم بایدن برای همکاری با اروپا و بازگشت به برجام نگران شدند، من این را اقدامی دیپلماتیک و هوشمندانه‌ می‌دانم.  کوشنر ادامه داد: دولت بایدن به اروپایی‌ها نشان داد برجام مرده است و تنها یک چارچوب جدید می‌تواند ثبات را در آینده به ارمغان بیاورد.

***

گروسی: بدون بازرسی‌ها توافق با ایران غیرممکن است

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست مشترک ۳ کمیته پارلمان اروپا که به صورت مجازی در آن شرکت کرد، گفت بدون بازرسی‌ها دستیابی به توافق حداقلی و معتبر با ایران غیرممکن است. به گزارش فارس، وی در این باره گفت: کار آژانس بسیار ضروری است. بدون آژانس، بدون حضور بازرسان در محل، یک توافق قابل اعتماد غیرممکن است. گروسی درباره تصمیم آمریکا درباره برجام هم گفت: آنها به من می‌گویند می‌خواهند برگردند. وقتی با وزیر خارجه حرف می‌زنم این چیزی است که به من می‌گوید اما قطعا همانطور که قبلا گفتم مسائلی هست که باید شفاف شود، بنابراین غیرممکن نیست اما سخت است. وی در ادامه در ارتباط با توافق به دست آمده موقت با تهران، افزود: ما توانستیم یک حضور حداقلی را حفظ کنیم. یک پنجره برای دیپلماسی هم باز شد. امیدوارم در این دوره مشارکت‌کنندگان بتوانند دست‌کم حرکتی را به سمت برجام داشته باشند. البته آژانس در آن مشارکت خواهد کرد. گروسی شامگاه چهارشنبه در پاسخ به پرسش «مانوئل تردیوس» خبرنگار سرویس اسپانیایی یورونیوز درباره چرایی لزوم دستیابی به توافق جدید گفته بود: «این طور نیست که بگویید یک‌شبه به توافق سال ۲۰۱۵ برمی‌گردیم. از آن زمان تاکنون اتفاق‌های بسیاری روی داده است».گروسی همچنین گفته است: «گروهی از پژوهش‌ها و فعالیت‌ها [طبق برجام] ممنوع بود و ایران این ممنوعیت را نقض کرد. باید ببینیم با این وضعیت چه کار باید کرد و ما چطور می‌توانیم آن را کنترل کنیم».

***

رایزنی تهران و سئول برای گسترش تجارت کالاهای بشردوستانه

وزارت خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد تهران و سئول در یک نشست ویدئویی درباره استفاده از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره برای گسترش تعاملات بشردوستانه مذاکره کردند. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، وزارت خارجه کره‌جنوبی دیروز اعلام کرد: در گفت‌وگویی که امروز (سه‌شنبه) به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، تهران و سئول درباره راه‌هایی برای گسترش تجارت کالاهای بشردوستانه همچون دارو، تجهیزات پزشکی و آمبولانس رایزنی کردند. بنا بر اعلام وزارت خارجه کره، 2 طرف همچنین درباره مشکلات موجود بر سر راه تلاش‌های‌شان برای گسترش اینگونه تعاملات گفت‌وگو کردند. به گزارش یونهاپ، این سری رایزنی‌ها که نهمین جلسه آن دیروز برگزار شد، در حالی انجام می‌شود که دولت جدید آمریکا به‌رغم وعده‌هایش برای بازگشت به توافق هسته‌ای، تمایلی به کاهش تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران و آزاد شدن دارایی‌های مسدودشده کشورمان در کره‌جنوبی ندارد.

***

فرمانده سنتکام: واشنگتن تمایلی به جنگ با ایران ندارد

فرمانده سنتکام با بیان اینکه آمریکا تمایلی به جنگ با ایران ندارد، تاکید کرد: دولت جو بایدن درصدد ارزیابی سیاست ۲ سال اخیر علیه ایران است. کنت مک کنزی، در گفت‌وگو با شبکه ال‌بی‌سی لبنان گفت: آمریکا در ۲ سال گذشته سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت و دولت جو بایدن اکنون درصدد ارزیابی این سیاست است. وی تاکید کرد آمریکا تمایلی به جنگ با ایران ندارد و دولت بایدن به دنبال این است که کارها با ایران را به پیش ببرد. مک کنزی در پاسخ به این سوال که ایرانی‌ها متعهد شده‌اند انتقام خون ژنرال سلیمانی را بگیرند، گفت: نیروهای مسلح آمریکا برای هر گونه حمله احتمالی آماده هستند و اگر لازم باشد ما آماده پاسخگویی خواهیم بود.

*********************************

روزنامه خراسان**

ذره بین روی «دارایی های زیستی» دولت

یک نهاد نظارتی در نامه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، از آن ها خواسته است با توجه به اهمیت شناسایی، ثبت و ارزش گذاری همه دارایی های دولتی، مدیران مربوط باید برای تهیه گزارش های لازم و اعمال کنترل در باره «دارایی های زیستی» نهادهای دولتی و محاسبه استهلاک، عمر مفید و میزان ارزش آن ها در دفاتر مربوط اقدام کنند تا از تضییع احتمالی حقوق بیت المال جلوگیری شود.

*********************************

روزنامه ایران **

واشنگتن تمایلی به جنگ با ایران ندارد

   خبر اول اینکه، فرمانده سنتکام با بیان اینکه امریکا تمایلی به جنگ با ایران ندارد تأکید کرد: دولت جو بایدن درصدد ارزیابی سیاست دو سال اخیر علیه ایران است. به گزارش ایسنا، کنت مک کنزی، فرمانده سنتکام در گفت‌و‌گو با شبکه ال بی‌سی لبنان گفت: امریکا در دو سال گذشته سیاست فشارحداکثری علیه ایران را در پیش گرفت و دولت جو بایدن اکنون درصدد ارزیابی این سیاست است. وی تأکید کرد که امریکا تمایلی به جنگ با ایران ندارد و دولت بایدن به دنبال این است که کارها با ایران را به پیش ببرد. فرمانده سنتکام در ادامه خاطرنشان کرد: حملات حوثی‌ها علیه عربستان یک اقدام خصمانه است و حمله علیه نیروهای ما در عراق که به احتمال زیاد از سوی نمایندگان ایران انجام می‌شود نیز اقدامی خصمانه است و در نهایت این امر به کسی که رویکردش آرامش بیشتر است، کمک نخواهد کرد. این در حالی است که نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با رد هرگونه دخالت ایران در حملات اخیر به پایگاه‌های امریکایی در عراق، حمله هوایی امریکا به نیروهای عراقی را نقض حقوق بین‌الملل دانست. مجید تخت روانچی اخیراً در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، به ادعای نمایندگی امریکا که حمله به پایگاه‌های این کشور در عراق را به نیروهای مورد حمایت ایران منصوب کرده بود، این پاسخ را مطرح کرد.

 

نمایندگان مجلس چقدر حقوق می‌گیرند؟

  خبر دیگر اینکه، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت که حقوق نمایندگان حدود ۱۰الی۱۲ میلیون تومان است. به‌ گزارش مهر، محمدحسین فرهنگی افزود: « یکی از همکاران هزینه‌های نمایندگان و همچنین مسائل مربوط به حقوق آنها را در نامه‌ای منتشر کرده است. بخشی از این گزارش درست است زیرا دفاتری که نمایندگان در سراسر کشور دارند بعضاً برای بررسی چند حوزه انتخابیه است و مانند همه دستگاه‌های اجرایی این هزینه‌ها جهت مصارف دفاتر هزینه می‌شود اما حقوق نمایندگان حدود ۱۰الی۱۲ میلیون تومان است. به‌ گفته وی، هیچ کدام از نمایندگان از هزینه دفاتر برای مصارف شخصی استفاده نمی‌کنند، موضوعاتی مانند مسکن و خودروی نمایندگان نیز در این نامه عنوان شده که قبلاً در ارتباط با آنها توضیح داده شده است. همه نمایندگان هزینه مسکن را دریافت نکرده‌اند، همه نمایندگان نیز خودرو را تحویل نگرفته‌اند و نمایندگانی که نیاز داشتند برای اسکان در یک مسکن، هزینه‌ای در اختیارشان قرار داده شد.»

 

رایزنی برجامی روسیه و رژیم صهیونیستی

  دست آخر اینکه، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که برجام یکی از موضوعات گفت‌وگوی معاون وزیر امور خارجه روسیه و معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بوده است. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه راشا تودی، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با یوشع زرکو، معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی دیداری داشته است و درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کرده‌اند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: مذاکرات مفصلی درباره موضوع کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی انجام شد. در ادامه این بیانیه آمده است: در این گفت‌وگوها توجه ویژه‌ای به وضعیت پیرامون برجام (توافق هسته‌ای) معطوف بود. به برخی جنبه‌های کنترل صادرات هم پرداخته شد.

*********************************

روزنامه شرق **

مدیرکل آژانس: اعضای برجام از فرصت 3ماهه ایران استفاده کنند

ایرنا: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه از کشورهای عضو توافق هسته‌ای (برجام) درخواست کرد از پنجره دیپلماتیک و فرصت سه‌ماهه‌ای که ایران در نظر گرفته است، برای حفظ این توافق استفاده کنند. به گزارش آسوشیتدپرس، گروسی این مطلب را در نشست مجازی کمیسیون‌های دفاع و روابط خارجی پارلمان اروپا مطرح کرد. وی ابراز امیدواری کرد طرف‌های عضو برجام در این دوره زمانی سه‌ماهه بتوانند به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردند یا دست‌کم حرکتی را برای بازگشت آغاز کنند. گروسی بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران را امکان‌پذیر دانست، اما تأکید کرد هر دو طرف باید آماده مذاکره باشند. گروسی درباره پافشاری ایران به بازگشت اولیه ایالات متحده به برجام، بدون اشاره به اینکه کدام کشور بود که از برجام خارج شد و آن را زیر پا گذاشت، گفت دستیابی به این هدف، مستلزم حرکت از جانب هر دو طرف است. ایران در دو سال گذشته مقدار زیادی مواد هسته‌ای ذخیره‌سازی کرده و از این زمان برای تکمیل دانش و مهارت‌هایش در این حوزه‌ها بهره‌برداری کرده است. گروسی گفت در پی مذاکره با هر دو طرف از جایگاه بی‌طرف و بدون جانبداری سازمان خود، به صورت قطعی بر این باور است که بازگشت ایالات متحده به این توافق معروف به «برجام»، امکان‌پذیر است. آنها (آمریکایی‌ها) مایل به بازگشت به برجام هستند، البته هنوز مسائلی وجود دارد که باید شفاف‌سازی شود. بازگشت آمریکا به برجام دشوار است، اما غیرممکن نیست. گروسی گفت: با وجود محدود‌شدن دسترسی (بازرسان آژانس برای نظارت بر فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای ایران)، اما هنوز (توافق اخیر این سازمان با ایران) امکان دستیابی به پیشینه‌ای از فعالیت‌های اجرا‌شده (در تأسیسات ایران) را فراهم می‌کند؛ هر‌چند می‌پذیرم که برابر با دسترسی کامل که پیش از این داشتیم، نخواهد بود.

 

حمایت مشاور  ارشد ترامپ از سیاست بایدن در قبال ایران

ایسنا: مشاور پیشین دونالد ترامپ مدعی شد که دولت بایدن به اروپایی‌ها نشان داده که برجام مرده است و تنها یک ‌چارچوب جدید می‌تواند باعث ثبات در آینده شود.  به گزارش هیل،جرد کوشنر، داماد و مشاور پیشین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز سه‌شنبه از جو بایدن برای ارسال سیگنال‌هایی به منظور بازگشت به برجام تمجید کرد. وی در این خصوص گفت: «در حالی که برخی با پیشنهاد آغازین تیم بایدن برای همکاری با اروپا و بازگشت به برجام نگران شدند، من این را اقدامی دیپلماتیک هوشمندانه‌ می‌دانم». کوشنر ادامه داد: «دولت بایدن به اروپایی‌ها نشان داد که برجام مرده است و تنها یک چارچوب جدی می‌تواند ثبات را در آینده به ارمغان بیاورد».

 

رایزنی سفیر  ایران با رئیس شورای عالی قضائی عراق

ایسنا: ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد، با «قاضی فائق زیدان»، رئیس شورای عالی قضائی عراق ملاقات و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات، سفیر ایران ضمن تشکر از هماهنگی‌ها و مدیریت آقای زیدان در جریان سفر رسمی اخیر رئیس قوه قضائیه کشورمان به عراق، برخی مسائل قضائی میان دو کشور از جمله موضوع عفو برخی اتباع ایرانی در بند در عراق، انتقال محکومین قضائی به داخل ایران و نیز معرفی نماینده برای پیگیری امور قضائی ایرانیان را مورد بحث و بررسی قرار داد. رئیس شورای عالی قضائی عراق نیز ضمن قول مساعد برای صدور دستورات لازم به منظور همکاری بخش‌های ذی‌ربط و وزارت دادگستری عراق با طرف‌های ایرانی، سفر آقای رئیسی به عراق را در راستای تقویت روابط دو کشور دانست.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات