صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۹۲۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۶ فروردین ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اقتصاد ما با ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که در داخل دارد، می‌تواند یکی از شکوفاترین اقتصاد‌های منطقه باشد و حتّی می‌تواند یکی از شکوفاترین اقتصاد‌های دنیا باشد. ما ظرفیت‌های زیادی داریم، استفاده از این امکانات هم احتیاج به معجزه ندارد... شرطش این است که یک مدیریت قوی... ضد فساد... برنامه جامع اقتصادی وجود داشته باشد. (۰۱/۰۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز    

مصاحبه معاون سیاسی سپاه؛ آنچه بود و آنچه نیست!

مصاحبه معاون سیاسی سپاه و تشریح سیاست‌های سپاه در قبال انتخابات همچنان به‌عنوان یکی از رخدادهای بحث‌برانگیز حوزه سیاسی به شمار می‌رود. فضاسازی­ها و تحلیل­های گوناگون ارائه‌شده حول‌وحوش این واقعه نباید نقطه روشن و متعالی این مصاحبه مهم را که متن ماجرا به شمار می‌رود به حاشیه ببرد.

نکات تحلیلی: آنچه در مصاحبه سردار جوانی بود، توجه دادن افکار عمومی به سندی مهم در عرصه کنشگری سیاسی سپاه تحت عنوان دکترین رفتار سیاسی سپاه بود که بر این اساس معیاری عمومی برای قضاوت افکار عمومی نسبت به عملکرد سپاه به دست می­آید. آنچه در اظهارات سردار جوانی بود و درخشندگی داشت، این است که سپاه بیش‌تر از پیش مصمم است به الزامات عدم ورود مصداقی در انتخابات پایبند باشد و بر این اساس سلامت و صیانت از حرکت سیاسی سپاه را تضمین کند. آنچه که در مصاحبه معاون سیاسی سپاه بود و برجستگی داشت این بود که سپاه در صیانت از اهداف متعالی خود، در برابر افراد هرگز دچار تردید نمی­شود. آنچه در سخنان سردار جوانی بود نشان دادن و نشاندن سپاه در موقعیتی فراتر از احزاب و اشخاص است و نظر سپاه در این زمینه قطعی، منسجم و هماهنگ است که سپاه در زمینه تخلفات انتخاباتی هیچ خط قرمزی ندارد. نکته متمایز در گفتگوی سردار جوانی، واقعیت‌نمایی این موضوع به افکار عمومی و خاصه عناصر انقلابی جامعه بود که هیچ فردی کاندیدای سپاه نیست و سپاه نیز از هیچ فردی حمایت نخواهد کرد.

اما از دیگر سو آنچه در مصاحبه معاون سیاسی نبود و برخی با تحلیل­های غرض­آلود به دنبال آن‌اند تا این حواشی را به متن تحولات بکشانند، رقابت­ها و اختلافات درونی سپاه است. القای ناتوانی سپاه در حل مسائل داخلی خود که برخی می‌خواهند در این روزها به آن ضریب دهند، هیچ وجهی ندارد. سپاه پاسداران در مسیر عزتمندانه خود با فراز و نشیب­های گوناگون همراه بوده است، اما درنهایت از همه مسائل و چالش­ها عبور کرده است. سپاه در حرکت بیش از چهل‌ساله خود در کدام موضوع متوقف شده و از حل کدامین مسئله عاجز مانده که برخی از دوستان بخواهند مضطرب شوند و برخی دشمنان تصور کنند هم‌اینک فرصتی برای اقدام علیه سپاه یافته­اند.

نکته نهایی: سیاست سپاه در عرصه سیاست و خاصه انتخابات، همان است که معاون سیاسی سپاه ترسیم کردند، سیاستی که مورد تأیید و حمایت همه­جانبه همه پاسداران در همه سطوح است. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                                    

حکمرانی رهاشده!

یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب در سال 1400 رهاشدگی حاکمیت در فضای مجازی است، ایشان در اولین سخنرانی سال جدید از این حکمرانی گلایه کرده، فرمودند: «دشمنان از فضای مجازی حداکثر استفاده را می‌کنند. متأسفانه در فضای مجازی کشور ما آن رعایت‌های لازم باوجود آن‌همه تأکیدی که داشته‌ام، صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعاً «ول» است. باید کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه دنیا و همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند، اعمال مدیریت می‌کنند؛ اما ما افتخار می‌کنیم به اینکه فضای مجازی را «ول» کردیم. این افتخار ندارد. این به‌هیچ‌وجه افتخار ندارد؛ فضای مجازی را باید مدیریت کرد.»

گزاره‌های خبری: همان‌گونه که امام خامنه‌ای می‌فرمایند؛ کشورهای توسعه‌یافته نه‌تنها از این فضا بیشترین استفاده را می‌کنند، بلکه در راستای حفاظت از شهروندان، اقدامات قانونمندی را انجام می‌دهند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: 1- در اتحادیه اروپا، فرانسه شدیدترین نظارت‌های حکومتی بر فضای سایبری را دارد. طبق قانون‌های مصوب سال 2009، فهرست بلندی از تارنماهای غیراخلاقی یا ایدئولوژیک مسدود، شهروندان حق جستجوی برخی عبارات را در موتورهای جستجو ندارند. اینترنت مدارس نیز بسیار محدود هستند. کاربران ناقض قوانین شبکه از دسترسی به آن محروم می‌شوند. 2- دفتر کمیسری اطلاعات انگلیس (ICO) از سال ۲۰۱۸ قوانینی را مصوب کرده است که تهیه‌کنندگان سرویس‌های اطلاعاتی در انگلیس ازجمله اپلیکیشن‌ها، برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌های پیام‌رسان، بازی‌های آنلاین و انجمن‌ها و دستگاه‌های متصل به اینترنت باید این قوانین را رعایت کنند. 3- در چین نیز مدل حکمرانی فضای سایبری به‌شدت فعال است. کنترل شدیدی بر جریان گردش محتوا دارد؛ مدل مزبور، بر مقاوم‌سازی شبکه‌ها و زیرساخت‌های حیاتی در برابر آسیب‌پذیری‌های سایبری اهتمام خاصی دارد. رهبران چین، در حکمرانی سایبری خویش بر سه عنصر استقلال فناوری، قطع وابستگی خارجی به‌ویژه در بخش تأمین‌کنندگان، کمک به شرکت‌های داخلی برای تسلط در بازارهای نوظهور فضای سایبری تأکید دارند.

گزاره تحلیلی: حکمرانی در فضای مجازی در بسیاری از کشورهای پیشرفته هم‌راستا با حکمرانی سرزمینی پیش می‌رود و در قالب سه مفهوم «حکمرانی از طریق فضای مجازی»، «حکمرانی در فضای مجازی» و «حکمرانی بر فضای مجازی» دنبال می‌شود و این در حالی است که مسئولان دولتی، حکمرانی فضای مجازی را به بهای اندک به کشورهای بیگانه و شرکت‌های وابسته به صهیونیست‌ها سپرده‌اند، تا جایی که صفحات مرتبط با اهداف انقلاب اسلامی، همانند صفحات مجازی رهبر معظم انقلاب، حاج قاسم و نیروهای انقلابی پیوسته مسدود می‌شوند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

خبر ویژه                   

ویروس تناقض در جان ستاد ملی مقابله با کرونا

درحالی‌که رئیس‌جمهور در هفتم فروردین اعلام کرد که «پیک کرونا تمام شده است!»، روز گذشته با یک تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای، اظهار داشت: «در دو استان، موج چهارم آغاز شده و در برخی از استان‌های دیگر نیز اگر مراعات نکنیم ممکن است وارد موج جدید بیماری کرونا شویم!». این در حالی است که افزایش ناگهانی تعداد شهرهای قرمز از ۹ شهر به ۴۷ شهر، ماحصل تصمیمات عجیب و بدون پشتوانه علمی ستاد مقابله با کرونا درباره سفرهای نوروزی و سفرهای توریستی به خارج از کشور است. به نظر می‌رسد عادی‌انگاری کرونا به مسئولان ستاد مقابله با کرونا نیز سرایت کرده است! وزیر بهداشت قبل از تعطیلات نوروزی، عواقب کوتاه‌اندیشی و ساده‌انگاری در مهار کرونا را گوشزد کرده بود. در ادامه همین گلایه‌ها و نگرانی‌ها، دیروز وزیر بهداشت گفت: «گفتیم نگذارید افسار کرونا از دستمان در برود اما امروز دررفت. معلوم نیست کِی دوباره بتوانیم فوتی‎ها را دورقمی کنیم».

▼ اخبار

سهم 3 درصدی ایران از تجارت کشورهای منطقه با چین

حجم تجارت 8 کشور همسایه؛ روسیه، عربستان، امارات، عراق، ترکیه، قزاقستان، عمان و پاکستان با چین از رابطه تهران- پکن در سال 2020 بیشتر بوده است. کل ارزش تجارت چین و ایران در پایان سال 2020 در حدود 14 میلیارد دلار بوده که در رتبه‌بندی شراکت با چین در مقایسه با 15 کشور همسایه در جایگاه نهم قرار دارد. به‌عبارت‌دیگر از مجموع تجارت 386 میلیارد دلاری چینی‌ها با 15 کشور همسایه و ایران، سهم تجارت ایران تنها 3.5 درصد بوده است. چین با بیش از 220 کشور جهان تجارت می‌کند و آمریکا، ژاپن، کره شمالی، هنگ‌هنگ، تایوان، ویتنام، آلمان، آفریقا، استرالیا، مالزی، برزیل، روسیه، تایلند، انگلیس و هلند 15 شریک بزرگ تجاری چین هستند. در دورانی که تحریم‌های آمریکا و اروپا بر ایران اعمال می‌شد، چین مهم‌ترین شریک تجاری ایران بود، اما در مقابل، ایران در رتبه 47 شرکای تجاری این کشور قرار دارد.

نقش نفوذی رژیم صهیونیستی و عربستان در امور اردن

منابع خبری روز گذشته از دستگیری دست‌کم ۲۰ تن از مقام‌های ارشد اردن ازجمله برادر پادشاه این کشور به اتهام کودتا خبر دادند. برخی گمانه‌زنی‌ها از طراحی کودتا یا توطئه علیه عبدالله دوم پادشاه اردن با حمایت محمد بن سلمان و محمد بن زاید حکایت دارند. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از آنچه «منابع بلندپایه در اردن» خوانده، اعلام کرد که عربستان و یکی از رهبران امارت‌های امارات در تلاش برای انجام کودتا در اردن دست داشته‌اند. روزنامه عبری زبان «یسرائیل هیوم» نیز فاش کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از رخدادهای اخیر اردن که در پس پرده و مخفیانه در حال انجام بود، مطلع بوده است. در همین زمینه، دیروز سخنگوی وزارت خارجه با اعلام این‌که «هرگونه تنش و بی‌ثباتی داخلی در منطقه غرب آسیا به نفع رژیم صهیونیستی است»، تأکید کرد: «ایران با هرگونه بی‌ثباتی داخلی و دخالت خارجی مخالف است و اعتقاد دارد همه امور داخلی کشورها باید در چارچوب قانون پیگیری شود». سفیر سابق کشورمان در اردن نیز در تحلیل اتفاقات اردن می‌گوید: «عوض الله رئیس دیوان پادشاهی اردن روابط نزدیکی با ولیعهد عربستان داشت؛ چند سناریو در اینجا مطرح است که اولین آن نقش‌آفرینی عربستان در این ماجراست چراکه عوض الله در شمار افراد دستگیرشده توسط نیروهای امنیتی اردن قرار دارد».

چرا صادرات گاز 60 درصد کاهش یافت؟

بر اساس آمارهای رسمی گمرک در 12 ماهه سال 99، بالغ‌بر 2 میلیارد و 651 میلیون دلار گاز طبیعی صادر شد. طبق این آمار، صادرات گاز مایع شده به نسبت دوازده‌ماهه سال 98، با افت 60 درصدی روبرو شده است. سال 98 بیش از 6.6 میلیارد دلار گاز صادر شده بود. گاز ایران به دو کشور عراق و ترکیه صادرات می‌شود که به دلیل انفجار بخشی از خط لوله صادراتی گاز ایران در خاک ترکیه در تاریخ 12 فروردین‌ماه و تعلل مسئولان دولتی در پیگیری این موضوع، صادرات ایران به ترکیه تا 10 تیرماه قطع شده بود و همین امر نقش مهمی در کاهش حجم و ارزش صادرات گاز ایران در سال 99 داشت.

نگرانی عربستان از جایگاه حزب‌الله در لبنان

وزیر خارجه عربستان از طبقه سیاسی لبنان انتقاد و شرط انجام اصلاحات ریشه‌ای در این کشور را برای ادامه حمایت کشورش از بیروت مطرح کرد. بن فرحان در اظهاراتی مداخله‌جویانه و بی‌اساس مدعی شد: «وضعیت کنونی دیگر قابل ادامه یافتن نیست و عربستان معتقد است نباید از وضعیت کنونی لبنان که حزب‌الله به‌عنوان بازیگر غیردولتی، اوضاع را به دست گرفته، از حق وتو درباره وقایع این کشور برخوردار است و بر زیرساخت‌های اصلی آن تسلط یافته، حمایت کرد. درحالی‌که طبقه سیاسی، جز اندکی، برای حل چالش‌های پیش روی ملت لبنان چه در زمینه فساد یا سوء مدیریت یا مشکلات دیگر کار نمی‌کنند».

اخبار کوتاه

قالیباف: از سند همکاری ایران و چین استقبال می‌کنیم/ رئیس مجلس گفت: «از سند همکاری ایران و چین استقبال می‌کنیم. امضای این سند اگر به معنای اعلام باور به این امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمی‌شود و قرن آینده قرن آسیاست، یک گام راهبردی محسوب خواهد شد. این سند می‌توانست بسیار زودتر امضا شود و زمان مهمی را برای شکل دادن به همکاری‌های واقعی اقتصادی از دست دادیم. آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند توافق‌نامه‌ای را به‌طور یک‌جانبه به سایر کشورها تحمیل کند. آمریکا بداند، ایران راهبرد اصلی خود را بر بی‌اثر کردن تحریم‌ها قرار داده است».

آمریکا: تحریم‌ها را تسهیل می‌کنیم، برنمی‌داریم!/ معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان داشت: «واشنگتن لغو هیچ تحریم خاصی را پیش‌بینی نمی‌کند و در طول جلسه روز سه‌شنبه در وین فقط گام‌های تسهیل تحریم‌ها موردبررسی قرار خواهد گرفت». این سخن یادآور تعهد برداشتن بالمره تحریم‌ها در متن برجام و عدم پایبندی به آن در عمل، از سوی آمریکا است!

رویکرد امنیتی روحانی به مسائل داخلی/ «صادق خرازی» دبیر کل حزب ندای ایرانیان گفت: «چرا ما باید عدم مشارکت مردم را فقط به جریان اقتدارگرا نسبت دهیم؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم عملکرد دولت دوازدهم و مجلس دهم به پای اصلاح‌طلبان نوشته شده است. روحانی فرقی نکرده است. رویکرد آقای روحانی یک رویکرد امنیتی محض بود و به مسائل داخلی امنیتی نگاه می‌کرد».

ریاض: برنامه موشکی ایران در مذاکرات اضافه می‌شود/ وزیر خارجه سعودی گفت: «به ریاض اطمینان داده شده است که برنامه موشکی و رفتارهای منطقه‌ای ایران در توافق جدید با تهران گنجانده خواهد شد. هیچ کانال غیرمستقیمی بین ریاض و تهران وجود ندارد اما عربستان سعودی آماده است در صورت تغییر رفتارهای ایران وارد مذاکره شود».

مشکل مرغ با افزایش قیمت حل شد!/ با گذشت دو روز از گرانی مرغ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران اعلام کرد: «خوشبختانه با عرضه گسترده مرغ، بازار به شرایط عادی بازگشته و دیگر هیچ صفی برای خرید مرغ وجود ندارد. امروز به دلیل وفور مرغ کل محدودیت‌ها برداشته شد و هر واحد صنفی به هر میزان که مرغ بخواهد می‌تواند در میدان بهمن تحویل بگیرد. پیش‌بینی شده در صورت مازاد، مرغ توسط دولت خریداری شود و منجمد شود». وزیر کشاورزی نیز گفت: «در بازدیدهایی که انجام دادم، مردم به دلیل آرام گرفتن بازار مرغ بسیار خوشحال بودند».

اهدای خون ۲۸۸ هزار تهرانی در ایام کرونا/ مدیر انتقال خون تهران خبر داد: «در سال ۹۹، ۳۵۵ هزار و ۶۵۵ نفر برای اهدای خون مراجعه کرده‌اند که از این میزان مراجعه، ۲۸۸ هزار و ۵۶۲ نفر موفق به اهدای خون شدند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات