صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۲۹۱۷۸

اولین شریک تجاری ایران در سال ۱۳۹۹

سخنگوي گمرک گفت: چين، اولين شريک تجاري کشورمان در سال ۱۳۹۹ بود که ۳۰ ميليون و ۱۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ ميليارد و ۷۱۵ ميليون دلار با آن تبادل کالاي غيرنفتي داشتيم.

 

 سيد روح اله لطيفي، سخنگوي گمرک اظهار داشت: صادرات کشورمان به چين در سال ۹۹، ۲۶ ميليون و ۵۸۵ هزار تن به ارزش هشت ميليارد و ۹۵۴ ميليون دلار بوده است که از لحاظ وزني ۲۳.۶ درصد و از لحاظ ارزش ۲۶ درصد کل صادرات کشورمان در اين سال به اين کشور بوده است.

وي افزود: در سال گذشته، سه ميليون و ۵۴۳ هزار تن کالا به ارزش ۹ ميليارد و ۷۶۱ ميليون دلار از کشور چين کالا به کشورمان وارد شده است که اين ميزان از لحاظ وزني ۱۰.۶ درصد و از لحاظ ارزش ۲۵.۳ درصد کل واردات کشور در اين سال را به خود اختصاص داده است.

لطيفي در ادامه گفت: اگرچه در سال گذشته چين هم در حوزه واردات و هم در صادرات شريک اول کشورمان بود، اما نسبت به سال ۹۸ در هر دو حوزه شاهد کاهش تجارت با اين کشور بوديم.

وي توضيح داد: در سال ۹۸ سهم کل تجارتمان با چين ۳۷ ميليون و ۸۱۱ هزار تن به ارزش ۲۰ ميليارد و ۸۲۹ ميليون دلار بود اما در سال ۹۹ با کاهش هفت ميليون و ۶۸۳ هزار تني، دو ميليارد و ۱۱۴ ميليون دلار کمتر با اين کشور تبادل کالا داشتيم که که اين کاهش در صادرات، هفت ميليون و ۲۷۵ هزار تن به ارزش ۶۰۷ ميليون دلار بوده است و در خريد کالا از اين کشور نيز، در اين سال ۴۰۸ هزار تن کالا نسبت به سال ۹۸ کمتر از چين وارد شده، و يک ميليارد و ۵۰۷ ميليون دلار کمتر واردات کالا داشته‌ايم.

لطيفي در خصوص عمده کالاهاي صادراتي ايران به چين در سال ۱۳۹۹ گفت: پسته، انواع خشکبار و ادويه، مواد اوليه معدني و صنعتي، مصالح ساختماني، متانول، پلي اتيلن، فرش، ظروف شيشه‌اي، شمش آهن، محصولات آهني، خرما، انگور و ميوه جات عمده کالاهاي صادراتي ايران به چين در کنار مشتقات نفتي بوده است.

وي در خصوص کالاهاي وارداتي از چين، تصريح کرد: ماشين آلات و مواد اوليه صنعتي، تجهيزات پزشکي، حبوبات، مخمرها، کاغذ، چوب و تخته، پارچه و نخ، قطعات خودرو، انواع مفتول‌ها، لوازم ورزشي، دستگاه‌هاي داده پردازي، عينک و انواع مخمرها و بذر عمده کالاهاي چيني بودند که در سال ۹۹ به کشورمان وارد شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات