صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۹۰۴۷

اختلافات هند و عربستان به خرید نفت کشیده شد/ ایران می‌تواند برنده اختلافات باشد

پالایشگاه های دولتی هند حدود 60 درصد 5 میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش این کشور را در اختیار دارند و به طور متوسط در ماه 14.7 تا 14.8 میلیون بشکه نفت عربستان را وارد می کنند.
به دنبال شدت گرفتن اختلافات عربستان و هند پس از تصمیم اوپک و نادیده گرفتن درخواست دهلی نو برای کمک به اقتصاد جهان با عرضه بیشتر نفت، پالایشگاه های دولتی هند در نظر دارند تا واردات نفت از عربستان را در ماه می حدود 25 درصد کاهش دهند.
به گفته دو منبع آگاه، این اقدام بخشی از از تلاش دولت برای قطع وابستگی به نفت خام از غرب آسیا است.
این منبع آگاه به رویترز گفت پالایشگاه های ایندین اویل، هیندوستان پترولیوم و مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی مانگالور، آماده می شوند تا در ماه می حدود 10.8 میلیون بشکه نفت (از عربستان) دریافت کنند.
پالایشگاه های دولتی هند حدود 60 درصد 5 میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش این کشور را در اختیار دارند و به طور متوسط در ماه 14.7 تا 14.8 میلیون بشکه نفت عربستان را وارد می کنند.
هند به عنوان سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت خام در جهان، بیش از 80 درصد نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تامین می کند و به شدت به نفت غرب آسیا وابسته است.
دارمندرا پرداهان، وزیر نفت هند بارها از اوپک و هم پیمانانش خواسته تا تولید خود را افزایش دهند چراکه این کشور به شدت از افزایش قیمت نفت خسارت دیده است.
وی با انتقاد از کاهش تولید داوطلبانه عربستان، اقدام این کشور را عامل افزایش قیمت جهانی نفت دانست.
اوپک پلاس در ماه جاری میلادی تصمیم گرفت تا کاهش تولید خود را در ماه آوریل تمدید کند.
وزیر انرژی عربستان در پاسخ به پرادهان به دهلی نو پیشنهاد کرد تا از ذخایر راهبردی خود که سال گذشته با نفت ارزان پر شده است، استفاده کند.
وزارت نفت هند از پالایشگاه هایش خواسته است تا منابع واردات نفت خام خود را متنوع ساخته و از وابستگی به نفت غرب آسیا بکاهند.
به گفته منابع آگاه، پالایشگاه های هند نمی توانند واردات نفت از عربستان را در ماه آوریل کاهش دهند زیرا سفارش های آنها در اوایل ماه مارس و پیش از تصمیم اوپک پلاس ثبت شده است.
عربستان عرضه نفت به برخی از پالایشگاه های آسیا را کاهش داده است اما حجم های ماهانه برای پالایشگاه های هندی را حفظ کرده است. در عین حال، این کشور تقاضا پالایشگاه های هندی برای نفت بیشتر را رد کرده است.
سهم خرید نفت هند از غرب آسیا در ماه فوریه به پایین ترین سطح در 22 ماه گذشته رسیده است.
در ماه فوریه، آمریکا به دومین تامین کننده نفت هند پس از عراق تبدیل شد و عربستان برای نخستین بار از ژانویه 2006 به جایگاه چهارم در صادرات نفت به این کشور نزول کرد.
* هند به دنبال خرید نفت ارزان‌تر از ایران و ونزوئلا
به گزارش فارس، پیش از این منابع هندی گفته بودند که احتمالا مقامات این کشور تلاش دیپلماتیک برای متحد کردن کشورهای مصرف کننده نفت علیه اوپک پلاس که با کاهش عرضه، قیمت نفت را بالا نگه داشته است، صورت دهند.
در عین حال این منابع اشاره کرده بودند که دهلی نو در نظر دارد تا واردات انرژی ارزان تر از کشورهایی نظیر ایران و ونزوئلا را برای مقابله با این گروه ازسربگیرد.
هند زمانی و پس از چین دومین خریدار نفت ایران بود، اما از اواسط سال 2019 و به خاطر فشار آمریکا خرید نفت از کشورمان را متوقف کرده است.

همچنین وزیر نفت هند در گفتگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفته بود: «امیدوارم در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» بتوانیم نفت بیشتری از ایران و ونزوئلا خریداری کنیم، هند نیاز به متنوع کردن منابع نفتی خود برای واردات دارد.»یکی از مقامات هندی گفته بود: «کاهش واردات از ایران تحت فشار دولت ترامپ صورت گرفت. اکنون، یا آمریکا به حل بحران انرژی ما کمک خواهد کرد یا ما به نفع کشور خود عمل خواهیم کرد.»
دهلی نو می‌گوید انتظار دارد که آمریکا در دوره ریاست جمهوری جدید طوری رفتار کند که هند که سومین کشور وارد کننده نفت در جهان است، بتواند منابع نفتی خود را برای واردات متنوع تر کند.
هرچند که سیاست ها و اظهار نظرهای بایدن از زمان روی کار آمدن، نشانی از برداشتن تحریم‌های نفتی ایران ندارد.
*هند اصلی‌ترین عامل افزایش تقاضای نفتاما ام کی سورانا، مدیرعامل شرکت نفتی دولتی هندوستان پترولیوم هم اعلام کرد در صورتی که آمریکا تحریم‌های نفتی علیه ایران را کاهش دهد، پالایشگاه‌های هندی خرید نفت از این کشور را از سر می‌گیرند.
به گزارش فارس، این جدال ها در حالی صورت می گیرد که هند در دو دهه آینده، اصلی‌ترین عامل افزایش تقاضا برای انرژی در جهان خواهد بود و 25 درصد رشد تقاضا برای انرژی در جهان را به دوش خواهد کشید.
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)می گوید این کشور  تا سال 2030 از اتحادیه اروپا به عنوان سومین مصرف کننده انرژی در جهان پیش خواهد گرفت.
بر اساس برآورد IEA، دهلی نو به عنوان دومین واردکننده بزرگ خالص نفت در جهان پس از چین، در حال حاضر، حدود 76 درصد نیازهای نفتی خود را از راه واردات تامین می‌کند که این وابستگی تا سال 2030 به 90 درصد و تا سال 2040 به 92 درصد خواهد رسید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات