صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۲۹۱۱۵

حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی

 

همه کشورهای دنیا، برفضای مجازی اِعمال مدیریت می‌کنند اما در کشور ما، برخی به رها بودن فضای مجازی افتخار می‌کنند درحالی‌که این شیوه به هیچ‌وجه افتخار ندارد.(رهبر معظم انقلاب اسلامی 01/01/1400)

 

عصر حاضر با پیوند عمیق فضای مجازی با زندگی انسان، تغییراتی شگرفی در رشد و توسعه همه ابعاد زندگی بشر به خصوص فرهنگ را فراهم آورده است. ضریب نفوذ فضای مجازی روز به روز بر دامنه زندگی بشر عمیق¬تر شده و تغییرات فوق¬العاده¬ای را به همراه داشته است. این بدان معناست که کاربران بیشتر، تجهیزات بیشتر، اتصال بیشتر و اطلاعات بیشتر، هوشمندی بیشتر و در یک کلام تکلیف بشر به همراهی در زیست اجباری در این زیست بوم جدید است.

پارادایم جدید؛ الگوها، مقررات و اصول ذاتی خود را دارد. لذا، حکمرانی در این پارادایم نیز نیاز به نقشه راه جدید، شناخت و در اولویت قرار دادن این موضوع، یعنی حکمرانی در زیست بوم جدید دارد.

چنانچه به این امر مهم همت نگماریم باید در زیرساخت های دگرساخته زندگی کنیم و فرهنگ حاکم بر پارادایم های تحمیلی را پذیرا باشیم. جنگ شناختی سال هاست که شروع شده است و هر روز ابعاد جدیدی را پرده برداری می کند. تاثیر نفوذ این فضا طی یک دهه آینده، با تغییرات جمعیتی قابل‌توجه و نیز افزایش نیازهای آموزشی و مهارتی همراه خواهد بود. 

چالش ها و موارد عمده موجود در مدیریت فرهنگی فضای مجازی عبارتند از:

1) نبود راهکارها و برنامه برای مقابله با جنگ شناختی

2) نبود سازوکارهای زیرساختی حکمرانی به منظور هدایت فرهنگی در فضای مجازی 

3) افزایش روزافزون تولید محتوای ضد دینی

4) نفوذ دشمنان در حصن و حصار اراده و فکر و تصمیم ملّت ایران و اثر گذاری روی ذهن و رفتار

5) ایجاد توطئه‌های گوناگون توسط بدخواهان

6) تمرکز بر روی شبهه‌افکنی و ترویج بی‌اعتقادی و رخنه و نفوذ فرهنگی توسط برنامه ریزان

7) ایجاد خلل در کار، تلاش و همّت بلند

8) نشر افکار باطل، ترویج لذّت‌جویی و شهوت‌رانی

 بنابراین همانند سایر کشورها که برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوب‌هایی قرار داده اند ما هم باید نسبت به موضوعات فرهنگی و اثراتی که این حوزه روی همه شئون زندگی میگذارد مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات این عرصه داشته و برنامه ریزی و فعالیت¬های اجرایی مناسب برای هدایت امور فرهنگی در عرصه فضای مجازی تدوین نمائیم.

حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی

حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات