صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۹۰۱۳

اخبار ویژه 28 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

آگهی‌های دولتی چاپ کن و ژست معترض هم بگیر!

روزنامه اجاره‌ای اعتماد سالنامه‌ای با عنوان «معترض امیدوار» را منتشر کرد.

ژست معترضانه این نشریه در حالی است که در دوره عُسرت و مضیقه برای نشریات، ده‌ها آگهی دولتی در همین سالنامه درج شده است.

صندوق ملی توسعه، ایران‌خودرو، سایپا، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) و شرکت‌های تابعه، ذوب‌آهن اصفهان، مترو تهران، شهرداری تهران و معاونت‌های زیرمجموعه آن، و بانک‌های ملی و ملت و تجارت و صادرات، چند هلدینگ و شرکت نفتی، از جمله مراکزی هستند که آگهی به این روزنامه زنجیره‌ای داده‌اند و ضمنا برخی مصاحبه‌ها و گزارش‌های آگهی‌گونه برای وزارت نیرو، و رفاه و کار و... در ویژه‌نامه اعتماد منتشر شده است.

این اتفاق در حالی می‌افتد که دولت ادعا دارد به لحاظ بودجه‌ای دچار مضیقه شدید است.

رفاقت با مفسد اقتصادی دوره اصلاحات (شهرام جزایری) در حد مبادله هدایای هنگفت، مراوده در مجلس ششم و حتی رفاقت در حد کله‌پاچه‌خوری، از جمله سوابق مدیر این نشریه محسوب می‌شود.

 

برای حمایت از روحانی شرمنده‌ام/ حرف‌های او، درد مردم را بیشتر می‌کند

عضو حاشیه‌ساز فراکسیون امید در مجلس دهم می‌گوید: به‌خاطر حمایت از روحانی، شرمنده هستم.

پروانه سلحشوری گفته است: «روحانی سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را نابود کرده است. من به‌خاطر حمایت از روحانی شرمنده‌ام».

سلحشوری افزود: روحانی گاهی حرف‌هایی می‌زند که درد مردم را بیشتر می‌کند. مثلا گفته «سانتریفیوژ را چرخاندیم و چرخ زندگی مردم را نیز چرخاندیم». اما باید از او پرسید کدام چرخ؟ وضعیت مردم از زمان جنگ بدتر شده و مردم در صف روغن می‌ایستند.

جهان‌نیوز ضمن انتشار ویدئوی سخنان سلحشوری نوشت: باید از این ابراز شرمندگی سلحشوری تشکر کرد و از او خواست تا این موضوع را به دیگر همفکرانش در جبهه اصلاحات به جای فرافکنی نیز توصیه کند.

البته که خود سلحشوری به‌عنوان یکی از برندهای حاشیه‌سازی در مجلس گذشته باید از عملکرد مجلس دهم و خاصه فراکسیون امید و خصوصا عملکرد خودش هم از مردم عذرخواهی کند؛ چرا که وکیل‌الدوله‌های مجلس دهم که در چهار سال از عمر روحانی در مجلس حاضر بودند با همین دولت ناکارآمد به‌طور ویژه همراهی کردند و به‌خاطر منافع گروهی از ایفای نقش نمایندگی خود چشم‌پوشی کردند.

بخش مهمی از وقت گران‌بهای مجلس گذشته توسط خانم سلحشوری و دوستان ایشان صرف حمایت از مجرمان امنیتی و یا مقوله‌هایی نظیر ورود زنان به ورزشگاه و... شد.

بامزه‌تر آن که بعد از پایان دوره فعالیت سلحشوری در مجلس دهم، وی با انتشار توئیت‌هایی نگران وضع معیشتی مردم و درد کارگران شد و دنبال مسئول پاسخگو می‌گشت.

 

آفتاب یزد: لطمه به اعتماد مردم هزینه سود دولت از بورس بود

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد می‌گوید: «صعود و سقوط بورس در سال 99، بازی بُرد - بُرد برای دولت بود».

آفتاب یزد از قول یک کارشناس اقتصادی می‌نویسد: با توجه به این که همواره مسئولیت شکست‌ها را کسی برعهده نمی‌گیرد تاکنون دلیل خاصی به عنوان دلیل اصلی ریزش بورس مطرح نشده است؛ اما مجموعه عواملی هستند که می‌توان سقوط بورس در سال 1399 را به برآیند آنها نسبت داد. از جمله این عوامل این است که پس از وقوع رشد بزرگ بازار سرمایه، افرادی که در بازارهای دیگر به بازدهی‌های مشابه بورس در آن مدت نرسیده بودند، شروع به بدگویی از بازار سرمایه و هشدار دادن نسبت به ریزش سنگین بورس کردند. برخی افراد نیز شروع به نامه‌نگاری به سطوح اول تصمیم‌گیری کشور کردند و ادعا کردند که رشد بازار سرمایه وارد حباب شده است و این حباب سرمایه‌های مردم را از بین خواهد برد.

دولت چه در رونق و چه در رکود بدون توجه به شرایط بازار و ایجاد بسترهای لازم از بورس تامین مالی کرد. یعنی بخشی از سهام خود را نه به صورت بلوکی، بلکه به صورت خُرد در بازار مثبت عرضه کرد و پس از آن نیز اقدام به فروش اوراق بدهی در بازار منفی کرد و با این دو کار چه در دوران رونق و چه در دوران ریزش بخش زیادی از نقدینگی بازار را اعم از حقوقی و حقیقی جذب خود کرد. بر این اساس دولت چه در صعود و چه در نزول، اقدام به تامین مالی از بازار کرد و از این رو نمی‌توان نقش اثرگذار دولت را در ریزش بورس نادیده گرفت!

دولت برنده اصلی بازار سرمایه در سال 99 بود و در صعود و نزول به خوبی توانست از بورس تامین مالی کند. اما یک برنده کوتاه مدت بود! چرا که اگر دولت به دنبال شکل دادن رویه‌ای بلندمدت برای تامین مالی از بازار سرمایه بود، به بسترسازی و ظرفیت‌سازی از این بازار قبل از هر نوع تامین مالی می‌پرداخت و به این بازار به چشم محلی برای «تامین مالی یک بار مصرف» نگاه نمی‌کرد!

متاسفانه هنوز در الگوهای اقتصادی کشور حتی در بالاترین سطوح وزارت اقتصاد درک صحیحی از مفهوم بازار سرمایه وجود ندارد؛ در حالی که بازار سرمایه جایی است که در آن «اعتماد» حکومت می‌کند! یعنی سرمایه‌گذاران در این بازار ترجیح می‌دهند تا رشدهای کوچک را هر سال داشته باشند، اما بازار با یک روند مطمئن حرکت کند. این مسئله اطمینان بخش‌تر از این است که در مقطعی با رشد 300 درصدی را برای چند ماه برای یک عده سودهای کلان ایجاد کنیم و بعد برای اصلاح، افت 50 تا 200 درصدی را برای یک عده دیگر تحمیل کنیم و در نهایت بگوییم که برآیند این‌ها به زعم دولت مثبت بوده است!

بنابراین اگر با بسترسازی صحیح رویه‌ای دائمی برای جذب سرمایه اشخاص حقیقی اتفاق می‌افتاد و بازار به پشتوانه این سرمایه‌ها به بخش‌های بزرگ و مهم اقتصاد وارد می‌شد قطعا چنین ریزشی در بازار سرمایه و در اعتماد عمومی مردم اتفاق نمی‌افتاد.

 

صنعت نفت در دوره روحانی گرفتار خودتحریمی و رشد منفی شد

هرچند تحریم‌های آمریکا علت اصلی کاهش فروش نفت ایران است، اما عدم تصمیم‌گیری‌های به‌موقع و سیاست‌های اشتباه دولت نیز در آن موثر بوده است. این در حالی است که می‌توانستیم با تکمیل و تقویت زنجیره‌های ارزش افزوده بخش نفت و احداث پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کوچک و بزرگ جدید، میزان تولید خود را در سطحی در حدود سال‌های قبل (۳ میلیون و ۵۰۰ هزار) حفظ کنیم.

زنگنه، وزیر نفت یکی از مخالفان جدی احداث پتروپالایشگاه‌ها در سال‌های اخیر بوده است. میزان صادرات نفت نیز در دو سال اخیر در حدود ۴۸۰ و ۶۲۵ هزار بشکه در روز بوده که یک‌سوم میزان صادرات نفت کشور در دوران تحریمی ابتدای دهه ۹۰ بوده است. دولت روحانی با ایجاد امیدواری‌ها برای آینده برجام به همه روابط و شبکه‌های لازم برای دور زدن تحریم‌ها بی‌توجه بود.

به گزارش روزنامه فرهیختگان، استخراج بی‎رویه نفت که آیندگان نیز در آن سهیم هستند، توصیه نمی‎شود، اما با استخراج نفت و هم‌زمان تقویت زنجیره ارزش‎افزوده داخلی، احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کوچک و بزرگ می‎تواند در کنار خلق درآمد‌ها و ارزش‎افزوده‌های غیرنفتی (محصولات صنایع پایین پتروشیمی‎ها) به اهدافی مانند افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش ارزآوری و افزایش اشتغال در سال‌های تحریم حمله کند.

آیا با افزایش زنجیره پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها نمی‎توانستیم تولید نفت را لااقل در سطح قبلی حفظ کنیم؟ پاسخ این سوال را البته زنگنه، وزیر نفت بار‌ها و بار‌ها داده است. به‎عنوان مثال بیژن زنگنه هفتم بهمن سال جاری در ششمین کنگره نفت و نیرو اظهار کرد: «عده‌ای در کشور ۴۰ سال تلاش کردند تولید نفت ایران از ۴ میلیون بشکه بیشتر نشود و در این راه به مجلس رفتند و به سایر سازمان‌ها مراجعه کردند و موفق هم بودند.» این سخن از کسی که سال‌ها عالی‎ترین کرسی‌های نفتی کشور را در اختیار داشته، تعجب‎برانگیز است، آن هم از کسی که عمده مخالفت‌ها با احداث پالایشگاه و پتروشیمی‌ها را داشته است.

این گزارش می‌افزاید: در محدوده سال‌های ۹۰ تا ۹۳ نیز ایران با تحریم‌های بسیار پیچیده‌ای مواجه بود، که در وزارت نفت وقت با شبکه‎سازی‌های مالی و حمل‎ونقلی امکان دور زدن تحریم‌ها را فراهم می‎کرد. همین اقدامات منجر شده بود که در سال‌های تحریمی ابتدای دهه ۹۰، صادرات نفت به کمتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا نکند و همچنان مسیر‌های درآمدی برای ایران حفظ شود.

اما بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و آغاز مذاکرات با غرب تمامی راه‌ها و شبکه‌های ایجادشده قبلی بسته شد و درواقع دولت نیازی به وجود آن‌ها برای استفاده نفتی نمی‎دید. همین مسئله باعث شد که بعد از خروج آمریکا از برجام دست کشور برای دور زدن تحریم‌ها خالی بماند و امکان آن به‏قدری منتفی باشد که صادرات نفت خام ایران در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به کمترین میزان در طول ۴ دهه اخیر برسد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

پیام فرمانده کل قوا به مناسبت روز پاسدار

سپاه با قدرت به فعالیت‌های شایسته خود ادامه دهد

فرمانده کل قوا به مناسبت میلاد امام حسین علیه‌السلام و روز پاسدار، پیامی خطاب به فرمانده کل سپاه صادر کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به این شرح است:

بسمه‌تعالی

سلام مرا به همه پاسداران برسانید، ان‌شاءالله موفق باشید؛ با قدرت به فعالیت‌های شایسته خود ادامه دهید.

***

نبود نظارت از مشکلات کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در اصلاح ساختار بودجه گام اساسی برداشته نشده و راضی نیستیم. محمدباقر قالیباف روز گذشته در مراسم واگذاری ۳۵۲ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) پیشوا ضمن تبریک به مناسبت روز جانباز و تقدیر از همه رزمندگان و جانبازان و خانواده شهدا اظهار کرد: نحوه کار و نگاه در کمیته امداد باید به گونه‌ای باشد که کار به مردم واگذار شود و مردم در صحنه این مجاهدت‌ها برای فقرزدایی و توانمند‌سازی حضور پیدا کنند. فرق ما به عنوان کشورهای اسلامی با دیگر کشورها همین است، چرا که در کشورهای غرب و مبتنی بر اندیشه‌های خود، بیشتر فردمحوری وجود دارد و ممکن است مجموعه‌های بزرگی هم باشند اما ما در جامعه اسلامی وقتی بحث مواسات می‌شود، این مساله باید به عنوان یک حرکت جمعی موضوعیت پیدا کند. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید سرمایه‌های اجتماعی را روز‌به‌روز افزایش دهیم، بیان کرد: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ما برای انجام این کار اعتماد مردم و خیرین و مددجویان است. قالیباف بیان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۰ رویکردهای مشخص و روشنی داشته‌ایم و مصمم در این مسیر گام برداشته‌ایم اما باید اذعان کنم در اصلاح ساختار بودجه گام اساسی برداشته نشده و راضی نیستیم، البته در حوزه سلامت بسیار دقیق، شفاف و مشخص گام برداشتیم و در حوزه معیشت نیز گام جدی برداشته شده است و باید اعلام کنیم از مشکلات ما در کشور پول و نبود امکانات نیست، بلکه نبود نظارت است. در حوزه مسکن، اشتغال و فقرزدایی و مستمری از کمیته امداد توقع داریم و ۳۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای کمیته امداد دیده شده که مصمم هستیم این بودجه تحقق پیدا کند.

***

روحانی: منتظر عمل آمریکایی‌ها  هستیم

روحانی پس از آخرین جلسه هیات دولت در سال 99 در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اینکه امروز شرایط برای شکسته شدن تحریم از هر زمان دیگری آماده‌تر است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها به صراحت و بارها اعلام کردند مسیر دولت قبل غلط بوده و فشار حداکثری شکست خورده است و تأکید کردند می‌خواهند به مسیر تعهد و برجام بازگردند، البته صرفا گفتن کافی نیست و منتظر عمل هستیم. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تأخیر در برداشتن تحریم خیانت است، تصریح کرد: هر جناح، فرد و گروهی اگر یک ساعت پایان تحریم را به هر دلیلی به تأخیر بیندازد، خیانت بسیار بزرگی به تاریخ ملت ایران کرده و ننگ ابدی برای آن جناح یا فرد باقی خواهد ماند.

به گزارش «وطن‌امروز»، در شرایطی که تحریم‌های ضدایرانی آمریکا با تغییر ماهیت از تحریم‌های هسته‌ای شکل پیچیده‌تری به خود گرفته است، مشخص نیست اظهارات حسن روحانی مبنی بر اینکه امروز شرایط برای شکسته شدن تحریم از هر زمان دیگری آماده‌تر است، با چه مبنایی بیان می‌شود، ضمن اینکه دولت و دستگاه سیاست خارجی طی 7 سال گذشته غیر از روش شکست خورده امتیاز دادن به طرف غربی و صرف‌نظر از حقوق هسته‌ای کشور، به جای رفع تحریم‌ها، به گسترده‌تر شدن تحریم‌های ضد‌ایرانی کمک کردند. به علاوه، رفع تحریم‌ها مسیر مشخصی دارد که آن هم تقویت مولفه‌های اقتدار ملی است که نمونه بارز آن قانون هسته‌ای مجلس است که روحانی و ظریف بر خلاف مصالح ملی به مخالفت آشکار با این مصوبه - قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران- پرداختند. همین رفتارها و گفتارهای غلط و سیگنال‌های ضعف است که آدرس اشتباه برای طرف آمریکایی ارسال کرده و تجدید نظر آنها در کاستن از فشار به ایران را در پی دارد؛ نظیر اظهارات ملتمسانه محمدجواد ظریف در گفت‌وگوی اخیرش با «مرکز سیاست‌ اروپا» که اظهار داشت: «۶ ماه تا روی کار آمدن یک دولت جدید در ایران زمان می‌برد، پس توصیه می‌شود آمریکا سریع‌تر عمل کند و این نیاز دارد که آنها خجالت را کنار بگذارند و اقداماتی را که باید، انجام دهند».

در نهایت اینکه، این طرف آمریکایی است که رسما اعلام می‌کند هیچ مشوقی به تهران نخواهد داد و هیچ گام ابتدایی را برنمی‌دارد و ایران قبل از هر چیز باید به محدودیت‌های هسته‌ای بازگردد. با این وصف شاید منظور روحانی از خیانت تاخیر در برداشتن تحریم‌ها، امتیاز دادن جدید به دولت بایدن است.

***

سی‌ان‌ان:

آمریکا هفته آینده ایران، روسیه و چین را تحریم می‌کند

یک شبکه خبری آمریکایی به نقل از چند مقام دولت بایدن مدعی شد واشنگتن هفته آینده تحریم‌هایی را علیه ۳ کشور ایران، روسیه و چین به اتهام ادعایی مداخله در انتخابات اعمال خواهد کرد. خبرنگار سی‌ان‌ان شامگاه سه‌شنبه (به وقت تهران) گفت ۳ مقام آمریکایی گفته‌اند انتظار می‌رود هفته آینده دولت بایدن تحریم‌هایی را درباره مداخله برخی کشورها در انتخابات این کشور اعلام کند. این مقام‌ها جزئیات مربوط به تحریم‌های مورد انتظار را اعلام نکردند اما گفتند این تحریم‌ها چند کشور از جمله روسیه، چین و ایران را هدف قرار خواهد داد. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گزارشی جدید ایران و روسیه را به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متهم کرده اما مدعی شده چین به‌‌رغم بررسی چنین اقدامی در جهت آن فعالیت نکرده است.

*********************************

روزنامه خراسان**

خبرآنلاین نوشت : محمدرضا حیاتی گوینده پیش کسوت خبر با ویژه برنامه نوروز ۱۴۰۰ به تلویزیون بازگشت.

 

برنا نوشت : «محسن رفیق دوست»، اولین وزیر سپاه ایران، در خصوص حضور سعید محمد در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: خود من هم با وجود این که سپاهی ام ایشان را نمی شناسم. ایشان فردی شناخته شده نیست .وی در باره این که  از میان نامزدهای  فعلی چه کسی اصلح تر است، اظهار کرد: باتوجه به 10سالی که در کنار رضایی بودم که هشت سال در جنگ بود و قدرت فرماندهی او را هم دیدم و این که بعد از جنگ او دکترای اقتصاد گرفت و برای حرف های خود تز دارد او را از بقیه نامزدها قوی تر و مناسب تر می دانم.

*********************************

روزنامه ایران **

مذاکره کره جنوبی با ایران بر سر دارایی‌های مسدود شده

   خبر اول اینکه، وزارت خارجه کره جنوبی از مذاکره مقام‌های این وزارتخانه با مقام‌های وزارت خارجه ایران در خصوص استفاده از دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی برای گسترش تجارت بشردوستانه خبر داده است. به گزارش جماران، خبر‌گزاری «یونهاپ» به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی نوشت، در این مذاکرات که به‌صورت تماس تصویری انجام گرفته، دوطرف در خصوص روش‌های پیشبرد تجارت بشردوستانه از جمله تجارت دارو، تجهیزات پزشکی، آمبولانس و مشکلات در مسیر تقویت چنین همکاری‌هایی مذاکره کرده‌اند. وزارت خارجه کره جنوبی روز ۱۶ خرداد ماه امسال یک تیم میان‌ سازمانی را برای کمک به گسترش تجارت بشردوستانه این کشور با ایران راه‌اندازی کرد.«لی‌ سونگ هو»، معاون وزیر خارجه کره جنوبی در امور اقتصادی، ریاست جلسه افتتاحیه این تیم را بر عهده داشت. یونهاپ نوشته بعد از آخرین جلسه کاری این تیم، کره جنوبی حدود ۲۰ کالای بشردوستانه از جمله واکسن آنفلوانزا و ابزار اندازه‌گیری قند خون را صادر کرده است. این خبر در حالی منتشر شده که چند ماه قبل اتاق بازرگانی ایران رقم پول‌هایی که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. پنجم اسفند ماه امسال وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت دارایی‌های مسدود شده ایران بعد از رایزنی با امریکا آزاد خواهد شد. خبرگزاری یونهاپ نوشت که ایران در هفته‌های گذشته از سئول خواسته حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور، که به‌دلیل تحریم‌های امریکا در دو بانک کره جنوبی مسدود شده، آزاد شوند. بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی ادعا کرده که طرف ایرانی رضایت خود را درباره پیشنهادهای مطرح‌شده از طرف ما ابراز کرده است.

دادگاه پاریس یک شکایت علیه ایران را رد کرد

  خبر دیگر اینکه، دادگاه تجدید نظر پاریس درخواست شناسایی و اجرای حکم ۲۵۰ میلیون دلاری خانواده «فلاتو» علیه دولت جمهوری اسلامی ایران را رد کرد. به گزارش ایرنا به نقل از مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، شعبه ۵ دادگاه تجدیدنظر پاریس با صدور رأی ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۹ (۱۶ مارس ۲۰۲۱)، ضمن تأکید بر اصل مصونیت دولت‌های خارجی از صلاحیت مراجع قضایی ملی، رأی دادگاه بدوی پاریس دائر بر شناسایی و قابلیت اجرای رأی سال ۱۹۹۸ دادگاه فدرال ناحیه کلمبیا در ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع خانواده فلاتو و به خواسته مبلغ تقریبی ۲۵۰ میلیون دلار را ابطال کرد. گفتنی است این دستاورد حقوقی تحت مدیریت و نظارت مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری که مستقیماً زیر نظر دفتر رئیس جمهوری اداره شده و وظیفه نمایندگی دولت و نظارت و مدیریت بر تمامی بین‌المللی دولت و دستگاه‌های دولتی را بر عهده دارد، حاصل شده است. علومی یزدی رئیس این مرکز این موفقیت را نمود دیگری از مواضع قانون مندانه جمهوری اسلامی ایران دانسته و از همکاران شعبه پاریس این مرکز و تیم وکلای خارجی همکار تشکر کرد.

 

 اتهام دخالت سایبری ایران در انتخابات امریکا

  شنیدیم که، یک مقام روس از تحریم شرکت‌های این کشور به‌دلیل تجارت با ایران خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از تاس، دیمیتری کیکو معاون رئیس بخش کنترل محدودیت‌های خارجی وزارت دارایی روسیه، گفت: پس از خروج امریکا از برجام، در حدود ۱۰ شرکت و سازمان روسی به علت همکاری‌ با ایران توسط امریکا تحریم شده‌اند. همچنین دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا شرکت «یونی کنترل» مستقر در ایالت «اوهایو» این کشور را به اتهام نقض تحریم‌های ایران جریمه کرد. اوفک اعلام کرده است که این شرکت، در ممانعت از صادرات محصولاتش به ایران، تعلل کرده و به این ترتیب، تحریم‌ها را نقض کرده است. براساس این گزارش، این شرکت سازنده ابزار‌آلات کنترل فرآیند، با پرداخت جریمه‌ای معادل ۲۱۶ هزار و ۴۶۴ دلار موافقت کرده است.همزمان یک دستگاه اطلاعاتی امریکا در گزارشی ایران و روسیه را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا متهم کرد. به گزارش ایسنا، مطابق با ادعای دستگاه اطلاعاتی امریکا که روز سه‌شنبه منتشر شده است، ایران کمپینی را برای اثرگذاری در دورنمای انتخابات مجدد دونالد ترامپ - بدون آنکه به طور مستقیم رقیبانش را ترویج کند - راه انداخته بود. در این گزارش آمده است که ایران با کمپین خود برای تضعیف اعتماد عمومی در پروسه الکترال امریکا تلاش کرده است.

ریاض خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران

  دست آخر اینکه، شورای وزیران سعودی با طرح ادعاهایی علیه تهران بار دیگر خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شدند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، نشست هفتگی شورای وزیران سعودی به ریاست سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد. وزیران سعودی در بخشی از نشست خود با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان تأکید کردند. کابینه عربستان مدعی شد: حمایت‌های ایران از حوثی‌ها با سلاح‌های پیشرفته و پهپادها ادامه دارد و آنها به روش عمدی و برنامه‌ریزی شده مردم غیرنظامی یمنی و عربستانی را هدف قرار می‌دهند.

*********************************

روزنامه شرق **

لبنان در آستانه تشكیل دولت

منابع خبری لبنانی از تشکیل احتمالی دولت جدید این کشور در ۷۲ ساعت آینده خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه «اللواء» لبنان اعلام کرد که توافقاتی بر سر تشکیل دولت لبنان به ریاست سعد حریری در ۷۲ ساعت آینده صورت گرفته است. این روزنامه نوشت: اطلاعات حاکی از توافق بر سر تشکیل دولت جدید ظرف ۷۲ ساعت آینده است، طبق این اطلاعات دولت جدید متشکل از ۲۰ وزیر بوده و وزارت کشور به عباس ابراهیم، رئیس کنونی اداره کل امنیت ملی لبنان، سپرده می‌شود. حریری اکتبر به تشکیل دولت مکلف شد و تعهد داد فورا دولتی تشکیل دهد که قادر به احیای نقشه راه فرانسه باشد اما اختلافات سیاسی قدیمی مذاکرات تشکیل دولت را ناکام گذاشته است و این در‌حالی است که آژانس‌های سازمان ملل نسبت به فاجعه اجتماعی در لبنان به دلیل پیامدهای انفجار بندر بیروت و همچنین بحران اقتصادی و کرونا هشدار می‌دهند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات