صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۹۲۶۲

اخبار ویژه 14 فروردین ماه

روزنامه کیهان **

نیوزویک: توافق ایران و چین آمریکا را پریشان کرده است

یک نشریه آمریکایی در واکنش به امضای سند همکاری 25 ساله میان ایران و چین نوشت: فشارهای آمریکا، دو کشور را برای همکاری‌های راهبردی مصمم‌تر کرده است.

نیوزویک درباره امضای این سند همکاری نوشت: آمریکا از فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی بهره می‌برد تا ایران و چین را به مسیرهای خاصی که مطلوبِ خودش است رهنمون سازد. با این حال، همین فشارها موجب شده‌اند تا دو کشور در آستانه امضای توافق جامع مشارکت راهبردی 25 ساله میان خود باشند که عملا منافع آنها را در حوزه‌های یاد شده، تا حد زیادی به هم گره خواهد زد.

سفر وزیر خارجه چین به ایران، به‌طور خاص توجهات ویژه‌ای را به خود جلب کرده است. دلیل اصلی آن هم این است که وی قرار است توافق جامع مشارکت راهبردی 25 سال چین با ایران را که ارزشی بالغ بر 500 میلیارد دلار دارد را با جمهوری اسلامی ایران به امضا برساند.

سفر وانگ یی به تهران در شرایطی انجام می‌شود که در نوع خود سفرِ یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقام‌های چینی به ایران، پس از سفرِ سال 2016 «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین به ایران محسوب می‌شود و عملا دو کشور در شرایط فعلی، تنش‌های مشترک و عمیقی را با ایالات متحده آمریکا تجربه می‌کنند.

ناظران و تحلیلگران بر این باورند که درکِ سیاستگذاران ایرانی از تغییر در موازنه قدرت جهانی موجب شده تا آنها نسبت به امضای توافق مشارکت راهبردی 25 ساله با جمهوری خلق چین، مصمم‌تر شوند. ایران با درکِ رقابت‌های جاری میان قدرت‌های بزرگ، سعی دارد از فرصت استفاده کند و منافع ملی خود را در بهترین شکل آن تامین کند. این مسئله می‌تواند چالشی اساسی برای رویکرد سختگیرانه دولت آمریکا در قبال دو کشورِ ایران و چین باشد. بدون تردید امضای توافق مشارکت راهبردی 25 ساله ایران و چین، موقعیت تهران به عنوان تنها قدرت منطقه‌ایِ حاضر در خاورمیانه که مخالف با آمریکا و سیاست‌های بین‌المللی آن است را تقویت و در نقطه مقابل، جایگاه آمریکا و متحدانش را تضعیف می‌کند.

بدون شک محرک‌های توسعه روابط دوجانبه ایران و چین، متعدد هستند و نباید آنها را صرفا در تقابل دو کشور با آمریکا خلاصه کرد. دو کشورِ ایران و چین در حوزه‌های موضوعی مختلفی، منافع مشترک دارند. به عنوان مثال در عرصه تجارت و بازرگانی، توافق مشارکت راهبردی 25 ساله ایران و چین، برای تهران یک فرصت طلایی را ایجاد خواهد کرد.

ایران از طریق انعقاد توافق مذکور می‌تواند بازاری با ثبات جهت صادرات انرژی خود داشته باشد و عملا تحریم‌های آمریکا در بخش انرژی را تا حد زیادی بی‌اثر کند. در این میان نباید فراموش کرد که تهران با انعقاد این توافق، عملا خود را تا حد زیادی از دایره انزوای تحمیلی آمریکا نیز خارج خواهد کرد.

«ژاکوب سیتا» کارشناس مسائل بین‌المللی از «دانشگاه دورهام انگلیس» می‌گوید که امضای توافق مشارکت راهبردی 25 ساله ایران و چین، عملا به تهران یک فضای تنفس تازه می‌دهد و ایران می‌تواند از این طریق، موقعیت خود را در رقابت‌های راهبردی‌اش با آمریکا، تقویت کند.

به‌طور کلی به نظر می‌رسد امضای توافق مشارکت راهبردی 25 ساله میان ایران و چین، نمودی از فعال شدنِ ظرفیت‌های عملگرایانه در روابط دوجانبه تهران و پکن است که در نوع خود، عملا ایالات متحده را پریشان کرده است.

 

دو سناتور آمریکایی: اصرار بایدن بر فشار حداکثری ناامید‌کننده است

دو سناتور آمریکایی می‌گویند: سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورد؛ این ما بودیم که از برجام خارج شدیم و این ما هستیم که باید به توافق برگردیم. اما مواضع بایدن ناامید‌کننده بوده است.

سناتور مورفی ضمن سخنانی در نشست گروه موسوم به نایاک، گفت: وقتی ما در پی بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای بودیم، مخالفان ما گفتند بیرون بودن ما از توافق خوب است چون اجازه می‌دهد تحریم‌های یک‌جانبه اعمال کرده و بعد وقتی ایران حاضر به گفت‌وگو شد، به دیگر رفتارهای بدخواهانه آنها بپردازیم.

سناتور مورفی افزود: یک چیز مثبت این اقدام این بود که به ما چهار سال وقت داد آن را امتحان کرده و ببینیم کار می‌کند یا نه. دولت ‌ترامپ ۱۲ شرط برای ایران گذاشت و فشار حداکثری وارد کرد و صبر کرد تا ایران به میز مذاکره بیاید. ولی این اتفاق نیفتاد و ایران حتی از دیگر موارد توافق عقب‌نشینی‌ کرد؛ رفتارهای منطقه‌ای خود از جمله حمایت حوثی‌ها و حزب‌الله را متوقف نکرد و به آن ادامه داد. فشار حداکثری، به‌طور کامل و صد‌در‌صد، شکست و ناکامی کامل بود. ایالات متحده بود که این توافق را‌ ترک کرد و این ایالات متحده است که باید به آن بازگردد.

رو کانا دیگر سناتور آمریکایی نیز گفت: در مورد سیاست ایران، شروع فعالیت دولت پرزیدنت بایدن ناامید‌کننده بوده است. آنها باید زود به توافق بازگردند ولی هنوز تعلل می‌کنند. کارزار فشار حداکثری شکستی مفتضح بوده است. ولی هنوز وضعیت قبلی جریان دارد و هنوز توجه لازم نشده است. ما باید تلاش کنیم تا به توافق هسته‌ای بازگشته و باید بازی را متوقف کنیم. وقتی می‌گوییم به توافق باید بازگردیم، یعنی باید به آن بازگردیم. نمی‌دانم مشکل کجاست ولی به اندازه کافی سریع نبوده است.

در همین نشست باربارا اسلاوین، کارشناس خاشورای آتلانتیک گفت: من باور ندارم زمان از دست رفته ولی باید واقع‌گرا باشیم. انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۱۸ ژوئن برگزار می‌شود و تا یک ماه دیگر با کاندیداها آشنا می‌شویم و وارد شدن به بحث هسته‌ای بسیار دشوار می‌شود. دولت بعدی ایران تا ماه اوت سرکار نمی‌آید ولی اگر هماهنگی اختیار شده و مراحل بازگشت آمریکا به توافق شروع به اجرا شود، حتی اگر اجرای آن به دولت بعدی ایران بیفتد،‌ ما هنوز برجام را داریم که توافقی اجرایی است و می‌شود آن را مبنا قرار داده و بر اساس آن پیش رفت.

کلسی دونپورت هم در این نشست گفت: باید نگاه کنیم که به لحاظ جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، آیا توافق برجام هنوز توانایی آن را دارد که در مورد ایران جوابگو باشد یا نه. قدم‌هایی که ایران به خروج از توافق برداشته، قابل بازگشت است و سریع هم می‌توان آن را انجام داد. ولی اگر کار به کاهش همکاری با آژانس برسد و توانایی نگاه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران کم‌شود، آن زمان وضعیت سخت‌تر خواهد بود. به‌نظرم بازگشت به توافق پیش از اینکه ایران گام‌های دیگری را بردارد، مهم است و می‌تواند توانایی مقابله با گسترش را به این توافق بازگرداند.

 

بزک‌کاری منحصربه‌فرد صادق خرازی برای بایدن

صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان مدعی شد: دولت بایدن در میان دولت‌های آمریکا در چهل سال گذشته، نزدیک‌ترین سیاست به ایران را دارد.

معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات به «شفقنا» گفت: من می‌خواهم واقع‌بینانه و مثبت صحبت کنم. شاید برخی نظر مثبت من را برنتابند و یا به صورتی انتزاعی روی آن داوری کنند. معتقدم در میان دولت‌هایی که در آمریکا بودند سیاست خارجی آقای بایدن در چهل سال گذشته نزدیک‌ترین سیاست به ایران خواهد بود ولی به شرطی که ما طرف مقابل خود را بفهمیم و بشناسیم. اینکه می‌گویم نزدیک‌تر است به این معنی نیست که آنها عاشق چشم و ابروی جمهوری اسلامی باشند یا مبانی ایدئولوژیک انقلاب اسلامی را درک کرده باشند بلکه شرایط ما و آمریکا‌یی‌ها در منطقه به‌گونه‌ای است که آمریکا امروز می‌تواند نزدیک‌ترین سیاست را به ایران داشته باشد.

وی می‌افزاید: تفکری در آمریکا وجود دارد که می‌پرسد تا کجا و چقدر باید هزینه اسرائیل را بدهیم؟! از دنیای اسلام دور شده‌ایم. اگر دقت کنید ما اوباما را به سمت نگاه‌های انتزاعی هل دادیم. اوباما به دانشگاه الازهر مصر رفت و اولین سخنرانی تاریخی باراک حسین اوباما در الازهر مصر بود و وقتی وارد مسجد الازهر شد مثل مسلمانان کفش‌های خود را درآورد و با پای بدون کفش رفت و احترام گذاشت. دولت بایدن و سیاست خارجی بلینکن و تیم امنیت ملی او همه در مورد اعراب متفق‌القول هستند. با عربستان سعودی در موضوع یمن مشکل دارند. با امارات مشکل دارند و در قبال عراق نیز عقیده دارند که هرچه زودتر باید عراق را به مردم این کشور تحویل بدهیم و باید دوره‌گذاری منطقی داشته باشیم. در مورد افغانستان عقیده دارند مذاکره با طالبان بی‌خود بود. درخصوص پاکستان اولویت اول بایدن مهار این کشور است نه ایران.

خرازی در پاسخ به این سوال که «ایران باید چه واکنشی اتخاذ می‌کرد؟ از طرفی در سطح عالی نظام گفته شد برای بازگشت به برجام باید تحریم‌ها برداشته شود و از طرفی بایدن گفت ما تحریم‌ها را برنمی‌داریم و ایران باید اول به برجام برگردد»، گفت: آقای بایدن عقیده دارد باید به برجام برگشت و حال اینکه چه کسی ابتدا برگردد، نیاز به مذاکره دارد. امروز اروپاییان به‌دنبال منویات دیگری هستند و می‌خواهند مشکلات خود با آمریکا را نیز حل کنند. هر زمان کار ما با دموکرات‌ها به مرحله نزدیکی رسیده، کبک اروپاییان خروس خوانده. امروز صداهای ضدایران از اروپا به گوش می‌رسد. دیپلماسی کار سختی است.

وی افزود: اگر آمریکا به برجام برگردد و تحریم‌ها را بردارد، ایران آماده مذاکره است. اگر ما امتیاز اشتباهی بدهیم باید تا آخر خط اشتباه برویم.

خرازی گفت: فکر می‌کنم در نهایت آمریکا‌یی‌ها به برجام می‌آیند.

او این را هم گفته که «برجام می‌تواند پلی برای واقع‌بینی و تغییر ماهوی در سیاست خارجی و گفت‌وگو بین ایران و آمریکا باشد. مسائل ایران و آمریکا روزی باید حل شود. ما نمی‌توانیم تا آخر عمرمان در یک آتش‌بس و جنگ نانوشته و ناگفته‌ای به سر ببریم. مناسبات بین ایران و آمریکا می‌تواند به تغییر گفتمانی آمریکا و دنیای اسلام منتهی شود و صلح و امنیت جدیدی را در جهان پدید بیاورد. ما و آمریکا باید یک روز بنشینیم و مسائلمان را با هم حل کنیم و این به نظر بزرگان کشور بستگی دارد».

اظهارات آقای خرازی به دلایل مختلف، مخدوش و تاریخ مصرف گذشته است. اگر برخی از این گمانه‌زنی‌ها در سال 92 قابل طرح بود، اکنون مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته و با عملکرد دولتین اوباما و ترامپ (و همچنین مواضع دولت بایدن) ابطال شده است.

چگونه ادعا می‌شود سیاست خارجی بایدن به سیاست ایران نزدیک است و حال آنکه این دولت با صراحت می‌گوید حاضر نیست به تعهدات خود در برجام برگردد و آن تعهدات را گروگانی برای تمدید محدودیت‌های برجامی ایران و افزودن باج‌خواهی‌های نظامی و منطقه‌ای می‌داند؟‌ یعنی  آقای خرازی در این موارد، حق را به دولت بایدن می‌دهد؟! آقای بایدن علنا از ترور شهید سلیمانی حمایت کرد، برخلاف مخالفت با ترامپ، سیاست فشار حداکثری او را ادامه می‌دهد و در مسائل منطقه نیز جانب جنایتکاران سعودی و صهیونیست را می‌گیرد.

از سوی دیگر آیا آقای خرازی متوجه نیست که عمق چالش و تقابل ما با اوباما، چگونه رفتن او به مسجدی در الازهر (با کفش یا بدون کفش) نیست؟ آیا او فراموش کرده که شدیدترین تحریم‌های تاریخ موسوم به تحریم‌های فلج‌کننده را همین دولت اوباما علیه ملت ایران اعمال کرد. پشت جریان براندازی در سال 88 ایستاد، مرتکب ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری سایبری شد، در عراق و سوریه برای ناامن کردن مرزهای ایران و فشار بر کشورمان داعش را راه انداخت و تحریم‌های جدید ویزا و آیسا و سیسادا علیه کشورمان را برخلاف برجام اعمال کرد؟ و آیا نمی‌داند که مقامات دولت بایدن بر تداوم و هوشمندسازی همین فشارهای تحریمی تاکید کرده‌اند؟!

از طرف دیگر طبق بیان‌های روشن و عقلانی رهبر معظم انقلاب، مسئله ما بازگشت آمریکا به برجام نیست بلکه مطالبه مشروع جمهوری اسلامی ایران برداشتن تحریم‌هاست. در مقابل، دولت آمریکا گردن‌کشی می‌کند، این گردن‌کشی چه ربطی به اروپا دارد که آقای خرازی اصرار دارد به این ترتیب، بایدن را تبرئه و بزک کند؟!

در اینجا هم روشن است که بازگشت آمریکا به تعهداتش، نیاز به مذاکره ندارد؛ برخلاف آنچه آقای خرازی (دقیقا طبق خواسته فریبکارانه آمریکایی‌ها) بازگو می‌کند.

برخلاف ادعای ایشان، ایران مذاکره جدید را نمی‌پذیرد چرا که برجام نتیجه و ماحصل مذاکره است و اگر بنای بر دبّه کردن آمریکایی‌ها باشد، چنانکه کرده‌اند، به تعبیر آقای روحانی، مذاکره دوباره دیوانگی است. آقای خرازی همین را هم متوجه نمی‌شود؟! و بالاخره اینکه، این ادعا که مسائل آمریکا و ایران روزی باید حل شود، بازار‌گرمی‌های پیشابرجامی بود و آمریکا برای چندمین بار ثابت کرد دنبال حل عادلانه هیچ مسئله‌ای نیست، همچنان که به هیچ قول و قراری هم پایبند نمی‌ماند.

جالب این که سایت دیپلماسی ایرانی از قول مجله نیوزویک نوشته «بایدن بهتر از ترامپ نیست».

 

وقتی متهم کاهش ارزش پول ملی طلبکار می‌شود

وزیر پیشین راه و شهرسازی مدعی شد: حقوق 25 میلیون تومانی برخی مدیران ناچیز است.

عباس آخوندی که از جمله وزرای اشرافی و چندصد میلیاردی در دولت یازدهم محسوب می‌شد، در گفت‌وگو با ویژه‌نامه نوروزی شرق مدعی شد: «در حوزه مسائل جاری، پدیده فقر را نمی‌توان نادیده گرفت. پدیده فقر محصول ناکارآمدی دولت به مفهوم عام آن، اقتصاد غیررسمی و توسعه فساد است... یک کارگر ساده در ایران روزی 5 دلار دریافتی دارد، تازه اگر کار داشته باشد. یک مدیر عالی‌رتبه که ماهانه 25 میلیون حقوق می‌گیرد، درآمدش معادل هزار دلار در ماه است. در حالی که چنین درآمدی حتی کمتر از قدرت خرید کارگر افغان... عراقی و سایر کشورهای همسایه است».

اظهارات عباس آخوندی از ابعاد مختلف سند محکومیت خود وی و دولتی است که به مدت 5 سال در آن وزارت کرد. اولا در حالی که برخی کارگران حقوق‌های 2-3 میلیونی می‌گیرند، چرا یک مدیر باید 10-12 برابر یک کارگر حقوق بگیرد؛ آن هم مدیرانی از جنس همین آقای آخوندی که هنرشان بی‌تدبیری و بدتدبیری و تحمیل گرانی و تورم به اقشار پایین جامعه است؟

ثانیا کاهش ارزش پول ملی در برابر ارز خارجی، مشخصا نتیجه عملکرد مدیریت اشرافی غربگرا و امثال آقای آخوندی است که طی این 7-8 سال به ‌جای حمایت از تولید ملی (به‌عنوان رکن اصلی افزایش ارزش پولی ملی)، «برجام - برجام» کرده و آجری برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی روی آجر نگذاشتند. سال 92 زمانی که آقای آخوندی برای چندمین‌بار به وزارت رسید، دلار 3700 تومان بود اما از صدقه سر سوءمدیریت دولت و وزرایی مانند آخوندی، نرخ دلار تا 8 برابر افزایش یافت که به مفهوم ضربه شدید به ارزش پول ملی بود.

از افتخارات آقای آخوندی پس از 5 سال وزارت این بود که بگوید حتی یک مسکن هم در دوره وزارتش نساخته و حال آنکه گسترش تولید (از جمله در حوزه پیشران‌هایی مانند مسکن) جزو ضرورت‌های تقویت اقتصاد هر کشور و به تبع آن، ارزش پول ملی است. جالب اینکه به خاطر سوءمدیریت وزیر لواسان‌نشین، قیمت مسکن در چند سال اخیر بالای 600 درصد افزایش داشته و ضمنا تولید مسکن به شدت پایین آمده است و حال آنکه با رونق بخش مسکن، امکان اشتغال و کاهش نرخ تورم فراهم می‌شد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

بیانات تازه‌ منتشرشده رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی

دستگاه تولید محتوا را تقویت کنید

شماره‌ 282 هفته‌نامه‌ خط حزب‌الله با عنوان «فضای مجازی را به نفع ارزش‌های ملت مدیریت کنید» منتشر شد. در تازه‌ترین شماره این نشریه بیانات رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی منتشر شده که متن آن بدین شرح است:

«ما در زمینه‌ تولید محتوا نمی‌توانیم اطمینان کنیم به تصادفات و آنچه پیش می‌آید... باید بنشینید روی این مسأله- تولید محتوا- طراحی کنید، فکر کنید. ما البته جوان‌های خوشفکر متدین داریم، افراد به دردبخوری برای تولید محتواهای اجتماعی داریم، حوزه‌های علمیه را داریم که دست‌شان در این زمینه واقعاً باز است. بعضی از دانشگاهی‌ها را داریم. البته بانک‌های اطلاعاتی را هم داریم. از اینها باید استفاده کنید. دستگاه تولید محتوا را تقویت کنید؛ ما به این مسأله احتیاج داریم».

دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی، 3/۱۱/96

***

ضربه سربازان گمنام به جریان تحریم از مجاهدت‌های تاریخ انقلاب بود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به هفته سربازان گمنام گفت: ضربه‌ای که سربازان گمنام امام زمان(عج) به جریان تحریم وارد کردند، از بزرگ‌ترین مجاهدت‌های تاریخ انقلاب بوده است. محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ضربه‌ای که سربازان گمنام امام زمان(عج) به جریان تحریم وارد کردند، از بزرگ‌ترین مجاهدت‌های تاریخ انقلاب برای تأمین منافع مردم بوده است. قدردان این مجاهدت‌ها هستیم و امیدواریم برای خنثی شدن توطئه‌های جریان تحریف، بخش بیشتری از اقدامات این عزیزان برای مردم بازگو شود.

***

چین حاضر به مذاکره با دولت نبود

مشاور رئیس مجلس دهم گفت: چینی‌ها عنوان کرده بودند حاضر نیستند با دولت ایران به خاطر رفتارش پس از برجام مذاکره کنند اما آمادگی خود را برای مذاکره با مجموعه نظام اعلام داشتند و علی لاریجانی برای انجام مذاکره با چین حکم گرفت. منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با فارس،‌ با اشاره به اخبار منتشرشده درباره مسؤول مذاکره‌کننده با کشور چین برای امضای تفاهمنامه 25 ساله گفت:‌ مقامات دولتی این کشور رسما ناراحتی خود را از رفتار دولت یازدهم و دوازدهم بعد از برجام اعلام کردند. وی افزود: مقامات چینی عنوان می‌کردند دولت ایران پس از برجام دولت چین را تحویل نگرفت و در واقع چین را تحقیر کرد و ما حاضر به همکاری با دولت ایران نیستیم ولی اگر «نظام» جمهوری اسلامی می‌خواهد با ما تعامل کند، ما هستیم. مشاور رئیس مجلس دهم اظهار داشت: مقام معظم رهبری آن زمان رئیس مجلس وقت [علی لاریجانی]‌ را مسؤول پیشبرد سند همکاری با چین می‌کنند و برای وی در این باره حکم صادر و آقای لاریجانی را رسما برای این منظور به مقامات چینی معرفی می‌کنند. مشاور رئیس مجلس دهم اظهار داشت: در جاده کمربندی که به صورت ریلی و راه آسفالت در نظر گرفته شده بود و بنا بود قاره‌های آفریقا، آسیا و اروپا را به هم متصل کند و این راه از بیش از 100 کشور عبور می‌کند، پیش از مذاکرات با چین، ایران در نقشه این راه قرار نداشت اما پس از مذاکراتی که آقای لاریجانی با چینی‌ها داشت مسیر نقشه جاده تغییر کرد و بنا شد این جاده از ایران گذر کند که منافع زیادی را از بُعد تجاری برای ما به همراه دارد.

***

لاوروف ۲۴ فروردین به تهران سفر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به تهران در ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ خبر داد. سعید خطیب‌زاده افزود: این سفر در چارچوب رایزنی‌های سیاسی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و بنا به دعوت دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان انجام خواهد شد. وی ادامه داد: رایزنی درباره ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای بویژه آخرین تحولات قفقاز، سوریه، یمن و افغانستان، همکاری‌های ۲ کشور در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مهمی از جمله برجام، مقابله با اقدامات یکجانبه و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا از مهم‌ترین محورهای مذاکرات وزیران امور خارجه ۲ کشور در این سفر خواهد بود.

***

مخالفت اکثریت ایرانی‌ها با هر گونه مذاکره موشکی

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد اکثریت ایرانی‌ها با هر گونه مذاکره موشکی مخالف بوده و ۸۳ درصد آنها روابط با چین را بااهمیت می‌دانند. نتایج این تحقیق که به صورت مشترک توسط شورای امور جهانی شیکاگو و مؤسسه افکارسنجی «ایران‌پل» مستقر در تورنتو انجام شد، حکایت از بی‌اعتمادی گسترده مردم ایران پیرامون آمریکا دارد. اکثر قریب به اتفاق ایرانی‌ها- ۸۸ درصد- در نظرسنجی مذکور گفتند آمریکا باید به عنوان طرفی که توافق را ترک کرده، ابتدا به آن بازگردد. به گزارش نیوزویک، چشم‌انداز مذاکرات جدید درباره قرار گرفتن برنامه موشکی ایران روی میز مذاکره بر اساس زیاده‌خواهی‌های واشنگتن هم مورد پذیرش اکثر ایرانی‌ها نبود. نتایج نشان داد ۶۲ درصد معتقدند ایران نباید مذاکره در این باره را بپذیرد. در همین حال، ۸۵ درصد ایرانی‌ها گفتند اعتقاد دارند فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به امنیت بیشتر آن منتهی شده و اغلب شرکت‌کنندگان گفتند ایران «بسیار امن‌تر» شده است. بر اساس این گزارش، تنها ۳۷ درصد شرکت‌کنندگان معتقدند آمریکا حتی در صورت بازگشت به برجام به تعهدات خود طبق این توافق عمل خواهد کرد. در عین حال درباره روابط با چین، نتایج نشان داد ۸۳ درصد ایرانی‌ها معتقدند روابط با چین برای ایران «بااهمیت» است و اکثریت ۵۳ درصدی گفتند چین امروز نسبت به 10 سال پیش مورد احترام بیشتری قرار دارد.

*********************************

روزنامه خراسان**

انتخاب مدعی شد: حسین ذوالفقاری معاون وزیر کشورگفت: امیدوارم روزی روایت صحیحی از حوادث آبان ۹۸ بیان شود ،برخی مسئولان تعداد جان باختگان را ۴۰۰ نفر اعلام کردند که بسیار تعجب کردم ،آمار جان باختگان همان ۲۳۰ نفر است .درباره انتخابات ۱۴۰۰، برای جلوگیری از برخی تنش‌ها از قبل اقدام می‌کنیم.

 

جماران نوشت: سید حسن خمینی گفت: به کاندیداتوری فکر نکرده‌ ام، طرف از الان در حال آماده کردن ستاد است. طرف مقابل اصلا نمی داند که نهادهای نظارتی آیا او را تأیید می کنند؟ آیا اصلا اجازه حضور به آن ها می دهند. هیچ وقت به یک جامعه‌ای نمی‌رسید که صددرصد با حاکمیتش موافق باشد.

*********************************

روزنامه ایران **

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره 4000 شهید استان یزد

متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره 4000 شهید استان یزد که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شده بود، صبح سه‌شنبه 10 فروردین در محل برگزاری این همایش منتشر شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، با تحسین برنامه‌های زیبا و ابتکاری کنگره شهدای یزد مانند کاشت نهال، تهیه جهیزیه، درمان رایگان، تهیه بسته‌های معیشتی و فرهنگی، ختم قرآن و نامگذاری موالید به نیابت از شهیدان، مردم یزد را اهل ابتکار خواندند و افزودند: در دفاع مقدس نیز یزدی‌ها ابتکارهای زیادی همچون کندن کانال‌های زیرزمینی در عملیات با استفاده از هنر حفر قنات یا ایجاد خیاط‌خانه‌های پرشمار و مشارکت زنان در تهیه لباس برای رزمندگان از خود نشان دادند.

رهبر انقلاب اسلامی، برگزاری اربعین شهدای قیام تبریز بوسیله مردم یزد در ۱۰ فروردین ۵۷ را نمونه‌ای دیگر از نقش‌آفرینی عظیم یزدی‌ها در مقاطع حساس برشمردند و گفتند: البته نقش شهید صدوقی در تحولات انقلاب و رهبری حرکت مردم یزد و همچنین در دوران دفاع مقدس فراموش‌ نشدنی است و پس از ایشان نیز مرحوم خاتمی با سلامت نفس همان راه را ادامه دادند.

ایشان با تأکید بر زنده نگه داشتن پیام شهیدان، خاطرنشان کردند: شهیدان در عالم برزخ، زندگی مخصوصی دارند و پیام مهم آنها به کسانی که راه شان را ادامه دهند، بشارت به در امان بودن از ترس و اندوه است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این پیام امیدآفرین را در نقطه مقابل وسوسه‌های دنیاطلبان دانستند و افزودند: انگیزه شهیدان از حضور در میدان جهاد همچنان‌که در وصیت‌نامه‌های آنها موجود است، حمایت از انقلاب، امام بزرگوار، حجاب، دفع شر دشمن و هموار شدن راه نظام برای دستیابی به اهداف آن بود که باید مراقبت کرد این آرمان‌ها به‌دست برخی افراد نفی و مخدوش نشود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود 1000 شهید دانش‌آموز در بین شهدای یزد، گفتند: چهره‌های پر افتخار شهیدان باید به جوانان معرفی شود تا دانش‌آموزان امروز از هنر و کار بزرگ نسل قبل از خود آگاه شوند. ایشان با اشاره به برنامه مستمر دشمن برای مأیوس یا منحرف کردن جوانان از خط انقلاب، تأکید کردند: نباید اجازه داد وسوسه دشمن در جوانان اثر بگذارد و آنان را به خدمت بگیرد.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر ثبت خاطرات والدین و همسران شهدا افزودند: خصوصیات و فضای خانواده‌هایی که فرزندان خود را با این انگیزه و ایمان بالا پرورش دادند، باید ثبت شود. رهبر انقلاب اسلامی در پایان با ابراز تأسف از افرادی که زیر سایه جمهوری اسلامی و به برکت مجاهدت شهیدان و رزمندگان در امنیت و آزادی زندگی، اما بر خلاف اهداف آن خون‌های پاک فعالیت می‌کنند، گفتند: در مقابل این تلاش‌ها، کار و تلاش در راه حق و شهیدان را مضاعف کنید.

 

موافقت رهبری با عفو تعدادی از محکومان

 

 رهبر معظم انقلاب در پاسخ به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه، در آستانه سالروز ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت حجت‌بن‌الحسن العسکری و ۱۲ فروردین سالروز جمهوری اسلامی ایران، با عفو یا تخفیف مجازات یک هزار و ۸۴۹ نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. حدود ۱۰۰ نفر از محکومین امنیتی نیز در این لیست عفو قرار دارند که تعدادی از محکومین حوادث آبان ماه سال ۹۸ را نیز شامل می‌شود.

 

رئیسی: بی‌دلیل انگشت اتهام به‌سمت کسی گرفتن خط قرمز ماست

 

سفرهای استانی رئیس قوه قضائیه در سال 1400 هم ادامه یافت و تایباد در استان خراسان رضوی مقصد نخستین این سفرها بود. در دومین روز از عید امسال آیت‌الله رئیسی در این منطقه ویژه اقتصادی که در مرز ایران و افغانستان قرار دارد حاضر شد و ضمن بازدید از منطقه در جریان مسائل و مشکلات گذرگاه مرزی دوغارون قرار گرفت.

به‌گزارش ایسنا رئیس دستگاه قضا در جریان بازدید از مرز گفت: انتظار رهبر معظم انقلاب در سال‌جاری بیش از سال‌های گذشته است و در سال ۱۴۰۰ همه باید تصمیم بگیرند کار جدی و متفاوت در راستای رونق تولید در کشور انجام دهند. وی گفت؛ وضعیت ورود اتباع خارجی به کشور و خروج آنها در این مرز باید قانونمند و ضابطه‌مند باشد و زیرساخت‌های موجود برای اجرای این ترددها لازم است ترمیم و بازسازی شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به احیا و بازگشت به چرخه تولید ۱۰۰۲ کارخانه و واحد تولیدی طی سال گذشته با اقدام قضایی و کمک و همراهی دولت و دستگاه‌های متولی امر تأکید کرد در سال جدید باید موانع صادرات و مراودات اقتصادی در همه نقاط استراتژیک مرزی یک به یک برطرف شود و شاهد قفل شکنی از برخی موانع گشایش اقتصادی در این مناطق مهم باشیم.

استان لرستان هم مقصد بعدی سفر رئیس قوه قضائیه بود. آیت‌الله رئیسی در این سفر از کارخانه ماشین‌سازی این استان که در جریان خصوصی‌سازی به گروه امیرمنصور آریا واگذار شد و بیش از 4 سال از تعطیلی آن می‌گذرد بازدید کرد. وی در جریان این بازدید به سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور دستور داد ضمن نظارت و پیگیری جهت تسریع در روند واگذاری کارخانه ماشین‌سازی لرستان به مالک جدید و رفع مانع از تصرف وی بر کارخانه، مالک جدید حداکثر ظرف ۹ ماه آینده کارخانه را به خط تولید برگرداند.  آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان هم شرکت کرد و سهیم کردن مردم را یکی از راه‌های ایجاد ثبات در سرمایه‌گذاری‌ها برشمرد و با بیان اینکه نقش دادن به مردم برای ثبات در سرمایه‌گذاری مهم است، افزود: باید از مشارکت مردمی در امر سرمایه‌گذاری‌ها بهره برد. وی در ادامه تأکید کرد: باب تهمت و افترا باید بسته شود، بی‌دلیل سخن گفتن و بی‌دلیل انگشت اتهام به سمت کسی گرفتن خط قرمز ماست. در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به لرستان نمایشگاه مسائل و مشکلات اولویت‌دار این استان هم برگزار شد و رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مفاسد اداری جلوی چشم مردم قرار دارد، گفت: ضرورت دارد که گزارش‌های مستند در خصوص مفاسد اداری به سازمان بازرسی ارائه شود. وی همچنین تأکید کرد:‌ هیچ مدیری نباید وجود فساد در اداره زیرمجموعه خود را بپذیرد.

*********************************

روزنامه شرق **

بازار تولید و فروش خودروی ایران در سال ۱۴۰۰

پنجشنبه هفته پیش معاون وزیر صمت اعلام کرد که در سال گذشته حدود یک میلیون دستگاه خودرو تولید شده که رشد ۲۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ داشته است. او همچنین برنامه امسال وزارت صمت را تولید یک‌میلیون‌و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو اعلام کرد که یک‌میلیون‌و صد هزار دستگاه از آن در دو خودروساز اصلی و ۱۵۰ هزار دستگاه در شرکت‌های بخش خصوصی تولید خواهد شد. محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در مراسم بهره‌برداری از پنج طرح‌ ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی گرمسار در یک منطقه استراتژیک نزدیک به پایتخت با زمینه فعالیت صنعتی و تجاری توسط هیئت وزیران در سال ۱۳۹۴ تصویب و سازمان ایدرو به‌عنوان سازمان مسئول منطقه تعیین شد. طرح جامع منطقه در یک افق ۲۰ساله و در چهار فاز برنامه‌ریزی شده که در شرایط فعلی عملیات اجرائی آن در محدوده ۲۴۷ هکتار در اولویت قرار گرفته و سال ۱۳۹۵ عملیات اجرائی آن آغاز شده است. وی با بیان اینکه زون‌های تخصیص داده‌شده در این منطقه در فعالیت‌های مختلف صنعتی و تجاری شامل صنایع سلولزی، شیمیایی و الکترونیک، فلزی، کانی‌های غیرفلزی و نساجی است، تصریح کرد: برای فاز اول این طرح ۲۸۰ میلیارد تومان هزینه شده و اشتغال آن در مرحله ساخت‌وساز ۳۵۰ نفر بوده است. با توجه به زیرساخت‌های آماده‌شده تاکنون ۸۸ قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی منعقد شده که برآورد اشتغال واحدها بیش از سه‌هزارو 800 فرصت است. به گفته این مقام مسئول با تکمیل فاز نخست، اشتغال‌زایی به شش هزار نفر خواهد رسید. همچنین با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده حدود هزارو 800 میلیارد تومان دیگر به ظرفیت سرمایه‌گذاری در این منطقه اضافه خواهد شد. صالحی‌نیا در ادامه برخی از اقدامات این سازمان را برشمرد و گفت: یکی از اقدامات مهم نیز اخذ موافقت و ایجاد منطقه ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران ‏بود تا اقدامات صادرات و واردات انجام شود. همچنین ۲۳ پروژه با پیشرفت‌های فیزیکی مختلف در سازمان ایدرو در حال انجام است که تقریبا ۴۵ هزار میلیارد تومان برآورد سرمایه‌گذاری شده است. یک مورد فولاد اسفراین بود که امروز به بهره‌برداری رسید و در آن برای تولید لوله‌های جداره با وزارت نفت فراهم شده که تا شش اینچ مربوط به اهواز و شش تا ۱۶ اینچ مربوط به فولاد اسفراین است. وی همچنین وعده داد که در سال ۱۴۰۰ طرح ممبران مورد استفاده صنایع آب و تا خردادماه فاز ۱۴ پارس جنوبی که ایدرو پیمانکار عمومی آن است، به بهره‌برداری برسند. به گفته معاون وزیر صمت، در سال گذشته حدود یک میلیون دستگاه خودرو تولید شده که رشد ۲۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ داشته و برنامه وزارت صمت برای سال ۱۴۰۰ تولید یک‌میلیون‌و ۲۵۰ هزار دستگاه است که یک‌میلیون‌و صد هزار دستگاه از آن در دو خودروساز اصلی و ۱۵۰ هزار دستگاه در شرکت‌های بخش خصوصی تولید خواهد شد. این سخنان در مراسم بهره‌برداری از پنج طرح‌ ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) که به دستور رئیس‌جمهور و با حضور وزیر صمت به ‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بیان شد. علاوه ‌بر این و براساس اعلام وزارتخانه صمت برای راه‌اندازی این طرح‌ها بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که با افتتاح آنها برای بیش از هزارو 290 نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد خواهد شد. این پنج طرح در پنج استان خراسان شمالی، کرمان، قزوین، سمنان و فارس در زمینه تولید شمش آلیاژی، مس کاتد، کاشی و سرامیک، خردایش و دانه‌بندی سنگ آهن و همچنین تکمیل زیرساخت‌های فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به بهره‌برداری رسید.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات