صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۲۹۱۷۲

عیدی دانشمندان هسته ای به ملت؛ توان غنی سازی اورانیوم ۱۰ برابر شد

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي اقدامات دانشمندان هسته اي براي نصب سانتريفيوژهاي IR۲M را تشريح کرد و با بيان اينکه دانشمندان هسته‌اي نصب سانتريفيوژهاي IR۶ را نيز انجام دادند، گفت: اين تحول مهم از اقدامات قبلي مهمتر است چرا که ظرفيت IR۶ حدود ۱۰ «سو» است و ۱۰ برابر IR۱ هاي موجود ظرفيت غني سازي دارد.


حجت الاسلام مجتبي ذوالنور رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اعلام اينکه در ايام نوروز عيدي خوبي به مردم داده شد و دانشمندان هسته‌اي ما در سازمان انرژي اتمي موفق شدند تکليفي که در قانون اقدام راهبردي براي رفع تحريم‌ها براي آنها تعيين شده بود را اجرايي کنند، گفت: دانشمندان هسته‌اي سانتريفيوژها را در موعد مقرر نصب کردند و حتي براي تکميل کار در ايام تعطيلات نوروزي با سختکوشي و تلاش مضاعف اين بخش قانون را محقق کردند.

وي افزود: طبق اين قانون بايد هزار سانتريفيوژ IR۲M تا سال ۹۹ نصب مي‌شد که دانشمندان هسته‌اي موفق شدند پروژه نصب هزار سانتريفيوژ IR۲M را به اتمام برسانند. اين اقدام اقدامي بسيار مهم و راهبردي است.

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در تشريح اهميت اين اقدام، گفت: ۱۹ هزار سانتريفيوژ منصوب و غيرمنصوب در نطنز وجود داشت که در راستاي اجراي تعهدات برجامي به ۵ هزار و ۱۰۰ سانتريفيوژ کاهش يافت.«سو» مربوط به اين سانتريفيوژهاي IR۱ بين ۸۰۰ گرم تا يک کيلوگرم در سال است، يعني اگر هزار سانتريفيوژ IR۲M نطنز کار کند در پايان سال مي‌تواند هر سانتريفيوژ ۸۰۰ گرم و يا هزار و ۲۰۰ گرم اورانيوم غني کند. اگر ميانگين يک کيلوگرم هر سانتريفيوژ اورانيوم غني کند در پايان سال هزار سانتريفيوژ IR۱ هزار کيلوگرم اورانيوم غني شده توليد مي‌کنند.

ذوالنور تاکيد کرد: IR۲M هايي که نصب شده اولاً تکنولوژي اش کاملاً ايراني است و هيچ گونه وابستگي در اين زمينه به خارج از کشور نداريم و (سو) اين سانتريفيوژ IR۲M بين ۵ تا ۶ است. يعني بيش از ۵ برابر ظرفيت IR۱ هاي ما که در نطنز کار مي‌کنند، سانتريفيوژهاي IR۲M ظرفيت دارد. به عبارت ديگر اين هزار ماشين IR۲M که نصب شده است به اندازه کل سايت نطنز که طبق برجام کار مي‌کند، مي‌تواند اورانيوم غني سازي کند.

وي اظهار داشت: اين هزار سانتريفيوژ در ۶ آبشار طراحي و نصب شده که به ۴ سانتريفيوژ گاز هگزا فلورايد اورانيوم به آن تزريق شده و غني سازي صنعتي را آغاز کرده اند.

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه يک آبشار ديگر در شرف راه اندازي است که سانتريفيوژهاي آن نصب شده و در شرف تزريق گاز قرار دارد، افزود: يک آبشار ديگر از ۶ آبشار سانتريفيوژهاي IR۲M در خلأ قرار دارد که ظرف يکي، دو روز آينده کارش به پايان خواهد رسيد و به آبشارهايي که غني سازي را شروع کرده اند ملحق خواهد شد.

نماينده مردم قم در مجلس اين اقدام را تحولي ژرف در صنعت هسته‌اي کشور خواند و گفت: اين اقدام موجب افزايش ظرفيت غني سازي اورانيوم در کشور خواهد شد.

ذوالنور همچنين اعلام کرد: به زودي آبشار IR۴ فعال خواهد شد و در شرف راه اندازي قرار دارد که اقدامي مهم است. ظرفيت اين آبشار نيز مشابه IR۲M است و بين ۵ تا ۶ سو توان توليد دارد.

وي گفت: دانشمندان هسته‌اي نصب سانتريفيوژهاي IR۶ را نيز انجام دادند، اين تحول مهم از دو اقدام قبلي مهمتر است چرا که ظرفيت IR۶ حدود ۱۰ «سو» است و ۱۰ برابر IR۱ هاي موجود ظرفيت غني سازي دارد.

رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاکيد کرد: اين اقدامات تعهدات قانوني بود و مقرر شده است طبق زمان بندي هزار سانتريفيوژ IR۶ نصب شود که اولين آبشار آن نصب شده و اين مهمترين گام در پيشرفت صنعت هسته‌اي است.

ذوالنور تصريح کرد: سرعت اقدامات طبق تکاليف قانوني بوده، لازم است خدمت دانشمندان و مسئولان سازمان انرژي هسته‌اي خدا قوت عرض کنم که با روحيه بالا و جهادي توانستند قانون اقدام راهبردي را در اين بخش اجرايي کنند و اين قدرت توانمندي تکنولوژيک و توان عملياتي خود را به اثبات برسانند. اميدواريم روز به روز شاهد موفقيت‌هاي اين دانشمندان باشيم.

وي گفت: سه گام مهم ايران براي کاهش تعهدات برجامي برداشته شد و آمريکا و اروپا فرصتي ندارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات