صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۰۸۸
آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

پشتیبانی و مانع زدایی، ضرورت حرکت اقتصاد به سمت تولید است

موضوعی که نشان دهنده اهمیت تولید و توجه دادن یکایک مسوولین و تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور به موضوع تولید و رشد و گسترش آن است.
سال 1400 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شد. تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع تولید که در سال های گذشته نیز تحت عناوینی چون تولید و حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و جهش تولید وجود داشته امسال نیز با این عنوان مطرح شده است.
 
موضوعی که نشان دهنده اهمیت تولید و توجه دادن یکایک مسوولین و تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور به موضوع تولید و رشد و گسترش آن است.

سال 99 در حالی سال جهش تولید نامگذاری شد که به نظر می رسد به رغم اقدامات خوبی که در کشور در حوزه های مختلف به خصوص فعالیت های دانش بنیان، کشاورزی و... رخ داد اما ایرادات و موانعی در راه تحقق کامل شعار سال وجود داشت موانعی که باید در سال جاری با تکیه بر شعار تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها محقق شود.
 
پشتیبانی و مانع زدایی اگر به صورت جامع و کامل مد نظر مسوولین و تصمیم گیران کشور قرار می گرفت قطعا می توانست با کیفیت بیشتری منجر به تقویت و جهش تولید ملی شود.

بی توجهی دولت به موضوع حمایت و پشتیبانی و برداشتن موانع پیش روی تولید منجر به عدم تحقق جهش تولید به شکل حداکثری مورد نظر بود، درحالی که اگر از تولید حمایت و پشتیبانی لازم به عمل می آمد و موانع پیش راه تولید برداشته می شد می توانستیم حتی به رغم وجود شرایط تحریمی و شیوع کرونا و برخلاف سال های گذشته با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای کشور رکورد افزایش تولید را نیز بزنیم.

 به هر حال بحث تحریم و کرونا در کنار سیاست های غلط ارزی مانع تحقق کامل شعار سال گذشته مبنی بر جهش تولید شد. نامگذاری سال 1400 مجددا حول محور تولید نشان می دهد لازم است لطمات وارد شده به بخش تولید جبران شود، به این معنا که با پشتیبانی های لازم و حمایت های بی شائبه از تولید و برداشتن یک به یک موانع تولید کشور در سال 1400 شعار سال را محقق کنیم. پشتیبانی تولید با حمایت های مختلف از تولید کنندگان از نظر تامین مواد اولیه مورد نظر، مساله مهمی است که مسوولین دولتی باید آن را در دستور کار خود قرار دهند.
 
از سوی دیگر پشتیبانی قانونی یا تصویب و تدوین هر طرح و برنامه و قانون مورد نیاز برای حمایت از تولید بسیار حائز اهمیت است، به این معنا که اگر قانونی مانع تحقق تولید است باید برداشته شود و اگر نیازمند به تصویب قانونی برای حمایت و بستر سازی رشد تولید هستیم باید قوانین جدید تصویب و اجرای آن با نظارتی قاطع دنبال شود، بنابراین حمایت و پشتیبانی قانونی از تولید نیز یک اولویت است که در کنار مانع زدایی می تواند محدودیت های پیش روی تولید را از سر راه بردارد و زمینه را برای ورود تولید کنندگان و سرمایه گذاران به بخش تولید فراهم کند.

بی شک اگر مسوولین به دنبال رفع چالش های موجود اقتصاد کشور و افزایش رفاه و اشتغال هستند لازم است هر گونه مانع سهوی یا عمدی که بر سر راه تولید است را با دقت نظر، هوشیاری و نظارت کامل بدون هیچ گونه سیاسی کاری بردارند.
 
تسهیل فضای کسب وکار یکی از موارد مهمی است که سال ها از آن به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در رونق تولید سخن گفته و مورد تاکید است که در تازه ترین اقدامات صورت گرفته شاهد صدور مجوزها در کوتاه ترین زمان ممکن توسط وزارت دارایی بودیم، این موضوع با اینکه لازم است اما شرط کافی نیست بلکه شروط و لوازم دیگری برای تسهیل فضای کسب و کار باید مورد توجه و در اولویت کاری قرار داده شود تا شعار سالا 1400 محقق شود و شاهد رشد و توسعه تولید و رونق اقتصاد کشور باشیم.

بی تردید رشد و توسعه تولید نیازمند حمایت، پشتیبانی و مانع زدایی است، شاید اهمیت این موضوع را بتوان اینگونه توضیح داد که پشتیبانی و مانع زدایی همانند قطعات یک ماشین به شمار می روند که اگر نباشند یا اگر حمایت ها ومانع زدایی توام با هم به خوبی انجام نشوند آن ماشین یا کار نمی کند و یا اگر کار کند خوب کار نمی کند، بنابراین برای رشد و توسعه تولید مجموع حمایت ها باید در کنار هم به کار گرفته شود و موانع برداشته شود تا در تولید به یک نتیجه دلخواه برسیم، درغیر این صورت عملا از تولید نتیجه ای که مطلوب مورد نظر باشد محقق نخواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات