صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۹۳۱۶
حسین کنعانی‌ مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفت ‌و گو با صبح صادق

مردم به دنبال تأثیر رأی خود در اقتصاد هستند

پایگاه بصیرت / زهرا ترابی

حدود دو ماه به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری باقی مانده است؛ انتخاباتی که این سؤال را در ذهن همه ایجاد کرده است که آیا مشارکت این انتخابات نیز مانند انتخابات سال 1398 خواهد بود و آیا احزاب به اجماع خوبی می‌رسند؟ در همین باره خبرنگار صبح صادق با «حسین کنعانی‌مقدم» فعال سیاسی اصولگرا گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

 

  با توجه به اینکه به انتخابات نزدیک می‌شویم، فضای انتخابات را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هنوز نامزدهای نهایی برای انتخابات مشخص نشده‌اند، اما جناح‌های سیاسی در تب و تاب فضاسازی برای انتخابات هستند و بیشتر رقابت‌ها بین احزاب و گروه‌ها و تشکیلات است و مردم به نظر می‌رسد هنوز ورود نکرده‌اند و حتی نسبت به اخباری که در این زمینه مطرح می‌شود، چندان موضع‌گیری انجام نمی‌دهند. می‌توان گفت، فضای انتخاباتی نسبتاً سرد است و امیدواریم با نزدیک شدن به انتخابات و تعیین نامزدهای انتخاباتی فضا پرشور و گرم شود.

  به نظر شما چه چیزهایی می‌تواند فضای انتخابات را گرم کند؟

بستگی دارد نامزدهای انتخاباتی چه گفتمانی را بیان کنند و چه برنامه‌هایی را ارائه دهند. خود نامزدها هم انگیزه‌ای برای حضور مردم در انتخابات هستند. مشارکت حداکثری مردم نیازمند این است که فضا برای رقابت‌های سالم و نزدیک آماده شود. در غیر این صورت ممکن است انتخابات برگزار شود؛ اما رئیس‌جمهور حداقلی انتخاب شود و این رئیس‌جمهور حداقلی تأمین‌کننده اقتدار نظام و حرکت به سمت توسعه و داشتن یک قدرت و پشتوانه مردمی برای چالش‌های بین‌المللی نباشد.

به نظر شما موضوع کرونا هم بر انتخابات و شور و هیجان تبلیغات و مشارکت در آن تأثیر خواهد گذاشت؟

به هر حال تاثیر دارد. با توجه به اینکه دوران کرونا را پشت سر می‌گذاریم، فضا چندان چالشی و گرمی نیست. نه میتینگی وجود دارد و نه گردهمایی و نه اینکه شخصیت‌های مختلف در بین مردم و مساجد و مراکزی که در این زمینه فعال بودند، حاضر می‌شوند. باید دید با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان هم نزدیک است، بعد از ماه مبارک رمضان فضا چطور خواهد شد.

وضعیت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را چطور می‌بینید؟

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را با هم جمع کنیم، رأی سازمان‌دهی شده آنها در حالت طبیعی 30 درصد است. به همین دلیل آنها همان الگوهای قبلی خود را دنبال خواهند کرد و بعضاً 70 درصد رأی خاکستری داریم که نیازمند کار جدی و فضای انتخاباتی است تا آنها را پای صندوق بیاورد.

به نظر شما اصولگرایان به نامزد واحدی در انتخابات پیش رو خواهند رسید؟

ما با مجموعه‌هایی که مؤتلف شدیم و کار می‌کنیم، روحانیت مبارز و شورای وحدت است. هنوز روی مصداق‌ها بحث نشده و تا زمانی که شورای نگهبان اعلام نظر نکند، بعید به نظر می‌رسد گروه‌ها و احزاب کسانی را به عنوان نامزد قطعی مطرح کنند.

آیا این دوره از انتخابات با دوره‌های قبل تفاوتی دارد؟

شرایط کشور ویژه است. به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی و محقق نشدن بسیاری از تعهدات و شعارها نوعی یأس و ناامیدی بین مردم ایجاد کرده و همین موضوع سبب می‌شود مردم منتظر کسی باشند که در عمل شعار و عملکرد آن حلال مشکلات باشد، نه اینکه با شعارهای پوپولیستی رأی بیاورد و بگوید نگذاشتند، اختیارات نداریم و فرافکنی کنند. فرق این دوره از انتخابات با دوره‌های قبل این است که مردم بیشتر از قبل دنبال این هستند که رای شان باعث تغییر و تحول در کشور بویژه عرصه اقتصادی شود. اگر چنین چیزی را مردم احساس کنند، مانند گذشته با حضور پر شور در پای صندوق‌های رای حماسه سیاسی دیگری را رقم خواهند زد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات