صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۹۰۸۷
  در گفت و گو با بصیرت مطرح شد:

 بیانیه ای بی ارزش از یک سازمان  بی اعتبار/ عربستان و امارات در جایگاهی نیستند که بتوانند درباره برجام نظر دهند

یک کارشناس مسائل بین الملل  بیانیه نشست شورای همکاری های خلیج فارس را بی اعتبار دانست و گفت عربستان و دیگر کشور های حاشیه خلیج فارس در جایگاهی نیستند که بتوانند در خصوص برجام دخالتی داشته باشند.
سعید ترکاشوند – خبرنگار/ به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت،چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی بعد از نزدیک به چهار سال تنش و قطع کامل روابط بین محور ریاض (امارات، بحرین و مصر) با قطر در شهر العُلای عربستان برگزار شد.
 
هدف اصلی این نشست بازگرداندن قطر به شورای همکاری بود که « جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا،  به خاطر دلیل واهی و بی اساس اتحاد در برابر "تهدیدهای ایران" بر آن تأکید کرده  بود انجام شد . در آخرین نشست شورای همکاری خلیج فارس «جارد کوشنر» مشاور ارشد رِییس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه و شماری دیگر از سیاستمداران آمریکایی حضور داشتند.
 
کشورهای شرکت‌کننده در این نشست بعد از پایان آن بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن ضمن فرا فکنی از سیاست های جنگ طلبانه خود در منطقه مجددا از ادامه برنامه هسته‌ای ایران، نقض برجام انقاد  و حتی از واژه غلط و بی اساس"اشغال" سه جزیره خلیج فارس توسط ایران برای افزایش تنش زایی علیه ایران و ایجاد ایران هراسی استفاد کردند.
این نشست با سخنرانی میزبان آن، «محمد بن سلمان» ولیعهد جنگ طلب عربستان سعودی آغاز شد. او در سخنرانی خود تصریح کرد: ما با چالش‌های مقابله با رفتارهای ویرانگر ایران در منطقه روبرو هستیم.
در جریان نشست‌های شورای همکاری نیز، محمد بن سلمان و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی، طبق معمول  جمهوری اسلامی ایران را طی اتهاماتی بی اساس به مداخله در امور کشورهای منطقه و ایجاد درگیری و کشمکش متهم کردند.
«سعید خطیب‌زاده» در واکنش به این بیانیه و اتهامات بی اساس اظهار داشت: بیانیه پایانی این نشست همانند نشست های قبلی فاقد درک واقع بینانه از تحولات پیرامونی و در تداوم عناد و فشار سیاسی رژیم سعودی بر سایر کشورهای این شورا است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه برخی اعضای شورا متاثر از فشار رژیم سعودی، همچنان دلباخته پروژه شکست خورده ایران هراسی هستند، این سوال را مطرح کرد که پیگیری این روند اشتباه طی دهه‌های گذشته تاکنون چه دستاوردی برای ثبات و امنیت منطقه ای داشته است؟

 «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به هدف اصلی شورای همکاری های خلیج فارس اشاره کرد  و ضمن  خصمانه بودن مواضع عربستان گفت:شورای همکاری های خلیج فارس به عنوان یک سازمان بین الملل امروزه عملکرد خود را به سمت سویی سوق داده که بتواند به عنوان یک اهرم فشار  نسبت به محور مقاومت نقش آفرینی کند.

این کارشناس مسائل  ادامه داد: در حالی در بیانیه این سازمان به مالکیت جزایر سه گانه ایرانی اشاره شد که این سازمان در خصوص چالش های مهم جهان اسلام مانند مسئله فلسطین ،بحران سوریه و بحران یمن سکوت کرده اند.
وی تصریح کرد: عربستان و امارات خود نقش به سزایی در بحران یمن دارند  و بر حسب این موضوع این کشور جز  بازیگرانی هستند ک امنیت منطقه را با چالش رو به رو می کنند.

هانی زاده خاطر نشان کرد :سازمان شورای همکاری های خلیج فارس از بدو تاسیس در سال 1981  در ظاهر برای یک پارچگی اقتصادی  و نظامی کشور های حاشیه خلیج فارس  تشکیل شد اما در اصل هدف نهایی این سازمان برای تقابل با  جمهوری اسلامی و محور مقاومت بود.

این کارشناس مسائل بین الملل تشریح کرد: در اصل این نهاد منطقه ای به ابتکار و دستور عربستان سعودی  امارات تشکیل شده و این تهاد نسبت به سیاست های جنگ طلبانه این دو کشور سکوت کرده است.

وی تاکید کرد : این سازمان هیچگاه موضع قاطعی در خصوص جهان اسلام اتخاذ نکرده و اخیرا نیز با ایجاد رابطه بین کشور های عرب حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی به کشور های اسلامی خیانت کرده اند.

 هانی زاده با اشاره به اظهارات تمسخر آمیز عربستان در خصوص حضور این کشور  در مذاکرات برجام گفت: برجام یک مسئله بین المللی مهمی است که عربستان نه جایگاهی مناسبی  و حتی در حدی نیست  که بتواند در این امر مهم دخالت داشته باشد.

این کارشناس  مسائل بین الملل با اشاره پیشنهاد فرانسه به دخالت عربستان در مذاکرات برجام گفت:  ورود عربستان به مذاکرات و چانه زنی های برجام ،یک توهین بزرگ به مردم و ملت ایران است ؛ اگر قرار باشد عربستان وارد مذاکرات برجام شود باید از اساس این توافق از سوی  مقامات مورد باز بینی قرار گیرد.
وی تاکید کرد : اما موضع ایران  همئاره قاطع خواهد بود و همانگونه مه مقام معظم رهبری فرمودند و «محمد جواد ظریف» رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به آن اشاره کرد ، برجام غیر قابل تغییر است و نباید به اظهارات ضخیف عربستان و برخی از کشور های خلیج فارس توجه کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات