سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۹۳۳۳

حفاظت از ساحت سپاه

عواملی سبب شده تا واضع دکترین رفتار سیاسی سپاه به این موضوع ورود کند که مهمترین آنها عبارت است از حفاظت از ساحت سپاه از اتهام و پرداختن هزینه برای کاری که نکرده است.

حفاظت از ساحت سپاه

یکی از شاخصه های منحصر به فرد سپاه شناسایی فتنه ها و درافتادن با آنهاست. سپاه بارها و بارها  فتنه های بزرگی را شناسایی کرده و چشم آن ها را کور کرده است. فتنه های سخت دهه شصت، فتنه های نرم دهه هفتاد و هشتاد. در فتنه 88 وقتی سپاه موفق شد چشمان آن فتنه بزرگ را درآورد، آمریکایی ها با بررسی نقش عوامل میدانی، متوجه تاثیر بصیرت افزایی معاونت سیاسی سپاه شدند و کتابی را در آمریکا با عنوان «یدالله جوانی» منتشر کردند که پشت جلد آن نوشته بود: «جوانی به دلیل مقاومت سرسختانه علیه معترضان انتخابات ریاست جمهوری معروف شد. او اواسط تیر سال 88 با بیان اینکه حتی یک نفر از مردم ایران بیطرف نیست، گفت دو جریان وجود دارد کسانی که از انقلاب و نظام دفاع می کنند و کسانی که سعی در براندازی آن دارند. ما بر آن شده ایم تا علیه فتنه عمیق در این انتخابات بایستیم. اکنون چشم فتنه باید کور شده و از جایش کنده شود.»
حالا آمریکایی ها باید در مورد این سردار ولایی سپاه اسلام دایره المعارف بنویسند تا شاید بخشی از علل موفقیت سپاه در خنثی کردن فتنه ای دیگر را شناسایی کنند. این بار معاون سیاسی سپاه، چشمان فتنه را زمانی نشانه گرفت که هنوز خیلی ها خود فتنه را هم نمی دیدند. فتنه پیچیده و چند مرحله ای که دشمنان اسلام طراحی کرده بودند تا با منتسب کردن سپاه به یک کاندیدا و ادعای حمایت از وی به دلیل قبول استفعایش، اولاً سپاه را متهم به دخالت در سیاست و انتخابات کنند و ثانیاً  با دامن زدن به شائبه مهندسی انتخابات، مردم را از حضور در پای صندوق های رای دلسرد کنند. ضمن آنکه برای دو قطبی سازی با او به عنوان سردار سپاه تحت عناوین جنگ و صلح، انتقام و برجام برنامه ریزی کرده بودند. مهمتر اینکه با معرفی وی به عنوان کاندیدای مورد حمایت سپاه و مصداق سازی دولت جوان مورد نظر نظام، مورد توجه نیروهای انقلابی و ارزشی قرار داده تا در صورت عدم احراز صلاحیت، این طیف را در مقابل شورای نگهبان قرار داده و از ظرفیت هواداران وی در فتنه شوم اعتراض خیابانی به نتیجه بررسی صلاحیت ها استفاده کنند. این فتنه با محوریت سرویس های اطلاعاتی عبری – غربی و میدان داری کسانی که علیرغم احتمال رد صلاحیت اصرار بر ثبت نام دارند، دنبال می شود.
سپاه اما به یاری چشمان تیز بین و بصیرت سیاسی خود چشم فتنه را درآورد و فتنه گران را ناکام گذاشت. امروز فضا سازی رسانه های بیگانه حکایتگر این واقعیت است که طراحان فتنه خلع سلاح شده اند و سعی می کنند انتقام خود را با متهم کردن سرداران سپاه به قدرت طلبی و اختلاف بگیرند. سرداران سپاه اما حاضرند هزینه بپردازند تا سپاه هزینه نشود. این همان چیزی است که سرداران سپاه می خواهند و حاضرند برایش سر و مهمتر از سر «آبرو» بگذارند تا آبروی سپاه بازیچه سیاست بازی قرار نگیرد. 
سردار محبوب و اخلاقی سپاه دکتر یدالله جوانی این بار با ایثاری وصف ناشدنی و البته هماهنگ و آگاهانه، بر خلاف دعبش، وارد موضوعی جنجالی و مناقشه برانگیز شد تا با برملا کردن یک ناگفته از تخلفات دوست و برادرش، نشان دهد که تفاوت پاسداران انقلاب در همین است که در برابر تخلف بهترین برادران و همسنگران خویش هم برای در امان ماندن سپاه  سکوت اختیار نمی کنند. در حالیکه آنچه در رسانه ها نقل می شد چنان وانمود می شد که حتی الان که واقعیت هم گفته می شود عده ای حاضر به پذیرش آن نیستند و اگر گفته نمی شد، کسی مطلع نمی شد اما این شجاعت، ویژه سپاه است که صداقت و برخورد صادقانه با مردم را بر دورویی و لاپوشانی ترجیح می دهد. ولو آنکه برای عده ای از دوستان ناخوشایند باشد.
حال آنکه در این موضوع هیچ اختلافی میان سردار جوانی و سردار سعید محمد نبوده و خدای محمد(ص) شاهد است که صاحب این قلم خود شاهد بوده معاون سیاسی سپاه در قبال گلایه ای از سکوت سپاه در قبال عده ای که در هواداری سعید محمد مدعی حمایت سپاه از وی بودند، موضع ایشان این بود که بر اساس دکترین رفتار سیاسی سپاه، ما نمی توانیم له یا علیه نامزدی ورود پیدا کنیم و تاکید کردند همه کسانی که به نوعی به سپاه منتسب هستند هم باید این قاعده را رعایت کنند.
بدین ترتیب عواملی سبب شده تا واضع دکترین رفتار سیاسی سپاه به این موضوع ورود کنند که مهمترین آنها عبارتند از: الف) حفاظت از ساحت سپاه از اتهام و پرداختن هزینه برای کاری که نکرده است. ب) ترجیح حیثیت و حرمت سپاه بر منافع و آبروی شخصی، ج) امر مقام ولایت و فرماندهی معظم کل قوا که فرمودند: «گاهی سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستی روشنگری کنند؛ همه بایستی بصیرت داشته باشند.»
همین اطاعت پذیری و ولایت مداری سرداران مخلص و ولایی سپاه سبب شده تا فرماندهی کل قوا در اعلام رضایت از این نهاد مقدس بفرمایند: «اگر منصفانه به حرکت سپاه پاسداران نگاه کنیم، از روز اول تا امروز، می‌بینیم انصافاً سپاه به قول خودش عمل کرده؛ حقاً و انصافاً سپاه در این راه (راه امام حسین علیه السلام) ایستاده است. آدمها می آیند و می روند؛ اما آن هویت جمعی محفوظ می‌ماند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات